Gå til innhold

Bør jeg fortelle?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har et tantebarn på 16 som snakker mer med meg om sex (ønsket om å ha det i allefall) enn med foreldrene.

Nå har hun funnet seg en kjæreste på 25 som hun ønsker å ha sex med.

Men tante-Mossa synes; hun er for ung, han er for gammel, det er alt for tidlig ennå!!...og er er nå så usikker på om hun burde si noe til broren sin om dette!!!

Hva synes dere? Kan jeg bryte tilliten til tantebarnet mitt, og fortelle det?

Eller skal jeg virkelig ta det stooore ansvaret på meg, og forsøke å gi henne råd??

Videoannonse
Annonse
Gjest Fighter
Skrevet

Gi henne de rådene du vil gi, men du kan jo kanskje oppfordre henne til å snakke med andre om det også?

Skrevet
Gi henne de rådene du vil gi' date=' men du kan jo kanskje oppfordre henne til å snakke med andre om det også?[/quote'] Det har jeg gjort, men hun vil ikke snakke med andre om det.

Og så synes jeg han er så gammel!! Og jeg har mest lyst å rope "nei du får ikke lov å ha sex med han!!! Basta."

Gjest Anonymous
Skrevet

Jøss...jenta er tross alt 16 år, og en sex-debut med en 25-åring hun er forelsket i, kan ikke være skadelig.

Sannsynligheten for at det blir et framtidsforhold, er nok små. La henne prøve ut sin seksualitet med en hensynsfull partner, for det er vel ikke noe annet enn alderen som er galt med denne karen?

Gjest Madam Felle
Skrevet

Jeg hadde ikke fortalt det videre, for da vil hun nok ikke komme til deg flere ganger. Og det er bedre at du får vite, enn ingen. :wink:

Jeg syns du kan råde henne til å vente med det, men til syvende sist er det hennes valg. Men siden hun stoler såpass på deg, så kan det jo være at hun vil høre på deg. :wink:

Men bryt ikke tilliten hennes, om det ikke går på verre ting enn dette.

Skrevet
Jøss...jenta er tross alt 16 år, og en sex-debut med en 25-åring hun er forelsket i, kan ikke være skadelig.

Jo, det KAN det faktisk. Så lenge du ikke vet noe som helst om denne 25 åringen kan det godt være slik at han er en drittsekk som vil forsøke å lure jentungen med på ting hun egentlig ikke er villig til, langt mindre moden for.

Sekstenåringer bør debutere med sekstenåringer.

Jeg ville gått ganske langt i å si nei her....

Og hva du enn gjør, ikke bryt tilliten!

Skrevet

Så lenge hun viser deg tilliten å fortelle deg om det, ligger det i det at du skal si din mening også. Ja, hun vil selvsagt at du skal bejuble det hele til sengekanten og oppi, men for oss voksne må vi tenke litt annerledes. jeg ville sagt min mening og vært krystallklar på at dette vil du ikke hun skal gjøre. Mer enn det får du ikke gjort. Og så får du håper hun er voksen nok til å følge rådet ditt.

Det kan jo også hende at hun ikke er klar og innerst inne ønsker at du skal si nei, for da er det en anenn enn hun selv som har tatt avgjørelsen.

Ikke fortell det til faren hennes - det hun vil, gjør hun, og brutt tillit fortjener hun ikke. Han kan ikke gjøre noe han heller.

Og nå kjenner jeg verken ham eller henne, men jeg synes ikke det er noe bra med 25 åringer som tar dyden som fjortiser.

Skrevet

Jeg ville rådet henne til å ikke gjøre det. Hu er bare jentungen og han er 25. det er nok ikke bra for noen av partene..Jeg bare lurte på hvor treffer en 16 åring en på 25? Jeg tror forresten jeg ville sagt fra til foreldrene hennes, slik at de kunne hatt en skikkelig alvorsprat med henne. 16 åringer skulle ikke fått lov til å hatt sex i det hele tatt. de er rett og slett for små og ikke klar for noe slikt. synes der er rart at man kan ha sex som 16 åring, men må fortsatt vente på å kjøpe øl og kjøre bil..

Skrevet

Jeg ville absolutt ikke fortalt det til foreldrene hennes!

Jeg ville pratet med henne, fortalt om egne erfaringer og veldig klart frarådet henne i å debutere med en 25 åring. At hun i det hele tatt har fortalt deg dette, åpner for muligheten for at hun er i tvil selv, så jeg syntes du kan gjøre det du kan for å påvirke.

Samtidig kan dere jo prate om kondomer, kjønnsykdommer og uønsket graviditet - slike ting kan neppe sies for ofte, og debutere kommer hun jo til å gjøre uansett, om det blir nå eller senere.

Ta det som et stort kompliment at hun forteller deg slike ting!

Skrevet

Enig med de andre her, snakk med henne og ikke med faren.

Skrevet

Tror ikke jeg ville brutt tilliten hennes med å si det til faren hennes. Hadde tatt på meg det " store" ansvaret, og rådet henne til det jeg hadde følt for. Om jeg hadde synes hun var for ung eller at han er for gammel for henne, hadde jeg sagt det til henne.

Såpass fortjener hun. Hun begynner så smått å bli voksen, så respekten din må du ikke skusle bort.

Vel, det er jo bare en mening, da...

Gjest happyending
Skrevet

Det nytter ikke å komme med en pekefinger her tror jeg, for hadde jeg vært jenta så hadde jeg gjort det på trass da.. Jeg hadde tatt en prat med henne, fortalt henne litt om egne erfaringer og sagt at det er greit at hun har sex, at hun må gjøre det som er riktig for henne men at hun må passe på at han ikke lurer henne med på noe hun egentlig ikke vil.. og så hadde jeg tatt opp dette med prevensjon.. :) og absolutt ikke bryt tilliten hennes =)

Gjest Erotica
Skrevet

Vis henne respekt,ta vare på henne.

Hun har kanskje lyst,og han presser litt...snakk litt rundt det: at det er hennes kropp og hun bestemmer...syns det er litt på kanten at en på 25 vil ligge med ei på 16..mulig han er ute etter å være første mann...også hive henne fra seg når han har oppnådd det.

Men du kan jo be om å få treffe ham,så får du et inntrykk av hvordan han er,han kan jo være ok og ville hennes beste også...

Lykke til

Gjest Anonymous
Skrevet

Du høres da fornuftig ut av deg selv, men enig med de som sier at du ikke skal fortelle det videre. Evt kan du oppfordre henne til å fortelle det til feks broren.

Synes det er noe som skurrer når det er så stor aldersforskjell (i hvert fall når man er så ung... har selv vært sammen med en som var ni år eldre enn meg, men da var jeg over tjue...). Selv om mange 25-åringer sikkert er snille og vil kjæresten sin det beste er det noe RART med en som vil være sammen med ei på 16. Men selvsagt - mange jenter er modne for alderen (i hodet også), og mange gutter er ganske mye mindre modne... Men la det ikke være tvil om hvem som vet best hva han gjør i forhodet. Jeg har selv vært uerfaren sammen med en som var mye mer bevandret, og selv om han var snill og velmenende var det ganske vondt å oppdage hvor mye kontroll han faktisk hadde over meg...

Gjest Anonymous
Skrevet

Det er noe som skurrer når en 25 år gammel mann vil være sammen med en jente på 16, ja. Jeg kjenner en ungdomsleder på 16, og han snakker om 16 - 17-åringene som unger! Jeg tror ikke det hadde falt han inn å tenke på å ha sex med dem en gang!

Gjest Ikke innlogget Joplaya
Skrevet

Han er 25, hun er 16. Hun virker ansvarsfull i den betydning at hun faktisk snakker med noen om det, noen som er voksen - og det er i denne sammenheng deg.

Da jeg var 15 hadde jeg sex med min kjæreste som var 20. Tror ikke en på 15 kunne gitt meg en bedre erfaring. Kommer an på personen, ikke alder.

Mitt råd: ta hennes tillit på alvor. Men uttrykk også din bekymring for henne. La henne få en voksenrolle hvor hun gjør sitt eget valg, men la henne også høre dine råd. Ta forholdet på alvor uten å gjøre alderen til "the big deal". Vis interesse for forholdet, spør om å få treffe han. På den måten ansvarliggjør du begge to og møter de med respekt og tillit. Og spør han gjerne hvorfor han er i et forhold med en på 16. Om han ikke møter opp kan man jo raskt trekke slutninger om hvilken type han kan være... Og du kan gå hardere til verks mot henne med flere og sterke bekymringer for deres forhold og hennes ønske om sex med han. Møter han opp og viser seg å gi et godt inntrykk kan det bli lettere for deg å godta.

Siste utvei ville jeg valgt dersom det så ut til å være fare på ferde med hennes fysiske og psykiske helse - da ville jeg kontaktet din bror. Og gitt henne beskjed om det på forhånd - slik at du er åpen rundt ditt "tillitsbrudd" og ikke gjør det bak ryggen hennes.

Skrevet

Sekstenåringer bør debutere med sekstenåringer.

???

Hvorfor det? Jeg vil tro en 25-åring vil gjøre debuten til en bedre opplevelse for henne enn hva en 16-åring kunne.

Ærlig talt. Jenta er 16 år, og over den seksuelle lavalder. La det ligge, men gi henne heller gode råd.

Skrevet

Ikke bryt tilliten hun har til deg - uansett!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...