Gå til innhold

Tørketrommel; AEG vs Electrolux

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

SKal kjøpe meg tørketrommel, og etter litt forhandlinger har jeg fått svært gode tilbud på disse to (og det er derfor disse to det står mellom):

https://www.expert.no/hvitevarer/torketromler/aeg-at77787ih3-torketrommel/p-249706/?q=aeg%20tørketrommel

http://www.elkjop.no/product/hvitevarer/torketrommel/HT33K8126/electrolux-torketrommel-ht33k8126#tab-specs

De kommer ganske likt ut spesifikasjonsmessig. Jeg ser at Electroluxen ikke har selvrensende kondensator, jeg klarer ikke finne ut om AEG sin har det eller ikke. Er denne funksjonen viktig isåfall? 
Har allerede vaskemaskinen til Electrolux (hatt i 2,5 år snart) som jeg er utrolig fornøyd med. Har aldri hatt tørketrommel før, så håper noen kan hjelpe meg litt med valget :)

Anonymkode: 9e6c4...9c8

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Eneste jeg er skiller, er at AEG sin har trommelbelysning. Det er kanskje ikke den mest viktige funksjonen, men mer "kjekt å ha"? Vil veldig gjerne høre erfaringer rundt disse merkene (med tilsvarende modeller,) rundt holdbarhet, og hvor fornøyde dere generellt måtte være :)

AnonymBruker
Skrevet

Ser at Miele har tilbud på en trommel til 6999,- nå (dvs frem til midnatt i dag). Vet at Miele er kjent for å være et veldig bra merke, men denne har ikke børsteløs motor (er det nødvendig?), og kan ikke kobles direkte til avløp. Den vil også ligge 1500 kr høyere i pris enn de to andre. 

Jeg blir veldig usikker, kan så lite om tørketromler. Hva er det som er viktige kriterier, sånn bortsett fra forbruk og pålitelighet?

Gjest morhjertegod
Skrevet

Vi har AEG tørketrommel, bare hatt trøbbel med den. Men kan være tilfeldig, kan bare være en mandagsmaskin.

AnonymBruker
Skrevet
31 minutter siden, morhjertegod skrev:

Vi har AEG tørketrommel, bare hatt trøbbel med den. Men kan være tilfeldig, kan bare være en mandagsmaskin.

Huff da, høres ikke bra ut. Hvilken modell hadde dere da, rimelig eller dyr?
Jeg har vel utelukket electroluxen (den hadde såpass større mål enn vaskemaskinen min, blir ikke det litt kludrete å ha den oppå da?). Jeg syns det er vanskelig, for jeg aner ikke hva jeg skal gå etter. Pris er såklart kjempeviktig, men også kvalitet, og ikke minst støynivå og lavt forbruk.

Er børsteløs motor viktig f.eks? Jeg forstår ikke hva slags kriterier som bør veie over den andre; børsteløs motor, selvrensende kondensator, mulighet for tilkobling avløp, osv.

AnonymBruker
Skrevet

AEG sin tørketrommel kommer forresten med 10 års garanti på motor. Er dette mer verdt enn Miele sitt rykte (som tross alt ikke har mer enn 5 år), eller hvordan skal jeg tenke her? 

Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Huff da, høres ikke bra ut. Hvilken modell hadde dere da, rimelig eller dyr?
Jeg har vel utelukket electroluxen (den hadde såpass større mål enn vaskemaskinen min, blir ikke det litt kludrete å ha den oppå da?). Jeg syns det er vanskelig, for jeg aner ikke hva jeg skal gå etter. Pris er såklart kjempeviktig, men også kvalitet, og ikke minst støynivå og lavt forbruk.

Er børsteløs motor viktig f.eks? Jeg forstår ikke hva slags kriterier som bør veie over den andre; børsteløs motor, selvrensende kondensator, mulighet for tilkobling avløp, osv.

Hvis du har en standard vaskemaskin skal det ikke være et problem å ha en standard tørketrommel oppå, hvilket begge disse to er. Har du en kortere modell må du uansett ha stableramme. Så det trenger du ikke å ta hensyn til i valget.

Børsteløs motor = færre slitedeler = jevnt over bedre holdbarhet på maskinene. Selvrensende kondensator betyr mindre vedlikehold (men jeg tipper at begge disse, som min, gir beskjed når kondensatoren må renses, og det har ennå ikke skjedd på de snart fire årene jeg har hatt min trommel. Kommer selvfølgelig an på hvor mye den brukes, da!). Mulighet for tilkoblig til avløp betyr at du i så fall slipper å tømme beholderen. Har du f.eks. problem med skuldrene, gikt el.l. plager kan det være en stor fordel, særlig dersom du har vaskesøyle og beholderen øverst på trommelen.

Av disse to tror jeg egentlig det er hipp som happ hvilke du velger. Personlig er jeg fryktelig glad i Electrolux, så jeg hadde jo såklart valgt den :P Nå vet jeg ikke hvilken Mieletrommel du har sett på, men skal du ha samme spesifikasjoner som på de andre må du sannsynligvis en del lenger opp i pris enn 7000.

Skrevet
2 timer siden, Thorn skrev:

Hvis du har en standard vaskemaskin skal det ikke være et problem å ha en standard tørketrommel oppå, hvilket begge disse to er. Har du en kortere modell må du uansett ha stableramme. Så det trenger du ikke å ta hensyn til i valget.

Børsteløs motor = færre slitedeler = jevnt over bedre holdbarhet på maskinene. Selvrensende kondensator betyr mindre vedlikehold (men jeg tipper at begge disse, som min, gir beskjed når kondensatoren må renses, og det har ennå ikke skjedd på de snart fire årene jeg har hatt min trommel. Kommer selvfølgelig an på hvor mye den brukes, da!). Mulighet for tilkoblig til avløp betyr at du i så fall slipper å tømme beholderen. Har du f.eks. problem med skuldrene, gikt el.l. plager kan det være en stor fordel, særlig dersom du har vaskesøyle og beholderen øverst på trommelen.

Av disse to tror jeg egentlig det er hipp som happ hvilke du velger. Personlig er jeg fryktelig glad i Electrolux, så jeg hadde jo såklart valgt den :P Nå vet jeg ikke hvilken Mieletrommel du har sett på, men skal du ha samme spesifikasjoner som på de andre må du sannsynligvis en del lenger opp i pris enn 7000.

Takk for svar! Ja du har rett, så dermed er Electrolux tilbake i kampen, hehe.
Den til Miele var på tilbud, satt ned fra 11999,- til 6999,- Den hadde 1 kg mindre kapasitet, ikke mulighet for å koble til avløp, og silkeprogram. Ikke var det børsteløs motor heller, men jeg ser at flere av Miele sine tørketromler ikke har det. Den som har det, koster over 20 000,- Jeg rakk uansett akkurat ikke det tilbudet.

Ja jeg tror begge sier i fra når den må renses. Ut i fra det jeg leser, bør det gjøres 4 ganger i året, men det kommer sikkert an på bruken.
Jeg er også veldig glad i Electrolux, har faktisk bare eid Electrolux vaskemaskiner. Men jeg kan ikke si noe om holdbarhet i o m at jeg alltid har solgt de i forbindelse med flytting, så har aldri hatt en lenger enn 3 år. Rent estetisk gir det vel mer mening med en trommel fra Electrolux. 

Har ikke fysiske problemer som tilsier at jeg må ha mulighet til å koble til avløp. Eneste som er litt dumt er at jeg ser at de fleste har vannbeholder øverst på maskina, i o m at den skal stå oppå vaskemaskinen hadde det vært mer lettvindt hvis beholderen var nederst. Men det burde jo ikke være noe problem det heller. Den store vesentlige forskjellen på disse to maskinene, er at AEG har 10 års garanti på motoren. Dvs at da bør jeg vel være sikret et produkt som virker i 10 år?

Akkurat nå kjenner jeg at jeg er åpen for forslag generellt, andre sine erfaringer er gull verdt. Må bestemme meg i løpet av morgendagen hvis jeg skal få den prisen akkkurat nå :)

Skrevet

Dytter litt på denne, vil gjerne ha fler tilbakemeldinger, råd/frarådninger rundt tørketromler :)

Skrevet

Spiller det forresten noen rolle om det er "heltettet" luke (slik som Electrolux har) eller om det er typisk "vaskemaskinluke"? Tenker det blir mye lo og støv, vil det sette seg mer i glasset og se stygt ut etter en tid?

Skrevet
Den Saturday, January 09, 2016 at 19.08, AnonymBruker skrev:

SKal kjøpe meg tørketrommel, og etter litt forhandlinger har jeg fått svært gode tilbud på disse to (og det er derfor disse to det står mellom):

https://www.expert.no/hvitevarer/torketromler/aeg-at77787ih3-torketrommel/p-249706/?q=aeg%20tørketrommel

http://www.elkjop.no/product/hvitevarer/torketrommel/HT33K8126/electrolux-torketrommel-ht33k8126#tab-specs

De kommer ganske likt ut spesifikasjonsmessig. Jeg ser at Electroluxen ikke har selvrensende kondensator, jeg klarer ikke finne ut om AEG sin har det eller ikke. Er denne funksjonen viktig isåfall? 
Har allerede vaskemaskinen til Electrolux (hatt i 2,5 år snart) som jeg er utrolig fornøyd med. Har aldri hatt tørketrommel før, så håper noen kan hjelpe meg litt med valget :)

Elektrolux og AEG lages på samme fabrikk, og er så og si identiske, bortsett fra navnet, og noen ulike spesifikasjoner fordi de skal ha ulikt navn. Ville latt pris avgjøre. 

Anonymkode: 42323...556

Skrevet
48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Elektrolux og AEG lages på samme fabrikk, og er så og si identiske, bortsett fra navnet, og noen ulike spesifikasjoner fordi de skal ha ulikt navn. Ville latt pris avgjøre. 

Anonymkode: 42323...556

Er klar over det, men i o m at jeg aldri har hatt tørketrommel før (og ikke kjenner noen som har hatt tørketrommel fra AEG/Electrolux), så er jeg interessert i å høre hva andre har erfart med disse merkene når det gjelder tørketrommel.
Jeg får lik pris på begge, 5500,- AEG har 10 års garanti på motor, kan ikke se at Electrolux har det. Så kanskje det er best å gå for AEG sånn sett. Med mindre noen vil fraråde AEG som merke og heller anbefale noe annet. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...