Gå til innhold

Hva slags hjelp kan jeg få av NAV? Utdanning+praksisplass


Bristro

Anbefalte innlegg

Mitt vedtak om dagpenger går ut i morgen, 11. januar og på tirsdag starter jeg på skole. Jeg skal ta fagbrev barne- og ungdomsarbeider. Studiene er 3 dager i uken. Et av kriteriene for å få fagbrev er at man må ha 5 års praksis med barne-/ungdomsarbeid. Jeg mangler ett år og har derfor vært i kontakt med en barnehage som er villig til å ha meg i praksis 2 dager i uken. I min kommune er det så og si umulig å få jobb i barnehage hvis du ikke er fagarbeider.

Saken er: NAV har avslått min søknad om fortsatt dagpenger fordi jeg vil være under utdanning, som de skriver. Men, hva med de 2 dagene jeg vil ha praksis i barnehagen og faktisk jobber? Finnes det noen stønadsordning for det? Jeg har 3 barn og trenger penger til livets opphold. Jeg kan ikke kreve at barnehagen skal lønne meg, men finnes det noen ordning hvor barnehagen lønner meg mot at de igjen får pengene tilbakebetalt fra NAV? Noen som har vært i en lignende situasjon og kan gi med råd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

24 minutter siden, Bristro skrev:

Mitt vedtak om dagpenger går ut i morgen, 11. januar og på tirsdag starter jeg på skole. Jeg skal ta fagbrev barne- og ungdomsarbeider. Studiene er 3 dager i uken. Et av kriteriene for å få fagbrev er at man må ha 5 års praksis med barne-/ungdomsarbeid. Jeg mangler ett år og har derfor vært i kontakt med en barnehage som er villig til å ha meg i praksis 2 dager i uken. I min kommune er det så og si umulig å få jobb i barnehage hvis du ikke er fagarbeider.

Saken er: NAV har avslått min søknad om fortsatt dagpenger fordi jeg vil være under utdanning, som de skriver. Men, hva med de 2 dagene jeg vil ha praksis i barnehagen og faktisk jobber? Finnes det noen stønadsordning for det? Jeg har 3 barn og trenger penger til livets opphold. Jeg kan ikke kreve at barnehagen skal lønne meg, men finnes det noen ordning hvor barnehagen lønner meg mot at de igjen får pengene tilbakebetalt fra NAV? Noen som har vært i en lignende situasjon og kan gi med råd?

får du ikke lærlingspenger og studielån?

Anonymkode: 373c5...a68

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

får du ikke lærlingspenger og studielån?

Anonymkode: 373c5...a68

Nei, det får jeg ikke. Det er praksisplass (ikke lærlingplass) jeg har fått i barnehagen, 2 dager i uken. NAV forvaltning oppfordret meg til å søke om forlengelse av dagpengeperioden og derfor har jeg ikke søkt om studielån.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Bristro skrev:

NAV forvaltning oppfordret meg til å søke om forlengelse av dagpengeperioden og derfor har jeg ikke søkt om studielån.

Det er jo bare idiotisk, du skal på linje med andre som tar utdanning, søke lån i Lånekassen.

Det er bare å hive seg rundt og får gjort det.

Anonymkode: 0a241...f9a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Bristro skrev:

NAV har avslått min søknad om fortsatt dagpenger fordi jeg vil være under utdanning, som de skriver. 

Lånekassen. Du er under utdanning og dermed vil du få avslag igjen. De kommer ikke til å lønne deg for å være i praksis mens du tar utdanning. Kommer ikke til å skje. Du er nødt til å se etter alternativer utenfor NAV eller skaffe deg en deltidsjobb ved siden av. 

Anonymkode: 177a7...473

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Bristro skrev:

Finnes det noen stønadsordning for det?

Lånekassen.

Anonymkode: 0a241...f9a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ser at lånekassen vil være mitt alternativ. Har aldri hatt noe med lånekassen før. Hvem får gjort om studielånet sitt til stipend etter fullførte studier? Gjelder dette kun ungdommer? Eller har jeg misforstått?

Og de to dagene jeg skal ha praksis i barnehagen - er det vanilig at barnehager (og skoler) har folk på praksis som jobber gratis? Jeg er avhengig av praksisen for å få fagbrevet, og det er først når jeg har fagbrevet at sjansene mine er størst til å få jobb i barnehage.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Bristro skrev:

Ser at lånekassen vil være mitt alternativ. Har aldri hatt noe med lånekassen før. Hvem får gjort om studielånet sitt til stipend etter fullførte studier? Gjelder dette kun ungdommer? Eller har jeg misforstått?

Og de to dagene jeg skal ha praksis i barnehagen - er det vanilig at barnehager (og skoler) har folk på praksis som jobber gratis? Jeg er avhengig av praksisen for å få fagbrevet, og det er først når jeg har fagbrevet at sjansene mine er størst til å få jobb i barnehage.

 

www.lanekassen.no

Anonymkode: 177a7...473

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Bristro skrev:

Har aldri hatt noe med lånekassen før. Hvem får gjort om studielånet sitt til stipend etter fullførte studier?

Man får gjort om en del (40 %) av studielånet sitt når man består de eksamenene man skal ta.

Du kan jo lese om alt dette på Lånekassens nettsider. 

https://lanekassen.no

Anonymkode: 0a241...f9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du har barn vil du få litt ekstra stipend. Du kan søke om bostøtte dersom du er student med barn. Det er kanskje andre ordninger som gjelder studenter med barn som muligens livsopphold.

Bor du med barnefar eller får du barnebidrag og barnetrygd? Har du brukt opp overgangsstønaden, dersom du er enslig?

Er det mulig å flytte på deg så du får en lærlingsplass istedenfor? Ungene må sikkert bytte barnehage/skole men det spørs hvor fleksibel man vil være.

Mangler du kun 1 år så vil du da ha 60.000 i studielån og resten stipend, viss skolen er gratis. Det ugjør kun 1400kr du må betale pr måned i 5år eller noe. Har du større studielån forlenger de ofte nedbetalingstid slik at du uansett betaler rundt 1500kr i mnd. Det er ikke så veldig dyrt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Bristro skrev:

er det vanilig at barnehager (og skoler) har folk på praksis som jobber gratis?

Ja, når du er i praksis skal du leve av individstønad, sosialstøtte, AAP eller dagpenger, hvis du har krav på noen av disse ytelsene. Mulig du kan søke om individstønad. Utover dette er det Lånekassen som gjelder når man er i utdanning.

Anonymkode: 0a241...f9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår barnehage har ufaglært arbeidskraft som selvfølgelig ikke jobber gratis. Skjønner ikke hvorfor ikke barnehagen ikke kan betale jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 Mulig du kan søke om individstønad. 

Anonymkode: 0a241...f9a

Ikke med utdanning ved siden av.

Anonymkode: 177a7...473

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, ViljaH skrev:

Vår barnehage har ufaglært arbeidskraft som selvfølgelig ikke jobber gratis. Skjønner ikke hvorfor ikke barnehagen ikke kan betale jeg.

Fordi hun er i praksis fordi hun trenger totalt 5 års praksis for å ta utdannelsen. Når man er i praksis er man ikke der for å jobbe som en vanlig arbeidstager, man skal gå oppå de andre.

Anonymkode: 0a241...f9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...