lulle Skrevet 9. januar 2016 #1 Del Skrevet 9. januar 2016 Jeg og samboer er invitert til et vennepar på middag ikveld. På menyen står gårdens kanin. Det er ikke en gård som driver med kaninoppdrett, men kaniner som har vært (delvis) kosedyr på garden. Skjønner ikke hvordan jeg skal få ned en eneste bit av dette måltidet og lurer på om jeg er sær og tynnhudet eller hva? Hva tenker andre om denne situasjonen? 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Faria Skrevet 9. januar 2016 #2 Del Skrevet 9. januar 2016 Kanin er godt. Men har kaninen bare vært kjæledyret dems? Så er det litt sært. 17 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2016 #3 Del Skrevet 9. januar 2016 Jeg har spist kanin et par ganger. Det smaker som kylling. Det er jo litt spesielt at de vil spise kosekaninen sin, men.. deres valg. Anonymkode: 18b59...029 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ananas. Skrevet 9. januar 2016 #4 Del Skrevet 9. januar 2016 At kanin er godt. Jeg hadde skjønt det om det var en kanin du selv har hatt et forhold til, men ikke at det er noen andre som har hatt det. Har ikke så mange gode råd å komme med, men vil oppfordre deg til å smake, og å prøve å holde bildene av kaninen "i live" på avstand. Eventuelt får du stå over å spise kaninen, med den reelle forklaringen, men ved å legge det frem på en måte som ikke er anklagende til de selv velger å servere/spise kaninen (altså at det er ditt "problem", ikke noe de har gjort feil). 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Puselusk Skrevet 9. januar 2016 #5 Del Skrevet 9. januar 2016 da sier du at du ikke liker å spise kanin. Jeg liker f.eks. kylling men er ikke spesielt glad i f.eks. grisekjøtt, ku etc Så omtrent alt kjøtt jeg spiser er type fugl. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daria Skrevet 9. januar 2016 #6 Del Skrevet 9. januar 2016 De jeg kjenner som bor/har bodd på gård har ofte et mer pragmatisk forhold til dyr, uavhengig av hva slags forhold de har hatt til dyret mens det var i live - forskjellen på kjæledyr og nyttedyr er ofte ikke så stor. Se den positive siden av det - den kaninen har hatt et bedre liv enn de fleste dyr andre vi spiser. 41 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mrs. Random Nick Skrevet 9. januar 2016 #7 Del Skrevet 9. januar 2016 Jeg hadde tilfeldigvis fått diaré eller noe lignende jeg, den dagen, kjenner jeg. Før selskapet/sammenkomsten skulle vært.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2016 #8 Del Skrevet 9. januar 2016 Nei fy så sært... Jeg ville ha stått over. Anonymkode: 64a0e...e7a 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2016 #9 Del Skrevet 9. januar 2016 Jeg kommer fra gård og vi spiste jo kopplammene selv om de var "kjæledyr". Er dere som legger for mye i det. Det er bare bra å vite hvor maten dere spiser faktisk kommer fra. Anonymkode: 7e66d...1ab 30 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2016 #10 Del Skrevet 9. januar 2016 6 minutter siden, Daria skrev: De jeg kjenner som bor/har bodd på gård har ofte et mer pragmatisk forhold til dyr, uavhengig av hva slags forhold de har hatt til dyret mens det var i live - forskjellen på kjæledyr og nyttedyr er ofte ikke så stor. Se den positive siden av det - den kaninen har hatt et bedre liv enn de fleste dyr andre vi spiser. Helt riktig. Kjøttet vi spiser kommer fra dyr som har levd et liv. Det kan være lett å glemme når kjøttdeigen ligger flatpakket på rema1000. Anonymkode: 7e66d...1ab 16 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ashera Skrevet 9. januar 2016 #11 Del Skrevet 9. januar 2016 (endret) Kanin er veldig godt! Oppdrettere har dessuten ikke dyr som kosekaniner på den måten vi andre har det. Kanin er nesten det mest miljøvennlige kjøttet som finnes. De trenger ikke prosessert for slik som f.eks. kylling og til forskjell fra storfe slipper de ikke ut miljøforurensende gass. Kjøttet er både magert og sunt. Langt flere burde ha spist kanin! For endel år siden spiste vi knapt kylling i dette landet. Nå er det på alle bord (det har vi lært av resten av Europa, dessverre har vi også fått kyllingindustrien på kjøpet). Kanin er vanlig spise i mange andre europeiske land. Det burde vi lære av. Endret 9. januar 2016 av ashera 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NumberSix Skrevet 9. januar 2016 #12 Del Skrevet 9. januar 2016 Jeg hadde sett det som en spennende mulighet for å smake noe nytt, ettersom jeg ikke har smakt kanin før. Jeg er oppvokst på gård, og synes det er noe tull å skulle se på dyrene som noe som ikke kan spises. Folk kan virkelig ikke gå rundt og tenke at "ånei, stakkars lille kaninen som har blitt kost masse med og vært kjæledyr skal bli spist". Da kan man bli vegetarianer. Kaninen har sikkert hatt et langt og godt liv på gården, og man kan like gjerne nyttegjøre seg dyret når det likevel er dødt. Har du samme forhold til biffen du spiser? Den har en gang vært en liten, søt kalv som barna på gården sikkert har kost masse med. Så ja, jeg synes du er litt tynnhudet. Hadde det vært ditt eget dyr som du var veldig, veldig knyttet til, da hadde jeg til en viss grad forstått motvilligheten. Men det er det ikke. Dra dit, utvid horisonten din litt med ny type kjøtt. Det er bare et dødt dyr, på lik linje med biffen du kjøper i butikken. 18 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cathrine88 Skrevet 9. januar 2016 #13 Del Skrevet 9. januar 2016 Jeg hadde stått over. For meg har det ikke noe å si at det ikke er jeg som har hatt et nært forhold til kaninen - jeg ville ikke ha spist andres katter og hunder heller. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2016 #14 Del Skrevet 9. januar 2016 Kanin til middag, og ja, ungenes kjæledyr, var helt vanlig middagsmat/søndagsmiddag på 1960 og 1970 tallet. Begynn å tenk på alt det andre du putter i deg uten å tenke over hva det er eller hvor det kommer fra, og du kan slutte å spise. Dersom det var en vill hare de hadde fanget fra skogen, ville reaksjonen vært det samme? Kanin og hare smaker ganske likt, og minner om høns. Du overlever helt sikkert, og blir en erfaring rikere. Anonymkode: 1cc5f...a69 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kaleidoskop Skrevet 9. januar 2016 #15 Del Skrevet 9. januar 2016 Jeg hadde spist det, aldri smakt før... Men om du synes det er ubehagelig kan du ikke bare forsyne deg MASSE av det andre, trenger ikke si noe som helst av deres valg av middag. Ta en liten bit kjøtt når du skal forsyne deg av det. Drukne det i poteter og saus, så er det ingen som ser at du ikke spsier kaninen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
wintergirl Skrevet 9. januar 2016 #16 Del Skrevet 9. januar 2016 Jeg hadde ikke klart det. Hva andre mener er deres sak. Hvis du, ts syns det er sært så kan du bare si at du ikke er i form i kveld. Vi er forskjellige når det kommer til sånt og det må bare respekteres. Hvis du er følsom på dette så kan du også fortelle venninna di om hvordan du føler om å spise dyr som delvis har vært kjæledyr så hun vet dette til neste gang og forhåpentligvis respekterer dine følelser om dette med å spise kjæledyr. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2016 #17 Del Skrevet 9. januar 2016 Jeg hadde sagt nei takk, men alle som kjenner meg vet at jeg er over gjennomsnittet glad i dyr. Har problemer med å spise lam,rein etc også. Jeg respekterer at de spiser kanin, så får de respektere at jeg ikke gjør det! Anonymkode: 7cc8d...b92 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2016 #18 Del Skrevet 9. januar 2016 17 minutter siden, ashera skrev: Kanin er veldig godt! Oppdrettere har dessuten ikke dyr som kosekaniner på den måten vi andre har det. Kanin er nesten det mest miljøvennlige kjøttet som finnes. De trenger ikke prosessert for slik som f.eks. kylling og til forskjell fra storfe slipper de ikke ut miljøforurensende gass. Kjøttet er både magert og sunt. Langt flere burde ha spist kanin! For endel år siden spiste vi knapt kylling i dette landet. Nå er det på alle bord (det har vi lært av resten av Europa, dessverre har vi også fått kyllingindustrien på kjøpet). Kanin er vanlig spise i mange andre europeiske land. Det burde vi lære av. Men nå skriver TS at det ikke dreier seg om oppdrettere som sådan, men derimot nettopp om gårdens kjæledyr. Skjønner at det kan føles litt annerledes når man faktisk vet om det. Selv ville jeg vært litt skeptisk mht kaninens kosthold - dyr som skal brukes til mat bør jo få fôr deretter, mens man kanskje tenker annerledes når man velger mat til et kjæledyr? Ellers enig i resonnementet ditt. Anonymkode: d17e7...167 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosaboble15 Skrevet 9. januar 2016 #19 Del Skrevet 9. januar 2016 For meg hadde dette vært helt naturlig, men jeg er oppvokst på gård. Vi hadde ikke kaniner, men vi hadde andre dyr. Når jeg var liten hadde jeg ansvar for kalvene. Jeg flaskematet dem, jeg koste med dem, og noen ganger gikk jeg tur med dem. Allikevel har det alltid vært naturlig for meg å spise dem til slutt. Allikevel synes jeg du skal følge magefølelsen din og ikke spise noe du ikke vil. Hvis det føles unaturlig for deg å spise familiens kjæledyr, så er det greit! 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Feyfeyhey Skrevet 9. januar 2016 #20 Del Skrevet 9. januar 2016 (endret) . Endret 31. juli 2016 av Feyfeyhey 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå