Gå til innhold

Felleskono


Kvinnenmedmann

Anbefalte innlegg

Pr. dags dato har mannen og jeg forskjellige kontoer men jeg ønsker å benytte samme konto. Hva skjer hvis han faller fra?
Vi har særkullbarn, men de vil ikke være noe problem i forhold til skifte da jeg sitter i uskiftet bo vd dødsfall. Men jeg har jo min inntekt, vil jeg få tilgang til den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du har ikke krav på å sitte i uskiftet bo så lenge dere har særkullsbarn. 

Du vil ha tilgang til din egen inntekt, men ikke nødvendigvis til felles kontoer før boet er oppgjort. 

Anonymkode: 6608a...62e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Kvinnenmedmann skrev:

Pr. dags dato har mannen og jeg forskjellige kontoer men jeg ønsker å benytte samme konto. Hva skjer hvis han faller fra?
Vi har særkullbarn, men de vil ikke være noe problem i forhold til skifte da jeg sitter i uskiftet bo vd dødsfall. Men jeg har jo min inntekt, vil jeg få tilgang til den?

Behold hver deres konto. Ha en felles regingskonto som begge har tilgang til. Likeledes en felles sparekonto. Det går faste beløp hver mnd.etter lønning til se kontoer.  Ønsker du spare for deg selv kan du ha sin egen sparekonto. Kunderådgivere I banker liker ikke anbefale en vanlig brukskonto felles -  erfaringsmessig. 

Endret av Peter007
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Kvinnenmedmann skrev:

Pr. dags dato har mannen og jeg forskjellige kontoer men jeg ønsker å benytte samme konto. Hva skjer hvis han faller fra?
Vi har særkullbarn, men de vil ikke være noe problem i forhold til skifte da jeg sitter i uskiftet bo vd dødsfall. Men jeg har jo min inntekt, vil jeg få tilgang til den?

Hans særkullsbarn kan kreve arven sin ved hans dødsfall. Se arveloven - denne ligger åpen på lovdata.no

Endret av Peter007
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Ungene er over 18, de har signert på at jeg skal sitte i uskiftet bo, dette står og i testamentet. Ungene har en sparekonto som er satt inn penger jevnt og trutt fra oss som i dag er nok til at de selv har sørget for egen bolig, samt at jeg eier 50 prosent av boligen, ( beklager at jeg glemte å skrive dette)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...