Gå til innhold

"Jeg hjalp en person som trengte hjelp, se så flink jeg er!"-innlegg på Facebook

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

(Usikker på om dette innlegget hører til her. Så må muligens beklage på forhånd.)

Jeg har nok en gang kommet over et slikt innlegg på Facebook. Facebook, du vet, stedet der folk tydligvis liker å skryte av sine perfekte sider og aller helst fremstå som den neste Jesus.

Nå husker jeg ikke om dette innlegget var såpass stort og populært at det er passende å gjengi det her, men for å forklare litt så handlet teksten i bunn og grunn om noen som hadde kommet over en hjemløs person som var ruset og som hjalp de med noe de tydeligvis trengte hjelp til. Deretter skrev vedkommende noe sånt som "tenk om alle kunne være hjelpsomme" blablabla...

Og jeg sitter her og tenker hvorfor denne personen måtte skrive en lang tekst og "skryte" om hvor flinke de har vært. Hva hadde de gjort hvis det ikke fantes Facebook de kunne skryte på? Hadde de orket å hjelpe i det hele tatt? Hadde de gått til naboen sin og sagt hele den talen om "idag har jeg hjulpet blablabla og du burde gjøre det samme fordi det er snilt blablabla"? Hadde de spurt fremmede om en klapp på ryggen fordi de hjalp denne hjemløse personen?

Nå må jeg kanskje også nevne at dette langt ifra er det første innlegget på Facebook som får meg til å lure på dette. Folk som skryter av å donere klær, penger, gavekort til forskjellige trengende... Hjelpe skadde dyr, mennesker, bortkomne barn... Det er fint det! Det er virkelig fint. Men hvorfor i all verden sier du det her til hele verden? Er du så desperat etter likes og bra jobba og diverse hjerter i kommentarfeltet ditt at du bare MÅ fortelle verden om dine gode gjerninger? Kunne du ikke heller bare hjelpe andre, hopp over det trinnet der du skryter av gjerningen din, og heller dele informasjon om hvordan andre kan hjelpe i lignende situasjoner?

Jeg høres sikkert ut som en skikkelig surpomp, men det bryr jeg meg ikke om. Jeg liker ikke folk som skryter av slike ting som egentlig ikke er noe å skryte over: da det er noe jeg synes vi er pliktige til å gjøre enten vi liker å hjelpe andre eller ikke. (Da snakker jeg mest om situasjoner i løpet av dagen da du ser noen som trenger hjelp, og kanskje ikke så mye om donasjon o.l.)

Er det flere som ser poenget mitt eller er jeg den eneste surpompen her? :sjenert: 

Anonymkode: 68a8e...a88

• Liker 37
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Helt enig med deg.

• Liker 5
Skrevet

Helt enig med deg, jeg også. Jeg hopper glatt over alle slike innlegg.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Åh! Er så utrolig enig med deg!! 

Er veldig lei av alle slike innlegg, og det virker ikke som om det er for hjelpens skyld at de gjør gode gjerninger. Jeg har selv gjort flere i mitt liv, men legger jeg det ut på facebook føler jeg at det ville mistet sin verdi på ett vis. 

Anonymkode: 65e3c...b81

• Liker 3
Gjest SelinaKyle
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

(Usikker på om dette innlegget hører til her. Så må muligens beklage på forhånd.)

Jeg har nok en gang kommet over et slikt innlegg på Facebook. Facebook, du vet, stedet der folk tydligvis liker å skryte av sine perfekte sider og aller helst fremstå som den neste Jesus.

Nå husker jeg ikke om dette innlegget var såpass stort og populært at det er passende å gjengi det her, men for å forklare litt så handlet teksten i bunn og grunn om noen som hadde kommet over en hjemløs person som var ruset og som hjalp de med noe de tydeligvis trengte hjelp til. Deretter skrev vedkommende noe sånt som "tenk om alle kunne være hjelpsomme" blablabla...

Og jeg sitter her og tenker hvorfor denne personen måtte skrive en lang tekst og "skryte" om hvor flinke de har vært. Hva hadde de gjort hvis det ikke fantes Facebook de kunne skryte på? Hadde de orket å hjelpe i det hele tatt? Hadde de gått til naboen sin og sagt hele den talen om "idag har jeg hjulpet blablabla og du burde gjøre det samme fordi det er snilt blablabla"? Hadde de spurt fremmede om en klapp på ryggen fordi de hjalp denne hjemløse personen?

Nå må jeg kanskje også nevne at dette langt ifra er det første innlegget på Facebook som får meg til å lure på dette. Folk som skryter av å donere klær, penger, gavekort til forskjellige trengende... Hjelpe skadde dyr, mennesker, bortkomne barn... Det er fint det! Det er virkelig fint. Men hvorfor i all verden sier du det her til hele verden? Er du så desperat etter likes og bra jobba og diverse hjerter i kommentarfeltet ditt at du bare MÅ fortelle verden om dine gode gjerninger? Kunne du ikke heller bare hjelpe andre, hopp over det trinnet der du skryter av gjerningen din, og heller dele informasjon om hvordan andre kan hjelpe i lignende situasjoner?

Jeg høres sikkert ut som en skikkelig surpomp, men det bryr jeg meg ikke om. Jeg liker ikke folk som skryter av slike ting som egentlig ikke er noe å skryte over: da det er noe jeg synes vi er pliktige til å gjøre enten vi liker å hjelpe andre eller ikke. (Da snakker jeg mest om situasjoner i løpet av dagen da du ser noen som trenger hjelp, og kanskje ikke så mye om donasjon o.l.)

Er det flere som ser poenget mitt eller er jeg den eneste surpompen her? :sjenert: 

Anonymkode: 68a8e...a88

Er helt enig jeg også. Har maaaange på min venneliste som driver på like dan. Tydelig at alt handler om likes for mange av dem, og at de selv skal få bekreftelse og en klapp på skulderen. 

Det er dessverre få av dem som deler slike historier ut fra et genuint ønske om å få andre til å bidra også. 

Skrevet (endret)

Ja. Akkurat som med bloggere og youtube videoer der folk tjener seg rike på å gi hjemløse folk 100 dollar. Jeg så også det innlegget om den narkomane ut i kulden. Jeg tenker at dersom det faktisk får folk til å åpne opp øyene, så er det bra. Jeg hadde også blitt oppgitt om flere bare hadde gått forbi min far for eksempel. Tenk skandalen og overskriftene dersom den narkomane faktisk frøs i hel - rett utenfor sykehuset. DA hadde visst alle brydd seg.

Jeg tenker mitt når alle skal skrive skryteinnlegg for hver gang de ga en narkoman 200kr, men heller det enn å være stygg mot folk. Så får de bare føle seg stolt over å ha gjort en god gjerning, til tross for at de må bevise det og få likes for det. Viss facebook fører til at folk hjelper enda mer, selvom det mest er for likes og skryt, så er det bedre enn ingenting. 

Ikke det verste å irritere seg over, men i enkelte innlegg skjønner alle at det kun var for å bevise for facebook hvor snille de er. Det innlegget du sikter til synes ikke jeg var så ille, da. Men det begynner å florere av de.

Endret av Roseh
  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Signerer denne! Og jeg jobber frivillig. 

Jeg vet ikke, men blir så provosert av slike tråder. Jeg får heller inntrykk av at det er disse folka som trår til en eller to ganger i livet sitt og når de først har hjulpet eller reddet noen så er det så stort! Kvalmende er det.

Anonymkode: 75cbc...e1f

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Enig med du. Det må være mulig å kunne gjøre gode ting uten at det hele tiden skal omhandle seg selv. Det er bra han mannen fikk hjelp, men hvorfor gjøre det til en egotripp? 

Anonymkode: 98436...b00

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ga mat og vann til en hjemløs person en gang, men vet du? Jeg gjorde det fordi det var kaldt ute, mannen frøs åpenbart og jeg følte ikke for å gi penger han kunne bruke på mer rus. Så jeg kjøpte bananer og baguetter, og en flaske vann. 

Men når jeg leser innlegg som handler om nettopp dette og hjelpe, så tenker jeg ikke at det er feil, eller skryt av seg selv. Jeg tenker at det er en mulighet for og åpne øynene til svært mange mennesker som bare går forbi... 

Det koster ikke oss noen ting og hjelpe, og vi har aldri blitt fattige av å avse et øyeblikk eller 50 kr til mat, for noen som trenger det? Skjønner ikke hvorfor man alltid skal finne feil ved alt mulig... 

Anonymkode: 6a74d...3e5

• Liker 6
Skrevet

Skjønner ikke hvorfor du gidder å irritere deg over det? Hvorfor heller ikke ta inspirasjon fra det?!

Er sånn jeg oppfatter alle sånne innlegg! Enten det er noen som kjøper paraply til en uteligger i regnet eller hjelper en gammel dame å bære posene til trikken - jeg syns det er flott og oppløftende å lese, får håp til menneskeheten igjen og tar inspirasjon fra det! :)

• Liker 11
Skrevet

Jeg vet hvilket innlegg du refererer til, og det er ett av få der jeg faktisk ikke fikk den følelsen av selvskryt. I noen tilfeller, som dette, så tror jeg virkelig det er fordi de genuint vil oppfordre andre til å gjøre det samme i en lik situasjon. Den hun pratet om tilhører en svak gruppe i samfunnet, og hun oppfordrer nok bare til å prøve å være bedre medmennesker mot alle. 

Sånne innlegg om hvor snill en har vært og hjulpet gamle damer over veien eller ved å gi bort setet på bussen, derimot, de blir jeg flaue av. Sånne ting som er helt selvsagt at en gjør. Å hjelpe rusa mennesker i minusgrader er dessverre mye mindre selvsagt.

• Liker 7
Skrevet

Enig! Er også passe lei alle som skal skrive "morsom" klage på FB til bedrifter og produsenter. Noen er jo morsomme, men stort sett bare krampeaktige forsøk på å sanke "likes"😒

• Liker 5
Skrevet

Og du er altså sikker på at vedkommende gjør det for å få 'likes' og skryt?

En annen mulighet er jo at du tillegger vedkommende en hensikt som h*n overhodet ikke hadde. 

Kan det ha vært ønsket om å dele med sine venner et møte mellom to mennesker. Et møte mellom en hånd og en til slutt varm pels rundt en skinnmager og redd kropp. 

Jeg vet ikke, men jeg har ikke mennsker i min krets som jeg mistror og tillegger hensikter dersom de forteller meg at de er jublende glade, eller dypt berørt, over et møte med en annen levende sjel.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, avida30 skrev:

Skjønner ikke hvorfor du gidder å irritere deg over det? Hvorfor heller ikke ta inspirasjon fra det?!

Er sånn jeg oppfatter alle sånne innlegg! Enten det er noen som kjøper paraply til en uteligger i regnet eller hjelper en gammel dame å bære posene til trikken - jeg syns det er flott og oppløftende å lese, får håp til menneskeheten igjen og tar inspirasjon fra det! :)

Det handler ikke om inspirasjon. Og for de som legger ut og tror det er inspirerende for andre: FEIL! 

Det er virkelig pinlig å lese hvordan de opphøyer seg selv. Innlegget han førskolelæreren fra Sverige la ut om oppfordring til bedre samarbeid mellom separerte foreldre; DET var et inspirerende innlegg. Legge ut kunnskap/erfaringer på en inspirerende måte, fremfor en "se så fantastisk jeg er som menneske". 

Det finnes mange måter å oppfordre mennesker til gode gjerninger. Dessverre biter jeg ikke på rævslikk (likes). 

Anonymkode: 65e3c...b81

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Leste ikke hele HI fordi jeg liker ikke å bli møtt med en vegg av ord, men tommel opp for avsnitt, det liker jeg. 

Men jeg hopper over slike innlegg, og skriver ikke slike selv. 
Jeg postet ett i år, for på grunn av priskrigen så hamstret jeg som galning for å gi til de som trenger det. 
Så jeg hadde hele 2 stappfulle handlevogner inne på stuen, som så litt komisk ut. :fnise:
Så tok et bilde og postet på facebook, noe ala "Stor handel, tok lik så godt med meg handlevognene inn på stua". Og noe ala "sponset av priskrigen" eller noe i den duren.  
Men skrev ikke hvem som fikk maten. Fikk noen sure kommentarer om at "du har vell tømt hyllene, hva med oss andre som vil ha billig lutefiskbacon?". Da skrev jeg på PM at jeg tok kontakt med butikken på forhånd og fortalte hva jeg skulle med varene, og lurte på om de ville hjelpe meg ved å bestille opp noe ekstra. Noe de var så snille å gjorde. Også henviste jeg til organisasjonen som mottok varer og ga til de som trengte det. Samtlige som skrev surt i kommentarfeltet beklaget seg og slettet kommentaren sin og to av dem var med meg å samlet inn matvarer. Vi kjørte hjem til folk for å hente varer de hadde kjøpt inn. 

Også tok jeg med meg to pakker her og to pakker der. Altså ikke hele hyllen i en butikk. 
Varene ble ikke kjøpt på en og samme dag heller. Tok bare alt oppi vognene for å vise hvor mye jeg hadde liggende. For å understreke hvor komisk det så ut her hjemme, mat over alt! 

Vet ikke om dette går under "Se på meg, jeg er så snill!". Men i mine øyne så var posten ment som noe komisk. De som skrev surt og frekt ga jeg svar på PM i stedet for å legge ut i det brede og vide i kommentarfeltet. 

Anonymkode: cd47f...128

• Liker 1
Skrevet

Det handler jo om å få andre til å åpne øynene og se litt rundt seg når folk trenger hjelp. Om de gjør det for å skryte gjør meg liksom ikke så mye så lenge de spredt budskapet. Det er derfor det er viktig å få kjendiser til å støtte en veldedig sak. Kjendisen gjør det kanskje av egoistiske grunner, "seee hvor snill og veldedig jeg er", men det kan bidra til at enda flere som støtter saken og det ser jeg ikke noe negativt i. 

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

For å svare på spørsmålet; altfor laaang tekst til å se noe poeng. 

Anonymkode: 7a2a4...3bd

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er faktisk helt uenig med TS.

Eller, i bunn og grunn synes jeg også den type selvskryt er kvalmt- hvis det faktisk dreier seg om selvskryt. Men jeg har snudd, fordi smitteeffekten ved gode handlinger teller mer enn min irritasjon over en ekstra "like" eller tre. Om en slik post kan inspirere noen, eller være tankevekkende, eller mane til handling, så er det supert. Det er nok av andre tomhjernede poster, hvorfor så kritisk til de som prøver å gjøre noe bra??

Anonymkode: 864e9...a2e

• Liker 8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...