AnonymBruker Skrevet 22. mars 2019 #41 Skrevet 22. mars 2019 På 9.1.2016 den 20.05, castellum skrev: Hei! Jeg er en gutt på 20 år som har arvet "en del penger". Jeg lurte litt på hva dere ser på som en vanlig formue når man er mellom f.eks 18-26 år? Skjønner at mange studerer og har svært begrenset med midler og inntekt, men hvor mye penger vil dere si er unormalt, og noe man tenker "WOW!?" over? Årsaken til at jeg spør er at jeg er veldig usikker på om jeg skal fortelle det dersom noen spør, eller legger merke til at jeg har mer enn ellers ved å f.eks reise mye, kjøpe bil etc. Aldri hatt formue...alltid gått i minus...er 29 Anonymkode: 0a2c2...811
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2019 #42 Skrevet 22. mars 2019 Wow denne tråden gjør meg trist Har nok til å kjøpe en panini fra 7 eleven på sparekontoen, og skylder 183 000 kr. Anonymkode: 8d072...c20 1
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2019 #43 Skrevet 22. mars 2019 Jeg er 29 år, har 400.000 i studielån, og oppsatt litt over 200.000 i EK etter 4 år i jobb. Som student hadde jeg ikke nåla i veggen, kortet var kronisk tomt noen dager før studielånet kom. Dro ikke på ferie de årene jeg studerte. Anonymkode: a754b...242
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2019 #45 Skrevet 22. mars 2019 Er 27. Har jobbet i et år og har rundt 150 000 i sparepenger. Har rundt 450 000 i studielån. Aldri arvet noe eller fått penger fra andre enn meg selv. Har heldigvis friske foreldre og besteforeldre, og håper de bruker opp alt som finnes av arv på å ha et fint liv. Jeg klarer meg selv. Anonymkode: 25749...f6e
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2019 #46 Skrevet 22. mars 2019 2 timer siden, King in the North skrev: Å ha et par millioner kroner er ikke noe spesielt i dagens samfunn, vel? De fleste som har eid bolig i mer enn 2 år i Oslo er feks millionærer. Jeg er "millionær" og eier ikke bil, tar bussen hver dag, og skal bo hjemme hos mine foreldre frem til sommeren. Millionene har jeg investert, så de brukes ikke til dyre fester, biler eller livsstil. Tror heller ikke at noen rundt meg forventer at jeg skal spandere noe som helst på de, selv om de kjenner til min økonomiske situasjon. Tja, jeg synes det! Det er ikke så mange som eier bolig i Oslo, man må jo nesten være priviligert for å få det til i ung alder. Boligmarkedet i Oslo er svært tøft og er ikke mange unge mennesker som kommer seg inn med mindre de får hjelp av foreldre/arv. Generelt kjenner jeg ikke mange som er under 25 år som eier bolig i resten av landet heller, eller som har klart å spare 1 mill+++. Mange er studenter og har ikke hatt mulighet til å spare mye. Jeg bare hadde inntrykk av at TS har arvet en del millioner ut i fra innleggene hans, og siden han er så ung, vil jeg ikke si at dette er vanlig. Han kan potensielt vekke misunnelse eller få noen venner med uærlige hensikter, som er på hans alder. Jeg tror kanskje det er litt større sjanse for det siden han er ung. Er slettes ikke mange attenåringer som sitter i hans situasjon. Mange folk på hans alder er på vgs eller er fattige studenter, så jeg tror det er en sannsynlighet for at de kanskje får noen forventninger hvis de får vite at han er rik. 😅 Vet ikke hvor gammel du er, men hvis du er etablert og dinne venner er etablert (typ 25 år+) så blir det noe annet synes jeg, for din omgangskrets har da sannsynligvis grei råd selv om de ikke er "millionær" selv. 😅 Anonymkode: cc2eb...86e 1
SM30 Skrevet 25. mars 2019 #47 Skrevet 25. mars 2019 On 1/10/2016 at 6:21 PM, castellum said: Takk for svar alle sammen. Et hypotetisk spørsmål - dersom det dreier seg om 5 - 10 millioner kroner, i tillegg til at man har en kontantstrøm (ikke nødvendigvis personinntekt) på over 2 millioner kroner i året, hvor stor betydning har dette når dere skal dømme/vurdere en person, og er dette noe de fleste alltid vil ha i bakhodet/tenke over når man ser personen f.eks på gata eller i sosiale arrangementer? Setter pris på tanker og refleksjoner. Det spørs hvor du bor og hvilket miljø du vanker i. Alle går uansett utifra at det er penger du ikke har tjent selv, så noen vil se på deg som et barn med en "bjørnetjeneste", andre vil se på deg som en lommebok mens de med penger selv ikke bryr seg. Derfor leker ofte like barn best... Ditt fokus bør ligge på hvordan dine 5mill skal bli til 50 og hvordan dine 2mill i cf skal bli til 5
Thyra Skrevet 25. mars 2019 #48 Skrevet 25. mars 2019 Her er det nok store variasjoner. De fleste 20-åringer har vel hatt begrenset mulighet til å spare av egen inntekt. Så hvor stor formue de har kommer vel mest an på hvor mye de har arvet eller fått i gaver. Om de får mye penger fra familien. Ikke på om de er "flinke til å spare".
Million Skrevet 25. mars 2019 #49 Skrevet 25. mars 2019 (endret) Da jeg var i tjueårene, hadde jeg stort sett 0,- på sparekonto. Da jeg var akkurat 20, bodde jeg enda hjemme hos mor, og levde fra lønning til lønning, og festet og drakk opp alle pengene. Tenkte aldri på å spare til egenkapital den gangen. Endret 25. mars 2019 av Million
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2019 #50 Skrevet 25. mars 2019 Jeg hadde 400 000 fra foreldrene mine, som stod i pappas navn (på grunn av stipend), 100 000 på egen sparekonto (diverse konfirmasjonsgaver/bursdagsgaver/sommerjobb), og ca 30 000 på bufferkonto, Holdt kjeft om alt. Alle rundt meg levde fra hand til munn. Jeg gjorde det samme, for var fullstendig uaktuelt å bruke av disse pengene. Kjøpte leilighet i det jeg begynte å jobbe. Dette er 15 år siden nå. Ville gjort akkurat det samme om det var snakk om millioner. Man har ikke vondt av å leve som student noen år, og heller bruke pengene på bolig etterhvert. Anonymkode: 8878a...bf6 1
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2019 #51 Skrevet 25. mars 2019 26 år og har noe mer enn 3mill. Ikke arv, men flaks i boligmarkedet og sparte mye til jeg kjøpe første leilighet som 21 åring. Det er ikke noe jeg snakker høyt om. Vennene mine har alt fra 0 til noen hundre tusen. Anonymkode: 64fec...58b
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2019 #52 Skrevet 25. mars 2019 Jeg er 21 år og har 700 000 kr i formue. Har jobbet for disse pengene selv, ingen arv. Jobber om somrene slik at jeg ikke tar studielån, i tillegg til at jeg hadde to jobber ved siden av vgs. Anonymkode: a14bb...b49
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2019 #53 Skrevet 25. mars 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg er 21 år og har 700 000 kr i formue. Har jobbet for disse pengene selv, ingen arv. Jobber om somrene slik at jeg ikke tar studielån, i tillegg til at jeg hadde to jobber ved siden av vgs. Anonymkode: a14bb...b49 Jeg søker altså om kun stipend fra Lånekassen, ikke lån. Anonymkode: a14bb...b49
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2019 #54 Skrevet 25. mars 2019 Hadde 800 000 som 21 åring. Brukte da 600 på hus, 100 000 på innredning og lot 100 stå som buffer. I vennekretsen min er det ufattelig varierende hvordan folk ligger an. Forutsetninger, vilje og ønske er ulikt fra person til person. Anonymkode: 09929...0f5 1
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2019 #55 Skrevet 26. mars 2019 Da jeg var 20 hadde jeg vel ikke 10 000 en gang. Nå er jeg 29 og har rundt 300 000. Har vært flink til å spare. Du må da ikke fortelle folk hvor mye du har hvis du ikke vil. Jeg vet ikke hvor mye penger noen av vennene mine har. Har aldri opplevd at noen har spurt noen direkte, og forventet et svar. Om noen spør har du uansett din fulle rett til å si at det vil du ikke fortelle. Folk kjøper seg så mye rart uansett. Det finns folk med lite penger som kjører rundt i fin bil. Anonymkode: 92f19...0c9 1
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2019 #56 Skrevet 26. mars 2019 Mitt inntrykk er at det er vanlig å ha noen hundre tusen i formue. I min vennekrets er/var det ingen millionærer i tjueårene. Da jeg var i tjueårene selv hadde jeg rundt 500 000 i formue, og jeg brukte rubb og stubb til egenkapital i bolig. Anonymkode: 3562f...6ab
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå