Gå til innhold

Fikk du fri til begravelse?

Chips4

Anbefalte innlegg

Sjefen min mener jeg må bruke feriedag for å gå i begravelsen til bestemoren til samboeren min. 

Ut ifra hva jeg finner på nett, har man krav på permisjon inntil 3 dager ved begravelse til registrert partner/ektefelles slekt.

Flere som har hatt problemer ved dette? Hva er praksis? Hvordan ta opp dette med sjefen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kommer an på hva slags avtaler du har. På min jobb får man i utgangspunktet velferdspermisjon for nær slekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du har ikke rett til egne besteforeldre engang så samboers besteforelder har du iallfall ikke rett til

Anonymkode: 448a6...edd

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg jobber i en lavpris skobutikk, fikk permisjon med lønning når jeg skulle i bestemor sin begravelse.

Anonymkode: efac6...17b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På jobben min har vi inntill tre dager på egne besteforeldre hvis vi må reise for å delta i begravelsen.
Men vi har ikke dager til samboers besteforeldre. Regner med at du må få ubetalt permisjon.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hos oss får vi permisjon for egene foreldre, søsken og besteforeldre. Alt utenom det, må vi ta feriedag for. Ikke en gang tanter og onkler har vi rett til å få fri for. Og da hvertfall ikke familie på samboers side 

Anonymkode: fdc7a...1fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Klaveret

Da jeg jobbet i en lederstilling i kommunen ga vi fri til begravelse i to ledd. Pluss ev. reisedag. Men, man kunne også få fri med lønn dersom det var en person utenom det som en sto spesielt nær.

Samboers bestemor tviler jeg på ... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det varierer med den enkelte arbeidsplass om man har krav på fri med eller uten lønn. I kommunen jeg jobber har man permisjon med lønn i 3 dager + evt reisedager i forbindelse med dødsfall til personer som står en nær. Andre arbeidsplasser har andre ordninger. 

Her er et svar fra ung.no:

Rett til permisjon er regulert i arbeidsmiljøloven kapittel 12. Begravelse gir etter loven ikke rett til fri/permisjon. Rett til fri/permisjon (med eller uten lønn) i forbindelse med begravelse kan imidlertid følge av eventuell tariffavtale eller annen avtale. Kontakt arbeidsgiver eller eventuelle tillitsvalgte. Dersom dere ikke har avtale som gir slik rett kan andre alternativer være å avtale avvikling av ferie eller eventuelt avspasering.

Med hilsen

Svartjenesten i Arbeidstilsynet i samarbeid med Ung.no

Endret av petterm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
21 minutter siden, Chips4 skrev:

Sjefen min mener jeg må bruke feriedag for å gå i begravelsen til bestemoren til samboeren min. 

Ut ifra hva jeg finner på nett, har man krav på permisjon inntil 3 dager ved begravelse til registrert partner/ektefelles slekt.

Flere som har hatt problemer ved dette? Hva er praksis? Hvordan ta opp dette med sjefen? 

Dere er ikke gift og hans bestemor er ikke nær nok i slekt for deg. Så sjefen din har faktisk rett. Som regel regnes det rett opp og nedad i slekt (foreldre/barn og søsken)

Anonymkode: d47a9...0dc

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Samboers bestemor gir ikke rett til lønnet permisjon.

Anonymkode: 176f6...9b2

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest morhjertegod

Jeg jobber i kommunen, jeg ville fått dekket til min bestemor, men ikke mannens. Kun nær slekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det får jo være visse grenser.... Kan jo ikke få fri med lønn selv om noen du "kjenner" skal begraves. Hvorfor skal arbeidsgiveren belastes for sånt, hvis det ikke er nær familie. 

Anonymkode: 0decb...db6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg måtte bytte bort vaktene mine for å reise i begravelse til en jeg ikke var i slekt med. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi får ikke lønnet fri, men ber vi om fri til en begravelse spør de ikke engang hvilken relasjon vi hadde til avdøde før vi får fri, de bare ordner oss fri. Fine jobben min :hjerte:

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er registrerte partnere og hun sto meg ganske nær så definisjonen av nært familiemedlem blir jo opp til hver enkelt. 

På intranettet til arbeidsplassen min står det:

"Ved dødsfall i nær familie gis velferdspermisjon med lønn inntil 3 dager. Som nærmeste familie regnes ektefelle/regisrert partner, barn,barnebarn, foreldre, besteforeldre, søsken, svigerinne, svoger, svigerforeldre og svigerbarn. Samboer og samboers slekt er likestilt med ektefelle/registrert partners slekt. Det kan også gis permisjon med lønn for nødvendige reisedager mellom tjenestested og stedet hvor begravelse/bisettelse/ urnenedsettelse finner sted." 

For meg gir ikke dette rom for tolkning men min sjef har tydeligvis ikke lest dette. Får vel sende en kopi av dette. 

Hvorfor er det ulik praksis overalt? Hvordan reguleres dette? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når jeg jobbet ga bedriften betalt velferdspermisjon... + inntil 2 dagers betalt reisetid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, petterm skrev:

Det varierer med den enkelte arbeidsplass om man har krav på fri med eller uten lønn. I kommunen jeg jobber har man permisjon med lønn i 3 dager + evt reisedager i forbindelse med dødsfall til personer som står en nær. Andre arbeidsplasser har andre ordninger. 

Her er et svar fra ung.no:

Rett til permisjon er regulert i arbeidsmiljøloven kapittel 12. Begravelse gir etter loven ikke rett til fri/permisjon. Rett til fri/permisjon (med eller uten lønn) i forbindelse med begravelse kan imidlertid følge av eventuell tariffavtale eller annen avtale. Kontakt arbeidsgiver eller eventuelle tillitsvalgte. Dersom dere ikke har avtale som gir slik rett kan andre alternativer være å avtale avvikling av ferie eller eventuelt avspasering.

Med hilsen

Svartjenesten i Arbeidstilsynet i samarbeid med Ung.no

Så du hvor i kapittel 12 dette sto? Finner ikke noe sted...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Chips4 skrev:

Vi er registrerte partnere og hun sto meg ganske nær så definisjonen av nært familiemedlem blir jo opp til hver enkelt. 

"Ved dødsfall i nær familie gis velferdspermisjon med lønn inntil 3 dager. Som nærmeste familie regnes ektefelle/regisrert partner, barn,barnebarn, foreldre, besteforeldre, søsken, svigerinne, svoger, svigerforeldre og svigerbarn. Samboer og samboers slekt er likestilt med ektefelle/registrert partners slekt. Det kan også gis permisjon med lønn for nødvendige reisedager mellom tjenestested og stedet hvor begravelse/bisettelse/ urnenedsettelse finner sted." 

For meg gir ikke dette rom for tolkning men min sjef har tydeligvis ikke lest dette. Får vel sende en kopi av dette. 

Svigerbestemor er ikke nevnt i det du viser til. Din samboers foreldre ville gitt lønnet permisjon, også søsken av din samboer, men bare dine egne besteforeldre. Les teksten igjen. Samboer (og dennes slekt) likestilles med ektefeller/ registrert partner, men ikke med den ansatte. Ser du forskjellen mtp besteforeldre?

Når noe ikke er håndtert i AML, er det lokale regler som gjelder, vanligvis tariffavtaler og/eller personalhåndbok Men det er også mulig å ha egen avtale med unntak om slikt, selv om det er svært uvanlig. Men da må det etableres i forkant.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
26 minutter siden, Chips4 skrev:

Fordi noen har forhandlet det frem eller at sjefen er snill. Det varierer jo også med stilling og arbeidsplass hvor viktig det er at man er på jobb, og hvor lenge i forveien man må vite om endringer for at f.eks vaktplanen skal gå opp.

Anonymkode: 448a6...edd

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...