Gå til innhold

Hundeeiere som ikke kan ha hunden i bånd!!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kommer støtt og stadig over folk som har delt innlegg på facebook om hunder som har forsvunnet. Lest artikkler om det på nettet. Senest nå i Desember var det en hund som eieren ikke hadde hatt i bånd, og hunden hadde forsvunnet, vært savnet i over en uke sto det. Ute i kulda, rett før jul. Vet ikke om de har funnet igjen hunden sin. Nå så jeg på facebook en som hadde delt at hunden hans hadde forsvunnet 1.Januar, og senest 7.Januar var det fortsatt ingen tegn til hunden.. HERREGUD sier jeg bare, stakkars hund som er ute alene i denne SPRENGKULDA.. Hvorfor i svarte kan ikke eierene ha hundene sine i bånd lurer jeg på??Og da tenker jeg på sånn bånd som er regulerbart, som er ganske langt. Ja hunder liker å løpe fritt rundt om kring, men det må da kunne gå ann å ta LITT mer hensyn nå på vinteren i det minste??? Kjenner jeg blie så vannvittig provosert, og hjertet mitt blør for de stakkars hundene som fosvinner slik og er ute helt alene i denne kulden :( 

Anonymkode: 2a4a6...372

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er egentlig litt delt når det gjelder dette emnet. Valper, "uberegnelige" hunder og lignende er jeg enig i at alltid bør holdes i bånd når man er ute. Samtidig synes jeg det blir litt i overkant å f.eks. ikke la hunden gå ut på terrassen med resten av familien o.l. (hvor det også er en liten risiko for at den kan "rømme") uten bånd. 

Men når man faktisk er på tur, både kjente og ukjente steder, har jeg som hovedregel at hunden er i bånd. Da snakker vi sikkert 95% prosent av tiden. Men jeg ser også hvor vanvittig kjekt det er for hunden å av og til få løpe helt fritt et par minutter. Min hund er omplasseringshund som ikke er helt lydig alltid (men aldri aggressiv, mest redd og unnvikende, løper til meg om den er usikker), så det skjer derfor sjelden da jeg ikke stoler 100% på at den lyder når jeg tilkaller den. Derfor har vi en fast plass som er oversiktlig og litt i en slags blindvei hvor jeg kan stå i eneste "utvei" og la hunden løpe på innsiden, og den får kun lov når jeg ikke ser andre mennesker, dyr, biler eller maskiner i nærheten. Og av og til om vi er ute seeeent på kvelden får den spurte til inngangsdøren alene (og tar da av og til et par runder frem og tilbake mot meg). 

Jeg vet jo at risikoen for at noe f.eks. kan skremme den eller at den får ferten av noe interessant og stikker avgårde er der. Men det blir en avveining mot hvor mye livsglede jeg ser det gir hunden. Derfor har jeg tatt de forhåndsreglene jeg har, og velger å ta den sjansen en sjelden gang for hundens skyld. Det blir litt som med unger, egentlig - man tar en risiko ved å ikke være med dem over alt, men å dra på fotballbanen eller lekeplassen litt unna med venner har så mange positive aspekter at det veier opp.

Anonymkode: 0b2c4...f9f

• Liker 5
Skrevet

Jeg synes det er viktig for hundens velferd at den skal få være mye løs. Det forutsetter da selvsagt at man legger ned arbeid i at hunden kan fungere løs (at den ikke løper bort til folk og hunder, at den kommer på innkalling, holder seg nær eier..). Og at man selvsagt har hunden i bånd der dette er nødvendig (nyttårsaften, nær trafikkerte veier osv).

Vi vet veldig lite om hvorfor hundene som forsvinner har stukket av. Kanskje har de kommet seg ut en dør, kanskje har noen andre passet på dem... 

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Vi har kjøpt GPS til vår voff. Den har en rekkevidde på mange kilometer. Det er litt dyrt, men da ser vi hvor han er når vi er ute på tur. Har en hund med MYE energi så han trenger å løpe litt :) 

Anonymkode: 3222d...706

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Tabris skrev:

Jeg synes det er viktig for hundens velferd at den skal få være mye løs. Det forutsetter da selvsagt at man legger ned arbeid i at hunden kan fungere løs (at den ikke løper bort til folk og hunder, at den kommer på innkalling, holder seg nær eier..). Og at man selvsagt har hunden i bånd der dette er nødvendig (nyttårsaften, nær trafikkerte veier osv).

Vi vet veldig lite om hvorfor hundene som forsvinner har stukket av. Kanskje har de kommet seg ut en dør, kanskje har noen andre passet på dem... 

Har man hundens ved og vel I tankene må man holde de I bånd uansett!  Eiere får f gjøre en innsats å finne en hundepark de kan løpe fritt i! Jeg er så  jææææææækli lei av å finne ensomme hunder som eierne har "mistet" og kun takke være min og andre oppmerksomme folk ikke døde I trafikken el.   Jeg har pitbull/mastiff mix  selv og aldri I verden til tross for at han er trent og snill som dagen er lang vil gå uten bånd!  . Siden jeg elsker dyr så tar jeg vare på de! Der krever  jeg også av andre eiere og  har fått fjernet hunder fra hjem der de gjentatte ganger er blitt sett uten bånd.        Jeg har lyst til å le de opp I ansiktet når de skjønner de mister hundene sine  , men tar meg i det og fokuserer max på å finne ny kjærlig og egnet eier!

Anonymkode: fca4b...867

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kommer støtt og stadig over folk som har delt innlegg på facebook om hunder som har forsvunnet. Lest artikkler om det på nettet. Senest nå i Desember var det en hund som eieren ikke hadde hatt i bånd, og hunden hadde forsvunnet, vært savnet i over en uke sto det. Ute i kulda, rett før jul. Vet ikke om de har funnet igjen hunden sin. Nå så jeg på facebook en som hadde delt at hunden hans hadde forsvunnet 1.Januar, og senest 7.Januar var det fortsatt ingen tegn til hunden.. HERREGUD sier jeg bare, stakkars hund som er ute alene i denne SPRENGKULDA.. Hvorfor i svarte kan ikke eierene ha hundene sine i bånd lurer jeg på??Og da tenker jeg på sånn bånd som er regulerbart, som er ganske langt. Ja hunder liker å løpe fritt rundt om kring, men det må da kunne gå ann å ta LITT mer hensyn nå på vinteren i det minste??? Kjenner jeg blie så vannvittig provosert, og hjertet mitt blør for de stakkars hundene som fosvinner slik og er ute helt alene i denne kulden :( 

Anonymkode: 2a4a6...372

Er 100%enig i hva du skriver.

Gjest cheshirecat
Skrevet

Har hund selv og må si at folk som ikke har bånd på bikkja si er den ene mennesketypen jeg regelrett hater.

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, cheshirecat skrev:

Har hund selv og må si at folk som ikke har bånd på bikkja si er den ene mennesketypen jeg regelrett hater.

Enig. De er på topp tre listen min. 

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, cheshirecat skrev:

Så du hater altså alle som har gjeterhunder og jakthunder?

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Så du hater altså alle som har gjeterhunder og jakthunder?

Sjarmerende!  Din evinnelige petimeter. Knotten hadde problemer med å forstå hva vedkommende mente ser jeg.

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har man hundens ved og vel I tankene må man holde de I bånd uansett!  Eiere får f gjøre en innsats å finne en hundepark de kan løpe fritt i! Jeg er så  jææææææækli lei av å finne ensomme hunder som eierne har "mistet" og kun takke være min og andre oppmerksomme folk ikke døde I trafikken el.   Jeg har pitbull/mastiff mix  selv og aldri I verden til tross for at han er trent og snill som dagen er lang vil gå uten bånd!  . Siden jeg elsker dyr så tar jeg vare på de! Der krever  jeg også av andre eiere og  har fått fjernet hunder fra hjem der de gjentatte ganger er blitt sett uten bånd.        Jeg har lyst til å le de opp I ansiktet når de skjønner de mister hundene sine  , men tar meg i det og fokuserer max på å finne ny kjærlig og egnet eier!

Det er jo helt sykt det du skriver. Du kan ikke få hunder fjernet fra hjemmet på det grunnlaget at de går uten bånd. Det er faktisk ikke båndtvang nå så om folk ønsker å ha hunden løs har de lov til det. 

Jeg har en liten hund som elsker å gå uten bånd. Hun forvandler seg til en lykkelig liten rakett når hun er løs. Hun kommer alltid på innkalling og holder seg i nærheten av meg. Ser ikke problemet. Har selvsagt bånd på henne rundt nyttårsaften og bør trafikkerte veier, men ser ikke poenget med å bruke bånd på fjellturer der vi er så og si alene. Hundepark har vi heller ikke tilgang på her  

Du vet ikke hvorfor disse hundene er løse, mest sannsynlig har de klart å "rømme" når noen åpnet døren osv. Spesielt når det er løpetid i området. Naboen sin hund er f.eks en mester på å stikke av selv om eierne gjør sitt for å holde den inne. Er ikke alltid like lett når en har 2 små barn. 

• Liker 9
Gjest cheshirecat
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enig. De er på topp tre listen min. 

Nå ble jeg nyskjerrig på hvem de andre to er 😁

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sjarmerende!  Din evinnelige petimeter. Knotten hadde problemer med å forstå hva vedkommende mente ser jeg.

Hehe, man vet man har slått noen ned i støvlene når det eneste de greier lire av seg er personangrep tilbake :) 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hehe, man vet man har slått noen ned i støvlene når det eneste de greier lire av seg er personangrep tilbake :) 

Skjerp deg WoopWoop

Anonymkode: 41323...349

Skrevet
45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er uenig. Har man hundens ve og vel i tankene så trener man hunden til å fungere løst, og har den i bånd hvor det er mest forsvarlig. 

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Har mye heller bikkja løs under kontrollerte former, enn å ta den med til en hundepark der de late hundeeierne drar for å slippe å gå tur med de dårlig sosialiserte, ufordragelige hundene sine.

Anonymkode: c8bc8...d0d

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Er så enig, jeg har fått kjeft så mange ganger fordi hunden min har flydd på andre hunder. Min er aggressiv mot hunder, den vil fly på om andre hunder kommer for nære, da spiller det liten rolle om eieren til den andre hunden, som er løs, brøler at den ikke er aggressiv, det er ikke min hund jeg er bekymret for, det er din. Jeg går med min i bånd. Har spurt pent en bonde i nærheten om vi kan låne det inngjerdede jordet hans på kvelden så min kan løpe løs, og det har jeg fått ja til. Man må ta ansvar når man har hund.

Anonymkode: f65d1...21d

• Liker 1
Gjest Spiderman
Skrevet
49 minutter siden, cheshirecat skrev:

Fordomsfulle mennesker som hater folk av slike grunner er mennesketypen jeg regelrett syntes synd på og som regelrett har et dårlig forfold med seg selv som de må få utløp ved å være negative mot andre. Gjentar regelrett.

Stakkars mennesker :(

Gjest cheshirecat
Skrevet
1 minutt siden, Plaskebrus skrev:

Fordomsfulle mennesker som hater folk av slike grunner er mennesketypen jeg regelrett syntes synd på og som regelrett har et dårlig forfold med seg selv som de må få utløp ved å være negative mot andre. Gjentar regelrett.

Stakkars mennesker :(

Haha! 

Skrevet
26 minutter siden, Tabris skrev:

Jeg er uenig. Har man hundens ve og vel i tankene så trener man hunden til å fungere løst, og har den i bånd hvor det er mest forsvarlig. 

Har man hundens ve og vel som pekepinn trener man hunden til å trives godt i bånd, fungere både løst og i bånd og etter min mening har hunden løs når det er forsvarlig. Hvis man har en hund som mistrives så sterkt i bånd at man må se an forsvarligheten i å holde den i bånd, har man gjort noe feil med hunden. 

Selv har jeg to hunder som begge koser seg på turer i bånd, og ofte er belønningen når man kommer fram (på fjellet, park osv) at de får springe løst. Men de er rett og slett glade i å gå i bånd! 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...