Gå til innhold

Bekledning på ski - undertøy??

Gjest earlgrey

Anbefalte innlegg

Gjest earlgrey

Skal på skitur i Nordmarka om ikke så lenge. Jeg er en veldig frossen type, og tenker derfor å bruke to lag undertøy (er meldt over 15 minus i Oslo). I forhold til svette osv, er det best å ha syntetisk undertøy innerst og ullundertøyet over eller omvendt? :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• 2 uker senere...

Ull innerst! Jeg hadde ullshorts, ullstilongs og så en tynn skibukse i dag. Her var det bare 0 grader så det gikk fint, men jeg merker alltid etterpå hvor nedkjølt rumpa mi blir.

Anonymkode: d80e3...b34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntetisk innerst siden du skal være i aktivitet. Ser det er delte meninger her, jeg har syntetisk innerst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 17.1.2016 at 20.02, AnonymBruker skrev:

Ull innerst! Jeg hadde ullshorts, ullstilongs og så en tynn skibukse i dag. Her var det bare 0 grader så det gikk fint, men jeg merker alltid etterpå hvor nedkjølt rumpa mi blir.

Er jo ikke rart det. Ull absorberer fuktighet og du har derfor gjennomvått tøy på deg konstant. Har du syntetisk innerst (som du skal ha på høyere aktivitet) så trekker superundertøyet fuktigheten ut og ullen vil forsatt kunne isolere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anbefaler en vindtett bukse og jakke egnet til forholdene. Disse trenger ikke være så tykke. Holder å f eks ha Devold duo active under. Dette settet er et tolags undertøyssett perfekt for aktivitet i kulda. Ett lag med syntetisk "superundertøy" innerst og et lag med merinoull ytterst. Så er det selvsagt viktig å dekke godt til i halsen med buff eller lignende. Kjekt å trekke over munn/nese om det blir veldig kaldt. Vil også anbefale lue i stedet for pannebånd og votter (eventuelt lobster votter) i stedet for hansker :) Jeg har Wind lock lobster vott fra Rex og de holder varmen godt.  Tynne ullsokker i skiskoa er også å foretrekke når det er skikkelig kaldt som nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 18.1.2016 at 0.18, Dwight skrev:

Er jo ikke rart det. Ull absorberer fuktighet og du har derfor gjennomvått tøy på deg konstant. Har du syntetisk innerst (som du skal ha på høyere aktivitet) så trekker superundertøyet fuktigheten ut og ullen vil forsatt kunne isolere.

Nei, den blir kald selv om jeg bare går en tur I boligområdet mitt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...