Gå til innhold

Blir ALLE slik etter fødsel?

Anbefalte innlegg

Skrevet

http://www.klikk.no/foreldre/gravid/article790084.ece 

Kom over denne artikkelen og ble oppriktig redd. Jeg vil ikke få slik mage etter fødsel. Er allerede små lubben og føler jeg ikke kan risikere noe om dere forstår. 

Så spørsmålet er, stemmer dette? Blir "alle" slik? Får alle masse ekstra hud på magen? 

Kan legge til at min mor og mormor er relativt store som følge av fødsel, men tanten min tynn og slank etter fødsel.

Anonymkode: a9df7...f4c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, alle blir ikke sånn etter en graviditet.

Anonymkode: f3a08...5cb

• Liker 4
Skrevet

Nei, alle får ikke det. Jeg sprengte skalaen for fundusmål (heter det det?) Uansett, huden trakk seg fint sammen og fikk ikke antydning til et strekkmerke en gang. Men dette er nok i stor grad genetisk. Jeg var også slank gjennom hele svangerskapet og la på meg 15 kg.

• Liker 1
Skrevet

Alle blir slett ikke slik. Jeg vil tro at de aller fleste går tilbake til normalen, men det vekker ingen oppsikt å skrive om. Selv har jeg født fem barn i løpet av åtte år, har ingen mén etter det, hverken strekkmerker eller annet. Hvis jeg ser riktig nøye etter, kan jeg se noen sølvfargede striper øverst på innsiden av lårene. Jeg er normalt slank.

• Liker 4
Skrevet

så du ikke fotballfruebildet?

• Liker 3
Skrevet

Jeg fikk strekkmerker, som er genetisk betinget som @Kontormus understreker.

Men fikk vanlig mage ellers. Vanlig mage for meg er litt bollemage og det er helt greit :) 

Jeg har født 4 barn. 14 dager etter hver fødsel har jeg brukt olabuksene mine igjen. Det samme gjelder alle mine søstre.

Så genetikk og livsstil spilller inn.

• Liker 1
Skrevet

Nei. Moren min er 150cm høy og har bare litt  slappere mage en normalt etter 5 svangerskap, hvorav 2 etter fylte 40. Dvs da hun gikk gravid så hun ut som en badeball med hode, armer og ben siden hun er så lita. Handler vel mest om gener. 

Anonymkode: 1cf40...b64

• Liker 1
Skrevet

Min mage var ENORM, såpass at folk kommenterte og humret siden den var så stor i forhold til resten av kroppen. Men 4 mnd etter fødsel ser magen min ut som hos en fotomodell, og jeg fikk ikke ett eneste strekkmerke. Ikke gidd å stress med dette, er så genetisk så du må ta det som det kommer. 

Anonymkode: 666f6...a3c

Skrevet

Flertallet får ikke hengemage eller noe særlig med strekkmerker.  Jeg ser mange mager i jobben min i helsevesenet.

Kvinnen i reportasjen hadde også tvillinger, som gir ekstra strekk på magemysklene for å gi plass til 2 babyer. Flott innsats for barna sine. Jeg skjønner godt at hun ville bli operert når mageforandringene ble såpass store.

Anonymkode: 747ea...ae4

• Liker 3
Skrevet (endret)

Jeg lå på 24,5 i bmi før graviditeten, med helt flat mage. La på meg 17 kg, for det meste på magen og ble enorm! ;)

3 mnd etter hadde jeg gått ned 22 kg, og magen var flat og stram uten heng eller strekkmerker, og det gikk helt av seg selv.

Etter 2,5 år med amming er puppene litt preget; -de var veldig spretne før, nå er de slappere og henger litt. Men med en skikkelig bh ser jeg bedre ut nå enn før. :)

Endret av Akvarium85
  • Liker 1
Skrevet

Har 3 unger og fikk hengemage etter nr 1 (stor unge på 4,5 kg).  Har komplekser for den. Har ikke klart å ta det opp med legen da jeg antar henget regnes som for lite for å få dekt operasjon. Syns det er flaut å spørre. Ser meg heller ikke råd til operasjon på privat klinikk, i tillegg er jeg redd for stygge arr/ komplikasjoner. Heldigvis har jeg ingen strekkmerker, og bukhenget kan pakkes ned i buksa. Men jeg syns den er stygg og i vegen. Ikke får jeg slanket den bort heller. 

Anonymkode: 68a86...3c8

Skrevet

Nei, dette er veldig forskjellig ;) 

Skrevet

Damen i artikkelen la på seg 30 kg. Det er mye på så kort tid! Kan også ha noe å si for det som skjedde med magen.

Anonymkode: ad115...7f0

• Liker 1
Skrevet

Nei, nei, nei... sånne bilder så jeg på da jeg gikk gravid. Leste om ødelagte mager og underliv. Men helt oppriktig - man kan ikke se at jeg har født barn. Ikke føles noe i underlivet annerledes heller. To sekunder etter at babyen var ute, så var magen min helt flat igjen - uten så mye som en linje i seg.

Slapp av! Bildene man ser i sånne artikler er ikke normen akkurat.

Skrevet

Det virker som om "alle" på KG fikk tilbake kroppen sin igjen med en gang etter fødsel. Selv har jeg strekkmerker på magen og et "heng", samt at underlivet er fullt av arrdannelse etter klipping og påfølgende sying. Det er ikke så lenge siden fødsel, så håpet er jo at underlivet gror seg til og kanskje henget på magen blir litt mindre etter hvert. Strekkmerkene på magen har jeg liten tro på at kommer til å forsvinne, men de kan jo bli blekere med tiden. Elllers blir det badedrakt på meg på stranda. 

Anonymkode: 102ca...ae2

Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det virker som om "alle" på KG fikk tilbake kroppen sin igjen med en gang etter fødsel. Selv har jeg strekkmerker på magen og et "heng", samt at underlivet er fullt av arrdannelse etter klipping og påfølgende sying. Det er ikke så lenge siden fødsel, så håpet er jo at underlivet gror seg til og kanskje henget på magen blir litt mindre etter hvert. Strekkmerkene på magen har jeg liten tro på at kommer til å forsvinne, men de kan jo bli blekere med tiden. Elllers blir det badedrakt på meg på stranda. 

Anonymkode: 102ca...ae2

Jeg følte det også sånn i starten etter førstemann, men de tingene går over. Arrdannelse i underlivet blir minimalt, umerkelig og strekkmerkene blir hudfarget/bleket.

Jeg har strekkmerker på magen og bryr meg døyten! Jeg har 4 friske barn, så prisen å betale var svært liten. Jeg brydde meg riktignok mer når jeg var yngre, men har jobbet med tankene. Menn bryr seg døyten om strekkmerker etter min erfaring. Alle fornuftige folk ser det som naturlig. Det er en selv som er den verste kritiker :) 

Skrevet

Det er veldig individuelt hvordan kroppen reagerer på svangerskap og fødsel, og det er mange ting som spiller inn. Vektøkning, gener, hormoner og en-kontra flerfødsler. Noen spretter inn igjen som en strikk med en gang barnet er ute, mens andre får strekkmerker og hengehud. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...