Gå til innhold

Hvordan behandler du bøkene dine?

Anbefalte innlegg

Gjest Embla s
Skrevet

Inspirert av bokmerke-tråden:

Er du forsiktig med bøkene dine? Er det ok med eselører eller skriblerier i margen? Står de pent i alfabetisk rekkefølge i bokhyller, eller plasseres de etter "farge på bokrygg" eller andre estetiske kriterier? Er bøkene en del av innredningen i stua eller leses de og settes bort? Syns du bøker ser bra ut, (kanskje du tilhører de som kjøper flotte bøker for å gi et "intellektuelt image" uten å ha lest i dem?) eller syns du bøker er rotete og støvsamlere? Har du mange bøker? Etc.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Eselører er kun greit på slitte paperbacks. Skriblerier i margen er FY!! :-?

Ellers så behandler jeg bøkene mine pent, ingen ligger og slenger.

I bokhylla står de alfabetisk etter forfatter (etternavn) og hver sjanger for seg. De står også kronologisk etter utgivelsesdato der jeg har flere bøker av samme forfatter.

Med godt over 200 bøker (skjønnlitteratur) er jeg nødt til å ha ett system.

I tillegg har jeg selvfølgelig også ett system for kokebøker, faktabøker ol.

Kokebøker står alfabetisk etter tittel (etter forfatter hvis det er flere bøker om samme tema... f eks har jeg 4 bøker som omhandler wok)

Fakta og hobbybøker er delt inn i kategorier og står alfabetisk etter tittel. (ellers samme system som kokebøker)

Jeg er bokfrelst, og leser veldig mye... og for meg er det viktig å ha oversikt og å behandle bøkene pent. Er nok kanskje litt smittet av å ha en svigermor som jobber hos Cappelen. :wink:

Kan legge til at jeg faktisk har lest samtlige bøker jeg har, mange av dem er lest opptil flere ganger også. (feks bøkene om Kurt Wallander av Henning Mankell)

Skrevet

Varierer litt etter hva slags bok det er, men generelt sett får nok de fleste rimelig hard medfart. Kan godt lage et eseløre eller to om jeg må legge den fra meg i all hast, og har ingen skrupler mot å skrible i den. Kan også legge den fra meg åpen med permen opp en stund. Så fremt det er min bok, da.. Lånte bøker behandles pent. :wink:

Alt av bøker står nokså tilfeldig plassert i bokhylla, kun sortert etter hvilken hylle det er plass til de på (grunnet høydeforskjell).

Skrevet

Jeg elsker bøkene mine over alt på jord, og behandler dem deretter. :ler: Jeg har lånt bort bøker til venninner et par ganger, og fått dem tilbake i betydelig dårligere stand. Sånt får jeg litt fnatt av. Papiromslaget på bøkene skal være helt og pent, ikke frynsete i kantene og fullt av fettete fingermerker! :hår: Hvis man skal ha med seg en bok i sekken for å lese på t-banen, tar man da av omslaget så det ikke skal bli fillete. Jepp, jeg er skikkelig hønemor når det gjelder bøker. Også skolebøker. Der tillater jeg meg å notere i margen, da, og dessuten bruke markeringstusj.

Bokhyllene er det faktisk ikke så veldig system i. Sist jeg telte var det nærmere 800 bøker bare i stua, og det befinner seg en god del ellers rundt om. Sikkert godt over 1000 tilsammen. Bøker av samme forfatter står stort sett samlet, men ellers er de ikke sortert på noe vis. Jeg har ganske god oversikt over hva som befinner seg hvor likevel.

Skrevet
Jeg elsker bøkene mine over alt på jord' date=' og behandler dem deretter. :ler: Jeg har lånt bort bøker til venninner et par ganger, og fått dem tilbake i betydelig dårligere stand. Sånt får jeg litt fnatt av. Papiromslaget på bøkene skal være helt og pent, ikke frynsete i kantene og fullt av fettete fingermerker! :hår: Hvis man skal ha med seg en bok i sekken for å lese på t-banen, tar man da av omslaget så det ikke skal bli fillete. Jepp, jeg er skikkelig hønemor når det gjelder bøker. Også skolebøker. Der tillater jeg meg å notere i margen, da, og dessuten bruke markeringstusj.[/quote']

I bokhyllene mine står bøkene etter forfatter og høyde.

Skrevet

Behandler ikke bøkene spesielt pent nei, bare barnebøkene (samler på barnebøker).

Ellers har jeg alt for lite bokhylleplass nå, så får ikke det systemet i hyllene jeg gjerne vil ha. Nå ligger det og slenger bøker både her og der - kanskje litt uvanlig for en bibliotekar å være...

Skrevet

Mine bøker skal IKKE skrives i (annet enn evt navnet mitt med blyant i de bøkene jeg er redd for å miste). Og de skal behandles normalt pent; ikke slenges veggimellom eller vris og brettes på. Men eselører gjør meg ingenting, og synes egentlig at det er best med litt slitte bøker - viser jo at de er blitt lest og satt pris på :)

Har et sted mellom 500 og 1000 bøker tror jeg, bor på hybel sammen med en som ikke liker bøker, så de fleste ligger i pappesker eller stabler på lager hos foreldrene mine..

Sortert etter serie, vanligvis, men også litt etter forfatter samt hvor mange ganger jeg har regnet med å ville lese opp igjen boka (så de kjedelige havner nederst i bunken, mens de jeg liker best og gjerne leser opp igjen 20 ganger er lette å få tak i).

Skal få meg stooort bibliotek når jeg blir stor.. *drømme*

Skrevet

Jeg mener bøker ikke har noen verdi hvis de bare står til pynt. Mine bøker BRUKES, jeg skriver ting i margen, leser dem flere ganger, tar dem gjerne med på tur i en sekk og det er ikke verdens undergang hvis jeg får en kaffeflekk på omslaget eller lager et eseløre eller flere. Boken skal bære preg av at den er lest (altså at noen er glad i den :wink: )...

Men jeg har også sjeldne bøker og førsteutgaver som er pakket inn i plast, de får stå i fred, selvsagt!

Skrevet

Skjønnlitteratur sorteres etter språk (norsk øverst, engelsk nederst) og deretter etter forfatterens etternavn. De bøkene står på stua.

Faglitteratur og diverese annet rart står på soverommet og er stort sett sortert etter høyde, samt at sexbøkene står samlet...

Kokebøkene trives på en hylle i kjøkkenskapet der de står tilfeldig om hverandre, alt ettersom hvor jeg setter dem inn etter bruk.

Bøkene pleide å bli behandlet veldig fint, men nå er jeg mer opptatt av å bruke dem enn av å holde dem i pertentlig stand. Nå er jeg en midt-på-treet behandler av bøker. Jeg kan godt markere litt med penn når det er noe jeg vil huske eller synes er vakkert sagt. Men jeg liker ikke eselører av en eller annen grunn og heller ikke at pocketbøker/gamle bøker ligger åpen ned, for da har bladene en tendens til å ramle ut etterhvert.

Akkurat nå ser jeg at bøkene mine er spesielt støvete, og det er ikke noe særlig. Bokhyllen jeg har nå er mer åpen over bøkene enn jeg har hatt før, så nå samles stovet mye lettere. Noen som har et tips til hvordan man tørker støv av bøker? Støvsugere dere dem? Bare klapser dem sammen så støvfyken står? Eller noe annet?

Skrevet

Possum: Jeg støvsuger dem. Tar da alle bøkene ut av hyllene, støvsuger dem oppå, tørker støv i hyllene, og setter dem inn igjen. Det er ikke noe som gjøres særlig ofte, da... Som nevnt har vi en del bøker, så det å støvsuge dem er liksom ikke en del av den ukentlige husvasken. :ler: Hvis du lar bøkene stå med ryggen kant-i-kant med hyllekanten, samler det seg i det minste ikke noe støv der.

Skrevet

Jeg er en bokelsker og behandler alle bøkene mine pent (selv paperback, en bok er en bok). Eselører er forbudt, og jeg lar heller ikke bøker ligge åpne. Tar av papiromslaget når jeg leser dem så de ikke skal bli opprevet. Jeg kan godt skrive litt i margen når det er noe spesielt viktig, det har ingen betydning. Skriver dessuten alltid navnet mitt fremst i boken, samt år og sted jeg kjøpte den.

Jeg har rett og slett ikke tall på hvor mange bøker jeg har, de står sortert etter forfatter og høyde, kokebøker og faglitteratur er like viktig som andre bøker. Har jeg veldig mange bøker av samme forfatter er de ordnet kronologisk.

Det er farlig for meg å få inn på Amazon, finner alltid noe jeg vil kjøpe. Jeg har lest (eller skal lese) alle bøker jeg har, kjøper ikke bøker pga inntrykket det måtte gi andre. Og jeg er veldig glad i bøkene mine, det er derfor jeg ikke vil ødelegge dem, men tro meg, de brukes godt likevel!

Skrevet

Bort med det fæle papiromslaget - svoosj!

Inn i hylla på et tilfeldig sted.

Bokmerke i harde bøker og eselører i paperbacks.

Ingen kaffeflekker eller skriblerier, men de er gjerne med på tur og får nok utseende deretter. Noen i alle fall. Er mest fan av paperpacks på tur, for da kan jeg ha med mange :wink:

En dag skal jeg ha mitt eget bibliotek og da skal jeg ha system så det svinger etter! Men inntil da får det bli som det blir.

Gjest Hilde K S
Skrevet

Jeg skriver i paperback`s.

Bøkene i bokhyllen står etter navn på forfatter, dvs de emd samme forfatter står sammen, men ikke i alfabetisk rekkefølge. Bøker i samme serie står sammen g ellers står de etter høyde.

Bøker behandles pent.

Skrevet

Jeg elsker bøkene mine! Er student, men tar også vare på pensumbøkenr. Jeg markerer det som er viktig, men skriver ikke i bøkene dersom det ikke er noe helt spesielt. Eselører er fy-fy, bruker alltid bokmerke og tar av papiromslaget når jeg leser.

Skrevet

Jeg vil si jeg er forsiktig med bøkene mine. Har sånn rundt regnet 200 bøker hjemme.

Paperback`ene ordner jeg i kronologisk rekkefølge; etter forfatter.

De innbundne etter fargen på bok-ryggene, for å si det slik.

Bøkene mine er et naturlig "møblement" hjemme hos meg, hvor venner og familie kommer for å låne i "biblioteket" mitt, som de sier.

Synes ikke det er ok med eselører, men må innrømme at det har skjedd, ja. Skriblerier i margen har derimot aldri forekommet. Fy, fy

Skrevet

Smussomslag er smussomslag og kan tilsmusses. Ikke med sjokoladeflekker og sånn, men det hender de blir litt revet opp når jeg har dem i vesken og sånn.

Bruker bokmerker, har flere i ulik design, blant annet et japansk i gull - eller smussomslaget som merke.

Bøkene er satt i hyllene sånn stort sett i system som at bøker av samme forfattere står sammen, serier etc.

Gjest Anonymous
Skrevet

Bøkene deles først inn i kategorier:

* Skjønnlitteratur (romaner)

* Skjønnlitteratur (noveller)

* Skjønnlitteratur (lyrikk)

* historiebøker

* litteraturteoribøker

* kunstbøker

* oppslagsverk

* barnebøker

* biografier

* naturhåndbøker og turbøker

* skolebøker (selv om noen av de ovennevnte faller inn i denne kategorien, er de utskilt fra den.)

* hobbybøker

Den første kategorien består av ca 150 bøker, og er sortert etter forfatterens etternavn. De andre kategoriene er ikke sortert etter annet enn høyde. Dessverre er det ikke plass til alle bøkene i stua :-(

Jeg har ikke noe problem med eselører, men bruker vanligvis smussomslaget som bokmerke. Har sjelden andre bokmerker. Og jeg synes ikke det gjør noe om man kan se at en bok har blitt lest i - det viser jo (forhåpentligvis) at man er glad i den! :)

Jeg pleier ikke å skrive i bøkene mine, bortsett fra i pensumbøker.

Gjest Anonymous
Skrevet

Glemte å si at ja, jeg har bøker som jeg ikke har lest, men jeg har ikke bøker som jeg ikke har tenkt å lese. Og jeg kjøper aldri bøker fordi de ser pene ut, men fordi jeg har lyst til å lese dem.

Jeg har ofte lyst til å kjøpe de bøkene jeg allerede har, fordi jeg er så glad i dem... :ler:

Skrevet

Er glad i bøkene mine og ville aldri i verden ha skrevet i dem eller laget eselører! Finner jeg en setning e.l. som jeg synes er vel verdt å merke seg - markerer jeg ikke dette i boken, men skriver det ned i en liten notatbok. Akkurat nå har ikke bøkene mine det særlig godt - de står i store stabler på gulvet.... Har et prosjekt gående med å male bokhyllen, men er litt treg - må se å få opp farten :ler: Når bøkene først kommer opp i hyllen igjen blir de sortert til en viss grad: Forskjellige sjangre for seg eks lyrikkbøker samlet et sted, kunstbøker et annet, krimbøker for seg, osv. Jeg sorterer ikke forfatterene alfabetisk, men selvfølgelig står bøker av samme forfatter på samme sted. Ellers lar jeg også nyere bøker i samme sjanger stå samlet, mens bøker i samme sjanger kjøpt på loppemarded/bruktbutikker står samlet rett etter de nye bøkene. Dette har mest med det estetiske å gjøre...

Skrevet

Jeg er glad i bøker og leser mye, men jeg låner mer bøker enn jeg kjøper. kjøper de bøkene jeg leser som jeg syns er verdt det, men samlingen min er ikke så stor ennå. venter på en bokhylle fra ikea.

Behandler bøkene fint, men er ikke redd for at det skal bli en liten rift i omslaget eller noe slikt. unngår å brette eselører i alle fall.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...