Gå til innhold

Trenger tips til å fjerne maling!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg malte for en stund siden veggene på soverommet mitt. Fra før var det ferdigmalt smartpanel på veggene. Jeg spurte personen jeg handlet maling hos om det var lurt å grunne platene først, men fikk til svar at det ikke var nødvendig, så lenge jeg vasket godt. Jeg gjorde da det jeg fikk beskjed om, og malte i to strøk. Jeg ble veldig fornøyd med resultatet, men det skulle ikke vare så veldig lenge. 

Jeg merket etter en stund at deler av malingen falt av hvis f.eks. senga kom borti veggen. Platene var fra før hvite, og jeg har malt i en mørk farge, så det vises godt. I dag forsøkte jeg å pelle bort malingen, for å se om den var lett å fjerne. Det som da skjedde var at jeg kunne dra malingen av, som en tape, på et stort område av veggen. Lykkelig ble jeg, og tenkte at det var jo lett å fikse dette hvis jeg bare kunne dra malingen av. meen, så enkelt var det ikke.. Plutselig sa det stopp og resten av malingen på veggen sitter bom fast, som den egentlig skal gjøre :P Jeg aner ikke hva som har skjedd, men det er et område på ca 40 cm loddrett, hvor jeg kunne dra av malingen, og det er likt på alle veggene! Men over og under dette området sitter malingen helt fast.. Så nå har jeg altså et hvitt "belte" på soveromsveggen.. 

Er det noen med litt peiling som har tips til hva jeg kan gjøre? Jeg får ikke skrapet av resten av malingen, men jeg kan jo ikke ha det sånn det er nå, det er jo krise! 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kan jo nesten virke som det har sittet noe på de platene tidligere og som gjør at malingen ikke får feste. Jeg ville ha grunnet med sperregrunn der hvor malingen ikke festet og pusset over slik at du får jevnet ut overgangene for så å male over med dekkfargen en gang til. Vil du være helt på den sikre siden gjør du jobben på nytt med sperregrunn overalt og nye strøk med dekkfarge. Det er kanskje det beste og du slipper tross alt å være like nøye langs lister, kontakter etc.

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, Leo skrev:

Det kan jo nesubehandlete som det har sittet noe på de platene tidligere og som gjør at malingen ikke får feste. Jeg ville ha grunnet med sperregrunn der hvor malingen ikke festet og pusset over slik at du får jevnet ut overgangene for så å male over med dekkfargen en gang til. Vil du være helt på den sikre siden gjør du jobben på nytt med sperregrunn overalt og nye strøk med dekkfarge. Det er kanskje det beste og du slipper tross alt å være like nøye langs lister, kontakter etc.

Må bruke heftgrunning, ikke sperregrunning. (Sperregrunning, det er kun til ubehandlet treverk)

Anonymkode: 495ff...bb4

• Liker 1
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Må bruke heftgrunning, ikke sperregrunning. (Sperregrunning, det er kun til ubehandlet treverk)

Det stemmer ikke. Sperregrunn kan brukes på alle overflater hvor det er behov for å sperre for det som måtte finnes under og i dette tilfelle er det tydeligvis noe på platene som trenger gjennom og hindrer malingen i å få feste. Her er f.eks. det som står om Jotun sperregrunn: http://malia.no/Produkter/Male-inne/JOTUN-KVIST--OG-SPERREGRUNN-27-L/  Andre produsenters produkter fungerer på tilsvarende måte.

Skrevet

Hei. Du har nok vært litt "uheldig" her. Dagens smartpanel bør alltid grunnes med heftgrunning før den males, dette er anbefalt fra Jotun. Ellers kan du risikere at malingen ikke hefter. (Dette trengte man ikke før). Men du kan allikevel redde det. Det høres ut som det kan ha ligget støv eller fett på panelet før du malte. Skrap og slip bort alt som er løst. Puss overgangene slik at det blir jevnt og glatt. Støvsug alt løst støv, og vask godt med kraftvask. (Ikke bruk salmiakk, det kan misfarge akrylmaling når du etterpå maler. Ei heller grønnsåpe, som legger igjen et fettlag). Ta et strøk med heftgrunning før du deretter maler. Da sitter det som bare rakkern. (Sperregrunning er det ikke behov for da du ikke har problemer med misfarging som går gjennom malingen. Heftgrunning gir meget bedre heft. Støv og skitt lar seg ikke sperre. Dette må bort, ellers vil malingen flakke av). Lykke til! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...