AnonymBruker Skrevet 9. januar 2016 #1 Skrevet 9. januar 2016 Nå snakker jeg ikke om misbruk. Det er ikke bra uansett. Jeg har gjort et lite eksperiment med meg selv med alkohol. I julen satt jeg meg alene og drakk meg litt full, alene. Fordi ejg har merket at når jeg drikker så husker jeg mer, får mer energi, bedre humør og mye av angsten blir borte . Da sammenligner jeg det med hvordan jeg føler ting når jeg er edru. Men hasj prøvde jeg bare en gang jeg var full for lenge siden, og kan ikke huske noen virkning. Men jeg tenker på folk som røyker. Sånn bare en gang i blandt. Synes du hasj bør legaliseres? Anonymkode: 93f47...cfd
Gjest snoopy_93 Skrevet 9. januar 2016 #2 Skrevet 9. januar 2016 For å svare på spørsmålene i overskriften din; Nei, alkohol er ikke farligere enn hasj. Alkohol dreper hjerneceller mens hasj bare bedøver de. Grunnen til at hasj er farligere er fordi når du har røkt nok så kan noen ganske kritiske steder i hjernen bli såpass bedøvet at hjernen glemmer å sende ut signaler til f.eks lungene, at de må puste - og da ender du opp bevisstløs. Alkoholen dreper hjerneceller, men hjernen består også av mange, mange hjerneceller som ikke er i bruk - men som kan komme i bruk og derfor er ikke det så skadelig ved mindre du drikker såpass at alt går over stokk og stein.
Gjest Aucaman Skrevet 9. januar 2016 #3 Skrevet 9. januar 2016 Hasj bør kanskje ikke legaliseres umiddelbart, men det burde absolutt avkriminaliseres. Når vi forstår hvilke konsekvenser hasj kan medføre på samme måte som vi vet hva røyk medfører, kan vi snakke om å legalisere. Kan godt hende jeg tar helt feil av den jevne hasjbrukers kunnskaper, men jeg har møtt nok dimlinger som for eksempel nekter å kjøre bil med mindre de er høye (bedre konsentrasjon som grunn), mener hasj er det sunneste du kan få i deg og nekter for at hasjen er vanedannende, selv om de røyker fra de står opp til de legger seg. Å ha det kriminalisert er uansett helt håpløst da politiets ressurser burde blitt allokert til viktigere aspekter ved deres arbeidsoppgaver. Nå kan jeg ikke utbasonere hvor mye ressurser som blir brukt på å ta hasjbrukere, men hvis det er i nærheten av hvordan de driver i statene er det groteskt.
avida30 Skrevet 9. januar 2016 #4 Skrevet 9. januar 2016 For å svare på spørsmålene i overskriften: JA alkohol er farligere enn hasj. Folk blir voldelige, fyllekjøring er livsfarlig, og det har en stor påvirkning på helsa og kroppens indre organer over tid. Hasj derimot blir folk fredfulle av, ingen som vil sloss på hasj, det påvirket ikke kjøring i like stor grad som alkohol, og skader ikke kroppens indre på noe som helst vis om man ser bort i fra tobakken det som regel blandes med. Forskning viser også at cannabis med høyt CBD innhold er både kreftforebyggende, og svært vellykket behandling for kreft samt andre sykdommer som parkinson, MS, epilepsi, tourettes, fibromyalgi, lupus og en masse fler. Når det kommer til legaliseringsdebatten er det mye som tyder på at det ved en legalisering ville blitt myndighetene som hadde pol på salget, slik som vinmonopolet. Det ville ført til både økt kostnad, og liten til null innsikt i dyrkingen og eventuelle tilsetningsstoffer(sprøytemidler) og genetisk blanding av frø. Derfor er jeg heller mer for avkriminalisering enn legalisering, slik det er er i f.eks Amsterdam, som gjør at man kan dyrke og selge opp til en viss mengde selv, som gjør at man har mer kontroll på hva slags frø og avlinger det er man får i seg og mer åpenhet blandt dyrkere og selgere om hvilke typer som selges og hvordan de avles. 6
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2016 #5 Skrevet 9. januar 2016 Hadde alkohol blitt oppfunnet i dag, så hadde det uten tvil blitt ulovlig. Bare se hvor gærne folk kan bli av alkohol. Man kan dø av alkohol, men ikke hasj. At alkohol er lovlig , men ikke hasj er en myte for meg. Vil påstå alkohol er farligere enn hasj. Ellers veldig enig med personen over meg. Anonymkode: 3203b...b46 4
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2016 #6 Skrevet 9. januar 2016 http://www.jellinek.nl/brain/index.html Jeg syns denne er fin Vil vel si at alle burde holde seg borte fra rus. At man kjører bedre etter å ha tatt seg en joint, enn etter noen vinglass, trur jeg ikke noe på.. "Rusen kan også føre til svimmelhet og trøtthet. Når koordinasjonen, konsentrasjonen, reaksjonsevnen og vurderingsevnen blir svekket, øker sjansen for lite gjennomtenkte handlinger eller ulykker. I forhold til bilkjøring kan dette eksempelvis innbære at man overser rødt lys eller stoppskilt fordi man bare konsentrerer seg om enkelte sider ved bilkjøringen" ---> Så, vil du beholde livet, eller unngå å ta et annet liv unødvengig må du holde deg til å kjøre i edru tilstand Anonymkode: 95b6f...8f4
Sinsiew Skrevet 10. januar 2016 #7 Skrevet 10. januar 2016 Oi, den over her er Sinsiew, jeg bare får ikke av ab på telefonen på første forsøk... -.- Angående det med null skader på indre organer, har vel forskningsrapporter publisert ila de siste 20 årene vist en sammenheng mellom hasjbruk og økt fare for hjerte-og karsykdommer? Correct me if I'm wrong.. Mener å huske at jeg leste noe slikt i medisinsk tidsskrift eller noe.. De er begge farlige - på to vidt forskjellige måter. Selv vil jeg slå et slag for at alkohol er verst. Min far misbrukte både hasj og alkohol(i frykt for å bli gjenkjent burde jeg kanskje ha brukt ab, men shit la gå), og jeg husker han som eklest når han hadde vært ute på en jointtur(han blei jo helt fjern og fjollete og gjorde mye rart), men verst når han drakk alkohol.. Skal sies at han ble arrestert på grunn av besittelse av narkotiske stoffer(takk og lov), men ikke når han hadde drukket. Noe jeg ikke skjønte bæret av når jeg var yngre, for alkohol var jo minst like ille - om ikke verre mtp. atferden hans. Men nå har jeg aldri hatt reel kontakt med fyren i den grad at jeg egentlig kjente personlighetsmønsteret hans i edru tilstand heller..
Gjest Herr Heftig Skrevet 10. januar 2016 #9 Skrevet 10. januar 2016 Det spiller da vil ingen rolle hva vi tror, eller hvilke eksperimenter du gjør på fritiden. Ekspertene mener nå at hasj er mindre farlig enn f.eks alkohol, og da må burde vi forholde oss til det.
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2016 #10 Skrevet 10. januar 2016 Cannabis bør legaliseres, og ja, cannabis er mindre farlig enn alkohol. Mye forskning kan vise til dette. At alkohol er lovlig og cannabis ikke er bare hyklersk. Ja, noen utvikler problemer med hasj, men det gjør folk med alkohol også og det er fortsatt lovlig. Det er fint mulig å kombinere hasj og et vanlig liv. Du burde prøve hasj i edru tilstand for å virkelig få en god feeling på hva slags rus det er. Enten så liker du det, eller så liker du det ikke. Jeg har selv røyka i 8 år nå og aldri hatt noen psykose. Ikke daglig i 8 år, vel og merke, men periodevis har det vært daglig. Det meste jeg har røyka daglig er vel ca. ett år og jeg vil si jeg fungerte fint. Kom meg på jobb hver dag, jobbet mye overtid og hele pakka. Ingen som merka noenting. Har heller ingen problemer med å ta pauser. Ingen bakrus, ingen abstinenser. Bare kos. Elsker hasj lol Anonymkode: a318f...155 2
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2016 #11 Skrevet 10. januar 2016 2 timer siden, jabx skrev: Hasj gir dessverre psykose. Og alkohol gir dessverre forgiftningsdød. Anonymkode: c4185...01d 2
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2016 #12 Skrevet 10. januar 2016 46 minutter siden, AnonymBruker skrev: Alkohol er uten tvil farligere fysisk sett. Psykisk derimot. I følge en bekjent som jobber på mentalsykehus er det en skremmende høy prosentandel der som har fått ødelagt livet sitt etter hasjutløste psykoser. Man trenger ikke å røyke mye for at at slikt kan skje.Tar man en titt innom freak.no kan man lese om mange som sliter med angst etter bruk av cannabis. Om man er sårbar for slikt eller ikke vil ikke staten kunne kontrollere. Anonymbrukern to innlegg over meg: Du snakker om hasj på samme måte som kompisgjengen og jeg snakket om det når vi var tenåringer og nettopp hadde begynt å røyke. Urettferdighetsargumentet er tåpelig og i likhet med oss klarer du ikke å se saken i fra mer enn en side. Forkjellen er at vi vokste fra den mentaliteten, fant ut røykinga var en uvane og det morsomme med det var brukt opp for lenge siden og sluttet. Det at du etter åtte år loller, og fortsatt henger fast i den mentaliteten burde få varsellampene dine til å blinke. De fleste jeg kjenner som fortsatt røyker har en likhet med deg. De henger fast i den samme mentale tilstanden de var i når de starta. Null utvikling og null selvinnsikt. Anonymkode: cb515...fc5 2
jabx Skrevet 10. januar 2016 #13 Skrevet 10. januar 2016 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Og alkohol gir dessverre forgiftningsdød. Anonymkode: c4185...01d Ja, men da må man virkelig misbruke det stort. Hasj, derimot, gir psykose selv i små mengder og lite bruk.
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2016 #14 Skrevet 10. januar 2016 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Alkohol er uten tvil farligere fysisk sett. Psykisk derimot. I følge en bekjent som jobber på mentalsykehus er det en skremmende høy prosentandel der som har fått ødelagt livet sitt etter hasjutløste psykoser. Man trenger ikke å røyke mye for at at slikt kan skje.Tar man en titt innom freak.no kan man lese om mange som sliter med angst etter bruk av cannabis. Om man er sårbar for slikt eller ikke vil ikke staten kunne kontrollere. Anonymbrukern to innlegg over meg: Du snakker om hasj på samme måte som kompisgjengen og jeg snakket om det når vi var tenåringer og nettopp hadde begynt å røyke. Urettferdighetsargumentet er tåpelig og i likhet med oss klarer du ikke å se saken i fra mer enn en side. Forkjellen er at vi vokste fra den mentaliteten, fant ut røykinga var en uvane og det morsomme med det var brukt opp for lenge siden og sluttet. Det at du etter åtte år loller, og fortsatt henger fast i den mentaliteten burde få varsellampene dine til å blinke. De fleste jeg kjenner som fortsatt røyker har en likhet med deg. De henger fast i den samme mentale tilstanden de var i når de starta. Null utvikling og null selvinnsikt. Anonymkode: cb515...fc5 Så du mener at det er riktig at folk som nyter cannabis skal bli behandlet som kriminelle? Jeg var kanskje litt upresis, men jeg erkjente at noen får problemer som følge av cannabis. Det betyr ikke at straffeforfølgelse er den riktige måten å hjelpe disse personene som eventuelt skulle få problemer som følge av det. Jeg klarer fint å kombinere cannabis i mitt daglige liv. Hvorfor skal ikke jeg få lov til det fordi dere (som er imot alt annet enn alkohol) tviholder på gamle, utdaterte synspunkter om hvordan man kan best hjelpe rusmisbrukere? En alkoholmisbruker blir ikke taua inn fordi h*n har et rusproblem. H*n vil få hjelp av vårt helsevesen. For min del vil jeg ikke ha noen hjelp, jeg vil bare få nyte mitt valg av rus i fred, på lik linje som de fleste andre i Norge nyter alkohol. At du påstår at jeg har null selvinsikt og ikke har noen evner til utvikling er kun din egen projisering. Du kjenner ikke meg, eller mange andre som nyter cannabis helt fint uten problemer. Bra for deg at du fant din vei, men ikke kom her og fortell meg hvordan jeg skal finne min. Anonymkode: a318f...155 3
smalls Skrevet 10. januar 2016 #15 Skrevet 10. januar 2016 (endret) Jeg kjenner 2 som har røyket hasj i årevis og aldri gått i noen psykose. Røyket selv hasj back in the days. Aldri noen psykose. De jeg kjenner som røyker blir kun avslappet og rolig av hasj. De røyker ikke mye, men noen ganger. Ser ikke noe problem med det og det er virkelig hårreisende at hasj er ulovlig og ikke alkohol! Jeg har vært med flere som har røyket hasj opp igjennom og ALDRI hatt noen ubehagelig opplevelse med det. Med alkohol derimot? Mange ganger. Det er jo bare å ta seg en tur på byen og se hvordan enkelte oppfører seg. Ikke uvanlig at folk blir voldelige av alkohol. Hun ene jeg kjenner som røyker hasj hadde en far som drakk seg ihjel. Hun klarer ikke å være rundt fulle folk pga alle de dårlige minnene. Egentlig så hater hun alkohol og hva det gjør med folk. Så nei jeg tror ikke hasj er så mye farligere enn alkohol. Siden det går under "narkotiske stoffer " så tror folk det er mye verre enn alkohol. Endret 10. januar 2016 av smalls 2
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2016 #16 Skrevet 10. januar 2016 6 timer siden, jabx skrev: Hasj, derimot, gir psykose selv i små mengder og lite bruk. Dette gjelder ikke for alle som røyker. Slik du skriver skulle man tro det kun var et tidsspørsmål før man fikk psykose. Jeg røyket (dessverre) daglig og i store mengder over en periode på nesten 15 år. Aldri opplevd psykose eller angst som følge av røykingen, men alkohol har jeg fått begge deler av. Nå oppfordrer jeg selvsagt ingen til å røyke slik jeg gjorde, men at det automatisk fører til psykose eller angst er feil. Noen mennesker reagerer slik på hasj, andre ikke. Anonymkode: 90af8...1c4 5
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2016 #17 Skrevet 10. januar 2016 18 timer siden, snoopy_93 skrev: For å svare på spørsmålene i overskriften din; Nei, alkohol er ikke farligere enn hasj. Alkohol dreper hjerneceller mens hasj bare bedøver de. Grunnen til at hasj er farligere er fordi når du har røkt nok så kan noen ganske kritiske steder i hjernen bli såpass bedøvet at hjernen glemmer å sende ut signaler til f.eks lungene, at de må puste - og da ender du opp bevisstløs. Alkoholen dreper hjerneceller, men hjernen består også av mange, mange hjerneceller som ikke er i bruk - men som kan komme i bruk og derfor er ikke det så skadelig ved mindre du drikker såpass at alt går over stokk og stein. Dette er jo bare oppspinn og fantasier. Hjelpes. Anonymkode: 90af8...1c4 2
Beltedyr Skrevet 10. januar 2016 #18 Skrevet 10. januar 2016 Alkohol kan føre til psykoser og demens. Jobber på et sykehjem, og har gjennom årenes løp vært vitne til flere beboere som led av en alkoholrelatert demenssykdom. Virker som om det er enkelte som bagatelliserer alkohol noe vanvittig. Visste dere at det går an å dø av alkoholabstinenser? Alkohol er på ingen måte noe mildt rusmiddel, til tross for at det er lovlig! 5
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2016 #19 Skrevet 10. januar 2016 Omgivelsene mine liker meg ihvertfall bedre på hasj enn på alkohol. På alkohol er jeg ute og er spinnvill. På hasj sitter jeg under dyna i sofaen, ser jackass og spiser sjokolade mens jeg humrer og tror jeg har løsningen på verdensproblemer. Har sluttet med begge deler nå, men er for avkriminalisering. Ang skadelighet, fleste som inntar hasj røyker det jo, det er ikke helt flott og fint og greit for lungene. At det kan trigge mentale problemer er også klart, men alt er farlig om du bruker det mye. Anonymkode: 1c5df...8c4 2
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2016 #20 Skrevet 10. januar 2016 Nei, jeg synes ikke narkotiske stoffer skal legaliseres, heller ikke avkriminaliseres. Anonymkode: 16953...0e9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå