PaperFlower Skrevet 9. januar 2016 #1 Skrevet 9. januar 2016 Etter alt snakk om atomkrig og greier i media i det siste kjenner jeg at jeg sakte men sikkert begynner å bli litt nervøs. Nå sitter jeg ikke her og skjelver og tenker på det 24/7, men det er en tanke som slår meg nå og da og som får meg til å tenke på hvilke konsekvenser det måtte ha for oss vanlige folk. (Nå finnes det sikkert hundre tråder om "hvordan blir tredje verdenskrig" allerede så jeg skal ikke begynne å spørre om det.) Men så går tankene mine over på noe annet... Jeg har en relativt stor jordkjeller i huset, med masse plass. Jeg bor på en gård på landet, og har egen brønn med eget vann. Men om det blir atomkrig, er det jo en sjanse for at vannet blir ødelagt av det. Burde jeg da kjøpe inn så jeg har en del vann stående i kjelleren? Eller blir det for dumt? Hva med mat? Jeg ser for meg at om noe skulle skje (krig o.l.) hadde vi her i huset gått tom for mat i løpet av noen få dager, og enda verre er det med ingen andre alternativer til vannet vårt. Skulle jeg kjøpt inn boksemat og oppbevare i kjelleren? Tl;dr: Tror du trusselen for atomkrig er såppass reell nå at vi burde begynne å tenke på mat-/vannforsyninger (flaskevann, posemat, boksemat) eller er det en såppass paranoid tanke at jeg burde egentlig bare hente ut aluminiumsfolie-hatten min med det samme og ta meg en tur til Nyhetsspeilet.no? 1
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2016 #2 Skrevet 9. januar 2016 Jeg hadde gjort det hvis jeg hadde hatt en slik kjeller, men jeg er litt paranoid av meg da Anonymkode: 1a810...57a 1
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2016 #3 Skrevet 9. januar 2016 Bor du i Norge eller midt i krigsoneland? Det er faktisk anbefalt fra myndighetene at alle skal kunne ha et lite lager av mat og vannflasker i tilfelle situasjoner vi ikke er herre over. Noen flasker vann og en del hermetikk for en ukes forbruk er ikke dumt, samt tørrvarer i form av havregyn e.l. Noe som heller ikke er dumt å ha i hus i tilfelle sykdom. Men å lage seg til sværematvarelagre i Norge, ser jeg ingen hensikt i. Jeg vill heller dø kjapt, enn å leve i en atomkrigssone om noe slikt skulle skje. Anonymkode: b5aee...0c0 3
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2016 #4 Skrevet 9. januar 2016 Har visst helt gått glipp av "atomkrig og greier" i media jeg. Men bryter atomkrigen løs en dag så er det siste jeg vil å sitte begravd i en kjeller med mat og vann for årevis. Det beste scenariet i atomkrig er å være på ground zero og forsvinne i det første smellet. Anonymkode: 4aeb2...617 3
Jerry Lee Skrevet 9. januar 2016 #5 Skrevet 9. januar 2016 Kanskje ikke paranoid.....men over middels engstelig. Og det er Fanden meg ikke du alene om. Man kan fort tro at Verden er på tur til Hæwlete..... 1
PaperFlower Skrevet 10. januar 2016 Forfatter #6 Skrevet 10. januar 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Bor du i Norge eller midt i krigsoneland? Det er faktisk anbefalt fra myndighetene at alle skal kunne ha et lite lager av mat og vannflasker i tilfelle situasjoner vi ikke er herre over. Noen flasker vann og en del hermetikk for en ukes forbruk er ikke dumt, samt tørrvarer i form av havregyn e.l. Noe som heller ikke er dumt å ha i hus i tilfelle sykdom. Men å lage seg til sværematvarelagre i Norge, ser jeg ingen hensikt i. Jeg vill heller dø kjapt, enn å leve i en atomkrigssone om noe slikt skulle skje. Anonymkode: b5aee...0c0 Jeg bor i Norge, og det regnes vel ikke akkurat som krigssoneland nei. Jeg burde kanskje ha nevnt at jeg snakker ikke om å bygge meg et svært lager med flere mnd. forbruk, men iallefall for en uke eller to - til det verste sjokket og eventuell mangel på informasjon fra staten om hvor vi skal dra e.l. er forbi. 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Har visst helt gått glipp av "atomkrig og greier" i media jeg. Men bryter atomkrigen løs en dag så er det siste jeg vil å sitte begravd i en kjeller med mat og vann for årevis. Det beste scenariet i atomkrig er å være på ground zero og forsvinne i det første smellet. Anonymkode: 4aeb2...617 Her er en link til en artikkel jeg kom over idag, som fikk meg til å skrive dette innlegget. Også har vi denne her, om Nord-Korea og deres (angivelige) hydrogenbombe. Og siden begge dere to sier dere ikke ønsker å overleve, så kan jeg svare dere begge og sier at jeg er uenig. Jeg ønsker å prøve iallefall. Jeg tror en ny verden, om menneskeheten kan få overleve (selv om den sikkert minsker betraktlig i størrelse), kan bli riktig så spennende og en ny start på denne rævva verden vi lever i. Husstanden min eier bl.a. egen skog, fiskevann og åkre og hadde nok med litt trening kunne klart oss å overleve. Men som sagt, et lite lager med mat og vann for de første ukene hadde nok betydd liv og død i en slik situasjon. Spørsmålet er bare om jeg vil bli sett på som nærmest sinnsyk om jeg faktisk forbereder meg til et slikt relativt usansynlig scenario eller om det hadde vært en god ide. Vi har jo forsikring på huset vårt, selv om det er usannsynlig det brenner ned... Så hvorfor ikke dette...?
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2016 #7 Skrevet 10. januar 2016 Har du forsikret huset, bør du også skaffe deg et lite proviant- og vannlager (som du kontinuerlig forbruker av og etterfyller). Jeg mener risikoen for atomkrig og husbrann er nokså lik (jeg har ikke forsikret huset mitt...). Derimot tror jeg det er sannsynlig (men ikke sikkert) at vi vil få borgerkrig(slignende tilstander) om noen år. Derfor skaffer folk seg uregistrerte våpen. Det vil nok bli viktigere å ha forsvarsmidler enn et matlager. Anonymkode: 6622f...bca 1
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2016 #8 Skrevet 10. januar 2016 34 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har du forsikret huset, bør du også skaffe deg et lite proviant- og vannlager (som du kontinuerlig forbruker av og etterfyller). Jeg mener risikoen for atomkrig og husbrann er nokså lik (jeg har ikke forsikret huset mitt...). Derimot tror jeg det er sannsynlig (men ikke sikkert) at vi vil få borgerkrig(slignende tilstander) om noen år. Derfor skaffer folk seg uregistrerte våpen. Det vil nok bli viktigere å ha forsvarsmidler enn et matlager. Anonymkode: 6622f...bca Med mindre du bor i en egenlaget, liten hytte i toppen av et tre så høres det helt sykt ut. Anonymkode: e21d9...1ec 10
HanneAa Skrevet 10. januar 2016 #9 Skrevet 10. januar 2016 Jeg har selv vurdert å ha et lager med mat og drikke, i tilfelle noe skulle skje. Man kan aldri vite. Men jeg bekymrer meg så ikke over atomkrig og krig generelt. Jeg har barn, og tanken på krig gjør meg kvalm, veldig, veldig kvalm..så tenker ikke på det. Men du burde tenke på at naturkatastrofer kan skje, og da er det uansett greit med et lager av mat og vann
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2016 #10 Skrevet 10. januar 2016 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Har du forsikret huset, bør du også skaffe deg et lite proviant- og vannlager (som du kontinuerlig forbruker av og etterfyller). Jeg mener risikoen for atomkrig og husbrann er nokså lik (jeg har ikke forsikret huset mitt...). Derimot tror jeg det er sannsynlig (men ikke sikkert) at vi vil få borgerkrig(slignende tilstander) om noen år. Derfor skaffer folk seg uregistrerte våpen. Det vil nok bli viktigere å ha forsvarsmidler enn et matlager. Anonymkode: 6622f...bca Borgerkrig? Trøndere mot vestlendingene liksom? Mer sannsynlig med en Russisk invasjon av Finnmark, eller at visse steder i Europa blir mål for atombomber, vi kan få radioaktivt avfall med vind etter det. Men Norge har ikke steder som egner seg for direkte mål av andre. Anonymkode: e4840...910 2
Gjest Cartman Skrevet 10. januar 2016 #12 Skrevet 10. januar 2016 Hvis butikkene er tomme for hermetikk, så har PaperFlower vært der Neida frøken. Du er ikke direkte paranoid. Når Tyrkia skyter ned russiske fly og droner, så er faren for krig stor da vi er alliert med Tyrkia. I tillegg har flere republikanske presidentkandidater tatt til orde for at man skal skape en "no fly zone" i Syria, noe som medfører nedskyting av alle russiske og syriske fly. Vi lever en syk verden. Verdens ledere blir stadig dårligere og mer korrupt.
Lutetium 71 Skrevet 10. januar 2016 #13 Skrevet 10. januar 2016 10 timer siden, PaperFlower skrev: Jeg bor i Norge, og det regnes vel ikke akkurat som krigssoneland nei. Jeg burde kanskje ha nevnt at jeg snakker ikke om å bygge meg et svært lager med flere mnd. forbruk, men iallefall for en uke eller to - til det verste sjokket og eventuell mangel på informasjon fra staten om hvor vi skal dra e.l. er forbi. Her er en link til en artikkel jeg kom over idag, som fikk meg til å skrive dette innlegget. Også har vi denne her, om Nord-Korea og deres (angivelige) hydrogenbombe. Nord-Korea er først og fremst en trussel mot naboen sin i sør, og kanskje Japan. Kina er drittlei ticksene til NK, og kommer ikke til å løfte en finger for dem om de skulle være så "uheldige" å nuke Sør-Korea. NK står med andre ord mutters alene i verden, om de skulle finne på å faktisk bruke atombombene sine. Hadde dette vært under den kalde krigen, hadde du hatt grunn til reell bekymring. Da var verden i praksis delt i to, og begge sidene var væpnet til tennene med nukes. Se f.eks filmen Thirteen Days, så får du et lite innblikk i hvor nære verden var til å bryte ut i WW3. Det som skjer i disse dager er desperat sabelrasling fra et lite land som tror det er en supermakt. 2
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2016 #14 Skrevet 10. januar 2016 Det som er mest høl i hue er å KJØPE vann. Du har jo brønn, fyll opp derfra hvis du skal lagre vann. Anonymkode: b4ccf...07c 3
Mis(s)Understood Skrevet 10. januar 2016 #15 Skrevet 10. januar 2016 (endret) 11 timer siden, PaperFlower skrev: Jeg bor i Norge, og det regnes vel ikke akkurat som krigssoneland nei. Jeg burde kanskje ha nevnt at jeg snakker ikke om å bygge meg et svært lager med flere mnd. forbruk, men iallefall for en uke eller to - til det verste sjokket og eventuell mangel på informasjon fra staten om hvor vi skal dra e.l. er forbi. Her er en link til en artikkel jeg kom over idag, som fikk meg til å skrive dette innlegget. Også har vi denne her, om Nord-Korea og deres (angivelige) hydrogenbombe. Og siden begge dere to sier dere ikke ønsker å overleve, så kan jeg svare dere begge og sier at jeg er uenig. Jeg ønsker å prøve iallefall. Jeg tror en ny verden, om menneskeheten kan få overleve (selv om den sikkert minsker betraktlig i størrelse), kan bli riktig så spennende og en ny start på denne rævva verden vi lever i. Husstanden min eier bl.a. egen skog, fiskevann og åkre og hadde nok med litt trening kunne klart oss å overleve. Men som sagt, et lite lager med mat og vann for de første ukene hadde nok betydd liv og død i en slik situasjon. Spørsmålet er bare om jeg vil bli sett på som nærmest sinnsyk om jeg faktisk forbereder meg til et slikt relativt usansynlig scenario eller om det hadde vært en god ide. Vi har jo forsikring på huset vårt, selv om det er usannsynlig det brenner ned... Så hvorfor ikke dette...? I det scenariet du beskriver du er redd for så vil skogen deres, fisken i fiskevannet og alt som grodde på åkrene ville vært uspiselig grunnet radioaktivitet. Les litt om radioaktivitet etter Tsjernobyl ulykken. Å forberede seg på et slikt scenario i fullt alvor er...nært opptil status som 'noe forvirret med manglende virkelighetsforståelse". Endret 10. januar 2016 av Mis(s)Understood Presisert 4
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2016 #16 Skrevet 10. januar 2016 Hvis det blir atomkrig, trenger man vel verken mat eller vann. Da går hele kloden til helvete, og vi med den. Anonymkode: 093ca...d5e 1
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2016 #17 Skrevet 10. januar 2016 Det siste jeg vil, er å overleve mer enn ett sekund etter en atomsprengning som ville påvirket omgivelsene der jeg bor såpass at jeg hadde vært avhengig av mat- og vannlager. Og, ja, du er paranoid. Senk skuldrene, lev livet. Anonymkode: a1b80...4c2
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2016 #18 Skrevet 10. januar 2016 Hvordan skal du kunne overleve når det meste blir ødelagt av stråling likevel? Med mindre du samtidig går til anskaffelse av et lukket økosystem med lukket luftforsyning, lukket vannforsyning og en kjeller som kan motstå stråling og i verste fall selve sjokkbølgen så er det jo fånyttes. Det andre er at man ikke kan regne med å ha tingene sine i fred hvis det skulle bli atomkrig. De som overlever det første smellet vil raskt bli desperate, og drap, ran og annen alvorlig kriminalitet vil bli hverdagen. Det vil derfor i tillegg være viktig å være god til å sloss og bygge våpenlager samt tenke gjennom hvordan man kan sikre sin egen eiendom. Anonymkode: 31a5e...4b8 1
Thorn Skrevet 10. januar 2016 #19 Skrevet 10. januar 2016 Røde Kors anbefaler faktisk at alle husstander er forberedt på krisesituasjoner det en kan bli værende uten strøm, mat og vann i 4-6 dager, og at man har et lager med nok mat, vann og alternativ brensel til alle i husstanden. De kaller det beredskapsvettreglene. Syns ikke det er så merkelig, egentlig. Under Nina for et år siden var mange på hjemstedet mitt strømløse og vannløse i flere døgn, og med stengte veier var det ikke bare-bare å komme seg til butikken for å handle vann, tørrvarer og ved... Så jeg tenker at det er ganske smart å være forberedt, enten det er krig eller ekstremvær man er redd for. 1
PaperFlower Skrevet 10. januar 2016 Forfatter #20 Skrevet 10. januar 2016 6 timer siden, Mis(s)Understood skrev: I det scenariet du beskriver du er redd for så vil skogen deres, fisken i fiskevannet og alt som grodde på åkrene ville vært uspiselig grunnet radioaktivitet. Les litt om radioaktivitet etter Tsjernobyl ulykken. Der har du et veldig godt poeng jeg ikke en gang tenkte på... Takk for mange forskjellige svar, forresten. Interessante innspill fra alle sammen, selv om noen mener jeg høres borderline sinnsyk ut.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå