Gå til innhold

Er LED lyspærer noe bra?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dere som har prøvd LED lyspærer hva synes dere om de?

Det jeg er skeptisk til er om en sånn pære lyser sterkt nok til at jeg kan ha det på hjemmekontoret. Hvis jeg bruker en sånn pære på kjøkkenet blir det da ordentlig lys eller sånn "sparelys" effekt?

Anonymkode: 41b12...638

Videoannonse
Annonse
Gjest snoopy_93
Skrevet

Hos meg er det ordentlig lys og ikke "sparepære-lys" :)

Skrevet

Vi har byttet ut det vi kan bytte med LED. De fleste steder betyr det mer og sterkere lys enn det var med glødepærer eller halogen. 

To begreper du kan lære deg er kelvin og lumen. Kelvin er fargetemperatur (kaldt eller varmt lys) og lumen er en måleenhet for lysstyrke. Pakningen til LED-pærer pleier å informere om begge deler.

Kelvin forklart.

Lumen forklart, med tabell for konvertering til wattstyrke for glødepærer.

Skrevet

Jeg bruker kun LED-pærer nå (med unntak av noe lysrør og spesialpærer i stekeovn ol). Fungerer utmerket. Anbefaler å kjøpe inn én av en type og sjekke hvordan den virker forskjellige steder. En reativt ny variant er det man kaller filament-LED. Dette er pærer som det bl.a er fine å bruke i lysekroner og steder der pærene er synlige. IKEA selger mye som passer helt utmerket i lamper der pærene ikke er synlige. 

Skrevet (endret)

LED pærer (altså diodepærer) er helt supre. Dagens LED pærer kan ikke sammenlignes med de første versjonene som kom for noen år siden.

De kan heller ikke sammenliknes med de første sparepærene.

Tillegg: Du trenger ikke bekymre deg for at de leverer for lite lys. De leverer lys så det holder !

Endret av Mis(s)Understood
Skrevet

Og ikke minst - det er deilig å slippe å bytte pærer hele tiden. Halogen er spesielt ømfintlig for alt mulig, så jeg tror vi har spart inn det LED-pærene kostet og vel så det. 

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dere som har prøvd LED lyspærer hva synes dere om de?

Det jeg er skeptisk til er om en sånn pære lyser sterkt nok til at jeg kan ha det på hjemmekontoret. Hvis jeg bruker en sånn pære på kjøkkenet blir det da ordentlig lys eller sånn "sparelys" effekt?

Det er jo årevis siden gammeldagse pærer forsvant ut av produksjon: hva bruker en nå om ikke LED? :klo:

Tror ikke jeg har en eneste pære som ikke er LED... 

Uansett: når du kjøper LED eller halogen eller whatnot så kommer pærene med viktig informasjon. Din evne til å lese denne avgjør hvor godt lys du får av pærene, og siden det ikke lengre er "bare" et valg men type 30 så må du bare lære deg det nye språket. Først: lysstyrke blir spesifisert i lumen (forkortet lm) 160 lumen tilsvarer cirka 16 gammaldagse watt. Så nå kan du velge så sterkt eller svakt lys du ønsker. (20 til stua, 40 til arbeidsbenken). Deretter kommer pærer spesifisert i kelvin. Kelvin angir fargetone. Gatelys er ca 6000, normalt dagslys et sted på 5000-tallet og gult lys er nede på 1500-2500 tallet. Et sted mellom 2300 og 3000 (avhengig av preferanse) er normalt "hjemmelys" 

så om du velger en LED pære med tilsvarende kelvin og lumen som det lyset du er vant til merker du ingen negativ forskjell. Velger du feil vil du ende opp som en av de, som klager over at LED lys er for vrient og vrangt for deg.

Anonymkode: 4cadb...e94

• Liker 2
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo årevis siden gammeldagse pærer forsvant ut av produksjon: hva bruker en nå om ikke LED? :klo:

Tror ikke jeg har en eneste pære som ikke er LED... 

Uansett: når du kjøper LED eller halogen eller whatnot så kommer pærene med viktig informasjon. Din evne til å lese denne avgjør hvor godt lys du får av pærene, og siden det ikke lengre er "bare" et valg men type 30 så må du bare lære deg det nye språket. Først: lysstyrke blir spesifisert i lumen (forkortet lm) 160 lumen tilsvarer cirka 16 gammaldagse watt. Så nå kan du velge så sterkt eller svakt lys du ønsker. (20 til stua, 40 til arbeidsbenken). Deretter kommer pærer spesifisert i kelvin. Kelvin angir fargetone. Gatelys er ca 6000, normalt dagslys et sted på 5000-tallet og gult lys er nede på 1500-2500 tallet. Et sted mellom 2300 og 3000 (avhengig av preferanse) er normalt "hjemmelys" 

så om du velger en LED pære med tilsvarende kelvin og lumen som det lyset du er vant til merker du ingen negativ forskjell. Velger du feil vil du ende opp som en av de, som klager over at LED lys er for vrient og vrangt for deg.

Anonymkode: 4cadb...e94

Ts her.

Det var bra forklart.

Skrevet

Heihei

LED pærer har utviklet seg utrolig mye i det siste, kjøper du f.eks Osram sine pærer som er litt dyrere i innkjøpp så får du skikkelig kvalitet på lyset og pæren. Selv jobber jeg med dette hver dag og noen av de største fordelene ved led pærer er at
1. De bruker mindre strøm
2. De avgir ikke varme og er ikke brannfarlig
3. De tåler temperaturforandringer, støt og risting i huset (slamring med dører, tramping i etasjen over. osv. ) mye bedre.
4. Levetiden er MYE lenger

Så jeg anbefaler å kjøpe Osram sine LED pærer, dra gjerne til en foretning som har peiling på lyspærer for å være sikker på at du får det lyset du er ute etter.

Skrevet

Etter å ha kjøpt min første LED-pære, så gikk jeg raskt over til å bytte ut alle pærer i hele huset med LED. Og jeg går aldri tilbake igjen.

Måtte prøve meg litt frem på Lumen og Kelvin, da jeg rett og slett kjøpte for sterkt lys først. Har 400 L på arbeidslampa her.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...