WubWub Skrevet 8. januar 2016 #1 Skrevet 8. januar 2016 Slik jeg ser det .... så har mennesker med dyssosiale trekk store fordeler. Om man ikke trenger bry seg om følelser så har man jo frigitt store mengder av mentale kapasiteter som man kan bruke på andre områder. 2
Insanomanical Skrevet 8. januar 2016 #2 Skrevet 8. januar 2016 Nei men, de er særdeles godt egnet til å sko seg på svakligstående individer. I relativt oppgående grupper blir dem ofte gjennomskuet og sosialt faset ut. 3
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2016 #3 Skrevet 8. januar 2016 2 minutter siden, Insanomanical skrev: Nei men, de er særdeles godt egnet til å sko seg på svakligstående individer. I relativt oppgående grupper blir dem ofte gjennomskuet og sosialt faset ut. Og bli rammet av en psykopat kan skje ALLE. Anonymkode: db9a0...466 5
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2016 #4 Skrevet 8. januar 2016 8 minutter siden, WubWub skrev: Slik jeg ser det .... så har mennesker med dyssosiale trekk store fordeler. Om man ikke trenger bry seg om følelser så har man jo frigitt store mengder av mentale kapasiteter som man kan bruke på andre områder. Feil tankegang, dette er mennesker uten sjel. Anonymkode: db9a0...466 2
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2016 #5 Skrevet 8. januar 2016 Nei, det er psykiske lidelser. Det er nok flott i øynene til en psykisk syk person å ikke ha følelser, men friske mennesker har store fordeler av å ha følelser både for seg selv og for andre. Selv er jeg også svært glad for å ha følelser. Uten de kunne jeg ikke fungert i forholdet til min mann og jeg hadde heller ikke kunnet jobbe med det jeg gjør. Anonymkode: 94ae1...492 2
Gjest cheshirecat Skrevet 8. januar 2016 #6 Skrevet 8. januar 2016 Å ha psykopatiske og narsissistiske trekk er overhodet ikke nødvendigvis "energisparende" for en hjerne, viss du tror at dette "frigjør store mengder av mentale kapasiteter" som kan da brukes på noe annet. Tvert imot kan slike ulike dysfunksjonelle psykologiske trekk være ekstremt energi KREVENDE for enkeltindividet. Alle har en viss grad av "psykopatiske" og narsissistiske trekk. Når de blir direkte sykelige er de ofte mest sannsynlig mer destruktivt for et individ enn hva et mer rasjonelt følelsesmønster ville være.
Gjest Blomsterert Skrevet 8. januar 2016 #7 Skrevet 8. januar 2016 14 minutter siden, WubWub skrev: Slik jeg ser det .... så har mennesker med dyssosiale trekk store fordeler. Om man ikke trenger bry seg om følelser så har man jo frigitt store mengder av mentale kapasiteter som man kan bruke på andre områder. Om de har fordeler kommer nok helt an på hva slags verdier en har som bedømmer det.
waco Skrevet 8. januar 2016 #8 Skrevet 8. januar 2016 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Feil tankegang, dette er mennesker uten sjel. Anonymkode: db9a0...466 Ingen mennesker har sjel. 2
Gjest cheshirecat Skrevet 8. januar 2016 #9 Skrevet 8. januar 2016 3 minutter siden, waco skrev: Ingen mennesker har sjel. Bevis det! 😉
Kragebein Skrevet 8. januar 2016 #10 Skrevet 8. januar 2016 Tråden er ryddet for forherligelse av voldshandlinger, brukerdebatt og svar til dette. Kragebein, mod
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2016 #11 Skrevet 8. januar 2016 42 minutter siden, waco skrev: Ingen mennesker har sjel. Jo! Jeg har sjel i bøtter og spann! Det henger sammen med ekthet og ren godhet. Psykopati er et interessant tema.. har sett hvordan de fungerer i praksis.. Anonymkode: db9a0...466
Insanomanical Skrevet 8. januar 2016 #12 Skrevet 8. januar 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Og bli rammet av en psykopat kan skje ALLE. Anonymkode: db9a0...466 Ja, men sjangsen varierer mellom folk.
Jerry Lee Skrevet 8. januar 2016 #13 Skrevet 8. januar 2016 Svar på overskriften : Nei. De bare tror de er det! 3
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2016 #14 Skrevet 8. januar 2016 2 timer siden, cheshirecat skrev: Å ha psykopatiske og narsissistiske trekk er overhodet ikke nødvendigvis "energisparende" for en hjerne, viss du tror at dette "frigjør store mengder av mentale kapasiteter" som kan da brukes på noe annet. Tvert imot kan slike ulike dysfunksjonelle psykologiske trekk være ekstremt energi KREVENDE for enkeltindividet. Alle har en viss grad av "psykopatiske" og narsissistiske trekk. Når de blir direkte sykelige er de ofte mest sannsynlig mer destruktivt for et individ enn hva et mer rasjonelt følelsesmønster ville være. Er ikke det som suger mest energi for en psykopat å opptre normalt? De må jo hele tiden være bevisst over hvordan man oppfører seg, siden de ikke kan være slik de egentlig er (bortsett fra til de få som får se monsteret i full utfoldelse). Anonymkode: 16bae...ef9 2
Kragebein Skrevet 9. januar 2016 #15 Skrevet 9. januar 2016 Tråden er ryddet for brukerdebatt. Kragebein, mod
AmandaVI Skrevet 9. januar 2016 #16 Skrevet 9. januar 2016 Du vet hva definisjonen på galskap er, ikke sant? ... Bare nevner det.
Gjest Cartman Skrevet 10. januar 2016 #17 Skrevet 10. januar 2016 Kan kun bruke meg selv som eksempel, da jeg ikke vet hvordan det er å være et annet menneske. Jeg kan lese og studere personligheter og mennesker med ulike diagnoser og tilstander. I mine øyne er jeg et supermenneske. Tror følelseskalde mennesker som meg selv er supermenneskene, hvis det i det hele tatt finnes. Man har empati, men uten at følelser styrer tankemønstrene. Følelser er ikke utelukkende positivt. Hvis man ikke klarer å komme over dødsfall eller kjærlighetssorg, så ødelegger det en selv. Hvis man bryr seg om andres meninger og kommentarer, så ødelegger det en selv. Hvorfor skal man bry seg om andre menneskers meninger? Hvorfor skal man ilegge deres meninger verdi? Hvorfor skal man bry seg om andre før en selv? Hvorfor skal man stole på andre, når man først og fremst må stole på seg selv? Vi lever i en verden hvor selvkritikk og selvødeleggelse er popkultur. Vi skal alle ha modellkropper. Alle midler er tiltatt, enten det er snakk om spiseforstyrrelser eller anabole steroider. Vi skal tenke likt. Vi skal tro på den samme Guden eller så skal vi ikke tro på noe som helst. Vi skal stemme på de "aksepterte" partiene. Hvorfor lar vi oss kneble og undertrykke? Vi tillater oss dette fordi vi ikke stoler på oss selv. Vi lar følelser styre oss.
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2016 #18 Skrevet 10. januar 2016 Den 8.1.2016 at 20.35, WubWub skrev: Slik jeg ser det .... så har mennesker med dyssosiale trekk store fordeler. Om man ikke trenger bry seg om følelser så har man jo frigitt store mengder av mentale kapasiteter som man kan bruke på andre områder. Tja, kommer an på hvordan man ser det. Motsatt vil man kunne si at de mangler noe vesentlig, et fullverdig følelsesliv. De mangler ekte følelse for andre mennesker, men føler dypt på en overfladisk måte, noe som resulterer i aggresjon, utøvet uten evne til anger, skyldfølelse eller medfølelse. Kanskje det oppleves slitsomt med så mye aggresjon? Anonymkode: 2f9cd...427 2
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2016 #19 Skrevet 10. januar 2016 De er ynkelige mennesker og i de verste tilfeller også farlige. Anonymkode: 7280b...40d
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2016 #20 Skrevet 10. januar 2016 Nope. Jeg kjenner desverre til flere av begge typer, og felles for dem er at de jevnlig ødelegger for seg selv ved å støte bort andre. De higer ofte etter den perfekte fasaden, men bruker metoder som manipulering og fysisk, og psykisk makt, og det blir vanskelig når folk rundt dem trekker seg bort. De er også gjerne fylt av uro og indre konflikt. Noen vet at de mangler noe, andre (narsissister gjerne) tror selv de er veldig gode og snille, på et nivå iallefall. Et annet vanlig trekk er alkohol- og rus(mis) bruk. PS. Dette er basert på de jeg kjenner og kjenner til, samt litt undersøkelser. Det gjelder nok ikke alle. slike personlighetsforstyrrelser eller trekk kommer o mange grader og påvirker folk ulikt. Folk er forskjellige, men samtidig går mange symptomer igjen, som hersketeknikker ol. Anonymkode: 3675f...17c 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå