AnonymBruker Skrevet 10. januar 2016 #1 Skrevet 10. januar 2016 Hei! Jeg er ei 17 år gammel jente som nettopp har begynt på treningsstudio. Jeg er mye på tredemølla, men jeg klarer ikke å jogge/løpe. Med en gang jeg prøver å bevege meg fra rask gange til jogging, så blir jeg veldig svimmel, dårlig og ør i hodet. Må raskt ned i gange igjen for å holde meg ved bevissthet. Er dette normalt når man er veldig utrent? Jeg får også veldig høy puls når jeg er på tredemølla, opp mot 190 bpm bare ved middels rask gange. Venninna mi er på tredemølla ved siden av meg, og når hun går i samme hastighet som meg så ligger pulsen hennes på 150-160 bpm. Det får jo meg til å tro at det er noe galt med meg. Igjen, er dette normalt når man er utrent? Anonymkode: 39c43...250
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2016 #2 Skrevet 10. januar 2016 Det er normalt at man må ta det rolig i begynnelsen. Hvis du prøver å presse deg selv er det normalt at du blir uvel. Husk at løpeprogram for nybegynnere starter med 1 min løping. Skrur du mølla på 10 og prøver deg på en halvtime er det dømt til å feile. Vanskelig å si noe mer enn det uten å vite hvor hardt du tar i. Når det gjelder puls, så er det ikke mulig å sammenligne med andre. Makspuls er medfødt, synker med alderen og påvirkes ikke av trening. Det finnes utregninger basert på "normalpersonen", men noen ligger mye høyere og andre lavere. Det man må sammenligne er % av makspuls. Anonymkode: 9358c...d60
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2016 #3 Skrevet 10. januar 2016 Det er helt vanlig å føle seg slik når man er utrent og tar for hardt i ja. Du må gradvis bygge opp utholdenheten for å takle høy hastighet, osv. Du kan ikke gå rett på. Anonymkode: 20b16...515
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå