AnonymBruker Skrevet 10. januar 2016 #1 Skrevet 10. januar 2016 Jeg skal studere til høsten, og vil studere i Oslo. Har satt en makspris på leie til 7000 kr (da vil jeg også prøve å finne noe som inkluderer strøm og internett). Etter de 7000, har jeg 6000 til gode. Vil jeg kunne klare meg i Oslo på denne summen? Eller er jeg naiv? Jeg skal ha med meg kjæledyr, så jeg kan ikke velge og vrake i bosteder (derfor er også makspris på leie mye høyere enn normalt, og kollektiv/bofellesskap er nesten utelukket). Jeg er garantert jobb ved siden av skole, derav summen på 13000 kr (studielån + lønn). Anonymkode: 3d9b8...cc8
saltyliquorice Skrevet 10. januar 2016 #2 Skrevet 10. januar 2016 Mulig det avhenger jo av hvor du bor hen, hva du er vant til å bruke penger på, hvor du handler osv., men mulig er det!
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2016 #3 Skrevet 10. januar 2016 11 minutter siden, saltyliquorice skrev: Mulig det avhenger jo av hvor du bor hen, hva du er vant til å bruke penger på, hvor du handler osv., men mulig er det! Takk for svar! Jeg vil bo utenfor sentrum (pga katten min), så muligens Oslo Øst (Nordstrand, Lambertseter, Hauketo, Ekeberg osv), eller Asker (Bærum, Sandvika osv). Ikke Oslo sentrum, altså innen ring 1 eller 2. Jeg trenger også å bo et sted jeg kan slippe ut pus. Jeg handler alltid på Rema 1000, og bruker ikke unødvendig penger på middag, siden jeg ikke spiser middag hver dag. Jeg er vant til å kun bruke penger på meg (les: hva jeg vil). For øyeblikket bor jeg hjemme hos foreldrene mine, har en jobb, så jeg har hatt friheten til å ta meg den burgeren når jeg føler for det, eller dratt på byen når jeg har lyst. Jeg ser jo at det ikke vil være mulig hvis jeg flytter til Oslo, men hvor realistisk er det å bo i den dyreste byen i Norge, med 6000 kr til gode? Hilsen TS Anonymkode: 3d9b8...cc8
Mr_White Skrevet 10. januar 2016 #4 Skrevet 10. januar 2016 Står du igjen med 6000 etter husleie ligger du bedre an enn de fleste som studerer i Oslo 12
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2016 #5 Skrevet 10. januar 2016 Tilgode...? Veldig rar måte å bruke det ordet på. Hvem har du de pengene tilgode fra da? Anonymkode: 8dbcd...f14
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2016 #6 Skrevet 10. januar 2016 Jeg lever kun på studielån i Oslo, så det burde være mulig. Anonymkode: afcb7...873
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2016 #7 Skrevet 10. januar 2016 5 minutter siden, Mr_White skrev: Står du igjen med 6000 etter husleie ligger du bedre an enn de fleste som studerer i Oslo Enig. etter husleie har jeg 4000 igjen til mat og øvrige regninger. Du kan fint finne en hybel eller sokkelleilighet utenfor sentrum eller ved utkanten av Oslo til ca 6 tusen og da har du masse å leve for! Hvorfor får du så mye i studiepenger?? De fleste får jo bare 6tusen totalt Anonymkode: b5a53...e24
Gjest Nordavind Skrevet 10. januar 2016 #8 Skrevet 10. januar 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Enig. etter husleie har jeg 4000 igjen til mat og øvrige regninger. Du kan fint finne en hybel eller sokkelleilighet utenfor sentrum eller ved utkanten av Oslo til ca 6 tusen og da har du masse å leve for! Hvorfor får du så mye i studiepenger?? De fleste får jo bare 6tusen totalt Anonymkode: b5a53...e24 Han/hun sa jo at han/hun er garantert deltidsjobb og at studielån + jobb vil gi ca 13000
saltyliquorice Skrevet 10. januar 2016 #9 Skrevet 10. januar 2016 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar! Jeg vil bo utenfor sentrum (pga katten min), så muligens Oslo Øst (Nordstrand, Lambertseter, Hauketo, Ekeberg osv), eller Asker (Bærum, Sandvika osv). Ikke Oslo sentrum, altså innen ring 1 eller 2. Jeg trenger også å bo et sted jeg kan slippe ut pus. Jeg handler alltid på Rema 1000, og bruker ikke unødvendig penger på middag, siden jeg ikke spiser middag hver dag. Jeg er vant til å kun bruke penger på meg (les: hva jeg vil). For øyeblikket bor jeg hjemme hos foreldrene mine, har en jobb, så jeg har hatt friheten til å ta meg den burgeren når jeg føler for det, eller dratt på byen når jeg har lyst. Jeg ser jo at det ikke vil være mulig hvis jeg flytter til Oslo, men hvor realistisk er det å bo i den dyreste byen i Norge, med 6000 kr til gode? Hilsen TS Anonymkode: 3d9b8...cc8 Det skal nok gå fint det Bare å handle smart det, hvis du har 6 lapper igjen etter husleia så kan du leve ganske greit. Kjenner flere som har levd på mindre. Handle på rema1000 som du nevnte, kiwi og ta deg en tur til utenlandske butikker på grønland så får du mye for pengene (nei, det er ikke farlig ). Og joda, du kan sikkert unne deg en burger. 1
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2016 #10 Skrevet 10. januar 2016 Kan da ikke skjønne hvordan du IKKE skal klare å leve på den summen? Anonymkode: 91d65...f10 1
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2016 #11 Skrevet 10. januar 2016 6000 burde holde i massevis, men å finne leilighet med de krava du har kan derimot bli litt utfordrende Anonymkode: 57d30...079 6
gangnedsol i elg Skrevet 10. januar 2016 #12 Skrevet 10. januar 2016 De områdene du nevnte at du ville bo i, er vel ikke av de aller billigste da. Hva er galt med Groruddalen? Det er ikke så galt her som det virker ut ifra boka til en viss vestkant-herre ved navn Foslien (hvis jeg husker rett): "den tause majoritet" (eller noe sånt.) Neida, Grorud-dalen er et spennende sammensurium av mennesker, og ikke minst: det billigste alternativet. 1
Hecubaa Skrevet 10. januar 2016 #13 Skrevet 10. januar 2016 Ja, det går helt fint og er omtrent det samme som jeg har igjen å "leve" for etter husleie, regninger og sparing.
Fashionistaen Skrevet 10. januar 2016 #14 Skrevet 10. januar 2016 Vet om studenter som lever på så lite som 1500,- etter at leien er betalt. De greier jo på en eller annen måte å få det til å gå rundt. Hvor fint og luksuriøst de har det økonomisk sett er en annen sak.. Så ja, du burde greie det. Spørmålet burde heller være hva du har må nedprioritere med de utgiftene+ inntektene
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2016 #16 Skrevet 10. januar 2016 Fullt mulig. Personlig hadde det ikke gått for meg, da jeg har høyt matbudsjett(bra mat er viktig for meg), og liker å handle litt klær hver mnd. Men er man mer måteholden, bør ikke det være noe som helst problem. Anonymkode: d798f...47e
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2016 #17 Skrevet 10. januar 2016 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Tilgode...? Veldig rar måte å bruke det ordet på. Hvem har du de pengene tilgode fra da? Anonymkode: 8dbcd...f14 Det har med hvor jeg kommer fra og gjøre. Dialekt. 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Enig. etter husleie har jeg 4000 igjen til mat og øvrige regninger. Du kan fint finne en hybel eller sokkelleilighet utenfor sentrum eller ved utkanten av Oslo til ca 6 tusen og da har du masse å leve for! Hvorfor får du så mye i studiepenger?? De fleste får jo bare 6tusen totalt Anonymkode: b5a53...e24 Jeg får 7500 kr fra lånekassa + 5500 i lønn = 13.000 kr i mnd netto. 12 timer siden, oh bogger skrev: De områdene du nevnte at du ville bo i, er vel ikke av de aller billigste da. Hva er galt med Groruddalen? Det er ikke så galt her som det virker ut ifra boka til en viss vestkant-herre ved navn Foslien (hvis jeg husker rett): "den tause majoritet" (eller noe sånt.) Neida, Grorud-dalen er et spennende sammensurium av mennesker, og ikke minst: det billigste alternativet. Jeg har ikke tenkt så mye på Groruddalen, men har jo selvfølgelig mine tanker om stedet. Jeg er ei jente på 24 år, og bare tanken på å bo i Oslo (uansett hvor), er jo skremmende egentlig. Jeg kommer fra en trygg, liten by, så det faktum at jeg skal flytte til et sted hvor kriminaliteten er betraktelig høyere, og hvor jenter er betraktelig mer utrygge, så vil jeg nok bo på et sted hvor jeg selv er komfortabel. Derav Nordstrand f.eks, selv om det ikke er så mye billigere. Det er ingenting vondt ment, og jeg er sikker på at mange føler seg trygge i Groruddalen. Skal absolutt lese meg litt mer opp om stedet, for jeg har selvfølgelig lest både negative og positive erfaringer. Hilsen TS (Ellers tusen takk for svar!) Anonymkode: 3d9b8...cc8
Mis(s)Understood Skrevet 10. januar 2016 #18 Skrevet 10. januar 2016 Et lite tips er å se etter leiligheter som ligger nært offentlig kommunikasjon. Og med den max leieprisen du har så bør det være mulig. Om du skulle finne noen du kan dele leilighet med så åpner det seg muligheter i kategori som dette. Lenken gitt som et eksempel, ikke som en fasit.
Ankimaki Skrevet 11. januar 2016 #19 Skrevet 11. januar 2016 Du må også huske på de to store utbetalingene i august og januar. Fordeler du de utover vil du ha mer å rutte med hver mnd. Jeg bruker ca 5000 etter leie og strøm. Har jobb ved siden av studiene og tjener 3-4000 i mnd. Sparer 1000 kr også. Har levd slik i 3 år og unner meg litt sushi og en tur på restaurant i ny og ne. Jeg bor i en storby og tror ikke at du vil ha noe problemer med dine 6000.
prt90 Skrevet 12. januar 2016 #20 Skrevet 12. januar 2016 Den 10. januar 2016 at 1.59, AnonymBruker skrev: Jeg skal studere til høsten, og vil studere i Oslo. Har satt en makspris på leie til 7000 kr (da vil jeg også prøve å finne noe som inkluderer strøm og internett). Etter de 7000, har jeg 6000 til gode. Vil jeg kunne klare meg i Oslo på denne summen? Eller er jeg naiv? Jeg skal ha med meg kjæledyr, så jeg kan ikke velge og vrake i bosteder (derfor er også makspris på leie mye høyere enn normalt, og kollektiv/bofellesskap er nesten utelukket). Jeg er garantert jobb ved siden av skole, derav summen på 13000 kr (studielån + lønn). Anonymkode: 3d9b8...cc8 Hva med å sette igjen katten? Tror du hadde fått utrolig mye mer igjen for studietiden om du fant deg et kollektiv i sentrum eller en studentby Det eneste som er dyrere i Oslo enn andre steder er forresten bolig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå