AnonymBruker Skrevet 9. januar 2016 #1 Skrevet 9. januar 2016 Hei! Jeg ble voldtatt i fjord og skal nå i retten om noen uker. Det var politiet som opprettet sak, ikke jeg som anmeldte. Tingen er at jeg har gruet meg leeeeenge til å vitne i denne rettsaken. Å måtte forklare alt i detalj IGJEN, bare tanken på det gjør meg fysisk uvel. Men, etter mange timer med psykolog tror jeg at jeg skal greie det. Men nå har jeg hørt at siktede, altså voldtektsmannen har rett til å høre på når jeg vitner. Det er for meg totalt uaktuelt. Advokaten hans kan få høre på, men det kommer ikke et jævla pip ut av min munn med han til stede. Er det noen som vet om de kan dispansere fra denne regelen av og til? I denne typen saker? Retten må vel forstå hva det gjør med meg å måtte forklare alt dette foran han som gjorde det? Noen med erfaring på tema? Eller noen som vet? Anonymkode: 41d50...192
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2016 #2 Skrevet 9. januar 2016 Du får høre med bistandsadvokaten din. Anonymkode: 915b1...4f6
Jerry Lee Skrevet 9. januar 2016 #3 Skrevet 9. januar 2016 Nei. Du ber om å få slippe. Det undermennesket har intet krav på å få høre din forklaring. Vondt at du har opplevd dette. Lykke til. ☺
Rosaboble15 Skrevet 9. januar 2016 #4 Skrevet 9. januar 2016 I saker som din er det ofte slik at gjerningsmannen må forlate rettssalen når offeret skal vitne, da etter offerets ønske. Det samme skjer ofte i voldssaker. Det er helt unødvendig at han er til stede, spesielt dersom det er en ekstra belastning for deg. Bistandsadvokaten din kan hjelpe deg med dette. Lykke til!
Cambria Skrevet 9. januar 2016 #5 Skrevet 9. januar 2016 Det må han ikke nei. Eller. Mener det er sånn at han ikke trenger å være I samme rom. Men vil da få sett det via videooverføring eller sånn speilvindu om de har det. Men du må uansett snakke med advokaten om det. Men går det ut over din forklaring så skal du kunne slippe å se han Lykke til! Det er tøft det du skal igjennom, men tror du vil komme deg styrka ut av det!
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2016 #6 Skrevet 9. januar 2016 Straffeprosessloven § 284 første ledd: Retten kan beslutte at en tiltalt skal forlate rettssalen mens en annen tiltalt eller et vitne blir avhørt, såfremt det er særlig grunn til å frykte for at en uforbeholden forklaring ellers ikke vil bli gitt. Retten kan også beslutte at en tiltalt skal forlate rettssalen under behandlingen av en begjæring om anonym vitneførsel, jf. § 130 a. Det samme gjelder når et anonymt vitne skal avhøres. Også andre personer kan av de samme grunner pålegges å forlate rettssalen. Ved avhør av fornærmede, etterlatte eller av et vitne under 18 år, kan retten treffe beslutning om at tiltalte eller andre skal forlate rettssalen også dersom særlige grunner gjør at hensynet til henholdsvis fornærmede, etterlatte eller vitnet tilsier det. I stedet for å pålegge tiltalte eller andre å forlate rettssalen, kan retten beslutte at det settes i verk tiltak slik at vedkommende ikke kan iaktta vitnet. Anonymkode: 57628...96d 1
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2016 #7 Skrevet 9. januar 2016 Er desverre i samme situasjon som deg ts. Jeg ba om lukket sal, slik at ingen andre enn vitner og folk som har noe med saken å gjøre kan være til stede under alle avhørene. Jeg fikk også beskjed om at den siktede ikke trenger å være tilstede under mitt avhør, men vil da kunne se det på en skjerm i et annet rom. Det er helt inforjævlig, rett og slett. Men det er ikke noe vi kan gjøre noe med desverre. Jeg føler virkelig med deg siden jeg er oppi dette selv. Sitter på pinebenken siden jeg må inn om ikke alt for lenge. Heldigvis har du hatt en kort prosess med behandling av saken, min har vart mye lengre enn ett år! Når har du rettsak? Hilsen en som virkelig forstår deg. ❤❤ Anonymkode: a112d...1ab 1
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2016 #8 Skrevet 9. januar 2016 Beklager, ser nå at du skrev at du skulle inn om noen uker! Håper du har god kontakt med psykologen din de nærmeste ukene og at det ikke blir så tøft som du frykter. Hilsen meg som skrev over. Anonymkode: a112d...1ab
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2016 #9 Skrevet 10. januar 2016 Altså jeg er helt enig i at han ikke skal sitte i samme rom, men en person som er tiltalt skal selvfølgelig ha mulighet til å se forklaringen mot seg på en skjerm. Uansett sak er det et viktig rettsprinsipp, kan ikke bli helt Kafkastat heller. Vet dere hvor mange som leverer falske anmeldelser i året? Det er dessverre en del, og da må den siktede ha mulighet for å ta til motmæle. Anonymkode: b9884...84d 6
Gjest Blondie65 Skrevet 10. januar 2016 #10 Skrevet 10. januar 2016 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Altså jeg er helt enig i at han ikke skal sitte i samme rom, men en person som er tiltalt skal selvfølgelig ha mulighet til å se forklaringen mot seg på en skjerm. Uansett sak er det et viktig rettsprinsipp, kan ikke bli helt Kafkastat heller. Vet dere hvor mange som leverer falske anmeldelser i året? Det er dessverre en del, og da må den siktede ha mulighet for å ta til motmæle. Anonymkode: b9884...84d Jeg er helt enig. Men må den anklagede se det live? Er det ikke mulig å la vedkommende se det i opptak.
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2016 #11 Skrevet 10. januar 2016 Du kan be om at han ikke skal sitte i rommet, men han blir nødt til å se det live fra et annet rom eller i et opptak. Lykke til! Du er sterk og dette fikser du. Anonymkode: 97114...f1a
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2016 #12 Skrevet 10. januar 2016 2 timer siden, Blondie65 skrev: Jeg er helt enig. Men må den anklagede se det live? Er det ikke mulig å la vedkommende se det i opptak. Bevisumiddelbarhet. Anonymkode: 45f62...4dc 3
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2016 #13 Skrevet 10. januar 2016 3 timer siden, Blondie65 skrev: Jeg er helt enig. Men må den anklagede se det live? Er det ikke mulig å la vedkommende se det i opptak. Selvfølgelig må han se det live for å kunne svare på anklagen også umiddelbart. En må huske på at disse er på dette tidspunktet kun er anklager. Mannen er ikke skylding. Anonymkode: 7d66a...303 4
Gjest sule Skrevet 10. januar 2016 #14 Skrevet 10. januar 2016 Dette er jo ikke svar på spørsmålet ditt men tenk på hvor liten han må føle seg når du vitner. Og tenk på at om det er jækelig å snakke for deg så er faktisk det at det synes hvor stor belastning er noe som hjelper saken din. Og ingen har stein ansikt i en sånn situasjon. Etterpå vil du vokse på at du klarte det. Snakk med psykologen din. Kast noe i veggen skrik eller gråt og få det ut så du kan gå videre for det kommer til å bli bedere! Du er ei tøff dame og du er på god vei nå! :-) Lykke til!
Gjest Blondie65 Skrevet 10. januar 2016 #15 Skrevet 10. januar 2016 Et øyeblikk siden, sule skrev: Dette er jo ikke svar på spørsmålet ditt men tenk på hvor liten han må føle seg når du vitner. Og tenk på at om det er jækelig å snakke for deg så er faktisk det at det synes hvor stor belastning er noe som hjelper saken din. Og ingen har stein ansikt i en sånn situasjon. Etterpå vil du vokse på at du klarte det. Snakk med psykologen din. Kast noe i veggen skrik eller gråt og få det ut så du kan gå videre for det kommer til å bli bedere! Du er ei tøff dame og du er på god vei nå! :-) Lykke til! Det er nå slett ikke sikkert han er sånn laget at han føler seg liten. Kanskje det motsatte dessverre.
Gjest sule Skrevet 10. januar 2016 #16 Skrevet 10. januar 2016 Et øyeblikk siden, Blondie65 skrev: Det er nå slett ikke sikkert han er sånn laget at han føler seg liten. Kanskje det motsatte dessverre. Åja? Han er ikke i kontroll i den situasjonen så jeg tipper han ikke liker den situasjonen heller.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå