Gå til innhold

Hvor godt skal en leilighet holde på varmen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor kaldt skal det egentlig bli i en leilighet i forhold til utetemperatur? Når man ikke har ovner på. 

Anonymkode: 2b346...ffb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det skal ligge ca 15 grader over. 

Anonymkode: cf8fb...1a0

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor kaldt skal det egentlig bli i en leilighet i forhold til utetemperatur? Når man ikke har ovner på. 

Etterhvert vil det jo bli samme temperatur som ute, dersom du ikke har på noe varme. 

Anonymkode: 1cd60...941

• Liker 7
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Etterhvert vil det jo bli samme temperatur som ute, dersom du ikke har på noe varme. 

Anonymkode: 1cd60...941

Joda, men jeg tenker sånn i løpet av en dag eller to. 

Skrevet

Kommer an på byggmateriale, størrelse, temperatur i utgangspunktet, antall beboere, vinduer etc. Tror ikkke det finnes noen regel på det.

• Liker 6
Skrevet

Hvis leiligheten din ligger inntil andre oppvarmede arealer vil jo leiligheten din påvirkes av det. Min lander på rundt 15 grader på vinteren hvis det er kaldt ute og jeg ikke fyrer noe som helst. Det tar ikke en dag engang.

Skrevet

Den ligger inntil andre leiligheter ja, men blir utrolig fort kald, og er etter en halv dag/dag nede i 10 grader. Det trekker også en del, og går veldig mye strøm. Huseier vil ikke fikse det, så jeg lurte på om det var lovregulert noe sted. 

Skrevet
12 minutter siden, Tvist skrev:

Kommer an på byggmateriale, størrelse, temperatur i utgangspunktet, antall beboere, vinduer etc. Tror ikkke det finnes noen regel på det.

Dette. Det settes ingen krav til hvor kaldt det skal kunne bli uten oppvarming evt. hvor raskt temperaturen kan synke. Derimot settes det krav i Plan- og bygningsloven til isolasjon, men disse kravene har blitt endret over tid og har heller ikke tilbakevirkende kraft. Så en gammel leilighet vil sannsynligvis være mye dårligere isolert enn en ny leilighet. Det er også stor forskjell på vinduer, som er de flatene som ofte har høyest varmetap. Noen gamle hus har inner- og yttervinduer med enkelt glass, der man gjerne setter inn de innerste vinduene på vinteren og fjerner dem igjen på sommeren. Andre gamle hus har vinduer med ett lags glass. Atter andre hus har isolerglass av varierende standard, kvalitet og tilstand. 

Anonymkode: 19210...eb7

• Liker 3
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Den ligger inntil andre leiligheter ja, men blir utrolig fort kald, og er etter en halv dag/dag nede i 10 grader. Det trekker også en del, og går veldig mye strøm. Huseier vil ikke fikse det, så jeg lurte på om det var lovregulert noe sted. 

Det Kommer jo så klart an på om huseier leier ut en boenhet som ikke er forsikriftsmessig isolert eller ikke. Er det gammelt? Kjeller? Hvis huseier ikke har tenkt å gjøre noe med problemet, så er det kanskje ikke så mye annet å gjøre enn å finne seg ny bolig, med mindre du har lyst til å bruke mye tid og energi på å krangle.

Skrevet
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dersom du leier i et bygg fra (tenkt eksempel) 1970 så må du lese kravene til bygg fra 1970 (i tek-ettellerannet. Og på den tiden kunne vel kravene summeres opp i "så lenge det ikke faller ned i lett vind er alt bra". Dersom du bor i et bygg fra etter 2010 er det tek10 som setter krav.

Altså: en leilighet må ikke være av bedre stand enn bygget den ligger i og tiden den ble opprettet i. Nye regler for isolasjon av bygg gjelder KUN dersom bygget enten er nytt eller har vært ombygd i stor skala i nyere tid. Så du KAN med andre ord bo helt lovlig i et fullstendig uisolert hus, bare huset er gammelt nok. Så må det selvsagt fylle visse krav til brannsikkerhet og rømning, men når det gjelder isolasjon er alt ok, altså.

Det du gjør er å kjøpe deg en varmeovn som lar deg regulere temperaturen gjennom døgnet. Denne setter du til 15 grader når du er ute og øker til 20-og-noe en times tid før du vanligvis er hjemme. Reduser nattetemperaturen, og så øker du den igjen 1/2 time før du står opp. I tillegg kan du eventuelt kjøpe deg en ekstraovn (type oljeovn eller noe) som du har på når du er hjemme. Det er ikke normalt å forlate huset sitt uten ovner på. Om vinduene trekker: kjøp tykke gardiner.

Anonymkode: c3cbf...765

• Liker 2
Skrevet

Du kan ikke kreve at huseier etterisolerer leiligheten fordi du syntes det er kaldt nei...

Anonymkode: 5a111...920

• Liker 2
Skrevet

Svaret er at dette kqn ingen svare på. Grunnen til at ingen kan svare er at vi ikke vet om du spør om en gammel, urehabilitert leilighet fra 1800 tallet, eller en nybygd leilighet med balangsert ventilasjon, eller noe midt i mellom. 

Vi må og vite noe om de klimatiske forholdene, om du snakker om Røros eller Stavanger, ved strømbrudd eller ved fungerende strøm, med eller qnnen mulighet for oppvarming. 

I minbarndom var det spennende! Om vinteren å se om vannet i toalettskåla hadde frosset om morgenen på vinteren. Vi bodde da i hotellgjenomtrekk. I dag har vi ny leilighet med aldri under 20 grader uansett utetemperatur, og vamt bad/toalett. 

Anonymkode: 88757...caf

Skrevet

Jeg skrudde av ovnene for å spare litt strøm, ettersom jeg betaler over 1000 kr bare i strøm for en bitteliten leilighet. Isoleringen er såpass dårlig at det siver vann inn om det regner mye ute, og dette har også ødelagt varmekablene i gulvet som huseier heller ikke gidder å ordne. Får vel bare si opp, og ligge under dyna i 3 mnder til oppsigelsestiden er gått ut..

Skrevet

Tror det beste er å flytte. 

Anonymkode: ee56e...0df

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...