Gjest lilletroll Skrevet 11. oktober 2004 #21 Skrevet 11. oktober 2004 Stakkars lille gutten som vokser opp med en så trangsynt pappa
Gjest :-) anna (ikke pålogga) Skrevet 12. oktober 2004 #22 Skrevet 12. oktober 2004 Dette ble da en ganske usaklig tråd etterhvert. Må ærlig innrømme at om jeg hadde kommet opp i problematikken så hadde jeg nok valgt den enkleste veien. Ufarliggjort situasjonen og barnets lek så godt jeg kunne. Og jeg hadde kanskje tydd til noen udokumenterte påstander jeg da... Sagt at det er helt vanlig at gutter leker med jenteleker også... at det ikke er noe han skal tenke så mye på, og at gutten hans er en fin flott gutt som er kompis med hele barnehagen... og som absolutt er en av gutta også. Men at barn i dag er mindre bevisst på kjønn enn det vi var i barndommen. Og kanskje sagt at det er mer vanlig nå at gutter leker med jenteting også, og at det har med at samfunnet har forandra seg. At menn i dag er mer engasjert i familiene sine enn det de var for noen generasjoner siden. (Før i tiden var det for eksempel uvanlig at pappaen engasjerte seg i barnets hverdag på barnehagen) Så dermed definerer ikke barnet dokker som jenteleker på samme måte som man gjorde før. Smågutter leker med dokker også fordi de også skal vokse opp til å bli omsorgspersoner slik som pappaene sine. Men det er jo are noe jeg tror da...
søndagsengel? Skrevet 13. oktober 2004 #23 Skrevet 13. oktober 2004 Nå bryter jeg kanskje tråden, men jeg vil bare minne om at det ikke er mer enn 15-20 år siden mange pedagoger (blant dem mine foreldre) ga jenter "gutteleker" og gutter "jenteleker" for at de ikke skulle bli "ensporet"... Mulig du kan finne noe om dette, og heller fortelle faren hva som kan være positivt med at gutten leker med "jenteleker"? Og du kan sikkert finne dokumentasjon på at man blir født homofil, at det ikke er noe man blir.
Gjest Kari N Skrevet 13. oktober 2004 #24 Skrevet 13. oktober 2004 Jeg ville ha tatt kontakt med nærmeste høyskole for førskolelærerutdanning eller institutt for pedagogikk hos nærmeste universitet. Du kan sikkert ta kontakt både via tlf og e-post. De som arbeider på slike steder er oppdatert på nyeste forskning, og har ellers god oversikt over faglitteratur på slike temaer. Bibliotek (spesielt på høyskole/universitet) kan også gi deg gode tips om faglitteratur om emnet. Synes du kan si til far at han ikke kan kreve at dere i barnehagen skal nekte barnet å leke med jenter eller jenteleker. Dette på grunn av pedagogisk syn som er felles for barnehager i Norge. Det vil være s-v-æ-r-t liten sannsynlighet for at han finner en barnehage i Norge som godtar dette. Tror at jeg ville ha tatt kontakt med barnevernet, for å få råd og hjelp til hvordan dere kan snakke med faren om dette uten å komme i enda større konflikt. Hvis han låser seg for samarbeid, og tar barnet ut av barnehagen så gagner det barnet lite i alle fall. Samme hvor feil og skadelig holdning faren har. PS. Du har ikke brutt taushetsplikten. Ingen av oss kan gjenkjenne dette barnet på grunn av opplysninger som du har gitt.
Gjest Hege Skrevet 15. oktober 2004 #25 Skrevet 15. oktober 2004 Minner om det opprinnelige temaet: jobber som pedleder ien barnehage , den ene gutten elsker og leke med "jenteleker" dukker og slikt. mor sier at far nekter han og leke med "jenteting" fordi han da blir homofil!!! jeg har da bedt om et møte med far for og forklare at du kan fore en unge på motorolje om du vil uten at han blir strait eller homo av det. så det jeg leiter etter er dokumentasjon på minne påstander. har leita mye rundt nina rossholt men finnet ikke noe konkret og slå i bordet med så jeg håper noen her kan gi meg noen hint.. tingen er at far truer med og ta barnet ut av barnehagen siden han der leker med jenter og "jente ting".. Ta gjerne en debatt om taushetsplikt, men i en egen tråd.
Gjest Anonymous Skrevet 15. oktober 2004 #26 Skrevet 15. oktober 2004 Minner om det opprinnelige temaet: Ta gjerne en debatt om taushetsplikt, men i en egen tråd. Ja, hva tillater Kvinneguiden, det er jo her opplysningene blir gitt?
Gjest Hege Skrevet 15. oktober 2004 #27 Skrevet 15. oktober 2004 Temaet var ikke taushetsplikt opprinnelig, var det vel?
Gjest Anonymous Skrevet 15. oktober 2004 #28 Skrevet 15. oktober 2004 Temaet var ikke taushetsplikt opprinnelig, var det vel? Om man under et tema bryter taushetsplikten, eller det blir stilt spørmål ved det, så blir det vel et tema? Skal man gjøre som strutsen...
Gjest Anonymous Skrevet 15. oktober 2004 #29 Skrevet 15. oktober 2004 Temaet var ikke taushetsplikt opprinnelig, var det vel? Om man under et tema bryter taushetsplikten, eller det blir stilt spørmål ved det, så blir det vel et tema? Skal man gjøre som strutsen...
Gjest Hege Skrevet 15. oktober 2004 #30 Skrevet 15. oktober 2004 Tråden er delt. Resten finner dere her: http://forum.kvinneguiden.no/viewtopic.php?t=100591
Gjest Anonymous Skrevet 15. oktober 2004 #31 Skrevet 15. oktober 2004 Siden du har god erfaring i å tolke lover så kan du vel forklare reglene da, istedenfor å kritisere de som spør. Jeg har ikke sagt at noen taushetsplikt ER brutt, jeg har spurt om det ikke er det man gjør?? Jeg synes det er merkelig at folk som er vant med å tolke lover ikke klarer å svare, eller lese hva en skriver, og nærmest henger ut den som spør. Hmmm, gå litt i deg selv før du skriver... Her er litt fra et av dine innlegg: Bryter ikke du taushetsplikten her, enda grovere enn det du allerede har gjort? Synes jo det er litt rart at en pedagogisk leder kan gå ut i et åpent diskusjonsforum og be om hjelp fra alle og enhver? Vurderer du den informasjonen du får, eller sluker du alt rått? Jobber du alene i barnehagen? Kan du ikke spørre f.eks utdanningsforbundet eller lignende instanser? Min respekt for barnehage har IKKE økt Siste innlegg fra meg, skal la tråden handle om det den opprinnelig var ment å handle om.
Gjest Anonymous Skrevet 15. oktober 2004 #32 Skrevet 15. oktober 2004 [ Bryter ikke du taushetsplikten her, enda grovere enn det du allerede har gjort? . Her mente jeg at det også kunne stilles spørsmål ved om et eventuelt brudd på taushetsplikten var grovere enn slik jeg først oppfattet at den kunne være brutt. Dette kan også sees som to spørsmål; både et om grovheten, og et om taushetslikten allerede er brutt. Jeg kan ikke se at jeg har konstatert at taushetsplikten ER brutt.
Gjest Anonymous Skrevet 15. oktober 2004 #33 Skrevet 15. oktober 2004 Her mente jeg at det også kunne stilles spørsmål ved om et eventuelt brudd på taushetsplikten var grovere enn slik jeg først oppfattet at den kunne være brutt. Dette kan også sees som to spørsmål; både et om grovheten, og et om taushetslikten allerede er brutt. Jeg kan ikke se at jeg har konstatert at taushetsplikten ER brutt. Var ikke meningen å skrive så stort...
Gjest Anonymous Skrevet 15. oktober 2004 #34 Skrevet 15. oktober 2004 Var ikke meningen å skrive så stort... Tihi, det er greit. Legger denne død nå jeg. Jeg misforstod hva du mente, og oppfattet det som om du konstaterte at taushetsplikten var brutt, ok?
Gjest Anonymous Skrevet 15. oktober 2004 #35 Skrevet 15. oktober 2004 Det er fryktelig uvitenhet altså. Jeg lot da gutten min få dukker i presanger jeg om han ønsket seg det og glansbilder. Må da være fint å lære ungene rollespill som går begge veier. Idag er gutten min stor,han blir 17 år og har homofobi så det suser. Så jeg har noen diskusjoner med ham om det emnet der,om respekt,likeverd og at legning er ikke noe man kan bestemme selv,det er noe man er født med. Om noen år så ser han annerledes på det.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå