Gå til innhold

Uviten brud!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei!

Jeg skal gifte meg. MEn jeg aner overhodet ikke hva og hvordan jeg skal begynne å planlegge. Hva er viktigst, hva skal jeg få med meg, hvor kan jeg finne billig. Hva koster ditt og hva koster datt. Ikke noe kirkebryllup. Skal planlegger kun festen. Noen her som handla kjole fra ebay? Med andre ord, HJELP!!!!!!!!!!!!!!!!

Anonymkode: 5c194...f4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjøp deg noen bryllupsblader og start der med å lese deg opp. Les masse tråder her hvor folk beskriver sine brylllup, eller deler tips og erfaringer.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finn dato, velg vielsemåte (skal dere ha humanistisk må dere booke vigsler), hvor mange folk ca og finn lokaler som passer, lag ordentlig gjesteliste, hva skal dere spise? Drikke? Finn klær, dekor/blomster/musikk/underholdning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hugs prøvepapir, finn forloverar, ringar, skriv gjestelista og send ut invitasjonar. Bestem budsjett og hald det! Du kan ha 100 gjester frå 50 000 og oppover så langt du vil...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mrs. Random Nick

Jeg hadde ikke handla brudekjolen min på nett med mindre du er helt sikker på størrelsen din, og at du er 100 % sikker på hvordan den ser ut. I fysiske butikker er det lettere å prøve ulike kjoler, og man kan få en annen følelse av å ha kjolen på kroppen sin enn når den henger på et stativ/er i en nettbutikk. 

Når det er sagt ville jeg vært ute i god tid med brudekjolen da det varierer hvor lenge (kan ta flere måneder) fra man har kjøpt den (betaler da gjerne halve prisen når avtalen inngås) til man får den (når man da betaler resten av beløpet). Dette kommer selvsagt mye an på hvor mye perlebroderi det er på den/hvordan den ellers er lagt opp, Kan også hende du må til ekstern sydame etterpå for å sy den inn/ut; eventuelt fikse på høyden så sett av gjerne et halvår på den. Du bør også ringe brudekjolebutikkene i forveien for å avtale time hos dem der du kan titte på brudekjolene. Det er det de pleier å foretrekke. Ha gjerne med deg forloveren din, men ikke for mange personer når du skal prøve brudekjoler er mitt råd (ellers kan det bli veldig mange meninger å forholde deg til).

Du bør sette opp budsjett slik at du har peiling på hvilke summer akkurat du og din forlovede kan bruke. Akkurat det er svært varierende. 

Ikke la noen foreldre/svigerforeldre få lov til å sponse bryllupet økonomisk med mindre dere eksplisitt sier svært tydelig at dere ordner deres bryllup på deres egne premisser!

Skal dere ha en profesjonell fotograf bør dere også booke time hos denne fotografen så snart dere har satt dato for vielsen og funnet ut stedet der dere skal gifte dere.

Forlover er også greit å velge minst 6 måneder i forveien. Snakk gjerne sammen med den aktuelle personen om dine forventninger til hennes rolle, og om dere ikke klarer å komme sammen om kompromisser (jeg ville for eksempel gjerne at min forlover og mannens forlover skulle sitte i samme bil som oss til/fra kirka og at min forlover skulle kjøre, men dette var ikke min forlover interessert i for eksempel, så må du finne ut hvor viktig det kriteriet er for deg, eller om du bør velge en annen forlover heller. Det er også smart å tenke over om du ønsker at hun skal være med deg til frisør på selve bryllupsdagen, eller om du eventuelt skal dra dit alene hvis du skal ha en proff frisør.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.brudeblogg.no/bryllup/sjekkliste/ 

Denne siden har hjulpet meg veldig på veien! :) Spesielt denne sjekklisten! Var helt blank jeg også, så å komme i gang var ufattelig vanskelig!

Når det gjelder kjole anbefaler jeg å i alle fall å prøve kjoler i salong før du bestiller noe fra nett. Her var tanken å handle på nett først, men innså fort at det ikke ville gå, da alle kjolene er HELT forskjellige, selv om de nesten er helt like! Så jeg sier tommel opp for salong, til tross for at prisene er litt høyere! Men man får jo som regel det man betaler for også! :) 

Masse lykke til i planleggingen! Det er utrolig gøy når man først kommer inn i det! :biggrin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mitt beste råd må vel være at dere setter dere ned, puster dypt og tenker på hva slags type bryllup dere vil ha. Vil dere ha det stort med stor prinsessekjole og glitter og stas og the whole nine yards, eller vil dere ha noe nedtonet med en kjole som "ikke nødvendigvis er en brudekjole" og avslappet stemning med få gjester?

Det er lett å gå seg vill i bryllupsjungelen og tenke at "det er det mange som gjør, da må vel vi også gjøre det sånn". Det er så mange vakre bryllup som er dokumentert og lagt ut på nett og i blader at det er jammen ikke lett å huske hva du egentlig selv vil til slutt.

Så kan det være greit å lage en liste: hva må vi kjøpe, hva må vi bestille, hva må vi lage, hvem må vi gjøre avtaler med og når skal alt dette gjøres?

Kos dere, og ikke la stresset ta dere, planleggingen kan også være kos :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...