Gå til innhold

Overvekt og viljestyrke

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg har over flere år innsett at vanene mine gjør at jeg går opp i vekt sakte men sikkert.. problemet mitt er at jeg vet hvordan man går ned igjen, men viljestyrken min er ikke helt på plass. Hver gang jeg planlegger å skjerpe meg, går planen i dass fordi jeg gir etter. Nå røyker ikke jeg, men antar det vil være som å stumpe røyken for røykeavhengige.. 

Jeg er ei 19 år gammel jente, 1.68 m høy og veier så mye som 91 kg. Det begynner å synes ordentlig utenpå også.. og det tapper ekstremt mye av selvtilliten min.. Og som tidligere elev på helse- og omsorglinjen vet jeg også om alle helsefaren ved overvekt.. vil gjerne ned under 70 kg, selv om det kanskje kan høres ut som et stort mål. Men hadde vært fint om jeg kunne nærmet meg det målet i slutten av 2016.

Jeg vil så utrolig gjerne finne min nøkkel til å gå ned igjen, så lurte på om dere har noen tips til hvordan skjerpe viljestyrken min ovenfor meg selv. Hvordan ta meg selv i nakken og holde det gående? 

Anonymkode: d7ddb...aab

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kanskje er nøkkelen din å skifte fokuset fra "viljestyrke" til "vaner"?

• Liker 2
Skrevet

Har du prøvd lifesum appen?

Anonymkode: 81929...f45

• Liker 2
Gjest Cartina
Skrevet

Jeg har slitt med det samme og prøvd å gå ned og starte et nytt og bedre liv utallige ganger. Jeg kan ikke helt sette fingeren på hva som er annerledes denne gangen men jeg tenker annerledes. Jeg stresser mindre mtp at jeg ikke teller kalorier, jeg finner sunnere alternativet av det jeg liker i stedet for å pine meg gjennom dietter med mat jeg egentlig ikke synes er godt og jeg har prøvd nye ting innenfor trening og funnet treningsgleden. De første ukene handlet det nok litt om viljestyrke og disiplin men da var jeg så motivert at det gikk over all forventing. Nå har det gått 3,5 mnd. og sunt kosthold og jevnlig trening har blitt en vane og rutine, og det føles helt unaturlig å la være - det tror jeg er nøkkelen. I mine tidligere forsøk har det allerede sklidd ut på denne tiden men nå er jeg mer motivert enn noengang. 

- Finn noe/noen som inspirerer og motiverer deg, f. eks en blogg e.l. Gå inn på denne på de tunge dagene. 

- Tenk mindre, bare gjør det! F. eks kan det være skikkelig tiltak å dra på trening, men det er såå deilig bare man kommer i gang og følelsen etterpå er uslåelig. 

- Tenk på de positive effektene det har. Trening er terapi og man føler seg bedre med et balansert og sunt kosthold. Tenk på hvor bedre bedre du får det mentalt, hvor bra du kommer til å se ut og hvor bedre helse du får. 

- Få deg en realitycheck. Vei deg, ga mål med målebånd og ta formbilder. Gjør dette jevnlig slik at du ser forandringen og at det går fremover, dét er motiverende!

- Aliér deg med noen som kan støtte deg på de tunge dagene, slik at det ikke sklir ut. 

Skrevet
1 time siden, Cartina skrev:

Jeg har slitt med det samme og prøvd å gå ned og starte et nytt og bedre liv utallige ganger. Jeg kan ikke helt sette fingeren på hva som er annerledes denne gangen men jeg tenker annerledes. Jeg stresser mindre mtp at jeg ikke teller kalorier, jeg finner sunnere alternativet av det jeg liker i stedet for å pine meg gjennom dietter med mat jeg egentlig ikke synes er godt og jeg har prøvd nye ting innenfor trening og funnet treningsgleden. De første ukene handlet det nok litt om viljestyrke og disiplin men da var jeg så motivert at det gikk over all forventing. Nå har det gått 3,5 mnd. og sunt kosthold og jevnlig trening har blitt en vane og rutine, og det føles helt unaturlig å la være - det tror jeg er nøkkelen. I mine tidligere forsøk har det allerede sklidd ut på denne tiden men nå er jeg mer motivert enn noengang. 

- Finn noe/noen som inspirerer og motiverer deg, f. eks en blogg e.l. Gå inn på denne på de tunge dagene. 

- Tenk mindre, bare gjør det! F. eks kan det være skikkelig tiltak å dra på trening, men det er såå deilig bare man kommer i gang og følelsen etterpå er uslåelig. 

- Tenk på de positive effektene det har. Trening er terapi og man føler seg bedre med et balansert og sunt kosthold. Tenk på hvor bedre bedre du får det mentalt, hvor bra du kommer til å se ut og hvor bedre helse du får. 

- Få deg en realitycheck. Vei deg, ga mål med målebånd og ta formbilder. Gjør dette jevnlig slik at du ser forandringen og at det går fremover, dét er motiverende!

- Aliér deg med noen som kan støtte deg på de tunge dagene, slik at det ikke sklir ut. 

Tusen takk for godt svar med gode råd! Har lastet ned lifesum-appen, men jeg er veldig flink til å "gjemme den vekk". Får kanskje skaffe en dagbok å loggføre i for dette her da. Ble veldig motivert av svaret ditt, det fikk det til å virke enklere med de grepene! Har liksom troen på at hvis jeg bare kommer meg gjennom den hardeste biten i starten så går det bedre etterpå :) 

Gjest Cartina
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for godt svar med gode råd! Har lastet ned lifesum-appen, men jeg er veldig flink til å "gjemme den vekk". Får kanskje skaffe en dagbok å loggføre i for dette her da. Ble veldig motivert av svaret ditt, det fikk det til å virke enklere med de grepene! Har liksom troen på at hvis jeg bare kommer meg gjennom den hardeste biten i starten så går det bedre etterpå :) 

Ja, og enda så klisjé det høres ut så er det faktisk sånn. Etter 2-3 uker føles det så mye lettere og det begynner allerede da å bli en vane. Det viktige er at man ikke gir seg før man kommer over kneika 😊

Skrevet

Jeg tenker at viljestyrke er et dårlig, og unødvendig, verktøy enten det gjelder røykeslutt og slanking. Det er bare en ting som nytter på sikt, og det er å legge om til andre vaner, og det må være vaner du liker. Hvis du satser alt på viljestyrkekortet kommer du for alltid til å definere matvanene eller røyken som den store, etterlengtede men forbudte tingen, det som du egentlig ønsker deg. Og så må du bruke hver dag resten av livet til å nekte deg det du ønsker deg. Det gir dårlig livskvalitet, og er for de fleste av oss dømt til å mislykkes. Det eneste som funker er en mental ommøblering, der du lærer deg å se og glede deg over det positive du oppnår ved å spise annerledes/slutte å røyke.

Jeg tok med røykeslutt i hver setning her, for det var i den prosessen jeg virkelig erfarte hvor effektivt det er å gå bort fra viljestyrketankegangen. Jeg bruker det ift slanking og, men det er litt vanskeligere der. Med røyking må du gå cold turkey, men det går jo ikke med mat, så det er litt mer komplisert, men same same like vel.

Anonymkode: 6c3a0...35a

• Liker 4
Skrevet
Den 10.1.2016 at 21.23, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker at viljestyrke er et dårlig, og unødvendig, verktøy enten det gjelder røykeslutt og slanking. Det er bare en ting som nytter på sikt, og det er å legge om til andre vaner, og det må være vaner du liker. Hvis du satser alt på viljestyrkekortet kommer du for alltid til å definere matvanene eller røyken som den store, etterlengtede men forbudte tingen, det som du egentlig ønsker deg. Og så må du bruke hver dag resten av livet til å nekte deg det du ønsker deg. Det gir dårlig livskvalitet, og er for de fleste av oss dømt til å mislykkes. Det eneste som funker er en mental ommøblering, der du lærer deg å se og glede deg over det positive du oppnår ved å spise annerledes/slutte å røyke.

