FebruarMamma Skrevet 8. januar 2016 #1 Skrevet 8. januar 2016 Vi venter vårt første felles barn nå snart. Skal gifte oss i august. Jeg vurderer å endre navnet mitt i forbindelse med at barnet kommer. Imidlertid lurer jeg på; hva skjer under vielsen da - når de spør om vi skal ta hverandre til ektefolk? Skal gifte oss gjennom Human-Etisk Forbund men vil tro det finnes noen regler for hva man MÅ si? Vil jo ikke at de skal spørre høyt om jeg (som da allerede har byttet til hans etternavn) vil ta han til min ektemann? Det blir jo helt sprøtt... Men vet jo at mange endrer navn før vielsen, pga pass/bryllupsreiser osv. Noen som vet?
Rosa Sitron Skrevet 8. januar 2016 #2 Skrevet 8. januar 2016 4 minutter siden, FebruarMamma skrev: Vi venter vårt første felles barn nå snart. Skal gifte oss i august. Jeg vurderer å endre navnet mitt i forbindelse med at barnet kommer. Imidlertid lurer jeg på; hva skjer under vielsen da - når de spør om vi skal ta hverandre til ektefolk? Skal gifte oss gjennom Human-Etisk Forbund men vil tro det finnes noen regler for hva man MÅ si? Vil jo ikke at de skal spørre høyt om jeg (som da allerede har byttet til hans etternavn) vil ta han til min ektemann? Det blir jo helt sprøtt... Men vet jo at mange endrer navn før vielsen, pga pass/bryllupsreiser osv. Noen som vet? Noen vigslere nekter å brukenoe annet enn det navnet du har før vielsen, andre er litt mer fleksible.
FebruarMamma Skrevet 8. januar 2016 Forfatter #3 Skrevet 8. januar 2016 19 minutter siden, VinterSnø skrev: Noen vigslere nekter å brukenoe annet enn det navnet du har før vielsen, andre er litt mer fleksible. Æsj, det er jo SKIKKELIG drit rett og slett. Hva hadde du tenkt dersom du var i et bryllup og du skjønte ut i fra hva vigsleren sa, at de allerede hadde byttet etternavn da..? :o
Rosa Sitron Skrevet 8. januar 2016 #4 Skrevet 8. januar 2016 25 minutter siden, FebruarMamma skrev: Æsj, det er jo SKIKKELIG drit rett og slett. Hva hadde du tenkt dersom du var i et bryllup og du skjønte ut i fra hva vigsleren sa, at de allerede hadde byttet etternavn da..? :o Hadde ikke brydd meg. I dag er det ikke alle som bytter og iom at dere har barn hadde jeg ikke tenkt over det i det hele tatt.
Heldiggris Skrevet 10. januar 2016 #5 Skrevet 10. januar 2016 Jeg byttet navn 2 mnd før, men hadde sendt inn prøvingspapirene til kirka i mitt gamle navn. Ikke noe problem. Under møtet med presten uka før bryllupet gikk vi gjennom ordrett hva han skulle si. Han brukte min manns fulle navn og mitt gamle.
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2016 #6 Skrevet 10. januar 2016 Kontakt den konkrete plassen der vielsen skal være, så får du rett svar for ditt tilfelle. Her blir det mest synsing vil jeg tro. Personlig antar jeg at normen er at man sier det fulle navnet som brudeparet har per dags dato. Der er jo i nåtid man gifter seg, om du skjønner. Anonymkode: a2803...22e
Navano Skrevet 10. januar 2016 #7 Skrevet 10. januar 2016 Da jeg giftet meg med min exmann(10år siden) brukte presten kun fornavn.
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2016 #8 Skrevet 10. januar 2016 Den 8. januar 2016 at 20.18, FebruarMamma skrev: Æsj, det er jo SKIKKELIG drit rett og slett. Hva hadde du tenkt dersom du var i et bryllup og du skjønte ut i fra hva vigsleren sa, at de allerede hadde byttet etternavn da..? :o hva er det du tenker på at folk skal tro eller ikke tro? at dere allerede har giftet dere? at dere er i familie? Uansett tror jeg ikke du skal bekymre deg når det er en humanetisk vielse. Mener sist jeg var i et bryllup i regi av humanetisk forbund, brukte de bare fornavn. Tror uansett det lett lar sg gjøre som Heldiggris sier. Uansett dere har et barn sammen. Det er jo ikke akkuratt sånn at dere har fulgt den såkalte "riktige" rettfølgen å starte en familie på Anonymkode: d265c...ccb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå