AnonymBruker Skrevet 10. januar 2016 #1 Skrevet 10. januar 2016 Jeg fikk en bursdagsgave fra h&m her om dagen. Kvitteringen lå igjen i posen så jeg gikk for å bytte den ettersom det stod "åpent kjøp innen 30 dager mot kvittering" på den. Når jeg kom til butikken sa de at det ikke gikk an å bytte fordi lappen var tatt av (den greien lappen henger på er igjen). Jeg svarte at det var en bursdagsgave så de hadde sikkert tatt den av for å ikke vise at den var på salg/prisen. De argumenterte med at jeg kunne ha brukt tingen. 1) Man ser det jo hvis klær er brukt, vasket og tørket igjen + man lukter det jo enten det være seg parfyme, såpe, svette eller kroppslukt generelt. 2) Jeg var jo inne med tingen mindre enn 24 timer etter den var kjøpt (ikke mulig å rekke dette). Jeg forklarte at jeg hadde fått den samme dag som jeg kom med den (og at giver kunne bekrefte dette). 3) Hvorfor skal man bytte det hvis man liker det godt nok til å ta det på seg..? De kom med mange rare bortforklaringer som gjorde meg litt usikker. Bl. a. H&M har et felles system i hele Norge som gjør at de ikke kan slå inn varer uten lapp på, men at jeg gjerne kunne gå i en annen butikk (de foreslo en spesifikk butikk der de trodde jeg kom til å få byttet den) og bytte den. Hvis det med systemet hadde vært sant, hvorfor skulle en annen butikk kunne ta den inn liksom? Følte det var helt ulogisk. Jeg har ikke mulighet til å komme meg til gitte butikk (vil ikke gå inn på hvorfor det her i fare for å bli gjenkjent). Det jeg lurer på er, hva sier loven? Prøvde å lese kjøpsloven, men kunne ikke finne noe som passet denne situasjonen. Syns bare det var rart at det stod på kvitteringen: "åpent kjøp innen 30 dager mot kvittering" hvis det er "tilleggskrav" det ikke opplyses om. Spesielt siden det stod under sånn "Undertøy byttes ikke +++". Hvorfor har de tatt med alt utenom at lappen må være på hvis det er et krav? Det andre er at for det første har jeg byttet ting uten lapp før (det er jo kvitteringen de slår inn i systemet såvidt meg bekjent - det er det de har pleid å gjøre tidligere når jeg har byttet på h&m. Byttet noe senest 29. des på h&m og da brukte de kun kvitteringen til å slå inn med) og for det andre hang det jo en genser på stativet ved kassen uten lapp (de må jo da ha tatt imot ting uten lapp før..). Anonymkode: 00a3b...031
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2016 #2 Skrevet 10. januar 2016 Vet du hva loven sier? At du ikke har rett på noe som helst. At du får bytte gaver, eller egenkjøpte ting, er en GODE fra hver eneste butikk. Du kan gå til en annen butikk, og prøve der, da det kan gå litt på ansatte, men det er nok veldig reellt at det faktisk er praksisen - du får ikke bytte uten prislappen. Dét er faktisk VELDIG vanlig. I min butikk sier jeg konsekvent nei til absolutt alle uten prislapp. Fordi jeg har faktisk ikke lov til å ta disse imot. Anonymkode: 3ddbe...aa0 7
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2016 #3 Skrevet 10. januar 2016 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Vet du hva loven sier? At du ikke har rett på noe som helst. At du får bytte gaver, eller egenkjøpte ting, er en GODE fra hver eneste butikk. Du kan gå til en annen butikk, og prøve der, da det kan gå litt på ansatte, men det er nok veldig reellt at det faktisk er praksisen - du får ikke bytte uten prislappen. Dét er faktisk VELDIG vanlig. I min butikk sier jeg konsekvent nei til absolutt alle uten prislapp. Fordi jeg har faktisk ikke lov til å ta disse imot. Anonymkode: 3ddbe...aa0 Det gjør meg ingenting Jeg bare syns det var rart når det sto "30 dager åpent kjøp mot kvittering" på kvitteringen. Og jeg opplevde at betjeningen virket som de bare vridde seg unna og de hentet en annen og en annen og en annen og ingen kunne svare, så jeg bare opplevde selve situasjonen som rar. Og ettersom jeg hadde byttet ting uten lapp der før og de påsto de ALDRI NOENSINNE hadde tatt inn noe uten lapp og jeg i tillegg pekte ut et plagg (med sminkesøl på) uten lapp, så syns jeg det var ekstra rart. Men da er det ok, hvis de ikke vil tjene mer penger på at jeg kjøper noe annet og betaler mellomlegg er det greit for meg. :D Anonymkode: 00a3b...031
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2016 #4 Skrevet 10. januar 2016 Har flere ganger opplevd at de på H&M klipper/river av hele lappen hvis jeg sier det er gave. Rart... Anonymkode: df02b...ada
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2016 #5 Skrevet 11. januar 2016 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har flere ganger opplevd at de på H&M klipper/river av hele lappen hvis jeg sier det er gave. Rart... Anonymkode: df02b...ada Seriøst! Det er jo drøyt.. Anonymkode: 00a3b...031 1
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2016 #6 Skrevet 11. januar 2016 Merkelig. Har en venninne som tidligere jobbet på H&M og hun sa alltid at de hadde svært gode returordninger der. Jeg leverte for eksempel inn en bukse som hadde vært vasket 1 gang og blitt et hull der hvor sømmen går. Denne returnerte de uten problemer. Hadde kvittering, men lappene hang jo selvsagt ikke på. Anonymkode: 9fd76...f86 1
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2016 #7 Skrevet 11. januar 2016 Det er vel relativt vanlig at det er et krav at lappen henger på. Dersom de ansatte selv har dratt den av, er det riktignok litt merkelig å kreve at lappen fortsatt skal være der. Når jeg har byttet ting på HM, så har de alltid slått inn lappen som sitter inne i klærne. Jeg hadde bare prøvd å gå til en annen butikk hvis jeg var deg. Dessverre gir ikke loven deg noen rettigheter når det gjelder bytting/returnering av varer som er som de skal. Og neste gang, så burde du lete i forbrukerkjøpsloven, da kjøpsloven gjelder handel mellom profesjonelle parter Anonymkode: ec08b...a03 1
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2016 #8 Skrevet 11. januar 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er vel relativt vanlig at det er et krav at lappen henger på. Dersom de ansatte selv har dratt den av, er det riktignok litt merkelig å kreve at lappen fortsatt skal være der. Når jeg har byttet ting på HM, så har de alltid slått inn lappen som sitter inne i klærne. Jeg hadde bare prøvd å gå til en annen butikk hvis jeg var deg. Dessverre gir ikke loven deg noen rettigheter når det gjelder bytting/returnering av varer som er som de skal. Og neste gang, så burde du lete i forbrukerkjøpsloven, da kjøpsloven gjelder handel mellom profesjonelle parter Anonymkode: ec08b...a03 forbrukerkjøpsloven i seg selv gir ikke rett til å bytte, men når butikken sier de har åpent kjøp, så har man selvølgelig RETT til å bytte helt uavhengig av hva forbrukerkjøpsloven sier. Sålenge butikken selger plagg uten lapp, så kan de ikke nekte deg å bytte. Gå tilbake og krev og få snakke med sjefen. Anonymkode: d2704...821 1
Gjest incognita Skrevet 11. januar 2016 #9 Skrevet 11. januar 2016 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Merkelig. Har en venninne som tidligere jobbet på H&M og hun sa alltid at de hadde svært gode returordninger der. Jeg leverte for eksempel inn en bukse som hadde vært vasket 1 gang og blitt et hull der hvor sømmen går. Denne returnerte de uten problemer. Hadde kvittering, men lappene hang jo selvsagt ikke på. Anonymkode: 9fd76...f86 Det er stor forskjell på reklamasjon og bytte.
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2016 #10 Skrevet 11. januar 2016 20 timer siden, AnonymBruker skrev: Vet du hva loven sier? At du ikke har rett på noe som helst. At du får bytte gaver, eller egenkjøpte ting, er en GODE fra hver eneste butikk. Du kan gå til en annen butikk, og prøve der, da det kan gå litt på ansatte, men det er nok veldig reellt at det faktisk er praksisen - du får ikke bytte uten prislappen. Dét er faktisk VELDIG vanlig. I min butikk sier jeg konsekvent nei til absolutt alle uten prislapp. Fordi jeg har faktisk ikke lov til å ta disse imot. Anonymkode: 3ddbe...aa0 Men her har jo HM først lovt å ta produktet inn igjen og så brutt denne avtalen. En kassalapp med "30 dagers åpen retur" er en skriftlig avtale. En kan ikke ro seg bort fra den mer enn en kan ro seg bort fra andre kontrakter. TS: Klesbutikker er notoriske for sine uvitede ansatte. Enten så går du til en annen butikk i nærheten eller så ber du om å få snakke med en overordnet. Eventuelt kan du snakke med kjedeleder. Selv om de ansatte på HM tror de gjør en god jobb ved å være vriene så betyr ikke det at sjefen deres ikke er veldig klar over at å være vrien mot en enkelt kunde koster butikken månedsvis med markedsføringsutgifter. For den kunden kan jo i dagens samfunn ha en blogg. Legge omtalen ut på nett. Innen få dager kan hele distriktet vite at HM er rævva. Det er faktisk ektremt dyrt å ikke ta inn det plagget. Anonymkode: 696e3...76b 1
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2016 #11 Skrevet 11. januar 2016 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er vel relativt vanlig at det er et krav at lappen henger på. Dersom de ansatte selv har dratt den av, er det riktignok litt merkelig å kreve at lappen fortsatt skal være der. Når jeg har byttet ting på HM, så har de alltid slått inn lappen som sitter inne i klærne. Jeg hadde bare prøvd å gå til en annen butikk hvis jeg var deg. Dessverre gir ikke loven deg noen rettigheter når det gjelder bytting/returnering av varer som er som de skal. Og neste gang, så burde du lete i forbrukerkjøpsloven, da kjøpsloven gjelder handel mellom profesjonelle parter Anonymkode: ec08b...a03 Åh faen, der ser man. Skal prøve en annen butikk. 4 timer siden, AnonymBruker skrev: forbrukerkjøpsloven i seg selv gir ikke rett til å bytte, men når butikken sier de har åpent kjøp, så har man selvølgelig RETT til å bytte helt uavhengig av hva forbrukerkjøpsloven sier. Sålenge butikken selger plagg uten lapp, så kan de ikke nekte deg å bytte. Gå tilbake og krev og få snakke med sjefen. Anonymkode: d2704...821 Det var butikksjefen jeg snakket med. Hun himlet med øynene og overså meg lenge (dvs hun tok seg en runde i butikken når jeg kommenterte at det hang et plagg uten lapp på stativet der). Føler ikke for å snakke med hun igjen iallefall, får gå i en annen butikk. 42 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men her har jo HM først lovt å ta produktet inn igjen og så brutt denne avtalen. En kassalapp med "30 dagers åpen retur" er en skriftlig avtale. En kan ikke ro seg bort fra den mer enn en kan ro seg bort fra andre kontrakter. TS: Klesbutikker er notoriske for sine uvitede ansatte. Enten så går du til en annen butikk i nærheten eller så ber du om å få snakke med en overordnet. Eventuelt kan du snakke med kjedeleder. Selv om de ansatte på HM tror de gjør en god jobb ved å være vriene så betyr ikke det at sjefen deres ikke er veldig klar over at å være vrien mot en enkelt kunde koster butikken månedsvis med markedsføringsutgifter. For den kunden kan jo i dagens samfunn ha en blogg. Legge omtalen ut på nett. Innen få dager kan hele distriktet vite at HM er rævva. Det er faktisk ektremt dyrt å ikke ta inn det plagget. Anonymkode: 696e3...76b Det var det første der du sier jeg også tenkte.. Anonymkode: 00a3b...031
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2016 #12 Skrevet 11. januar 2016 Snakket med H&M på telefon nå. Hun skulle rapportere det tilbake til butikkorganisasjonen så butikken det gjaldt får beskjed og hun sa kvittering gjelder over lapp ettersom det er det sterkeste beviset. Hun sa at det var korrekt at jeg skulle få bytte i butikk og anbefalte meg en spesifikk butikk og jeg skulle bare ringe igjen hvis det ble problemer mens jeg var i butikken så skulle de få høre hva slags plikter de hadde som ansatte i H&M:) Anonymkode: 00a3b...031
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2016 #13 Skrevet 11. januar 2016 Det er ikke et krav om at papirlappen må være på. Kjære vene. Jeg ville ha oppsøkt en annen butikk. Slik urimelighet går vanligvis kun på den enkelte ansatte. De aller fleste er ganske tilbøyelige, særlig når det påpekes at det var en gave. Anonymkode: 20976...323
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2016 #14 Skrevet 11. januar 2016 Jeg jobber i en annen klesbutikk og hos oss er det et krav at lappen skal henge på plagget. Det hender butikksjefen lar det gå hvis kunden blir veldig kranglete og hvis hun vet det er et plagg som er veldig populært, men vi andre får ikke lov. 21 timer siden, AnonymBruker skrev: Anonymkode: 4028b...a02
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2016 #15 Skrevet 11. januar 2016 Ble selvsagt problemer i butikken igjen, så hentet de sjefen og jeg fikk byttet. Veldig fornøyd :-D Takk for hjelp fra dere. Anonymkode: 00a3b...031
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2016 #16 Skrevet 11. januar 2016 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Men her har jo HM først lovt å ta produktet inn igjen og så brutt denne avtalen. En kassalapp med "30 dagers åpen retur" er en skriftlig avtale. En kan ikke ro seg bort fra den mer enn en kan ro seg bort fra andre kontrakter. Anonymkode: 696e3...76b Kan fortsatt si nei når lappen ikke er på plagget. 30 dagers åpen retur mot kvittering gir ikke kundene lov til å gjøre hva de vil med plagget. 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg jobber i en annen klesbutikk og hos oss er det et krav at lappen skal henge på plagget. Det hender butikksjefen lar det gå hvis kunden blir veldig kranglete og hvis hun vet det er et plagg som er veldig populært, men vi andre får ikke lov. Anonymkode: 4028b...a02 Har det på akkurat samme måte. Lappen SKAL henge på plagget. Anonymkode: 3ddbe...aa0
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2016 #17 Skrevet 12. januar 2016 19 timer siden, AnonymBruker skrev: Snakket med H&M på telefon nå. Hun skulle rapportere det tilbake til butikkorganisasjonen så butikken det gjaldt får beskjed og hun sa kvittering gjelder over lapp ettersom det er det sterkeste beviset. Hun sa at det var korrekt at jeg skulle få bytte i butikk og anbefalte meg en spesifikk butikk og jeg skulle bare ringe igjen hvis det ble problemer mens jeg var i butikken så skulle de få høre hva slags plikter de hadde som ansatte i H&M:) Anonymkode: 00a3b...031 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Kan fortsatt si nei når lappen ikke er på plagget. 30 dagers åpen retur mot kvittering gir ikke kundene lov til å gjøre hva de vil med plagget. Har det på akkurat samme måte. Lappen SKAL henge på plagget. Anonymkode: 3ddbe...aa0 Denne tråden handler om H&M. TS snakket med hovedkontoret som bekrefter at kvittering gjelder foran lapp på plagget. Har du kvittering og er innenfor 30 dager skal du få byttet uansett om lappen er der eller ikke. Hva andre mener har da ingen relevans siden det er H&M som selv bestemmer sine retningslinjer. Anonymkode: 6f06a...2c7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå