Gjest gotthard Skrevet 9. oktober 2004 #1 Skrevet 9. oktober 2004 jobber som pedleder ien barnehage , den ene gutten elsker og leke med "jenteleker" dukker og slikt. mor sier at far nekter han og leke med "jenteting" fordi han da blir homofil!!! jeg har da bedt om et møte med far for og forklare at du kan fore en unge på motorolje om du vil uten at han blir strait eller homo av det. så det jeg leiter etter er dokumentasjon på minne påstander. har leita mye rundt nina rossholt men finnet ikke noe konkret og slå i bordet med så jeg håper noen her kan gi meg noen hint.. tingen er at far truer med og ta barnet ut av barnehagen siden han der leker med jenter og "jente ting"..
Gjest Anonymous Skrevet 9. oktober 2004 #2 Skrevet 9. oktober 2004 Jeg tror ærlig talt ikke det hjelper å forklare han dette. Det er nok ikke uvitenhet det bunner i. Uansett, er det din sak å ta dette opp med far? Er det ikke mor som bør gjøre dette?
Kittykat Skrevet 9. oktober 2004 #3 Skrevet 9. oktober 2004 Jeg kan banne på at du kan komme med så mye fakta du vil om dette, men det vil ikke forandre hans syn. Bare fordi en gutt leker med jenteting og jenter, så er ikke det ensbetydende med at han blir homofil. Nå får enkelte fedre skjerpe seg! Den det er synd i her er den lille gutten som har en sånn far. Mor bør forklare far en ting eller to og få han til å åpne øynene og forstå ting. Jeg lurer på hva denne faren vil gjøre jeg hvis gutten f eks kommer en dag og forteller at han er homofil ( rent hypotetisk ). Det virker jo som om at han har fobi mot homofili. Men jeg tror ikke du får påvirket far mer enn mor. Men at far truer med å ta barnet ut av barnehagen pga dette er bare idiotisk. Stakkars gutt sier jeg bare.....
*Lene* Skrevet 9. oktober 2004 #4 Skrevet 9. oktober 2004 :o Jeg er dyypt sjokkert over denne farens reaksjoner! At det går an
Gjest Madam Felle Skrevet 9. oktober 2004 #5 Skrevet 9. oktober 2004 Jaja, skal bli artig å se om han klarer å finne en barnehage, som vil nekte gutten å leke med jenteleker. Og klarer han det, så er det noe alvorlig gale med den barnehagen. Huff, jeg blir svimmel av sånne mennesker ( faren til gutten selvfølgelig)
Gjest Emera Skrevet 9. oktober 2004 #6 Skrevet 9. oktober 2004 Jeg tror ikke vi skal behøve å bli så sjokkert, egentlig. Det er i grunnen naivt å tro at det ikke eksisterer homofobi lenger. De homofiles egne organisasjoner gjør sin jobb stort sett i det stille. Men se hvordan "gruppen" homofile menn blir framstilt på TV: For det meste i det ene realityshowet mer overfladisk enn det neste, hvor stereotypene blir utnyttet og understreket kanskje mer enn noen gang. Fordi det gir penger i kassa til TV-produsentene. De som er homofobe vil vel bare få "vann på mølla". De seriøse dokumentarene er nærmest fraværende. Å prøve å snakke denne faren bort fra homofobien sin tror ikke jeg heller vil hjelpe. Dessverre. Det er nok bare tiden som kan gjøre noe der.
Gjest Anonymous Skrevet 9. oktober 2004 #7 Skrevet 9. oktober 2004 tingen er at far truer med og ta barnet ut av barnehagen siden han der leker med jenter og "jente ting".. Jobber du som ped.leder? Det kan jo være at far føler at hans holdninger ikke blir respektert. Kanskje da ikke bare i forhold til akkurat denne saken? Dere som jobber i en barnehage har jo ikke noe med å diktere foreldre hvilke holdninger de skal ha, selv om dere finner holdningene gale. Foreldre har faktisk rett til å ta ut barna sine fra en barnehage, uansett grunn! Forøvrig hadde jeg ventet langt bedre formuleringsevne fra en ped.leder - da er det kanskje ikke så rart man har kommunikasjonsproblemer i forhold til foreldrene.
Gjest Anonymous Skrevet 9. oktober 2004 #8 Skrevet 9. oktober 2004 Hei! Har ikke noe konkret litteratur å komme med akkurat for øyeblikket, og vet heller ikke om det finnes noe om dette temaet spesifikt for så unge barn. Prøv å les litt om barns utvikling generelt og om barns identitetsutvikling spesielt. Når barn er veldig små er de i begynnelsen av å utvikle sin identitet. Identitet handler mye om å definere seg selv, og da ofte i forhold til noe. Det handler altså, for barnet selv, om "HVA jeg er". I en periode vil barn velge å fokusere mye på "hva jeg IKKE er" som et utgangspunkt for å finne ut dette. Mye av dette knyttes til kjønn. Vi kjenner vel alle til "jente og guttelus" problematikken :le Vet ikke om dette er særlig bra forklart, men kort sagt kan det være at gutten er for ung til å kunne diskriminere mellom ting og aktiviteter utfra hva som i vår kultur knyttes til kjønn. Lykke til!
Gjest Emera Skrevet 9. oktober 2004 #10 Skrevet 9. oktober 2004 Jobber du som ped.leder? Det kan jo være at far føler at hans holdninger ikke blir respektert. Kanskje da ikke bare i forhold til akkurat denne saken? Dere som jobber i en barnehage har jo ikke noe med å diktere foreldre hvilke holdninger de skal ha, selv om dere finner holdningene gale. Foreldre har faktisk rett til å ta ut barna sine fra en barnehage, uansett grunn! Forøvrig hadde jeg ventet langt bedre formuleringsevne fra en ped.leder - da er det kanskje ikke så rart man har kommunikasjonsproblemer i forhold til foreldrene. Du. Alle vet at foreldre har rett til å ta ungene ut av barnehagen av hvilken grunn som helst. Alle vet at barnehagepersonalet ikke kan "diktere" foreldres holdninger. Og: I et diskusjonsforum på nettet er det en uskreven regel; ikke rakk ned på noen for skrivestil eller formuleringsevne. Man kan være en utmerket pedagogisk leder selv om man formulerer seg litt sånn "i farten" i et nettforum! Jeg selv, og andre med meg, oppfattet helt greit hva trådstarter spurte om. Altså: Tips som kan dokumentere at en gutt ikke blir homofil av å leke med jenter . Hverken mer eller mindre. Å antyde at fars holdninger generelt ikke blir respektert av barnehagepersonalet, blir jo kun spekulasjoner. Så jeg synes rett og slett ditt innlegg var helt unyttig! (Jeg beklager at ikke jeg heller kan foreslå litteratur om emnet. Men jeg følte for å reagere på gjestens innlegg.)
Gjest Anonymous Skrevet 9. oktober 2004 #11 Skrevet 9. oktober 2004 [så jeg synes rett og slett ditt innlegg var helt unyttig! Hmmm, skal velge mine svar med omhu heretter. Takk for konstruktiv kritikk.
Gjest MrsL Skrevet 9. oktober 2004 #13 Skrevet 9. oktober 2004 Dessverre kan jeg heller ikke hjelpe deg med litteratur på området, men det jeg kan si er at jeg er mildt sagt sjokkert over holdninnger hos enkelte foreldre. At han overfører sin homofobi på barnet er helt skrekkelig.
Gjest StoreSky Skrevet 9. oktober 2004 #14 Skrevet 9. oktober 2004 Hallooo, kommer ikke på noe litteratur i dette tilfellet. Ikke at jeg tror dette hjelper ovenfor den angjeldena faren da.. Men støtter deg fult og helt! Du kan jo forklare han at de fleste barn går gjennom ulike faser der man i pereioder har interesse for ulike ting. En stund vil man tenge, så er det kaptein sabeltann, så shrek2... I boka "barne og ungdompsykologi" står det endel om identitetsutvikling, tror det står noe om homofili også (som man forøvrig blir født som..) hilsen ped.leder ps, hadde ikke problemer med å forstå hva ditt innlegg mente!
Gjest Embla s Skrevet 9. oktober 2004 #15 Skrevet 9. oktober 2004 Har ikke noe nett-referanse, men du kan jo lete i diverse faglitteratur. For eksempel Gleitmans:"Pshycology" kap. 14 Social development: Hva forårsaker homoseksualitet? (side 566-567): Childhood experience does not seem to provide the answer to what causes homosexuality. As an alternative, a number of investigators have looked to biology: Gender and inheritance patterns.... Hormones in adulthood...... Hormones in the prenatal environment...... Differences in brain structure.......... Altså; Ifølge Gleitman er det lite som tyder på at barnets erfaringer i barndom er årsak til homoseksualitet. Som mulige årsaker diskuteres kjønn og nedarvede mønstre, hormoner, hormonell påvirkning på foster, forskjeller i hjernestruktur. (Disse forslagene er selvfølgelig hentet fra ulik forskning, med referanser). Vil tro at du vil finne lignende dokumentasjon hvis du leter i ulike psykologibøker. Men det spørs vel om denne pappan lar seg overbevise så lett
Gjest Anonymous Skrevet 10. oktober 2004 #16 Skrevet 10. oktober 2004 Ja, det spørs om denne pappaen lar seg overbevise av en ped.leder som sier !eehhe"......skulle tro de var på samme nivå da men..
Gjest alisia ikke innlogget Skrevet 10. oktober 2004 #17 Skrevet 10. oktober 2004 jeg blir mildt sagt sjokket over at faren til denne gutten reagerer på slikt. Han er jo bare et barn. Om faren så truer med å ta gutten ut av barnehagen og prøver å få kontroll over gutten på den måten, så er han etter mitt syn direkte ond mot gutten. Han kan aldri på bakgrunn av dette få gutten til å få mindre interesse for jente ting. Tro det eller ei, men jeg hadde gått til barnevernet om hjelp. For noen må prøve å få faren på bedre tanker. Og når moren ikke gjør det, hvem skal da ellers prøve å få faren på bedre tanker. Greit at gutten er liten nå, men de kommer ALLDRI til å få et godt forhold sammen. Tenk bare på hvilken syn han har på homofili, og hvilken handlinger han begår som følge av dette. Og sier ikke at gutten ER homofil, men hva OM han er det? Det er ingenting som kan forandre gutten fordi. Er man homofilo, så blir man etter min mening FØDT med det og vel så det. Han er ingen god far i mine øyne som kan gjøre slikt med gutten. En god far etter min mening er en som ELSKER sin sønn betingelses løst, og handler utfra det og gir ham støtte forde gutten ER. Og jeg har ALDRI imin villeste fantasi innbilt meg at gutten kan bli homofil fordi han leker med jente ting. Det er nok myyyyyer mer enn det som ligger bak. Sånne folk skulle ikke hatt barn. Alvorlig talt. Hva folk mener kan man ikke gjøre noe med, men når folk etter mine øyne handler så galt pga. deres syn, ja da er det på tide å reagere.
*nora* Skrevet 10. oktober 2004 #18 Skrevet 10. oktober 2004 Jeg kjenner en sånn pappa jeg også... Som var rasende fordi gutten bare lekte med "jenteting" i barnehagen, hadde nesten bare jentevenner og ønsket seg barbiedukker til bursdag. Gutten er nå 9 år, og selv om faren har foret han med heavy gutteting, store biler o.l., liker gutten fortsatt veldig godt jentete saker... Og resultatet av farens iherdighet? Jo, en usikker gutt, som ikke får lov å være seg selv sammen med faren. Har dessverre ikke noe litteratur å vise til jeg heller, men tror som andre her at det sikkert ikke er lett å snu denne pappaens meninger. Og er det egentlig din oppgave? Forstod det slik at det er mammaen som har tatt kontakt med deg, men kanskje hun heller skulle tatt mannen med seg til en rådgiver/psykolog e.l. for å snakke om hva det er han er så redd for? Er vel ikke akkurat en pedagog sitt ansvar å ta opp slike ting?
Gjest gotthard Skrevet 10. oktober 2004 #19 Skrevet 10. oktober 2004 er ikke mye som har forandret seg her siden jeg var her sist nei , forsat noen som henger seg mere opp i skrive måte og feil enn hva temaet er.. mor har prøvd og prate med far om dette men det hjalp ikke så hun spurte om jeg hadde noe dokumentasjon som kunne hjelpe,,,, i en barnehage skal man ikke bare passe barn , man skal også hjelpe barnet til en bedre hverdag . om vi ser et barn har problemer så skal viprøve og hjelpe det barnet. ofte innebærer det og prate med mor/far , mor sa da hun ønsket hjelp til dette og vi hjelper så langt vi kan. barnevernet er allerede tungt inni livet til dene gutten.. som noen sier her så kan denne gutten bli homofil selv om han leker med biler eller dukker , men hvorfor er det da galt og prøve å gjøre det enklere for han? høres ut her som om dette er noe veldig få ville prøvd og gjøre , ok , er det ikke slik at man prøver og hjelpe andre da? jeg også er klar over at sjangsen er liten for at jeg klarer og forandre fars mening men jeg og resten av avdelingen mener det er noe vi skal prøve, dette for kansje og gjøre dagen enklere for denne gutten. vel , jeg for lete videre . takk til de som svarte seriøst på spørsmålet
Gjest gotthard Skrevet 10. oktober 2004 #20 Skrevet 10. oktober 2004 ja , jeg kunne kalt temaet "søker dokumentasjon om barns seksuele legning" . beklager dette
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå