Gå til innhold

Disney navn? Hjelp!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Disney er kultur. Ingenting galt i å kalle opp barna med normale navn fra Disneys verden. Glemte et av de mest opplagte: Alice.

Anonymkode: e3c10...eb8

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
6 timer siden, Silfen skrev:

Skal dere kalle opp etter en Disneykarakter så må det jo være en karakter dere LIKER! Poenget med slik oppkalling er jo at man digger den eller den karakteren. Ikke bare at "jaggu, nå kaller vi opp etter random film, dere".

Så dersom man heter Tor, Trym eller Odin så er det fordi foreldrene digger disse norrøne gudene? Tror du det ikke er mer fordi de mener norrøne navn er fint, eller evt. har en spesiell  interesse for den norrøne mytologien? 

Anonymkode: 48fa2...e96

• Liker 4
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det kan jo hende at barnet vokser opp til å bli mer modent og intellektuelt enn foreldrene, da er det vel ikke så gøy å vite hvordan navnet ble bestemt?

Anonymkode: 04b92...704

Er dette virkelig noe det er normalt å henge seg opp i da? Skjønner ikke at det skal være så nøye hvor navnet ble funnet.

Anonymkode: 0e584...920

• Liker 3
Skrevet

Jeg synes det rotes litt sammen hva som er de originale navnene fra Disney, og hvilke som er "oversatt" til norsk. Det er en sammenblanding flere steder her i tråden. 

Så kanskje velge om man skal bruke Disney-navn, eller "oversatt-til-norsk-navn". 

Anonymkode: 124af...638

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det vil ihvertfall ikke være like pinlig... Men jeg må vel bare ta innover meg at det er mange "voksne" som liker barneting ennå. Jeg blir bare bekymret for modenhetsnivået.

Anonymkode: 04b92...704

Nei, for det er bare såååå pinlig å hete Aurora altså! Da må man heller kalle ungen sin det moderne navnet Liam, som alle heter nå om dagen. For det er så mye mindre pinlig å ha navnet sitt bare fordi det er på mote.. 

Mhm, for alt i alt så er Disney mye verre enn The Simpson, Familu Guy og Soith Park, som jo "en del" voksne ser på.

Er du sikker på at du ikke er litt bekymret for ditt eget modenhetsnivå? For du utviser ikke mye modenhet her.. Liker de navnene Aurora, Sofia, eller Alice så får ungen deres hete det. Og liker du navnene Gertrude, Anne eller Liam, ettersom det er så mye mer modent enn å ha et navn fra Disney, så får du kalle ungen det..

Håper du, TS, klarer å se forbi trollene i tråden her :) Velg et navn dere syns er fint, det er viktigst :) 

• Liker 4
Skrevet
5 timer siden, Glansbildeskrinet skrev:

Jeg synes det er litt rart å gi ens barn et navn med Disney-opphav kun fordi man elsker Disney generelt. Det høres sært ut når dere selv ikke har noen åpenbare favoritter. Jeg er helt enig med @Silfen  , og lurer i tillegg på om dere har glemt Google?

Når det er sagt; Ariel betyr Guds løve, så det navnet synes jeg er fint selv om jeg da også automatisk tenker på vaskepulveret som har det merkenavnet.

Aurora og Peter er fint, men man må også se det i sammenheng med deres etternavn. Jasmin kan høres rart ut om deres etternavn for eksempel er Hansen. Det samme gjelde Belle og Herkules.  

Alice kan være fint (fra Alice i eventyrland). Oliver synes jeg er veldig fint. 

Bare ikke gi barnet navnet Tornerose, eller Lady, så går nok mange navn bra. :P 

Ikke noe rarere enn at folk leser gjennom navnebøker eller leter på nett. De føler en tilknytning til Disney.

• Liker 2
Skrevet

Meghare! Om dette hadde funket på norsk, hadde jeg digget å oppkalt dattera mi etter henne. Hun er kul. 

Anonymkode: 8ae7c...b09

• Liker 2
Skrevet

Ariel, Belle, Alice, Merida (min favoritt), Esmeralda, Jasmin, Mulan, Tiana, Daisy, Minnie

Skrevet
7 timer siden, cheshirecat skrev:

....Guffen..? 

Er det ditt eget navn du foreslår her? ;)

• Liker 1
Skrevet

http://www.babycenter.com/0_baby-names-inspired-by-disney-characters_10361811.bc

Var en del her, men de fleste navnene er selvsagt mer engelske/amerikanske enn norske. Går an å "fornorske" noen av dem da. 

Alana, Amelia, Anita, Charlotte, Jane, Jennifer, Marie, Myrtle, Odie, Olivia, Penny, Rita, Wendy

David, Edgar, Flynn, Frank, George, Henrik, Hugo, Jasper/Jesper, Joshua, Richard, Sebastian, Stefan, Tobias

• Liker 1
Skrevet
17 timer siden, Fredsmegleren skrev:

http://www.babycenter.com/0_baby-names-inspired-by-disney-characters_10361811.bc

Var en del her, men de fleste navnene er selvsagt mer engelske/amerikanske enn norske. Går an å "fornorske" noen av dem da. 

Alana, Amelia, Anita, Charlotte, Jane, Jennifer, Marie, Myrtle, Odie, Olivia, Penny, Rita, Wendy

David, Edgar, Flynn, Frank, George, Henrik, Hugo, Jasper/Jesper, Joshua, Richard, Sebastian, Stefan, Tobias

Takk for tipset :)

Skrevet
23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så, vi har gitt vår første datter et navn fra en karakter som vi synes er utrolig flott. Nå skal vi ha et barn til, og vi tenker det er mer naturlig for oss å gi den nye også et navn fra Disney. Det forutsetter at det er et pent navn og en karakter vi har et godt forhold til, ja.  Bare fordi dere nevner for eksempel Anastasia, betyr ikke det at det er det riktige navnet for oss. 

Og for dere som synes det er rart og random at vi vil gi barna våre Disneynavn, blir det enda rarere (for oss!!!) å gi den nye et navn som Thomas, Jørgen, Leon, Casper, Trond, Knut.... vanlige navn vi ikke har noe som helst forhold til. 

Må jeg virkelig oppgi etternavn, familiebakgrunn og familienavn for at dere skal forstå? Det eneste vi ber om er Disneynavn som dere synes er pene. Så kommer noen av dere med forslag som Onkel Skrue og Guffen, som åpenbart er for å gjøre narr av oss. Vi har ikke planer om å kalle barnet vårt for Alladin eller Cruella Deville liksom. Vi tenker på flotte navn som ikke skaper for mye oppmerksomhet (slik som Aurora, Peter...) Men what so ever, synes det er gyselig gjort uansett. 

Ellers har mange av dere kommet med mange gode forslag, tusen takk<3

Jeg er helt enig med deg, men jeg synes du tar det litt vel høytidelig når du tar deg nær av at enkelte tar opp navn som Onkel Skrue og Guffen. Det er jo ganske humoristisk, og slike kommentarer kommer nok til å komme på løpende bånd i oppveksten og om dere skulle få et til barn etter dette. Selv har jeg et bibelsk navn, og det har jo selvsagt blitt nevnt flere ganger. 

Selv ville jeg ha styrt unna navn som skriker Disney, slik som Rapunzel, Herkules, Ariel, Tornerose, Elsa, Sven etc. Jeg ville heller valgt navn på litt mer fremtredende karakterer. Det gjør jeg selv i sammenhenger der jeg bruker navn fra Harry Potter (selv om dette er noe helt annet enn barnenavn selvsagt). Poenget er vel at det skal ha en betydning for dere? Jeg setter mer pris på en skjult betydning enn noe som blir trykt ned i ansiktet på meg. 

Anonymkode: ef3a1...1e8

• Liker 2
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er helt enig med deg, men jeg synes du tar det litt vel høytidelig når du tar deg nær av at enkelte tar opp navn som Onkel Skrue og Guffen. Det er jo ganske humoristisk, og slike kommentarer kommer nok til å komme på løpende bånd i oppveksten og om dere skulle få et til barn etter dette. Selv har jeg et bibelsk navn, og det har jo selvsagt blitt nevnt flere ganger. 

Selv ville jeg ha styrt unna navn som skriker Disney, slik som Rapunzel, Herkules, Ariel, Tornerose, Elsa, Sven etc. Jeg ville heller valgt navn på litt mer fremtredende karakterer. Det gjør jeg selv i sammenhenger der jeg bruker navn fra Harry Potter (selv om dette er noe helt annet enn barnenavn selvsagt). Poenget er vel at det skal ha en betydning for dere? Jeg setter mer pris på en skjult betydning enn noe som blir trykt ned i ansiktet på meg. 

"Mindre fremtredende karakterer" skulle det selvsagt stå. :)

Skrevet
Den 10. januar 2016 at 13.40, Cathrine88 skrev:

Jeg liker Merida, men det blir litt spesielt.

Hun ønsker seg nok en Merida sykkel, men det er et fint navn åkke som.

• Liker 1
Skrevet

Pocahontas er fint 

Skrevet

Jasmine, Belle, Aurora, Adella og Kiara, synes jeg er søte. 

Hadde nok ikke valgt Anna eller Elsa, siden de er så i vinden nå.

• Liker 1
Skrevet

Mine barn har Disney-navn, og det var helt bevisst. Min sønn heter Philip, samme som Belle sin hest. Min datter heter Amelia (fra Prinsesse på prøve) og Isabelle (etter Belle). 

Jeg kjente forresten også ei liten jente med nydelig, rødt hår, og hun het Ariel. Det navnet passet så utrolig perfekt for henne😊

Anonymkode: 7761e...c38

• Liker 3
Skrevet
Den 10. januar 2016 at 13.37, AnonymBruker skrev:

Hvem er du som skal bestemme det, egentlig? Og uansett, vi ba om forslag til navn, ikke kritikk. Vi har allerede bestemt oss for at vi skal kalle opp barnet etter en Disney-karakter da allerede første barnet er det. Og nei, vi hadde aldri gitt det et navn som vi ikke synes er fint eller som vi forbinder med noe vi ikke liker. Poenget er at det finnes mange sjarmerende karakterer og pene navn i Disney. Vi elsker alle Disney-klassikerne, så det er overhodet ikke random.

Hilsen TS

Koko😑

Anonymkode: a3ec0...29b

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, Madeleine* skrev:

Jasmine, Belle, Aurora, Adella og Kiara, synes jeg er søte. 

Hadde nok ikke valgt Anna eller Elsa, siden de er så i vinden nå.

Anna er et helt vanlig navn, men det er ikke Elsa. Synes også det er rart å spørre etter Disney navn når de er så ihuga fan av Disney at de ikke kan komme på et selv. Synes også Disney navn som Belle, Pocahontas osv bare er teit. Stakkars unger. Håper ts har valgt, og velger vanlige Disney navn til sine barn. Mikke og Herkules er bare sært og harry. Får også svært unge foreldre vibber av hele greia, typ 15-17 år...

Anonymkode: 5ba26...eb6

• Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Anna er et helt vanlig navn, men det er ikke Elsa.

Anonymkode: 5ba26...eb6

Nesten 3500 kvinner i Norge har Elsa som fornavn

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...