Gå til innhold

Blandede tanker om å bo i Oslo

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

For å være helt ærlig, så er jeg redd Oslo. For de som er fra Oslo, eller har tilknytning til byen på noen som helst måte kan det virke rart. Og jeg forstår det. Men jeg skal prøve å forklare:

Oslo er stort, men lite. Gatene er mange, og det kryr av mennesker. Mennesker uten kontroll på seg selv, kyniske mennesker, folk som kun ser penger hvor enn de går. Går du feil risikerer du å merke det. Går du alene er du utsatt. 

Kriminelle som gjør innbrudd om natten, narkotika her og der.

Jeg vet jo at det er mange som bor i byen, og ofte skjer det ingenting. Men det er liksom den: "hvis..."-følelsen. Jeg bor i en mindre by (ca 50 000 innbyggere), men vært i Oslo noen ganger. Føler meg liksom ikke trygg.

Flere av vennene mine sier at de venner det til seg. I starten var det veldig "wow", men nå har de sett litt av hvert og hjernen har absorbert det som er. 

Har dere noen tanker om det å bo i Oslo? Skriv fra levra, som en sir :tongue:

Anonymkode: bcec3...3cb

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan være ganske trygg i Oslo. Ja, man bør som alltid ta enkelte forholdsregler som å ikke rave drita rundt akerselva og lignende, men blant de jeg vokste opp med har ingen blitt utsatt for noe i Oslo, hverken før eller etter at "de fleste av oss" flyttet til Oslo. 

Kyniske mennesker finner du overalt, majoriteten av disse er uansett ikke farlige med mindre du selv starter en krangel. Oslo er en grei by og jeg tør påstå at man like gjerne kan komme utfor noe på et mindre sted. De gangene jeg har blitt truet har det skjedd på de mindre stedene i Norge, ikke i Oslo. 

Anonymkode: 8d6f8...a02

• Liker 2
Skrevet

Du kan få behandling og hjelp, når man sliter med irrasjonell angst vet du...

Anonymkode: d151b...f96

• Liker 13
Gjest morhjertegod
Skrevet

Jeg har bodd på Sagene og Torshov, Oslo er delt inn i bydeler, som du fort føler nærhet til. Selv om man bor der, så tråler man sjeldent byen rundt. Mange flotte perler, kaffebarer, spisesteder og parker. Man holder seg unna visse steder, ta forhåndsregler som en over her sier. Jeg bor ikke i byen nå, savner det ikke, men stortrivdes da jeg bodde der. Jeg opplevde aldri noe skummelt de fem årene jeg bodde der, men er en stund siden.

Skrevet

Jeg følte meg ganske trygg de 5 årene jeg bodde i oslo. Bodde i blokk i første etasje innafor ring 2. Var litt redd for at noen skulle ta seg inn via balkongen i starten, men det skjedde aldri. Det verste jeg opplevde var vel innbrudd i boden. En sovepose ble stjålet, sykkelen til 10 000 sto igjen :P

Ingen i min krets i oslo har opplevd noe skummelt heller, såvidt jeg vet. Ran e.l. og de fleste jeg kjenner de bor på løkka/grønland/tøyen Det er jo bare å bruke sunn fornuft.

Når det er sagt så holdt jeg meg stort sett unna oslo s og karl johan osv.

Nå har jeg nettopp flyttet til en mindre by. Ca 30 000 innbyggere. Bor i enebolig litt utenfor sentrum. For to uker siden ble postkassestativet og søppeldunkene herpa.  I natt måtte jeg ringe politiet fordi det sto en varebil parkert litt nedenfor her, og to menn gikk rundt og sjekket dører og vinduer på alle husene her. Opplevd mer action her på to uker enn hva jeg gjorde på 5 år i oslo.

Anonymkode: 1d6b9...e28

• Liker 9
Skrevet

Født og oppvokst i Oslo, og lever enda som du ser ;) Det er ganske trygt å bo her og jeg har aldri følt noe annet. Kjipe folk finnes overalt, men ærlig talt så opplever jeg oftere at det er de som flytter hit som kan være litt kjipe og si mye dritt om osloborgere: "dere er så jævla kalde", "dere tenker kun på dere selv", "oslofolk er store i kjeften og ikke til å stole på", "aldri i verden om jeg reiser lenger øst en jernbanetorget, det er jo farlig" (og mer) - ja, alt dette har jeg fått høre personlig :) de fleste forandrer mening etterhvert. 

• Liker 4
Skrevet

Jeg har bodd i mye større byer enn Oslo, så Oslo ser jeg på som en småby. Du er bare redd for det ukjente og vil mest sannsynlig bli vant til det om du en dag flytter dit. 

Anonymkode: 36f8b...01d

• Liker 8
Skrevet

Jeg flyttet til Oslo sammen med barnet mitt i 2013, og jeg så virkelig ikke fram til det. Måtte flytte fra den lille småbyen jeg er vokst opp i for å studere, og prøvde å komme på alle mulige løsninger for å slippe. Nå som vi har bodd her i snart 3 år, ser jeg virkelig aldri for meg å flytte. Har aldri følt meg utrygg, og føler også at barnet mitt får en trygg oppvekst her. 

Anonymkode: 024c0...33e

• Liker 4
Skrevet

Av alle de stedene jeg har bodd i Norge så Oslo den byen jeg trivdes best i. Hører og ser i media at en del folk synes Oslo er en stygg og stressende by. Når man blir kjent så er min opplevelse en helt annen. Det er mange små og store perler, man må bare vite om dem. Jeg opplever Oslo som en rolig by, men hvis man går på Karl Johan er fin sommerdag så kan det være stress pga alle menneskene, men det skifter og det er noe av sjarmen. Jeg flyttet fra et sted med 5000 innbyggere og det var en liten omstilling, men ikke noe problem og man blir fort vant. 

Oslo har sine problemer som et hvert sted, men hvis man tar noen enkle forhåndsregler så er det ikke farligere enn andre steder. Hvis man raver rundt drita full med telefonen synlig i baklomma eller sovner ved Akerselva på Grønnland så kan man fort bli frastjålet noe.

TS, du nevner folk ute av kontroll og kyniske mennesker. Ja, det finnes mennesker som ved første øyekast kan virke skumle, men min erfaring er at jeg aldri har opplevd noe ekkelt blant dem. Elendigheten er synlig flere steder, men jeg er nesten mer skeptisk til små byer og steder hvor alt er plettfritt. Fine fasader kan skjule problemer, men det betyr ikke at de ikke finnes og de mest ubehagelige opplevelsene jeg har hatt har skjedd andre steder. 

Anonymkode: dc146...f28

• Liker 3
Skrevet

Synes ikke Oslo er noe mer kynisk enn andre steder jeg har besøkt i Norge, men det er klart forskjeller finnes. 

Hvor i Oslo bor du? Jeg har bodd på St. Hanshaugen og Majorstuen, og aldri følt meg utrygg. Men nå går jeg aldri alene når det er mørkt i stille gater heller.

Synes Oslo er helt herlig om sommeren, men resten av året synes jeg det er stusselig. Som resten av Norge.

Anonymkode: f8f29...931

• Liker 1
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Synes ikke Oslo er noe mer kynisk enn andre steder jeg har besøkt i Norge, men det er klart forskjeller finnes. 

Hvor i Oslo bor du? Jeg har bodd på St. Hanshaugen og Majorstuen, og aldri følt meg utrygg. Men nå går jeg aldri alene når det er mørkt i stille gater heller.

Synes Oslo er helt herlig om sommeren, men resten av året synes jeg det er stusselig. Som resten av Norge.

Må også legge til at jeg aldri har opplevd noe kriminelt. Men det har naturligvis mye å gjøre med at jeg er veldig forsiktig om

kveldene/nettene, og at jeg har bodd i de "bedre" områdene.

Skrevet

Jeg føler meg ikke trygg i Oslo. Føler at jeg hele tiden må være på vakt. 

• Liker 2
Gjest hockeyfrue
Skrevet

Jeg er født og oppvokst i Oslo, og etter snart 25 år har jeg fortsatt ikke opplevd noe kriminelt. Frem til for et og et halvt år siden har jeg bodd på vestkanten, og jeg skal innrømme at jeg var skeptisk til å flytte til Ensjø på østkanten, men det har gått fint det også! 

Oslo er så mye mer enn Oslo S og Karl Johan. Det er mange "skjulte" perler her, og jeg er sikker på at du kommer til å stortrives her dersom du velger å flytte hit. Som andre har sagt før meg er det alltid greit å ta noen forhåndsregler, men det vil jeg tro gjelder for de aller fleste byer. 

Skrevet

Det er ingen tvil om at Oslo er en magnet for rusmisbrukere, kriminelle, flyktninger (med og uten opphold) osv. osv.

De som liker også er gjerne de som har flyttet inn og synes dette er spennende.

For oss som er ferdig med spenningsalderen så blir det hele bare slitsomt og utrygt.

Ja, det skjer kriminelle ting på småsteder også, men bare en ring på noen hundre meter rundt Oslo S har halvparten vinningskriminaliteten i Norge. Det er ikke kult.

Anonymkode: 7063a...e30

• Liker 3
Skrevet
Den 10. januar 2016 at 3.00, AnonymBruker skrev:

Hei,

For å være helt ærlig, så er jeg redd Oslo. For de som er fra Oslo, eller har tilknytning til byen på noen som helst måte kan det virke rart. Og jeg forstår det. Men jeg skal prøve å forklare:

Oslo er stort, men lite. Gatene er mange, og det kryr av mennesker. Mennesker uten kontroll på seg selv, kyniske mennesker, folk som kun ser penger hvor enn de går. Går du feil risikerer du å merke det. Går du alene er du utsatt. 

Kriminelle som gjør innbrudd om natten, narkotika her og der.

Jeg vet jo at det er mange som bor i byen, og ofte skjer det ingenting. Men det er liksom den: "hvis..."-følelsen. Jeg bor i en mindre by (ca 50 000 innbyggere), men vært i Oslo noen ganger. Føler meg liksom ikke trygg.

Flere av vennene mine sier at de venner det til seg. I starten var det veldig "wow", men nå har de sett litt av hvert og hjernen har absorbert det som er. 

Har dere noen tanker om det å bo i Oslo? Skriv fra levra, som en sir :tongue:

Du har vært i Oslo noen ganger sier du.

Opplevde du da alt du beskriver at du er redd for ?

- eller er det fantasien din som maler skrekkbilder inne i hodet ditt og gjør deg redd ?

• Liker 2
Skrevet

Foregår skit i hele Norges land, ikke bare Oslo.

Skrevet

Oslo er verdens største landsby. Lite mennesker til og være en hovedstad og ganske doven med unntak av 17.mai og soldager på sommeren. Bodd her i 18 år og aldri vært redd . 

• Liker 2
Skrevet

Er ikke født og oppvokst i Oslo, men har bodd her i mange år. De fleste venner er herfra, og jeg kan ikke komme på en eneste en som har vært utsatt for noe. Jeg har heller ikke unngått noen steder og har frekventert Karl Johan og Oslo S ved behov. Tror dog ikke jeg har vært ved Akerselva alene, sent om kvelden. Men hadde jeg hatt ærend dit, hadde jeg vel gjort det også.

Oslo er trygt for vanlige mennesker som ikke oppsøker lurvete miljøer.

• Liker 2
  • 2 uker senere...
Skrevet

Var mye i Oslo før jeg flyttet hit, som snart er 2 år siden. Aldri følt meg utrygg. Byen virket så stor og pulserende før jeg kom hit. Nå synes jeg den er veldig liten! Det er enkelte steder jeg ikke går, og særlig ikke alene på natten, Grønland. Bor i vest og har gått hjem alene fra fest.

Anonymkode: 79e36...2e0

• Liker 1
Skrevet

Jeg forstår deg godt, TS! Jeg skal flytte dit til høsten, og kjenner litt på angsten selv.

Mye av årsaken til det, er at jeg vet det er mye større sannsynlighet for at noe skjer. Voldtekt, ran, innbrudd, narkotika og kriminalitet generelt (også kommer en del fra å lese om det i media). Allikevel tenker jeg at jeg ikke blander meg inn i sånt, og tar alltid forhåndsregler før jeg drar på byen (uansett hvor jeg er i landet).

Har kjæreste som bor i Oslo, og jeg elsker byen! Spesielt bydelen Nordstrand. :) 

Anonymkode: daf45...feb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...