Silenox12 Skrevet 25. januar 2016 #121 Skrevet 25. januar 2016 1 minutt siden, Mann 42 skrev: Tyrkia? 100 år og fortsatt demokratisk. Eller nesten 100 år. Jeg er ikke sikker på når de har jubileum. http://www.aftenposten.no/meninger/leder/Aftenposten-mener-EU-ma-presse-Tyrkia-i-demokratisk-retning-8208836.html https://www.ntnu.no/universitetsavisa/nr11/ytringsfrihet.htm http://www.dn.no/meninger/kommentarer/2015/05/27/2155/Tyrkia/demokrati-i-trbbel
Silenox12 Skrevet 25. januar 2016 #122 Skrevet 25. januar 2016 1 minutt siden, FruKG skrev: Gjorde de? Det virker jo så rart at disse nazistene nå ikke liker muslimene så godt som før. Mein Kampf var det den boken til Hitler? Nazister har ikke noe i mot muslimer. Man må skille på høyreekstreme og nazister. Ser man på ABB, så er ikke han nazist, men høyreekstrem og hater islam. Vigrid derimot, er i mot jøder og ikke i mot islam. 1
Gjest FruKG Skrevet 25. januar 2016 #123 Skrevet 25. januar 2016 5 minutter siden, Silenox12 skrev: Nazister har ikke noe i mot muslimer. Man må skille på høyreekstreme og nazister. Ser man på ABB, så er ikke han nazist, men høyreekstrem og hater islam. Vigrid derimot, er i mot jøder og ikke i mot islam. Men hvorfor er for eksempel Vigrid i mot jøder og ikke islam? Takk for at du hjelper meg å forstå dette
44h Skrevet 25. januar 2016 #124 Skrevet 25. januar 2016 2 minutter siden, Silenox12 skrev: Nazister har ikke noe i mot muslimer. Man må skille på høyreekstreme og nazister. Ser man på ABB, så er ikke han nazist, men høyreekstrem og hater islam. Vigrid derimot, er i mot jøder og ikke i mot islam. De brukte de for å ta knekken på storbritania. I "the final solution". Drepte de alle minoritetsgrupper i midtøsten.
Silenox12 Skrevet 25. januar 2016 #125 Skrevet 25. januar 2016 2 minutter siden, FruKG skrev: Men hvorfor er for eksempel Vigrid i mot jøder og ikke islam? Takk for at du hjelper meg å forstå dette Vigrid er jødehatere og sterkt knyttet opp mot nazismen. Men akkurat hvorfor dette jødehatet, aner jeg rett og slett ikke. Man må aldri blande sammen jøder og muslimer. Muslimer er tilhengere av en ideologi, islam. Jøder opplevde forfølgelse kun fordi de var jøder. Mange som ble tatt viste ikke en gang at de var jøder. Islam har ingen farge, kun en ideologi som støttes av hvite som mørke. 1
Mann 42 Skrevet 25. januar 2016 #126 Skrevet 25. januar 2016 11 minutter siden, Silenox12 skrev: http://www.aftenposten.no/meninger/leder/Aftenposten-mener-EU-ma-presse-Tyrkia-i-demokratisk-retning-8208836.html https://www.ntnu.no/universitetsavisa/nr11/ytringsfrihet.htm http://www.dn.no/meninger/kommentarer/2015/05/27/2155/Tyrkia/demokrati-i-trbbel 100 år som sagt. Det er et historisk faktum som du ikke kan manøvrere utenom. Sorry. At Erdogan nå foretar seg mange ting som er en direkte trusel mot menneskrettighetene og demokratiet som sådan, er strengt tatt saken temmelig uvedkommende. Tilfellet Tyrkia demonstrerer at det ikke er noen umulighet at en demokratisk sekulær stat kan fungere selv om befolkningen er muslimsk. Islamisme er en trusel mot demokratiet. Shariastyre er en trusel mot demokratiet. Muslimer som sådan er det ikke. Særlig ikke etter hvert som det går opp for dem at en sekulær demokratisk stat faktisk er en garantist for at verdier som er sentrale i islam kan opprettholdes, og langt bedre enn hva er tilfelle i shariastyrte stater. Jeg henviser til en tidligere analyse foretatt av arabiske forskere for å rangere de forskjellige statene i fht hvor stor grad de er i overensstemmelse med de uttrykte sentrale verdiene i islam, og de skandinaviske sekulære demokratiene kom ut på topp, langt foran muslimske stater som Gulfstatene og Saudi-Arabia. Hvorfor? Fordi det er religionsfrihet, fordi det er sosial likehet, fordi det er lite korrupsjon, fordi det er en tilfredsstillende omsorg for de fattigste, etc, etc,etc. 1
Jolene Skrevet 25. januar 2016 #127 Skrevet 25. januar 2016 17 minutter siden, Mann 42 skrev: Tyrkia? 100 år og fortsatt demokratisk. Eller nesten 100 år. Jeg er ikke sikker på når de har jubileum. Så du vil si at alt er fryd og gammen i Tyrkia?Kilde 1 fra Human Rights WatchKilde 2 fra AmnestyKilde 3 fra US Department of State Du mener dette er verdt å trekke frem? Et land som begår en rekke overgrep mot egen befolkning??? 20 minutter siden, FruKG skrev: Gjorde de? Det virker jo så rart at disse nazistene nå ikke liker muslimene så godt som før. Mein Kampf var det den boken til Hitler? Nazistene og muslimer samarbeidet under andre verdenskrig. Nazister og islam har derfor ingen sammenheng i denne debatten, rett og slett fordi mye av ideologien er den samme. Jødehat er én av dem. Mein Kampf var boken til Hitler ja. 1
Mann 42 Skrevet 25. januar 2016 #128 Skrevet 25. januar 2016 Et øyeblikk siden, Jolene skrev: Så du vil si at alt er fryd og gammen i Tyrkia?Kilde 1 fra Human Rights WatchKilde 2 fra AmnestyKilde 3 fra US Department of State Du mener dette er verdt å trekke frem? Et land som begår en rekke overgrep mot egen befolkning??? Nazistene og muslimer samarbeidet under andre verdenskrig. Nazister og islam har derfor ingen sammenheng i denne debatten, rett og slett fordi mye av ideologien er den samme. Jødehat er én av dem. Mein Kampf var boken til Hitler ja. Nei, jeg sa IKKE at alt er fryd og gammen i Tyrkia. Jeg SA at det er et demokratisk land, og at det har vært det i omtrent 100 år. Noe som skyter ned påstandene deres om at demokrati og islam ikke kan eksistere sammen i samme stat. 1
Jolene Skrevet 25. januar 2016 #129 Skrevet 25. januar 2016 13 minutter siden, FruKG skrev: Men hvorfor er for eksempel Vigrid i mot jøder og ikke islam? Takk for at du hjelper meg å forstå dette Dette skyldes Hitler. Han så på den historiske forfølgelsen av jøder og brukte dem som syndebukk. Derfor er Vigrid motstander av jøder, på grunn av jødenes påståtte "verdensplan/verdensherredømme". At sionismen skal ta over verden. Jødene har vært forfulgt også innad i kristendommen, fordi de var suspekte, hadde drept jesus og lokket barn til å begå satanisme var noen av påstandene.
Gjest FruKG Skrevet 25. januar 2016 #130 Skrevet 25. januar 2016 1 minutt siden, Jolene skrev: Dette skyldes Hitler. Han så på den historiske forfølgelsen av jøder og brukte dem som syndebukk. Derfor er Vigrid motstander av jøder, på grunn av jødenes påståtte "verdensplan/verdensherredømme". At sionismen skal ta over verden. Jødene har vært forfulgt også innad i kristendommen, fordi de var suspekte, hadde drept jesus og lokket barn til å begå satanisme var noen av påstandene. Jeg er imponert over hva du kan Jeg tror jeg forstår litt mer nå. Tusen takk
Gjest bruker83924 Skrevet 25. januar 2016 #131 Skrevet 25. januar 2016 (endret) 5 minutter siden, Mann 42 skrev: Nei, jeg sa IKKE at alt er fryd og gammen i Tyrkia. Jeg SA at det er et demokratisk land, og at det har vært det i omtrent 100 år. Noe som skyter ned påstandene deres om at demokrati og islam ikke kan eksistere sammen i samme stat. Jeg sporer sikkert helt av nå, har ikke lest hele tråden, men måtte bare svare på akkurat dette her. Selv om Tyrkia er et demokrati på papiret, så betyr ikke det at de gjennomfører det i praksis. Blir litt som å si at Etiopia er et demokrati - styresmaktene sier de er det, men befolkningen er nok uenig. Endret 25. januar 2016 av ElizabethTaylor
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2016 #132 Skrevet 25. januar 2016 Hørte i går dette interessante innslaget på radioprogrammet "Verdibørsen" på NRK2: https://radio.nrk.no/serie/verdiboersen#t=19m51s Innslaget handler "Om å trekke nazikortet" i temaet om å frata asylsøkere verdier ved ankomst. Det er Øystein Sørensen, professor i historie ved universitetet i Oslo som uttaler seg. Han kan mye om nazismen. Anbefales å høre!!! Ps. Har ikke lest hele denne tråden. Anonymkode: 2c47d...a90
Jolene Skrevet 25. januar 2016 #133 Skrevet 25. januar 2016 14 minutter siden, Mann 42 skrev: Nei, jeg sa IKKE at alt er fryd og gammen i Tyrkia. Jeg SA at det er et demokratisk land, og at det har vært det i omtrent 100 år. Noe som skyter ned påstandene deres om at demokrati og islam ikke kan eksistere sammen i samme stat. Jeg ba om eksempler på hvor det FUNGERER. For nei, det fungerer ikke i Tyrkia. Les de kildene jeg la ved, så vil du fort forstå hvorfor. 11 minutter siden, FruKG skrev: Jeg er imponert over hva du kan Jeg tror jeg forstår litt mer nå. Tusen takk Tusen takk og bare hyggelig
Jolene Skrevet 25. januar 2016 #134 Skrevet 25. januar 2016 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hørte i går dette interessante innslaget på radioprogrammet "Verdibørsen" på NRK2: https://radio.nrk.no/serie/verdiboersen#t=19m51s Innslaget handler "Om å trekke nazikortet" i temaet om å frata asylsøkere verdier ved ankomst. Det er Øystein Sørensen, professor i historie ved universitetet i Oslo som uttaler seg. Han kan mye om nazismen. Anbefales å høre!!! Ps. Har ikke lest hele denne tråden. Anonymkode: 2c47d...a90 Takk for link!Likte spesielt godt denne setningen "den som trekker nazi-kortet i en debatt har tapt". 2
Gjest bruker83924 Skrevet 25. januar 2016 #135 Skrevet 25. januar 2016 (endret) 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hørte i går dette interessante innslaget på radioprogrammet "Verdibørsen" på NRK2: https://radio.nrk.no/serie/verdiboersen#t=19m51s Innslaget handler "Om å trekke nazikortet" i temaet om å frata asylsøkere verdier ved ankomst. Det er Øystein Sørensen, professor i historie ved universitetet i Oslo som uttaler seg. Han kan mye om nazismen. Anbefales å høre!!! Ps. Har ikke lest hele denne tråden. Anonymkode: 2c47d...a90 Enig med det han sier i klippet. Forferdelig drøyt med folk som drar fram nazisme-kortet. Respektløst mot alle offerene under krigen. Jeg begynner også å bli lei politikere som synser og føler om alt mulig. Det er trist at personlige følelser skal gå utover politikken til et helt land. Syns nesten man kan dra paralleller til abort-debatten i 2013 - "burde en politiker få reservere seg mot enkelte lover og regler som strider mot deres følelser?" Endret 25. januar 2016 av ElizabethTaylor
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2016 #136 Skrevet 25. januar 2016 28 minutter siden, ElizabethTaylor skrev: Jeg sporer sikkert helt av nå, har ikke lest hele tråden, men måtte bare svare på akkurat dette her. Selv om Tyrkia er et demokrati på papiret, så betyr ikke det at de gjennomfører det i praksis. Blir litt som å si at Etiopia er et demokrati - styresmaktene sier de er det, men befolkningen er nok uenig. Men Tyrkia har i flere tiår fått god democracy-score, blant annet i Polity IV, så det blir litt meningsløst å flisespikke - per definisjon er Tyrkia demokratiske, ikke fordi de sier det selv, men fordi folk som har studert landet også finner det demokratisk. Anonymkode: 688aa...4b8
Silenox12 Skrevet 25. januar 2016 #137 Skrevet 25. januar 2016 39 minutter siden, Mann 42 skrev: 100 år som sagt. Det er et historisk faktum som du ikke kan manøvrere utenom. Sorry. At Erdogan nå foretar seg mange ting som er en direkte trusel mot menneskrettighetene og demokratiet som sådan, er strengt tatt saken temmelig uvedkommende. Tilfellet Tyrkia demonstrerer at det ikke er noen umulighet at en demokratisk sekulær stat kan fungere selv om befolkningen er muslimsk. Islamisme er en trusel mot demokratiet. Shariastyre er en trusel mot demokratiet. Muslimer som sådan er det ikke. Særlig ikke etter hvert som det går opp for dem at en sekulær demokratisk stat faktisk er en garantist for at verdier som er sentrale i islam kan opprettholdes, og langt bedre enn hva er tilfelle i shariastyrte stater. Jeg henviser til en tidligere analyse foretatt av arabiske forskere for å rangere de forskjellige statene i fht hvor stor grad de er i overensstemmelse med de uttrykte sentrale verdiene i islam, og de skandinaviske sekulære demokratiene kom ut på topp, langt foran muslimske stater som Gulfstatene og Saudi-Arabia. Hvorfor? Fordi det er religionsfrihet, fordi det er sosial likehet, fordi det er lite korrupsjon, fordi det er en tilfredsstillende omsorg for de fattigste, etc, etc,etc. Du er i din fulle rett til og tro at demokratiske prinsipper og islam kan forenes. Jeg vet at det ikke lar seg gjøre. Men du er blant de få ennå som ikke ser faren ved islamiseringen og islam. Men du vil garantert komme du også. Om du da ikke har en annen agenda? 1
Gjest bruker83924 Skrevet 25. januar 2016 #138 Skrevet 25. januar 2016 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men Tyrkia har i flere tiår fått god democracy-score, blant annet i Polity IV, så det blir litt meningsløst å flisespikke - per definisjon er Tyrkia demokratiske, ikke fordi de sier det selv, men fordi folk som har studert landet også finner det demokratisk. Anonymkode: 688aa...4b8 Men med et raskt google-søk, evt linkene til Jolene, viser jo det helt motsatte. Jeg vet ikke hvorfor de har fått et godt democracy-score, men demokrati er det ikke når man ikke har ytringsfrihet. De skårer også tydeligvis høyt på flest journalister i fengsel. Sitat fra den nederste artikkelen: "I 1993 og 1994 toppet Tyrkia listen over antall drepte journalister i verden. " http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/Tyrkia-fengsler-flest-journalister-7066963.html https://www.ntnu.no/universitetsavisa/nr11/ytringsfrihet.htm
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2016 #139 Skrevet 25. januar 2016 10 minutter siden, Silenox12 skrev: Du er i din fulle rett til og tro at demokratiske prinsipper og islam kan forenes. Jeg vet at det ikke lar seg gjøre. Men du er blant de få ennå som ikke ser faren ved islamiseringen og islam. Men du vil garantert komme du også. Om du da ikke har en annen agenda? Nå er jo Erdogan en tilhenger av mer radikal Islam enn det Tyrkia har sett på en stund, men så har altså Tyrkia vært tålelig demokratisk i en del årtier nå, etter at Atatürk sekulariserte landet. Tyrkia er i så måte det dårligste eksempelet på "Islam gone bad". Anonymkode: cb6e0...0b2
Mann 42 Skrevet 25. januar 2016 #140 Skrevet 25. januar 2016 54 minutter siden, Silenox12 skrev: Du er i din fulle rett til og tro at demokratiske prinsipper og islam kan forenes. Jeg vet at det ikke lar seg gjøre. Men du er blant de få ennå som ikke ser faren ved islamiseringen og islam. Men du vil garantert komme du også. Om du da ikke har en annen agenda? Du kan jo si hva du vil, men det stemmer altså ikke at en muslimsk nasjon ikke også kan være en demokratisk nasjon. Det spiller ikke så stor rolle for oss, siden vi ikke ER en muslimsk nasjon, og heller ikke kommer til å bli det. Muslimer i Norge tilpasser seg et demokratisk system enten de vil eller ikke, og om det fins en og annen islamist som mener at landet burde styres etter sharia, så får det overhodet ingen konsekvenser.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå