AnonymBruker Skrevet 8. januar 2016 #1 Skrevet 8. januar 2016 Alltid, i media, bryr alle seg kun om barna. De uskyldige små barna i krigsherjede områder o.l. Men hva med tenåringene, ungdommene, de voksne og eldre? Lider ikke de like mye? Jeg forstår jo at små barn virker så uskyldige i all elendigheten, men en 13 år gammel gutt eller en 18 år gammel jente er da også uskyldige i mine øyne. Eller hva med ungdommen i 20-årene? Det bare virker som om folk kun vil ha mødre med små barn til Norge, men fortjener ikke foreldre med større barn og tenåringer og ungdommer også å komme til et trygt land? Jeg syns også voksne og eldre fortjener et verdig liv, men ... Anonymkode: d221d...47b 3
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2016 #2 Skrevet 8. januar 2016 Ingen som har et godt svar? Anonymkode: d221d...47b
Gjest 123Sol Skrevet 8. januar 2016 #3 Skrevet 8. januar 2016 Lurer jeg også på.. de er liksom viktigere enn alt annet. Og det gjelder uansett hva, ikke bare i krig, men i bilulykker ol. Nei, barn er ikke mer verdt enn en 30 åring eller en 80 åring.
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2016 #4 Skrevet 8. januar 2016 Det har nok med at når man ser barn som lider, vekkes ett beskyttelses- og omsorginnstinkt hos mange. Det skaper mange klikk og debatter som igjen ofte utløser mer hjelp til disse utsatte områdene. Barna er helt totalt uskyldig i kriger osv som skjer rundt i verden. Barn kan gjøre svært lite og er veldig avhengig av å bli hjulpet for å overleve. Det spilles rett og slett på samvittigheten. Anonymkode: 8aad7...df6 3
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2016 #6 Skrevet 8. januar 2016 Men er 13 åring eller 18-åring er vel også ganske forsvarsløse? Når man er ung vet man vel ikke alltid hva man skal gjøre? Skjønner at barn og babyer spiller mer på menneskers følelser, men jeg syns det er forferdelig å høre om tenåringer som prøver å overlever når de fortsatt er avhengig av foreldrene ... man er jo ikke akkurat livserfaring når man er 18. Anonymkode: d221d...47b
Gjest Balian de Ibelin Skrevet 8. januar 2016 #7 Skrevet 8. januar 2016 Alle er vel bunn å grunn like mye vært men jeg synes det er mer tragisk når en ung person dør enn når en gammel person dør.
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2016 #8 Skrevet 8. januar 2016 Jeg tenker også på de med funksjonshemming eller utviklingshemming, om de i det hele tatt får leve:\ Anonymkode: f34f5...79a
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2016 #9 Skrevet 8. januar 2016 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ingen som har et godt svar? Anonymkode: d221d...47b Svaret er jo enkelt (om ubehagelig): en eldre person har mindre liv igjen. Altså færre år å dele "økt livskvalitet" på. En eldre person er dermed den letteste å ofre. De har hatt 50+ ok eller gode år. En voksen i sin beste alder har av alle aldersgrupper den beste sjansen til å klare seg selv. Vedkommende kan rasjonalisere, konsekvensvurdere og ta egne avgjørelser (og rasjonelt sett, fra samfunnets side, bør voksne ofre livet I kampen mot despoter/grupperinger el. - kun da kan man håpe å vinne frem). Man ønsker derfor å oppmuntre voksne til å bli. Og, ja, det vil av og til si, å dø. Bare spør motstandsfolk under krigen. Barn derimot kan ikke med særlig hell ta egne avgjørelser eller regnes som ansvarlig for eget liv. Og når en regner kostnad vs antall år økt livskvalitet får en jackpot. I tillegg er det enklere å integrere en 3 åring enn en 30 åring. Lettere å lære dem språk, kultur og normer. For mennesker, når de er grupper på 10-12 millioner på jakt etter økt livskvalitet blir redusert til tall. Rett og slett fordi vi aldri vil kunne redde alle, kun noen. Og da redder man enten de billigste eller de nyttigste. Verden er brutal. Anonymkode: 9a3d2...9d2 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå