AnonymBruker Skrevet 10. januar 2016 #1 Skrevet 10. januar 2016 Hei! Jeg planlegger å få en hund rundt 1 juli, og jeg begynner på skolen igjen 22 august. Problemet er at jeg ikke helt hva jeg gjør når jeg begynner på skolen igjen? Mamma jobber kun annenhver uke, så valpen vil bli hjemme alene annenhver uke, og jeg har jo friminutt og kan lufte den. Da blir den 4t hjemme alene, får en liten tur, og blir 4t til hjemme alene før jeg kommer hjem. Er dette noe som kan gå, eller bør jeg vente med å skaffe hund? Anonymkode: 4c31a...e22
Fiberhusk Skrevet 10. januar 2016 #2 Skrevet 10. januar 2016 Det går fint. Jobb mye med å lære den å gjøre fra seg ute, så går det bra. Nesten to måneder med deg først er fint Mitt tips er å gi den en trygg havn, som en stor valpegrind å ha inne når den er alene, ikke et lite bur eller å gå fritt. Ikke før den er voksen og rolig i alle fall. Hva slags rase vil du ha?
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2016 #3 Skrevet 10. januar 2016 1 minutt siden, Fiberhusk skrev: Det går fint. Jobb mye med å lære den å gjøre fra seg ute, så går det bra. Nesten to måneder med deg først er fint Mitt tips er å gi den en trygg havn, som en stor valpegrind å ha inne når den er alene, ikke et lite bur eller å gå fritt. Ikke før den er voksen og rolig i alle fall. Hva slags rase vil du ha? Åh, så utrolig bra. Har du noen gode valpegrinder å anbefale som ikke koster altfor mye? Litt usikker enda, egentlig. Ser på de små rasene som pomeranian, terrier og slikt. Anonymkode: 4c31a...e22
Fiberhusk Skrevet 10. januar 2016 #4 Skrevet 10. januar 2016 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Åh, så utrolig bra. Har du noen gode valpegrinder å anbefale som ikke koster altfor mye? Litt usikker enda, egentlig. Ser på de små rasene som pomeranian, terrier og slikt. Anonymkode: 4c31a...e22 Jeg anbefaler deg en ting, fra dypet av mitt hjerte. Ikke skaff deg terrier! De er flotte, men gå heller for en papillon/phalene/chi/kinesisk nakenhund. Pomeranian og kleinspitz bla. er også veldig hardføre arbeidshunder tross størrelsen, og skal heller ikke ha klær på hvis det er noe du ønsker (det vet jeg jo ikke om du vil, da!) Men terrier, hvis dette er første hunden din? Nei! De er veldig sterke og krever ofte mye erfaring å trene. Finn en liten spaniel eller noe som liker å trene med deg, og tjene deg! Papillon/Phalene er "falske" spanieler. Elsker de. 3
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2016 #5 Skrevet 13. januar 2016 Eller ta en titt på Cavalier King Charles Spaniel! Velding fine, lettrente hunder som egner seg godt som førstegangshund. Anonymkode: 471a6...32b 1
Tvist Skrevet 13. januar 2016 #6 Skrevet 13. januar 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Eller ta en titt på Cavalier King Charles Spaniel! Velding fine, lettrente hunder som egner seg godt som førstegangshund. Anonymkode: 471a6...32b De er også veldig syke hunder med store problemer. 8
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2016 #7 Skrevet 13. januar 2016 Bor du 5 min unna skolen? Anonymkode: e5be8...bfa
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2016 #8 Skrevet 13. januar 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Eller ta en titt på Cavalier King Charles Spaniel! Velding fine, lettrente hunder som egner seg godt som førstegangshund. Anonymkode: 471a6...32b Dårligste anbefalingen her! Ja, gemytt og personlighet er fine på dem, men de er ihjelavlet (som mange andre raser), og ingen bør kjøpe slike hunder. For å stoppe videre avl på dem. De er altfor syke! Anonymkode: 85d9b...cd6 8