Jeg tok med røykeslutt i hver setning her, for det var i den prosessen jeg virkelig erfarte hvor effektivt det er å gå bort fra viljestyrketankegangen. Jeg bruker det ift slanking og, men det er litt vanskeligere der. Med røyking må du gå cold turkey, men det går jo ikke med mat, så det er litt mer komplisert, men same same like vel.

Anonymkode: 6c3a0...35a

Ja du har et veldig godt poeng der! Får prøve å utforske mer sunnere alternativer som jeg liker da, så det heller blir en vane å velge det framfor det mer usunne. 

Skrevet

Gjør endringene gradvis. En liten endring per uke. Gaper du over for mye på en gang er det lett at det blir for overveldende. 

Anonymkode: cbf0d...a52

Gjest Ms. Daisy
Skrevet

Har du noen som du kan ha et mål om vektnedgang sammen med? Ellers så kommer rutinene inn etter noen uker når det gjelder trening også etter det blir det en vane. Lykke til,men ikke kjør for knallhardt på med en gang. Sakte er det beste.

Skrevet

Jeg kan anbefale The Willpower Instinct. Det er en knallbok som forklarer hva viljestyrke er, hvorfor det så ofte går rett i dass med den, og har praktiske øvelser du kan gjøre for å bedre den - alt presentert som et 10-ukers kurs, som hun faktisk kjører for studenter årlig på et universitet. Veldig underholdene og artig skrevet. 

Og etter å ha lest den innser man at man ikke kan satse på viljestyrke alene. Samt at man ikke føler seg så jævlig når viljestyrken går åt skogen og man står med neven i bunnen av chipsposen nok en gang. 

Jeg vil anbefale at du setter deg ned og ser hva som går galt. Nekter du deg helt visse matvaner? Har du stort fokus på hva du IKKE skal spise? Tvinger du deg til å spise mat du ikke liker? Hvordan er det med fysisk aktivitet? Har du funnet noe du liker, eller presser du deg til å gjøre ting du synes er kjipt? Hvordan er det med innarbeiding av vaner? Tar du ting på sparket, eller planlegger du og lager deg rutiner? Er rutinene dine lagt opp slik at det er lett for deg å følge dem, eller er det slik at det er lett å glemme eller at du ofte må bryte dem på grunn av jobb, skole, sykdom, andre ting?

For meg er rutiner helt avgjørende. Jeg har funnet treningsformer jeg liker (styrketrening + kampsport). Jeg trener til samme tid. Det er ikke snakk om at hvis jeg har tid+lyst. Det er nå er klokken sånn og slik da trener jeg. Det har samme prio som jobb. Jeg avtaler ikke å gå på kafé med en venninne onsdag kl 19, for da skal jeg på trening. Venninnetreff avtaler jeg utenom treningstidene. Jeg har også en backupplan om jeg MÅ kutte treningen, som hvis jeg må reise med jobben eller jobbe overtid. Ikke krise om jeg går glipp av én trening, men om jeg ser det blir mye trening som kuttes, så finner jeg alternativer. 

Jeg spiser heller ikke mat jeg ikke liker. Jeg bruker Pinterest og google flittig, og lager bare god mat, med masse grønnsaker og krydderier og godsaker. Det er så lett å lage sunn og god og variert mat! I tillegg nekter jeg meg ikke sjokolade og kaker. Jeg har bare en regel om hvor ofte jeg kan spise det. Jeg er sånn som ikke klarer spise litt sjokolade - der kommer viljestyrken inn i bildet. Jeg har ikke nok av det til å klare å spise to ruter og så la resten ligge. Jeg spiser til det er tomt. Det kan jeg selvsagt ikke gjøre flere ganger i uken, derfor har jeg en regel om lørdagsgodt. Jeg begrenser hvor ofte jeg kan spise det, men jeg kutter ikke ut noe som helst helt. Livet er ikke verdt å leve uten sjokolade. I tillegg vil det å nekte seg noe ofte føre til at lysten på det blir enda større, og viljestyrken må jobbe enda hardere for å ikke hoppe på det. 

Anonymkode: 8a731...bd0

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...