Gå til innhold

Vil ikke besøke barnebarn/tanteunge?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og min kjæreste har en datter på 18 mnd. Vi har veldig lite familie i nærheten, det er kun min far med kjæreste, og min (eneste) søster med kjæreste (de bor 50 min unna). Datteren vår er min fars eneste barnebarn. Hvor ofte er det 'vanlig' å ønske å se sitt barnebarn/tantebarn? Min søster har ikke vært på besøk (utenom bursdagsfeiringer) for å hilse på tanteungen sin siden april i fjor. Det skal sies ar jeg og min kjæreste ikke inviterer så ofte til besøk, men hadde det ikke vært naturlig for bestefar og søster og ta initiativ til besøk for å være sammen med barnebarn/tanteunge? Hva er andres meninger og erfaringer? 

Anonymkode: 5cd29...7b2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg inviterer meg selv rett som det er for å besøke tantebarna mine, men det er avhengig av forholdet til meg om min søster. Hadde ikke vi hatt så god kontakt, eller jeg visst at de var veldig opptatte, ville jeg ventet til de inviterte. Mange vil ikke plage med mye besøk og venter på invitasjon. Kanskje de sitter hjemme og er fornærmet fordi dere aldri inviterer?

• Liker 3
Skrevet

Min datters besteforeldre ser henne ca en gang i uka:) tanter og onkler som står oss nærmest er innom ca hver 14 dag, de blir invitert og inviterer seg selv innimellom:) passer fint! Gøy for dem å se henne ofte iallefall dette første året hvor så mye skjer:) hun har (ste)tanter oh onkler som har sett henne bare ett par ganger.

Anonymkode: ba3f2...2e8

Skrevet

Jeg derimot inviterer ikke meg selv for å besøke venner å familie med små barn. Jeg regner med at de inviterer om de vil ha besøk, og jeg vil ikke trenge meg på.

Anonymkode: 836a8...c5a

• Liker 13
Skrevet

TS her.

Jeg og min søster er veldig ulike og har lite til felles. Vi er ofte uenige om ting. Vi møttes ikke ofte før jeg ble gravid heller, men en skulle tro hun ville være interessert i å treffe sin eneste tanteunge likevel? Hadde hun fått barn først, hadde jeg invitert meg selv og vist interesse, eller i det minste spurt om hun ville ha besøk/barnepass. Vi blir ikke spurt en gang. Det skal sies at min søster er veldig selvopptatt, men likevel, vi er en knøttliten familie og en skulle tro hun kunne bry seg litt. Spør aldri hvordan det går heller. Eneste hun ber om er et bilde eller en video av tanteungen en gang i blandt.

Må tilføye at jeg er hjemmeværende og sliter med depresjoner, noe jeg er åpen om, så synes det er rart de ikke tar noe initiativ. Min far er i grunn flink, men ikke min søster.

Ser jo at vi selvfølgelig kunne invitert oftere, men hadde vært kjekt å se at de faktisk ØNSKER å se datteren vår, på eget initiativ.

Skrevet

Kan bare snakke for meg selv å for meg er det uaktuelt at ikke ha en relasjon til mine tantebarn. De bor 150mil  unna men jeg har besøkt de jevnlig med 2-3mnd mellomrom siden første blei født. Vi har og  facetime ca 2gg/ uke.  

Anonymkode: ef1b4...7e5

Skrevet

Min mann har ikke veldig god kontakt med sin familie og ønsker helst å ha minst mulig med de å gjøre. Besteforeldrene der så vel barnebarna sine 5-6 ganger i året, stort sett på vårt initiativ. Da svigermor døde ble det stort sett slutt på all kontakt. Svigerfar svarer ikke på telefon og bor for langt unna til at det går an å reise uanmeldt. På disse 2 årene har han sett barnebarna 2 ganger hvorav 1 var i eldstemanns konfirmasjon.

faren min ønsker ikke kontakt i det hele tatt. Han har møtt eldste 4 ganger og yngstemann som blir 15 i år har han aldri møtt.

min mor ønsker mest mulig kontakt og treffer ungene stort sett hver uke. Her lages det avtaler både på kryss og tvers. 

Hvis dere ikke inviterer vil de kanskje oppfatte det slik at dere kanskje ikke ønsker kontakt. Ser liksom ikke noen grunn til å avvente hva motparten gjør,  noen ganger er det best å bare ta kontrollen og invitere til kontakt

Anonymkode: b6369...73a

• Liker 1
Skrevet

Det du spør om er vel forskjellig fra familie til familie. Har selv et tantebarn jeg har sett maks fem ganger på ti år. Søsteren min og jeg er ikke nære og det er ikke naturlig for noen av oss å dra på besøk. 

Anonymkode: 7cb59...360

Skrevet

Er ikke lett det der....

Mine foreldre elsker barnebarna, så de treffer vi offte, ikke mindre en hver 14 dag i hverfall og noen ganger mer.

Vi er mye på hytta med dem om sommeren, og det er stas for både store og små:)

Min (halv) søster er kansje innom 1 gang i året, hvis vi maser om besøk.

Svigerfar og 3 svogere bor 10 min unna, men kommer skjelden på besøk. Svigerfar kommer kun i bursdag/jul, så han ser vi max 3 ganger i året, selv om vi tar initiativ til mange flere besøk.

Svogerene mine kommer ofte på besøk, men de venter med å komme til etter at ungene har langt seg....

Mine 2 barn er de eneste barna på begge sider, så jeg synes det er rart og veldig trist:(

Jeg kommer i hvertfall til å ta masse initiativ til å møtes hvis jeg noen gang blir "tante". Både fordi jeg kjenner på savnet for mine barn, og fordi jeg hadde en super tante og onkel selv, og vet hvor mye det betyr!

Anonymkode: 92bee...f78

Gjest Blomsterert
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg og min kjæreste har en datter på 18 mnd. Vi har veldig lite familie i nærheten, det er kun min far med kjæreste, og min (eneste) søster med kjæreste (de bor 50 min unna). Datteren vår er min fars eneste barnebarn. Hvor ofte er det 'vanlig' å ønske å se sitt barnebarn/tantebarn? Min søster har ikke vært på besøk (utenom bursdagsfeiringer) for å hilse på tanteungen sin siden april i fjor. Det skal sies ar jeg og min kjæreste ikke inviterer så ofte til besøk, men hadde det ikke vært naturlig for bestefar og søster og ta initiativ til besøk for å være sammen med barnebarn/tanteunge? Hva er andres meninger og erfaringer? 

Som forelder er det du som bør invitere for barnets skyld.Hvis du vil det skal ha litt familie rundt seg så må du tenke på det,og ikke sitte og være nedfor fordi de ikke kommer på eget intiativ.Som det er nå så tenker du på deg selv og de voksne.Du tenker ikke først og fremst på barnet.Det er alltid foreldrene som må ta hovedansvaret.

En blir ikke automatisk så opptatt av andres barn om forholdet til fireldrene ikke er så godt.Ta tak,og inviter.De syns kanskje på sin side at det er rart at du ikke inviterer for barnerts skyld? Jo mer de ser til hverandre,jo mer får de sjansen til å bli glad i hverandre.

Skrevet

I mitt hode tenker jeg at det er jo unaturlig for din søster å invitere seg selv/vise initiativ hvis du ikke viser interesse/initiativ til at hun skal komme på besøk. Hva med at dere starter å invitere tante og bestefar? Og ikke forvente at de leser dine tanker når du ikke sier noe til dem? 

• Liker 8
Skrevet

TS her. Takk for alle svar.

ser som sagt at vi kan invitere selv, synes bare det er veldig merkelig at de ikke viser noen interesse selv. Er som sagt eneste barnebarn/tanteunge. 

Skrevet

Jeg ser mine tantebarn alt for sjeldent. En av grunnene til det er at de har flyttet et stykke unna og bror min har blitt dårlig på å ta/holde kontakt. Jeg tenker det er fordi de er veldig busy og venter heller på at de inviterer enn at jeg trenger meg på, men det er kjipt når en ikke vet sikkert, og det kan hende han tenker jeg er for opptatt eller ikke interessert - noe som ikke stemmer. Kommunikasjon er nok alt!😔

Anonymkode: f8ee7...4b5

Skrevet

Jeg har to tanteunger, de er 2 uker og 2 år. Skulle gjerne ha besøkt dem mer, men vi har et ganske anstrengt forhold til foreldrene, og da frister det ikke å besøke dem. Vi er veldig forskjellige og har lite å snakke om. Ungene våre og deres blir behandlet vidt forskjellig, og min svigerinne har uttalt at hun synes alle andre unger enn sine egne er ekle og plagsomme. Vi får ikke komme innom uten å ha en avtale, og hun synes det er slitsomt med besøk for hun må vaske både før og etter. Vi er helt normale altså, ikke spesielt urenslige... :P

Poenget mitt var at forholdet til foreldrene gjerne vil avgjøre hvor godt kjent en blir med ungene.

Anonymkode: 7a966...4f7

Skrevet

Min svigerfar så min eldste sønn kanskje to ganger det første året hans. deretter én gang på en halvtime da han var to år. Så min sønn nummer to har han sett en halvtime da han var en måned gammel. ingenting på to år. det er bare noen som ikke gidder eller har lyst. 

Anonymkode: d2270...3dd

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

ser som sagt at vi kan invitere selv, synes bare det er veldig merkelig at de ikke viser noen interesse selv. Er som sagt eneste barnebarn/tanteunge. 

Kanskje de rett og slett ikke er interesserte da.

Skrevet

Jeg ville ikke invitert meg selv. Hadde ikke du invitert meg hadde jeg trodd du ikke ville ha meg der oftere enn hver merkedag. Mine tantebarn er ikke senter i mitt liv.

Anonymkode: 56671...05d

• Liker 6
Skrevet

Mitt barn er mine foreldre sitt eneste barnebarn, som de besøker på eget initiativ hvert fall én gang i uka, ofte to. Bor 45 min kjøring unna oss. Min søster har ikke barn selv og treffer tantebarnet 1-2 ganger i måneden, da er det 50/50 hvem som tar initiativ til å møtes. Hun har tilbudt seg å sitte barnevakt om vi trenger det og sagt ja de gangene vi har spurt. 

Har inntrykk av at det er veldig individuelt hvor stor interesse familien har av å engasjere seg i barnebarn/tantebarn, men skjønner godt at du er skuffet om du opplever at de ikke har behov for mye kontakt. Jeg ville likevel lagt stoltheten til side og tatt initiativ selv til å treffes oftere. Det er tross alt viktig for ditt barn å ha et nettverk.

Anonymkode: e9d04...05b

Skrevet

Synes du dere har for lite kontakt får du starte med å ta mer initiativ selv. Trenger du barnevakt så spør - hvordan skal de vite at du har behov for og ønske om det hvis du ikke gir uttrykk for det?

Jeg ser ikke tantebarna mine så ofte og sjelden på mitt initiativ - ikke fordi jeg ikke bryr meg om dem, men vi er alle, som de fleste andre, opptatt med vårt og har fulle dager. Og for være brutalt ærlig - å tilbringe mye tid sammen med småbarn er ikke det mest spennende jeg vet. Nå er eldste etterhvert blitt så stor at vi kan gjøre morsomme ting sammen, da er det også enklere å ta mer initiativ.

• Liker 1
Skrevet (endret)
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da inviterer du dem. Ta kontakt og be dem. Kan de ikke komme på første datoen du fastsetter, bestem en ny. Passer ikke den heller, finn en annen dag. Skjønner? Få til et besøk. Og når de først sitter i stua deres, så slår du ut med armene og sier at de bare må komme på besøk så ofte de orker, de er hjertelig velkomne. Bare ring og spør, kan du si.

De tror kanskje dere er travelt opptatte og ikke har tid til å sosialisere noe særlig med familien, slik barnefamilier ofte er. Siden din baby må legge seg relativt tidlig på kvelden, er det mest naturlig at din søster og partneren hennes kommer til dere, og ikke omvendt, når de skal treffe barnet ditt.

Når det gjelder din far, kan det være samme grunn. Men generelt vil jeg vel egentlig si at godt voksne, eldre menn ikke er så fryktelig opptatte av småbarn egentlig. Det er mitt inntrykk. Det kan være at det forholder seg slik, selv om det er synd siden det tross alt er barnebarnet hans. Men nå er verden faktisk innrettet sånn at ikke alle er særlig opptatte av barn, selv om de tilfeldigvis er i slekt. Det er ikke godt å si hvorfor din far ikke besøker dere oftere, men jeg sier det samme her; ring og inviter, og få istand et besøk, samme om du må foreslå en haug med datoer for å få det til. Et sted må du begynne.

Endret av Million
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...