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2016 #9 Skrevet 13. januar 2016 Husk at du må tenke 15 år fremover! Skal du studere utenlands? Har du tid til både hund, studier og jobb ved siden av studiene? Ønsker du å avstå fra alt sosialt i studietiden den dagen du flytter hjemmefra med hunden? Hadde jeg vært deg, hadde jeg ventet med å skaffe meg hund til jeg hadde "landet". Anonymkode: 8640a...597 5
Gjest Skrevet 14. januar 2016 #10 Skrevet 14. januar 2016 Hvis du skal ha hund 1 juli burde du virkelig sette igang med hvilken rase du vil ha. Som oftest er valpelister fulle, og et halvt år frem i tid er ikke lang tid mtp 2 mnd drektig og 2 mnd valpetid før de kan dra hjem til eier
Gjest miuen Skrevet 23. januar 2016 #11 Skrevet 23. januar 2016 (endret) Tips til valpegård: http://www.zooplus.no/shop/hund/hundehus_innhengninger/valpeinnhengning/411983 Kjøpte akkurat denne til min bichon havanais valp, og er kjempefornøyd😊 God kvalitet, og lett å slå opp eller sammen. PS: Terrier ville jeg IKKE valgt. Hadde det forrige gang, og aldri mer:-/ Endret 23. januar 2016 av miuen Tillegg
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2016 #12 Skrevet 23. januar 2016 Anbefaler å ha den i bur først som sist, kun når du ikke er hjemme. Hunder er tryggere på små plasser, enn større rom å forholde seg til. Den vil lære at buret er den trygge plassen dens. Men du burde ikke skaffe deg hund nå. Du sier ikke hvor gammel du er, men at du bor hjemme. Tenker at man bør være godt voksen for å anskaffe seg en hund, de er ikke bare noen man kvitter seg med pga "allergier", flytting, eller endrede livssituasjoner. Og for all del, ikke King Charles Spaniel, stakkars hunder:( Anonymkode: a60fa...01d 1
Skywise Skrevet 23. januar 2016 #13 Skrevet 23. januar 2016 9 timer siden, miuen skrev: Tips til valpegård: http://www.zooplus.no/shop/hund/hundehus_innhengninger/valpeinnhengning/411983 Kjøpte akkurat denne til min bichon havanais valp, og er kjempefornøyd😊 God kvalitet, og lett å slå opp eller sammen. PS: Terrier ville jeg IKKE valgt. Hadde det forrige gang, og aldri mer:-/ Den 10.1.2016 at 20.46, Fiberhusk skrev: Jeg anbefaler deg en ting, fra dypet av mitt hjerte. Ikke skaff deg terrier! De er flotte, men gå heller for en papillon/phalene/chi/kinesisk nakenhund. Pomeranian og kleinspitz bla. er også veldig hardføre arbeidshunder tross størrelsen, og skal heller ikke ha klær på hvis det er noe du ønsker (det vet jeg jo ikke om du vil, da!) Men terrier, hvis dette er første hunden din? Nei! De er veldig sterke og krever ofte mye erfaring å trene. Finn en liten spaniel eller noe som liker å trene med deg, og tjene deg! Papillon/Phalene er "falske" spanieler. Elsker de. Skjønner ikke hvorfor så mange har en slik motvilje mot terriere. En terrier er ikke en terrier, det er et ganske vidt spekter i hvor strie de er. Du har alt fra wheaten og yorkie som er milde terriere, til godmodige bullehunder som bull terrier og staff, til kerry og tysker som er veldig strie. Så har man parson og jack, som er ganske midt på treet men krever mye fordi de har en tendens til å være aktive og reagere kjapt. Vil tro du finner mer arbeidsvilje i en hvilken som helst jack eller cairn, enn i en pomme. De fleste terriere er like trenbare som en papillon. Den største forskjellen mellom terriere og andre raser er at de kan være skarpere, ha mer jaktinstinkt og ikke alltid går overens med andre hunder. Deretter er de noe egenrådige og har sterk vilje (ikke unikt for terriere). Men, gradene av alle disse egenskapene avhenger av hvilken rase man velger. Om TS sier noe om hva hun vil ha i en hund er det enklere å si noe om en terrier vil passe, evt. hvilke terrier-raser.
Gjest Mythic Skrevet 24. januar 2016 #14 Skrevet 24. januar 2016 Å kategorisk fraråde terrier, er merkelig, all den tid det er omtrent 32 ulike terriertyper. Det sier seg selv at det er stor forskjell på en yorkie og en airdale, f.eks. Jeg har hatt wheaten terrier, og det er den flotteste hunden jeg noen gang har hatt! Både helsemessig, gemytt, arbeidsvillighet og eksteriør. Nå har jeg en terrierblanding som er en fantastisk hund på alle måter. Jeg vil anbefale deg phalen eller pomme. Mye hund i liten utgave, og fine raser for en nybegynner.
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2016 #15 Skrevet 24. januar 2016 Den 10. januar 2016 at 20.32, AnonymBruker skrev: Hei! Jeg planlegger å få en hund rundt 1 juli, og jeg begynner på skolen igjen 22 august. Problemet er at jeg ikke helt hva jeg gjør når jeg begynner på skolen igjen? Mamma jobber kun annenhver uke, så valpen vil bli hjemme alene annenhver uke, og jeg har jo friminutt og kan lufte den. Da blir den 4t hjemme alene, får en liten tur, og blir 4t til hjemme alene før jeg kommer hjem. Er dette noe som kan gå, eller bør jeg vente med å skaffe hund? Anonymkode: 4c31a...e22 Siden du bor hjemme og går på skole fortsatt så tyder det på at du ikke er så veldig gammel og da har du sannsynligvis en del år til foran deg med studier. Hadde jeg vært deg så hadde jeg ventet noen år med å skaffe hund. Du skaper problemer for deg selv. Anonymkode: 601a1...55d 2
Outlander Skrevet 24. januar 2016 #16 Skrevet 24. januar 2016 Må bare spørre hvorfor? Hvorfor egentlig vil du ha en hund? Høres ikke ut som du har veldig mye tid for den, og jeg synes det er litt synd at du må overlate dena til moren din først og så når hun ikke kan, blir det bare alene til du er ferdig på skolen.
Gjest Stringfellow1 Skrevet 24. januar 2016 #17 Skrevet 24. januar 2016 Den 10.01.2016 at 20.32, AnonymBruker skrev: Hei! Jeg planlegger å få en hund rundt 1 juli, og jeg begynner på skolen igjen 22 august. Problemet er at jeg ikke helt hva jeg gjør når jeg begynner på skolen igjen? Mamma jobber kun annenhver uke, så valpen vil bli hjemme alene annenhver uke, og jeg har jo friminutt og kan lufte den. Da blir den 4t hjemme alene, får en liten tur, og blir 4t til hjemme alene før jeg kommer hjem. Er dette noe som kan gå, eller bør jeg vente med å skaffe hund? Anonymkode: 4c31a...e22 hvorfor skaffet du deg egentlig en hund, når du ikke visste hvordan det skulle gå med studier og skole-plass?
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2016 #18 Skrevet 25. januar 2016 23 timer siden, Stringfellow1 skrev: hvorfor skaffet du deg egentlig en hund, når du ikke visste hvordan det skulle gå med studier og skole-plass? Hvem har sagt at jeg har hund? Anonymkode: 8aaec...6e3
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2016 #19 Skrevet 25. januar 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Hvem har sagt at jeg har hund? Anonymkode: 8aaec...6e3 Jeg er forresten TS, har to brukere.. Anonymkode: 8aaec...6e3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå