Larina Skrevet 9. januar 2016 #1 Skrevet 9. januar 2016 Hei Har en gutt på 3,5 år som stort sett ikke vil spise noe. Er ikke det at han ikke liker det, men han har rett og slett ikke noe interesse i å spise mat... Han har aldri vært noen storspiser, men nå går rett og slett ikke noe ned frivillig og kan vel telle på en hånd de gangene han har sagt han er sulten... noen som har vært borti noe lignende og hva i all verden skal jeg gjøre??
Gjest snoopy_93 Skrevet 9. januar 2016 #2 Skrevet 9. januar 2016 Kanskje han er lei av maten? Du kan jo, hvis han klarer å fortelle, spørre hva han vil ha til mat? Lag noe du vet han elsker
Gjest Haaploes Skrevet 9. januar 2016 #3 Skrevet 9. januar 2016 Har du prøvd å ta ham med på matlagingen? Være med i butikken og hente varer selv, hjelpe til med å røre i en kjele, helle opp i målebeger - sånne ting?
Larina Skrevet 9. januar 2016 Forfatter #4 Skrevet 9. januar 2016 Ja han er ofte med på butikken og liker å være med å lage maten, men spise vil han stort sett ikke... Han får ofte bestemme hva vi skal spise, men ikke stort som går inn da heller 😟
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2016 #5 Skrevet 9. januar 2016 Vi og har en som ikke vil spise. Eller han spiser det han liker, som er tre ting: fiskekaker, pølser og banan. Men vi kan jo ikke ha det til middag hver dag. Er stort sett middager som er upopulære her i huset. Jeg føler jeg har prøvd alt. Han får være med å lage mat, vi sier at han må SMAKE på maten, det blir ikke noe annet før neste måltid, ikke gi han noe annet istedenfor osv. Men han nekter fortsatt å smake på noe annet. Det sies at barn spiser når de blir sultne nok, men det har gått så langt at jeg kan høre magen hans rumle, men likevel nekter han å spise det vi har til middag og da får jeg så vindt av han at det blir frukt/brødskive likevel fordi han er jo sulten.. hva i alle dager skal jeg gjøre for at han blir interessert i å smake på maten? Litt frustrerende å begrense maten så veldig, det finnes jo så mye god mat, og jeg orker ikke stå og lage to middager hver dag; en til oss og en til junior. Anonymkode: 14a22...306
Arkana Skrevet 9. januar 2016 #6 Skrevet 9. januar 2016 Vi har en gutt som også er ekstremt småspist, men der er det mer kresenhet. Han er snart 5 år og har ikke spist en normal porsjon middag noensinne. Selv til de andre måltidene er han svært kresen og lever på noen ytterst få matvarer. Han er normalvektig og utvikler seg slik han skal og etter flere år på svært lite variert mat tok vi også prøver for å se om han mangler noe (noe han ikke gjør) så vi har valgt å ikke gjøre noe nummer av dette. Vi serverer ham det samme som vi andre spiser til middag og han får velge selv om han skal spise/smake eller ikke. Han får ikke noe annet i stedet for middag og får ikke mat mellom måltidene. Etter å ha hatt det slik i flere år har det vært noen bittesmå museskritt de siste månedene, som at han er villig til å smake litt og at han noen ganger kan spise litt rent kjøtt. Så lenge han har det bra ville jeg ikke stresset med det, men jeg ville tatt det opp på neste kontroll på helsestasjonen. 1
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2016 #7 Skrevet 9. januar 2016 22 minutter siden, Arkana skrev: Vi har en gutt som også er ekstremt småspist, men der er det mer kresenhet. Han er snart 5 år og har ikke spist en normal porsjon middag noensinne. Selv til de andre måltidene er han svært kresen og lever på noen ytterst få matvarer. Han er normalvektig og utvikler seg slik han skal og etter flere år på svært lite variert mat tok vi også prøver for å se om han mangler noe (noe han ikke gjør) så vi har valgt å ikke gjøre noe nummer av dette. Vi serverer ham det samme som vi andre spiser til middag og han får velge selv om han skal spise/smake eller ikke. Han får ikke noe annet i stedet for middag og får ikke mat mellom måltidene. Etter å ha hatt det slik i flere år har det vært noen bittesmå museskritt de siste månedene, som at han er villig til å smake litt og at han noen ganger kan spise litt rent kjøtt. Så lenge han har det bra ville jeg ikke stresset med det, men jeg ville tatt det opp på neste kontroll på helsestasjonen. Takk for svar (vet ikke om det var til meg eller TS) men ble litt beroliget av det. Da skal vi prøve å bare overse det at han ikke vil spise det vi lager og så får vi håpe det løsner til slutt. Nå skal det sier at jeg selv var kresen som liten, og begynte vel ikke å spise grønsaker før vidergående. men syns det er så rart at junior ikke en gang vil ha potetmos eller noe sånne vanlige ting. Jaja, vi får håpe han tar til fornuft i løpet av årene og innser hvor mye god mat som finnes! Anonymkode: 14a22...306
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2016 #8 Skrevet 9. januar 2016 Vi har en jente på 7 som er per def undervektig. Helsestasjonen har stresset litt, men i samråd med lege har vi roet det hele ned. Hun spiser enkelte matvarer, hun må smake det vi har og så etterpå går hun spise seg mett på det hun liker. Dette bare for å gå næring i henne. Vi blandet også smakløst næringspulver i noe maten hennes. Dette smaker ingenting, dette gjør vi spesielt i smoothie som hun får med på skolen. Hun begynner nå å like mer mat, selv om hun er rimelig sær. Jeg tror hun trenger lenger tid på tilvenning av nye smaker. Brødrene henne spiser alt de får servert. Anonymkode: 45fa2...aec
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2016 #9 Skrevet 9. januar 2016 En jente i barnehagen jeg jobber i var også en sånn som nektet å spise nesten alt. Så fant vi ut at det hun ikke likte var at maten alltid var blandet. Så vi begynte å servere henne tallerkenen hvor ingrediensene lå hver for seg og problemet var løst. Alle barn er forskjellige og det kan være helt andre grunner til at gutten ikke vil spise, men det kan jo være verdt et forsøk? Anonymkode: c937b...1a2 1
Gjest morhjertegod Skrevet 9. januar 2016 #10 Skrevet 9. januar 2016 Jeg var sån når jeg var liten, ikke fordi jeg var kresen, men spiste veldig lite. Jeg var nok undervektig frem til ungdomsskolen, men frisk som en fisk og veldig aktiv.
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2016 #11 Skrevet 9. januar 2016 Har en som levde på "luft og kjærlighet" de fire første årene. Det eneste han åt var det lille vi klarte å lure i han når han ikke varnoppmerksom på at han åt. Mat ble stress og mas. det gikk over da vi bestemte oss for å slutte å stresse med det. Vi sluttet å tilby mat. Vi sluttet å spørre om han var sulten. Vi sluttet å mase om at han måtte smake og spise osv. Vi lagde mat til han til måltidene og han måtte sitte ved bordet med oss. Så overså vi helt om han åt eller ikke og snakket om andre hyggelige ting ved bordet. Han ble ikke tilbydd noe annet om han ikke likte det som ble servert. Og vi kommenterte ikke om han åt eller ikke heller, ikke engang roste han om han åt. Det ble et ikketema. Vi snakket om dagen og det vi hadde gjort og vi snakket om vær og vind. Og han fikk ikke noe mellom måltidene. Det tok ikke lang tid før han begynte å spise helt normalt. Og er i dag en frisk og normal ungdom som liker det meste som blir servert. Anonymkode: 9970c...173 2
Gjest miuen Skrevet 9. januar 2016 #12 Skrevet 9. januar 2016 Min sønn var likedan, og han har alltid vært tynn. Som baby og smårolling ville han kun ha brød og knekkebrød. Etterhvert kunne han ha pølse og pizza også, men det var vel det. Nå er han seks år, og det er først det siste året at det har løsnet litt. Han smaker på mer, og spiser mer normale porsjoner. Men fortsatt er det MYE han ikke vil smake på (pasta, potetmos, rent kjøtt, grønnsaker). Jeg tvinger ham heller ikke, husker veldig godt hvordan det var å være kresen og småspist. Vi lager ikke noe issue rundt det, og prøver heller å ha en god stemning rundt middagsbordet☺
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2016 #13 Skrevet 9. januar 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Har en som levde på "luft og kjærlighet" de fire første årene. Det eneste han åt var det lille vi klarte å lure i han når han ikke varnoppmerksom på at han åt. Mat ble stress og mas. det gikk over da vi bestemte oss for å slutte å stresse med det. Vi sluttet å tilby mat. Vi sluttet å spørre om han var sulten. Vi sluttet å mase om at han måtte smake og spise osv. Vi lagde mat til han til måltidene og han måtte sitte ved bordet med oss. Så overså vi helt om han åt eller ikke og snakket om andre hyggelige ting ved bordet. Han ble ikke tilbydd noe annet om han ikke likte det som ble servert. Og vi kommenterte ikke om han åt eller ikke heller, ikke engang roste han om han åt. Det ble et ikketema. Vi snakket om dagen og det vi hadde gjort og vi snakket om vær og vind. Og han fikk ikke noe mellom måltidene. Det tok ikke lang tid før han begynte å spise helt normalt. Og er i dag en frisk og normal ungdom som liker det meste som blir servert. Anonymkode: 9970c...173 Dette! Alt for mange stresser noe ekstremt med hva barna spiser og hvor mye. Slapp av, ikke gi spesialbehandling og ikke mas om det. Anonymkode: ec058...39a 1
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2016 #14 Skrevet 9. januar 2016 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Det sies at barn spiser når de blir sultne nok, men det har gått så langt at jeg kan høre magen hans rumle, men likevel nekter han å spise det vi har til middag og da får jeg så vindt av han at det blir frukt/brødskive likevel fordi han er jo sulten.. Anonymkode: 14a22...306 Da kan du jo ikke forvente endring? Ha heller neste måltid etter bare et par timer, så det ikke er krise om middagen ikke frister. Anonymkode: ec058...39a
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2016 #15 Skrevet 9. januar 2016 Det er så deilig å få ærlige og EKTE tilbakemeldinger og hjelp/tips på sånt! Har prøvd å lese mediasaker rundt dette og har prøvd de triksa som "fagfolk" kommer med, og de får det til å høres ut som at alle barn spiser om man bare går frem på den måten.. ingen barn er like og mitt barn er heldigvis ikke alene om dette ser jeg.. tusen takk for ærlige og gode råd skal virkelig ta til meg rådene og ikke stresse med det. Heldigvis er han normalvektig i følge helsestasjonen så da får han hvertfall i seg nok mat. Så får man ta grønsakene og kjøtt når han blir større. Anonymkode: 14a22...306 1
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2016 #16 Skrevet 9. januar 2016 https://www.apotek1.no/produkter/nutridrink-yoghurt-style-bringebaer-4x200ml-827970p prøv å få i disse Anonymkode: 926b9...8ae
Arkana Skrevet 9. januar 2016 #17 Skrevet 9. januar 2016 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Har prøvd å lese mediasaker rundt dette og har prøvd de triksa som "fagfolk" kommer med, og de får det til å høres ut som at alle barn spiser om man bare går frem på den måten.. . Anonymkode: 14a22...306 Sånn oppfatter jeg også det. Det er jevnlig artikler om hvordan man får barna til å bli mindre kresne osv og der er det alltid en magisk løsning og alltid en antydning om at det er foreldrenes skyld at barna er kresne/ikke spiser (hvordan forklarer de da at man innad i en søskenflokk kan ha både barn som er glade i og smaker på all mat og barn som ikke spiser noenting?). Man må bare lukke øyne og øre for såkalte magiske løsninger og råd fra andre som ikke egentlig vet hvordan det er. Det skaper ofte bare skyldfølelse og frustrasjon som ikke fører noe sted.
Arkana Skrevet 9. januar 2016 #18 Skrevet 9. januar 2016 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Dette! Alt for mange stresser noe ekstremt med hva barna spiser og hvor mye. Slapp av, ikke gi spesialbehandling og ikke mas om det. Anonymkode: ec058...39a Dette er ikke den o store løsningen for alle kresne og småspiste barn. Vi stresser aldri med mat og blander oss ikke inn i hva de spiser. Vi gir ikke spesialbehandling. Lillebror får ikke brødskiver eller noe annet om han ikke spiser middag, han vet godt at det ikke blir mer mat før kveldsmat. Han får heller ikke kjeks, frukt, melk og annet mellom måltidene, han får kun mat til faste måltider slik at han rekker å bli sulten. Slik har vi gjort det i årevis uten mer enn ørsmå endringer. Det er fint med råd og "dette fungerte hos oss", men det finnes ikke én bestemt løsning som passer for alle.
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2016 #19 Skrevet 9. januar 2016 Hvordan reagerer helsestasjonen på din ernæringsmessige bekymring for barnet? Hvor mye melk og annen drikke får barnet mellom og før måltidene? Barn med dårlig matlyst får ofte for mye drikke/melk utenom måltidene. Endres dette på, spiser de ofte bedre. Anonymkode: 0c4fa...dc9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå