castellum Skrevet 9. januar 2016 #1 Skrevet 9. januar 2016 (endret) Hei! Jeg er en gutt på 20 år som har arvet "en del penger". Jeg lurte litt på hva dere ser på som en vanlig formue når man er mellom f.eks 18-26 år? Skjønner at mange studerer og har svært begrenset med midler og inntekt, men hvor mye penger vil dere si er unormalt, og noe man tenker "WOW!?" over? Årsaken til at jeg spør er at jeg er veldig usikker på om jeg skal fortelle det dersom noen spør, eller legger merke til at jeg har mer enn ellers ved å f.eks reise mye, kjøpe bil etc. Endret 9. januar 2016 av castellum
Ferny Skrevet 9. januar 2016 #2 Skrevet 9. januar 2016 Ville holdt det for meg selv, om det så skulle være bare hundre tusen eller flere millioner. Og hvis noen spør - si at du arvet noe penger. Men folk flest spør ikke hva andre har på konto. 23
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2016 #3 Skrevet 9. januar 2016 Jeg hadde 6000,- (på BSU) Er veldig unormalt å spørre noen hva formuen dems er, og om noen gjør så trenger du såklart ikke å fortelle det. Anonymkode: bff37...e56 8
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2016 #4 Skrevet 9. januar 2016 Det er ikke noe som er et aktuelt samtale med mindre du kjøper bolig, og dersom det da er noen som stiller spørsmål forteller du at du har arvet en del penger. Sparekontobeløp er vanligvis ikke noe man snakker om med andre. Anonymkode: d5a5d...457 6
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2016 #5 Skrevet 9. januar 2016 Jeg er 23 og har ingen formue. Tror helt ærlig ikke at det er så vanlig å spørre om sånt. Hvis du bruker mye penger fremover vil kanskje noen begynne å lure, men da er det vel bare å si sannheten? Det er ikke akkurat noe å skamme seg over. Anonymkode: ad4b0...ae5 6
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2016 #6 Skrevet 9. januar 2016 Jeg er 23 år, studerer og har en deltidsjobb. Jobben min er nok litt bedre betalt enn en normal studentstilling. Ingen støtte fra foreldre. Aldri arvet noe, eller vunnet lotto. (Vant 1000 kroner på flaxlodd i jula!) Jeg har altså 150000 kroner på sparekonto, 150000 kroner på BSU. Nettopp gjort noen investeringer, men hadde nok for ett år siden ca. 100000 til på sparekonto. Jeg er nok litt sparsommelig av meg på mange områder. Anonymkode: e6a9e...d89
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2016 #7 Skrevet 9. januar 2016 Jeg hadde noen hundre tusen kroner, men oppga aldri dette til venner og bekjente. Jeg var under formuegrensen for stipend og lån fra Lånekassen også. Anonymkode: 901ff...b98
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2016 #8 Skrevet 9. januar 2016 Jeg aner ikke, men jeg er 24 og har ca 160 000 nå. Kommer mest sannsynlig til å arve 5-600 000. Jeg føler folk kjøper nye biler og reiser hele tiden, men det er jo ingen som aner om du tar opp lån, om du er flink til å spare eller rett og slett har arva mye penger? Anonymkode: ae35e...8d9
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2016 #9 Skrevet 9. januar 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg aner ikke, men jeg er 24 og har ca 160 000 nå. Kommer mest sannsynlig til å arve 5-600 000. Jeg føler folk kjøper nye biler og reiser hele tiden, men det er jo ingen som aner om du tar opp lån, om du er flink til å spare eller rett og slett har arva mye penger? Anonymkode: ae35e...8d9 Glemte depositumet, så det vil si at jeg egentlig har nesten 175 000. Haha, lykke.. Anonymkode: ae35e...8d9
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2016 #10 Skrevet 9. januar 2016 Som 29 år: håper du prioriterer bolig før reise og bil?!? Du vil takke deg selv!! Etter jeg var ferdig studert ble jeg overrasket over hvor mange som hadde "sløst" bort mye penger. Dvs jobbet mer og for bedre lønn i løpet av studietid, billig leiebolig og satt igjen med null til egenkapital! Har forsåvidt blitt overrasket andre veien etter studie med hvordan noen plutselig har mye penger, men da er gjerne samboer med annen økonomisk sans inn i bildet... Uansett; før 25 er erfaring at ingen tenker stort på penger, men så fort man skal etablere seg litt mer merker man hvem som kan investere og ikke. Bolig er en genial måte å spare på for de aller fleste, reise og bil er noen "alle" kaster bort penger på. Anonymkode: be3c5...5c7 5
-Missi- Skrevet 9. januar 2016 #11 Skrevet 9. januar 2016 Det er nok greiest å holde det for seg selv. Jeg er i 20 årene- er 28. Er student men er veldig økonomisk. Har vell ca 20 000+/- på sparekonto som buffer om noe skulle skje. Det er ikke allverden. Samtidig eier jeg en boligtomt i en liten bygd i nord ( verdi ca. 50 000+) dette er farsarv da min far er død. Eier også en hytte som står på festetomt( betaler festeavgift og eiendomskatt til den kommunen, eier altså kun hytta ikke tomta) Verdi ca 200 000+/- . Dette er og farsarv. Tomten har jeg vurdert å selge siden jeg ikke komer til å flytte dit, men venter å ser om den blir verdt mer, er ikke sånn at jeg må selge den akkurat. Hytta er vell mer en utgiftspost og jeg må opp vær sommer for vedlikehold, ser på hytta som en "pensjonsplan" og en investering i fremtidten. Den kommer jeg aldri til å selge, greit å ha et "buffersted" å kunne bo om noe skulle skje Har og alltid et sted å dra på ferie
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2016 #12 Skrevet 9. januar 2016 Jeg er 23år og har litt over en million. Anonymkode: 0881d...ae1
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2016 #13 Skrevet 9. januar 2016 Jeg hadde 1.000.000 i egenkapital, nå eier jeg bolig. Har 300.000 på bok, 245.000 av disse er på BSU da (brukte ikke bsu ved kjøpet av boligen). Jeg sparte sparte opp 300.000 i studietiden og arvet 7-800.000. Anonymkode: 6eda5...756
Jerry Lee Skrevet 9. januar 2016 #14 Skrevet 9. januar 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Jeg er 23år og har litt over en million. Anonymkode: 0881d...ae1 Arv da, vel? ☺ 2
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2016 #15 Skrevet 9. januar 2016 1 minutt siden, Jerry Lee skrev: Arv da, vel? ☺ Ja, eller fikk pengene av bestefar da jeg var i tenårene. Er øremerket bolig eller utdanning. Anonymkode: 0881d...ae1 1
Jerry Lee Skrevet 9. januar 2016 #16 Skrevet 9. januar 2016 Jeg har visst en tendens til å prate om fortiden i flere tråder. Det er fordi jeg ER gammal. 😛 Nuh, vel. Når jeg var 20 hadde jeg 150 000,- En ufattelig sum for meg den gang. Kjøpte min tredje bil...den holdt i 10 år. Money well spent. 😀 1
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2016 #17 Skrevet 9. januar 2016 20 år, ca 500.000. Skulle gjerne ikke hatt de, da mesteparten er forsikringsutbetaling for alvorlig sykdom. Er mye penger, men ikke når man tenker på hvor mye det koster å bygge om til rullestolvennlig hus, tapt arbeidsinntekt og ikke minst tapt livskvalitet.. Anonymkode: 4299b...e60 2
minister-mio Skrevet 9. januar 2016 #18 Skrevet 9. januar 2016 anbefaler deg å holde det for deg selv 1
Jerry Lee Skrevet 9. januar 2016 #19 Skrevet 9. januar 2016 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, eller fikk pengene av bestefar da jeg var i tenårene. Er øremerket bolig eller utdanning. Anonymkode: 0881d...ae1 Bra. Da var du heldig. ☺ 1
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2016 #20 Skrevet 9. januar 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Som 29 år: håper du prioriterer bolig før reise og bil?!? Du vil takke deg selv!! Etter jeg var ferdig studert ble jeg overrasket over hvor mange som hadde "sløst" bort mye penger. Dvs jobbet mer og for bedre lønn i løpet av studietid, billig leiebolig og satt igjen med null til egenkapital! Har forsåvidt blitt overrasket andre veien etter studie med hvordan noen plutselig har mye penger, men da er gjerne samboer med annen økonomisk sans inn i bildet... Uansett; før 25 er erfaring at ingen tenker stort på penger, men så fort man skal etablere seg litt mer merker man hvem som kan investere og ikke. Bolig er en genial måte å spare på for de aller fleste, reise og bil er noen "alle" kaster bort penger på. Anonymkode: be3c5...5c7 Ikke enig i at å bruke penger på reise er å kaste bort penger, er veldig glad for at jeg har gjort det, selv om det tar litt lenger tid før jeg får råd til bolig. Anonymkode: e5e57...d0d 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå