Gå til innhold

Perlestrikk - noen som kan hjelpe??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er helt nybegynner på strikking og har sikkert tatt meg vann over hodet og skal strikke kjappstrikkadrakten. Men jeg står fast allerede på perlestrikken. Er det noen som kan forklare dette enkelt for meg? Har prøvd å finne tutorials som viser dette, men av de jeg kan finne baserer de fleste seg på at man skal strikke med oddetall og starte og slutte hver pinne med rettmaske. Jeg strikker frem og tilbake på rundpinne, og har partall. 

Anonymkode: 1197a...487

Skrevet

Hva står det i oppskriften du har?  Ta gjerne bilde av der det står om perlestrikk, så er det lettere å forklare :) 

Anonymkode: d0f9b...3aa

Skrevet

perlestrikk er annenhver rett og vrang i slags rutemønster.

Skrevet

Perlestrikk betyr som regel at man skal strikke annen hver rett og vrang. Og så gjør du det motsatt på neste pinne. Forenklet: du har seks masker, og første pinne er slik: r-vr-r-vr-r-vr. For å få perlemønsteret da må du strikke motsatt på neste pinne. Men fordi du strikker fram og tilbake så kan du bare strikke det samme, da en rett er vrang på vrangen, og en vrang er rett på vrangen. . Noen har litt større perlemønster, f.eks. to rette og to vrange, men det vil det stå i oppskriften.

Det vil se slik ut fra retten når du er ferdig(x: rett, o: vrang):

x-o-x-o-x-o-x-o
o-x-o-x-o-x-o-x
x-o-x-o-x-o-x-o

eller:

x-x-o-o-x-x-o-o-x-x-o-o
o-o-x-x-o-o-x-x-o-o-x-x
x-x-o-o-x-x-o-o-x-x-o-o
o-o-x-x-o-o-x-x-o-o-x-x

Men du strikker slik:
x-o-x-o-x-o-x-o
snu arbeidet
x-o-x-o-x-o-x-o

For øvrig vil arbeidet bli penere om du starter hver runde med å ta av første maske istedenfor å strikke den, og å alltid strikke siste maske rett.

Anonymkode: 3f30a...419

• Liker 2
Skrevet

Perlestrikk betyr at istedenfor lik maske over lik maske på neste pinne, så skal du ha ulik maske på ulik maske på neste pinne. 

Over siste pinnes rette maske på retten, så skal du på neste pinne strikke slik at det fra retten og fra vrangen blir en vrang maske, en annen maske enn den som alt er der. Du ser dette lett når du strikker. Finner du deg et bilde av perlestrikk, så ser du poenget. 

Anonymkode: b1f3b...4d2

• Liker 1
Skrevet

I oppskriften står det:

"Dobbel perlestrikk:  

1. p (fra rettsiden): 1 r, 1 vr. ut pinnen.

2. p: (fra vrangsiden): rett over rettmasker, vrang over vrangmasker.

3. p (fra retten): vrang over rettmasker, rett over vrangmasker.

4. p: (fra vrangsiden): rett over rett, vrang over vrang. Repeter disse fire pinnene. "

Hvis jeg feks har strikket 2.pinne og avsluttet denne med en rettmaske. Når jeg da snur arbeidet vet jeg jo at første maske ble strikket rett på forrige pinne og tenker at jeg da skal strikke den vrang nå, men fra den siden jeg har mot meg ser masken vrang ut. Hva er riktig? Skal den første masken strikkes rett eller vrang?

Skrevet

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

I oppskriften står det:

"Dobbel perlestrikk:  

4. p: (fra vrangsiden): rett over rett, vrang over vrang. Repeter disse fire pinnene. "

Hvis jeg feks har strikket 2.pinne og avsluttet denne med en rettmaske. Når jeg da snur arbeidet vet jeg jo at første maske ble strikket rett på forrige pinne og tenker at jeg da skal strikke den vrang nå, men fra den siden jeg har mot meg ser masken vrang ut. Hva er riktig? Skal den første masken strikkes rett eller vrang?

Den skal strikkes rett

• Liker 1
Skrevet
Den 10. januar 2016 at 22.02, AnonymBruker skrev:

I oppskriften står det:

"Dobbel perlestrikk:  

Jeg tolker det som om du skal strikke to og to like over hverandre, så den som ser rett ut fra vrangsiden strikker du rett på vrangsiden. Hvis ikke hadde de jo ikke spesifisert det som de gjør? At du i tredje runde skal strikke rett over vrang og vrang over rett. 

Skrevet

Som @Kladd sier, så skal arbeidet ha to og to rader være like, med" rett over rett "og "vrang over vrang", mens neste to rader står de varnge over de rett og omvendt.

Fra forsiden vil arbeidet ditt se sånn ut: 

X=rett O=vrang

• rad 1: XOXOXOXOXOXOXOXO
  • rad 2: XOXOXOXOXOXOXOXO
  • rad 3: OXOXOXOXOXOXOXOX
  • rad 4: OXOXOXOXOXOXOXOX

Og det er forsåvidt også sånn du starter og avslutter de respektive radene, når du strikker fram og tilbake (så framt du strikker med partall)

Anonymkode: fcbf4...67e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...