Gå til innhold

Melde til Mattilsynet angående hest?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har null peiling på hest, men har så vondt av en liten hest i nabolaget her:-( Det har nå snødd i to dager, og den er dekket av snø. Hesten står alltid ute, uten tilgang på ly. Ser heller ikke tegn til mat eller vann, men hesten ser ikke mager ut. Området er stort, og består av stubb (åker). Eierne er aldri å se ute hos hesten, hverken jeg eller en nabo har sett dem der. Hesten er sett ute i øsende regn og kraftig vind. Er dette noe grunnlag for å melde bekymring? Blir en melding i det hele tatt fulgt opp?

Anonymkode: d9bc5...4d7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Meld fra om du er bekymret!  Dyrene trenger en stemme ❤

Anonymkode: da8a3...edf

• Liker 3
Skrevet

Blir hesten tatt inn om kvelden? 

Gjest Helicase
Skrevet

Meld ifra du, hester som står på utgang skal ha et skjul  med vegger som beskytter de mot vær og vind, tilgang på vann 24/7 ( vanskeligere nå om vinteren) og mat flere ganger om dagen.  Eventuelt kontakt eier og si ifra . Men jeg hadde uten tvil kontaktet Mattilsynet 

Skrevet
2 minutter siden, Macro skrev:

Blir hesten tatt inn om kvelden? 

Nei, det blir den ikke. Den er tydelig merket av været, søkkvåt etter regn og nå dekket av snø etter snøvær i natt. 

Skrevet

Hester på utegang skal ha tilgang til et leskur. Om denne hesten ikke har mulighet til å søke ly så burde du absolutt ringer mattilsynet. Hester er flokkdyr og burde heller ikke stå alene på beite. Ring mattilsynet du. 

• Liker 5
Skrevet

Utegangshester skal ha et sted i ly mot vær og vind med tre tette vegger. Det er reglene for hester på utegang. Jeg ville ringt mattilsynet, det de gjør da er å ta en telefon til eier (oppgi navn og telefonnummer om mulig, feks. sjekk adressen på gule sider) og så forteller de eieren at den må skaffe ly til hesten. 

Jeg ble meldt av noen som mente mine hester på utegang ikke hadde det bra, men det var hester som hadde levd på utegang hele livet, hadde full vinterpels og tilgang på skjul i en lun og tørr stall med åpen dør. :) Fikk da telefon av mattilsynet og de spurte hvordan hestene hadde det. Jeg forklarte, og de kunne ikke skjønne hvorfor de ble oppringt når hestene hadde det helt fint hos meg. 

Anonymkode: ab33a...b2d

Skrevet

Det kan høres ut som en ponni, disse er veldig hardføre og klarer seg ofte uten dekken så lenge de har fått sette skikkelig vinterpels. Og at den er i godt hold er et positivt tegn.

Det jeg reagerer på er om den står helt alene? Hester er flokkdyr og bør stå flere sammen. Det at den er mye ute er bare positivt, er ALT for mange hester i norge som "står i bur" over 20 timer om dagen. Bare tenk på alle ridesentre rundtom, hestene får ofte max vært ute i en frimerkestor luftegård i et par til tre timer.Det er IKKE bra og fører til sykdom og uvaner. 

Om denne hesten står ute døgnet rundt så bør den selvsagt ha mulighet til å gå i lè, det må de ha om de går ute hele tiden. Et skur med ly for vind og vær feks. 

Skrevet
1 minutt siden, *Bumblebee* skrev:

Det kan høres ut som en ponni, disse er veldig hardføre og klarer seg ofte uten dekken så lenge de har fått sette skikkelig vinterpels. Og at den er i godt hold er et positivt tegn.

Det jeg reagerer på er om den står helt alene? Hester er flokkdyr og bør stå flere sammen. Det at den er mye ute er bare positivt, er ALT for mange hester i norge som "står i bur" over 20 timer om dagen. Bare tenk på alle ridesentre rundtom, hestene får ofte max vært ute i en frimerkestor luftegård i et par til tre timer.Det er IKKE bra og fører til sykdom og uvaner. 

Om denne hesten står ute døgnet rundt så bør den selvsagt ha mulighet til å gå i lè, det må de ha om de går ute hele tiden. Et skur med ly for vind og vær feks. 

Den står alene ja. Kan absolutt være en ponni, jeg er som sagt helt grønn på dette med hester. Noe skur har den definitivt ikke, litt mer usikkert angående mat og vann, da det er vanskelig å se om det kan være noe borterst i innhengningen. Eierne er aldri observert ved hesten/ponnien, hverken av meg som går forbi flere ganger om dagen eller en nabo som er hjemmeværende. 

Skrevet
5 minutter siden, *Bumblebee* skrev:

Bør? Lovverket sier at den skal ha ly om det er utegangshest. Ikke snakk om bør her. 

• Liker 4
Skrevet

Flott at du tar tak i dette, TS.  Hester skal ikke stå alene, og hester på utegang skal ha tilgang på leskur, som de andre her sier.  

Send en melding til Mattilsynet,  så får de vurdere hva som skal gjøres.  

• Liker 1
Skrevet

Jaja, du trenger ikke være så frekk i tonen, ab. Enig med det med skur om den står 24/7 ute. Om du er sikker på at den går ute hele døgnet alene uten ly, så ville jeg ringt mattilsynet ja! Er dessverre en del folk som har hester som ikke har kunnskap nok/bryr seg nok om deres behov. 😕

Skrevet

Tusen takk, alle sammen, jeg har nå sendt en detaljert melding til Mattilsynet, så får de vurdere den. 

TS

• Liker 4
Skrevet

Flott! Kom gjerne med oppdatering på hva som skjer☺

• Liker 1
Skrevet
9 minutter siden, *Bumblebee* skrev:

Jaja, du trenger ikke være så frekk i tonen, ab. Enig med det med skur om den står 24/7 ute. Om du er sikker på at den går ute hele døgnet alene uten ly, så ville jeg ringt mattilsynet ja! Er dessverre en del folk som har hester som ikke har kunnskap nok/bryr seg nok om deres behov. 😕

Jeg er ikke frekk, jeg er rett på sak. Du synser i innlegget ditt, dette er enkle spørsmål å svare på. Ingenting om bør eller synes eller ditten eller datten. Hesten skal ha le, så enkelt er det. Mange vet ikke om det, derfor er det nyttig å ta en telefon til mattilsynet så de kan informere eier om kravene slik at hesten får det bedre. 

• Liker 2
Skrevet

Riktig av deg å melde i fra, har gjort det samme selv. Dessverre gjorde ikke Mattilsynet noe her, og det endte med at den ene hesten frøs fast i en myr... Lykke til!

Skrevet

Helt riktig av deg å melde fra TS :) Dersom det skulle vise seg at alt er i skjønneste orden så får det jo uansett ingen konsekvenser for eier bortsett fra et papir om at hesten har det flott.

Når det kommer til at hesten er dekket av snø så er ikke dette noe problem for en hest med full vinterpels. En hestepels som fungerer som den skal beskytter dyret ekstremt bra fra vær og vind. Det sier jo litt at hesten er dekket av snø og ikke vann - altså at snøen ikke smelter oppe på dyret. Det er fordi pelsen reiser seg og isolerer slik at hesten er varm og tørr innerst. Så akkurat at den står uten dekken ville jeg ikke bekymret meg så mye for. Det er heller ingen lov i norge som sier at hester skal ha selskap men det oppfordres til det. At de BØR ha selskap derimot er det ingen tvil om.

Det mest bekymringsverdige her er jo at hesten ikke har tilgang på ly og at du ikke kan se noe mat eller vann. 

• Liker 2
Skrevet

Ville nok meldt i fra ja! 
Etter nye lover er det påbudt at utegangs hester/ponnier skal ha en eller annen form for lè.
Håper det blir gjort noe da, har dessverre erfaring med at folk fra MT ofte (ikke alltid) har svært lite kunnskap om bla hest og hestehold...

Skrevet
4 timer siden, Sirah skrev:

Helt riktig av deg å melde fra TS :) Dersom det skulle vise seg at alt er i skjønneste orden så får det jo uansett ingen konsekvenser for eier bortsett fra et papir om at hesten har det flott.

Når det kommer til at hesten er dekket av snø så er ikke dette noe problem for en hest med full vinterpels. En hestepels som fungerer som den skal beskytter dyret ekstremt bra fra vær og vind. Det sier jo litt at hesten er dekket av snø og ikke vann - altså at snøen ikke smelter oppe på dyret. Det er fordi pelsen reiser seg og isolerer slik at hesten er varm og tørr innerst. Så akkurat at den står uten dekken ville jeg ikke bekymret meg så mye for. Det er heller ingen lov i norge som sier at hester skal ha selskap men det oppfordres til det. At de BØR ha selskap derimot er det ingen tvil om.

Det mest bekymringsverdige her er jo at hesten ikke har tilgang på ly og at du ikke kan se noe mat eller vann. 

Dette! :)

Vi har hester på utegang. Noen går med dekken i kulde/regn/vind, og det er fordi de ikke setter tykk nok vinterpels, eller de er gamle, og lettere taper seg i vekt. De trenger energien de får fra maten til å holde vekta oppe, og man bør da for enhver pris unngå at de fryser, så de ikke bruker opp energien sin på dét. Andre går alltid uten dekken, og det at de er dekket av snø er en bekreftelse på at pelsen fungerer som den skal i kulda. 

Hvis du er helt sikker på at denne hesten/ponnien ikke har noe form for le å gå inn i (det holder med tre vegger og tak, med nok plass til at den kan legge seg ned), så må du si ifra. Tar Mattilsynet en titt, så finner de jo også fort ut om den har vann tilgjengelig, og om den blir foret (det gjør den nok, ellers hadde den ikke greid seg). At den står alene synes jeg er ille nok, men dessverre er det (foreløpig) ikke forbudt i Norge å ha hest stående for seg selv. Det i seg selv sier litt om hvor lite kunnskap de har, de som skal regulere. :( 

Anonymkode: efefd...8d9

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dette! :)

Vi har hester på utegang. Noen går med dekken i kulde/regn/vind, og det er fordi de ikke setter tykk nok vinterpels, eller de er gamle, og lettere taper seg i vekt. De trenger energien de får fra maten til å holde vekta oppe, og man bør da for enhver pris unngå at de fryser, så de ikke bruker opp energien sin på dét. Andre går alltid uten dekken, og det at de er dekket av snø er en bekreftelse på at pelsen fungerer som den skal i kulda. 

Hvis du er helt sikker på at denne hesten/ponnien ikke har noe form for le å gå inn i (det holder med tre vegger og tak, med nok plass til at den kan legge seg ned), så må du si ifra. Tar Mattilsynet en titt, så finner de jo også fort ut om den har vann tilgjengelig, og om den blir foret (det gjør den nok, ellers hadde den ikke greid seg). At den står alene synes jeg er ille nok, men dessverre er det (foreløpig) ikke forbudt i Norge å ha hest stående for seg selv. Det i seg selv sier litt om hvor lite kunnskap de har, de som skal regulere. :( 

Anonymkode: efefd...8d9

Nå har jeg jo allerede meldt inn bekymring, men ville bare si at jeg er veldig glad for det noen av dere sier angående pelsen og at det er et godt tegn at snøen blir liggende på ryggen dens. For meg som er helt grønn på dette, gjorde dette at jeg fikk vondt langt inn i hjerterota, og det så veldig "kritisk" ut i mine øyne. Heldigvis skjønner jeg nå at det ikke betyr noen akutt fare for dyret! 

Håper meldingen min blir tatt på alvor, og at de andre forholdene rundt hesten tas tak i og utbedres.

TS 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...