AnonymBruker Skrevet 10. januar 2016 #1 Skrevet 10. januar 2016 (Jeg fant ikke ut hvordan kategori dette spørsmålet passer seg, så moderator får evt flytte det) Jeg er en jente på 21 år som er kjeempe lei av å bo her jeg bor. Jeg har hatt en dårlig helse den siste tiden, som har gjort at jeg har mistet en del venner. Jeg kjenner meg utmattet av folkene som bor her, og vil bare bort. Jeg kunne tenkt meg å flytte til en annen by. (har veldig lyst å flytte til enten Danmark eller Sverige). Spørsmålet mitt er da om hvor godt det lar seg gjøre? Jeg har ikke vært i jobb den siste tiden, så jeg vet ikke hvordan det blir på den økonomiske fronten.. Er det noen her som vet, evt. har gjort dette selv, som kan fortelle meg hva man eventuelt kan gjøre om man flytter? Jeg har forresten ikke studiekompetanse enda.. Men jeg har sett at mange melder seg på ulike organisasjoner? Å finne jobb i fks. Danmark tror jeg ikke blir så lett, så jeg håper virkelig på svar!! Anonymkode: aec42...9b3
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2016 #2 Skrevet 10. januar 2016 Før du flytter bør du tenke gjennom hva som er det egentlige problemet ditt, for nissen flytter som kjent med på lasset. Nr 2 er at du bør ha den økonomiske løsningen klar på forhånd. Jeg tror ikke du har noe rettigheter fra nav i utlandet, men dette må dere gjerne korrigere meg på. Du må jo kunne reise hvor som helst i Norge for å ta deg jobb om de etterspør det. Å flytte til et ukkent sted uten jobb eller kjenninger kan være svært krevende om du ikke er veldig utadvent og klarer å se muligheter i enhver situasjon. Hvordan tenker di å bo? Anonymkode: 6ef2c...56d 6
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2016 #3 Skrevet 10. januar 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg tror ikke du har noe rettigheter fra nav i utlandet, men dette må dere gjerne korrigere meg på. Hvis man har krav på dagpenger kan man ta med seg disse i en periode mens man søker jobb. Gjelder vel alle EØS-land, såvdt jeg husker. Det står masse om dette på nav.no. Anonymkode: b4412...141
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2016 #4 Skrevet 10. januar 2016 35 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg kunne tenkt meg å flytte til en annen by. Gjør gjerne det, men jeg tror det er best for deg å holde deg i Norge. Man må ikke nødvendigvis utenlands for å å en ny start. Har du ressurser til å flytte til et annet land, sette deg inn i en annen kultur, et annet system, et annet språk? Til å få deg jobb der du flytter? Det er faktisk ganske store forskjeller mellom Norge og Danmark/Sverige. Anonymkode: b4412...141
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2016 #5 Skrevet 10. januar 2016 Ts her. Jeg ser jeg kanskje ga litt lite opplysninger. Jeg har ikke uvenner her jeg bor, men jeg har hatt det veldig tøft de siste årene, og jeg ønsker og flytte bort for en periode.. Jeg tenker da en 6 mnd. Jeg føler meg som en annen person når jeg kommer meg litt vekk herfra.. Jeg kan flytende dansk, og jeg er veldig utadvent av meg. Jeg mottar ingenting fra nav.. Men jeg tenkte heller på noen slikt som frivillig arbeid for en organisasjon. Jeg er veldig glad i å hjelpe, og tror jeg kan bidra på den fronten. Jeg ser jo at mange drar til et annet land for frivillig arbeid, så hvorfor ikke danmark? Anonymkode: aec42...9b3
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2016 #6 Skrevet 10. januar 2016 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Ts her. Jeg ser jeg kanskje ga litt lite opplysninger. Jeg har ikke uvenner her jeg bor, men jeg har hatt det veldig tøft de siste årene, og jeg ønsker og flytte bort for en periode.. Jeg tenker da en 6 mnd. Jeg føler meg som en annen person når jeg kommer meg litt vekk herfra.. Jeg kan flytende dansk, og jeg er veldig utadvent av meg. Jeg mottar ingenting fra nav.. Men jeg tenkte heller på noen slikt som frivillig arbeid for en organisasjon. Jeg er veldig glad i å hjelpe, og tror jeg kan bidra på den fronten. Jeg ser jo at mange drar til et annet land for frivillig arbeid, så hvorfor ikke danmark? Anonymkode: aec42...9b3 Sjekk med Røde kors Danmark eller hva de kaller seg. Mulig det er mulig å jobbe gjennom dem. Anonymkode: 6ef2c...56d
Million Skrevet 11. januar 2016 #7 Skrevet 11. januar 2016 Skal du jobbe for en veldedig organisasjon, uten å heve inntekt av det, sier du? Og du har ikke hatt jobb i det siste i Norge og går ikke på NAV. Tør jeg spørre hva du egentlig lever av, og hva du har tenkt å leve av i fremtiden der du sitter i Danmark eller Sverige? 1
Pengebingen Skrevet 12. januar 2016 #8 Skrevet 12. januar 2016 Du må finne en måte å kunne betale husleie, mat osv på? Får du til det er det vel ingenting som hindrer deg i å flytte Da er det vel ca to muligheter, enten jobb, eller studier og studielån, men da må du jo først skaffe deg studiekompetanse.
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2016 #9 Skrevet 12. januar 2016 Den Sunday, January 10, 2016 at 16.57, AnonymBruker skrev: (Jeg fant ikke ut hvordan kategori dette spørsmålet passer seg, så moderator får evt flytte det) Jeg er en jente på 21 år som er kjeempe lei av å bo her jeg bor. Jeg har hatt en dårlig helse den siste tiden, som har gjort at jeg har mistet en del venner. Jeg kjenner meg utmattet av folkene som bor her, og vil bare bort. Jeg kunne tenkt meg å flytte til en annen by. (har veldig lyst å flytte til enten Danmark eller Sverige). Spørsmålet mitt er da om hvor godt det lar seg gjøre? Jeg har ikke vært i jobb den siste tiden, så jeg vet ikke hvordan det blir på den økonomiske fronten.. Er det noen her som vet, evt. har gjort dette selv, som kan fortelle meg hva man eventuelt kan gjøre om man flytter? Jeg har forresten ikke studiekompetanse enda.. Men jeg har sett at mange melder seg på ulike organisasjoner? Å finne jobb i fks. Danmark tror jeg ikke blir så lett, så jeg håper virkelig på svar!! Anonymkode: aec42...9b3 Du må huske på at om du melder flytting til annet land, så sier du og farvel til Norsk folketrygd. Anonymkode: bd54f...0e7
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2016 #10 Skrevet 12. januar 2016 ikke mtp helsen, men mtp det og kunne gå på skole, jobb i fred. dette helsegreiene er så utdatert atte.... Anonymkode: ec0ce...194
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå