AnonymBruker Skrevet 10. januar 2016 #1 Skrevet 10. januar 2016 Vi er en familie på 5. 3 unger og foreldre. Vi har en ganske grei økonomi, men har veldig lyst til å spare mer. Jeg satt meg ned nå og regnearket jeg tror vi bruker på mat, transport og barnehage for et barn. De faste utgiftene tok jeg ikke med. De kan vi uansett ikke spare noen på. Til min store overraskelse kom jeg fram til at vi bruker 20.000 kroner på mat, transport og en 100% barnehage. Fritidsaktiviteter til de to eldste tok jeg ikke med da dette varierer veldig og det likevel ikke koster så mye per måned. Hva er vanlig forbruk? Bruker vi for mye ? Skulle gjerne ha lagt vekk ca 3000 hver måned, men redd dette vil påvirke oss Anonymkode: be7b3...7c8
Gjest Wanda Maximoff Skrevet 10. januar 2016 #3 Skrevet 10. januar 2016 (endret) Jeg føyer meg med over. Hva ligger i transport? Endret 10. januar 2016 av Steve Rogers
Gjest pellepirat Skrevet 10. januar 2016 #4 Skrevet 10. januar 2016 10000 til mat og barnehage burde holde. Så spørs det som sagt hva som legges i transport. Er det lån og forsikringer også? El. kun bensin og busspenger f.eks? en bil, flere biler, er det langt til jobb/skole?
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2016 #5 Skrevet 10. januar 2016 Gå inn på sifo sitt budsjett og du ser hva man skal kunne klare seg greit med med barn i ulik alder. Der ligger en kalkulator. Anonymkode: f9d68...e43
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2016 #6 Skrevet 10. januar 2016 51 minutter siden, pellepirat skrev: 10000 til mat og barnehage burde holde. Så spørs det som sagt hva som legges i transport. Er det lån og forsikringer også? El. kun bensin og busspenger f.eks? en bil, flere biler, er det langt til jobb/skole? Takk så mye. Med transport mener jeg bensin og busskort til eldstemann. Tror vi bruker ca 1000 kr på bensin. Kun 1 bil Anonymkode: be7b3...7c8
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2016 #7 Skrevet 10. januar 2016 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Vi er en familie på 5. 3 unger og foreldre. Vi har en ganske grei økonomi, men har veldig lyst til å spare mer. Jeg satt meg ned nå og regnearket jeg tror vi bruker på mat, transport og barnehage for et barn. De faste utgiftene tok jeg ikke med. De kan vi uansett ikke spare noen på. Til min store overraskelse kom jeg fram til at vi bruker 20.000 kroner på mat, transport og en 100% barnehage. Fritidsaktiviteter til de to eldste tok jeg ikke med da dette varierer veldig og det likevel ikke koster så mye per måned. Hva er vanlig forbruk? Bruker vi for mye ? Skulle gjerne ha lagt vekk ca 3000 hver måned, men redd dette vil påvirke oss Anonymkode: be7b3...7c8 2600 for barnehage 2000 i verdifall for bil 1000 kr i bensin, og (trolig) 1000 kr i gjennomsnittet for bilhold (forsikring, service, årsavgift) busskort? Kanskje 600 kr? La oss si at eldstemann teller som "voksen mann" og dermed får vi 3000x2 2500x1 pluss to unger (trolig rundt 1500 hver) i normalutgifter til en normalfamilie. Vi trekker av stordriftsfordelen og lander på at en familie fint klarer seg på 11 000 til mat. Dersom du oppå det KUN har tenkt bensin og barnehage og ikke reelle transportkostnader lander vi på 15-16 000. Resten er ren sløsing. Og på 11 000 til mat så spiser dere godt - det er på ingen måte en sum folk som må/vil spare spiser for. Anonymkode: 2c80e...8dc
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå