Gå til innhold

Når synes dere det er ok at barna får seg en liten jobb?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Mitt barn på 13, har lyst til å jobbe litt- et par ganger i mnd.

På min tid, var dette helt ok. Jeg fikk min første "hvite" jobb da jeg var 13. Stas med egentjente penger.

Men i dagens samfunn, er jeg usikker på.

Anonymkode: 4968a...96e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

13 er veldig tidlig. Hadde heller latt henne jobbe hjemme for ukespenger/månedspenger 

Anonymkode: 20416...7f2

Gjest Honeyblossom
Skrevet

Veldig få som ansetter folk under 18.

Det er hvertfall min erfaring.

Skrevet

Fint å starte i den alderen,  ja. Man lærer da tidlig nødvendigheten av å jobbe...og forhåpentligvis verdien av å håndtere penger fornuftig. 

Send bare barnet ditt på jobb, du. Lykke til. ☺

• Liker 1
Gjest cheshirecat
Skrevet

Var 10-12 da jeg fikk min første sommerjobb som anleggsarbeider. Jobbet videre med å vaske brakker osv fra 13-14års alderen. Nabojenta gikk med avisa om morgenen rundt samme alder og vasket i en kafé etter stengetid. Tviler ikke et sekund på at det ga høy arbeidsmoral, integritet og ikke minst perspektiv. Hun har høyere utdanning idag og en jobb hun tjener bra i. Hun er også den første som har innsikt og empati i hvordan absolutt alle samfunnsklasser og type arbeidere har det. Den viktigste lærdommen er ikke den økonomiske, men hvordan "hardt arbeid" føles på kroppen. Hvordan det er å stå opp tidlig hver dag for å yte noe, og at alle typer arbeid er verdifulle og like mye verdt. Fra vaskehjelpa til overlegen. Integritet. La ungdommen jobbe! 

AnonymBruker
Skrevet

TS her:

Jeg er enig i Jerry Lee. Jeg er av den oppfatning av at å lære verdien av å jobbe, er et grunn fundament som tas videre med i voksen livet.  Og at man ikke nødvendigvis får en drømmejobb på gullfat servert.

En person jeg kjenner til på 16 år, vil ikke jobbe i "kassa på Rema". Det er nedverdigende. For noe tull... Jeg ønsker å lære mitt barn, at alle yrker er nødvendig- og at de fleste starter å jobbe på gulvet. Så da stiller jeg spørsmålet: Hva er det vi lærer barna våre?

Jeg vet at det er en del butikker som ansetter under 18. Men 13 år-det vet jeg ikke. Da jobber de med å fylle på varer- flaskeautomaten osv.. Frisører kan ansette- tørke opp hår og rydde i hyller osv. Mulighetene kan være mange.

Men jeg er redd for hva andre vil si/tro. Vil de tro at jeg ikke kan forsørge barnet mitt? Det er ikke det som er poenget. Jeg ønsker å forberede mitt barn på voksenlivet. Er det ikke det jobben vår er? (en del av det i alle fall)

Jeg tror kanskje at meningene til dere som skriver i tråden her, har noe med hvilken aldersgruppe foreldrene er i? Jeg nærmer meg de 40 straks.

Jeg bare lufter tankene mine.

• Liker 1
Gjest Aucaman
Skrevet

Begynte noen måneder før jeg ble 13. Angrer ikke. Blir vel begrenset til avisbud i den alderen, men det er uansett godt å lære erfaringen av å ha egne penger tidlig.

AnonymBruker
Skrevet

Er nok ikke mange jobber for 13 åringer i dag, var nok annerledes før. Men reklamebud/avis kan kanskje være en mulighet :) 

Ikke noe feil med det hvis trettenåringen selv ønsker det, men jeg hadde ikke presset på det. Etter 16 år synes jeg de bør prøve seg litt ihvertfall, f.eks sommerjobb. 

Anonymkode: 94487...2fa

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg begynte å gå med avisen da jeg var 13. Alt for tidlig. Mamma endte opp med å måtte jobbe ut oppsigelsestiden min :P:P:P

Anonymkode: 09875...295

• Liker 2
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS her:

Jeg er enig i Jerry Lee. Jeg er av den oppfatning av at å lære verdien av å jobbe, er et grunn fundament som tas videre med i voksen livet.  Og at man ikke nødvendigvis får en drømmejobb på gullfat servert.

En person jeg kjenner til på 16 år, vil ikke jobbe i "kassa på Rema". Det er nedverdigende. For noe tull... Jeg ønsker å lære mitt barn, at alle yrker er nødvendig- og at de fleste starter å jobbe på gulvet. Så da stiller jeg spørsmålet: Hva er det vi lærer barna våre?

Jeg vet at det er en del butikker som ansetter under 18. Men 13 år-det vet jeg ikke. Da jobber de med å fylle på varer- flaskeautomaten osv.. Frisører kan ansette- tørke opp hår og rydde i hyller osv. Mulighetene kan være mange.

Men jeg er redd for hva andre vil si/tro. Vil de tro at jeg ikke kan forsørge barnet mitt? Det er ikke det som er poenget. Jeg ønsker å forberede mitt barn på voksenlivet. Er det ikke det jobben vår er? (en del av det i alle fall)

Jeg tror kanskje at meningene til dere som skriver i tråden her, har noe med hvilken aldersgruppe foreldrene er i? Jeg nærmer meg de 40 straks.

Jeg bare lufter tankene mine.

Flott. ☺ Og det finnes ikke "nedverdigende" jobber. Man jobber, tjener penger... mer nedverdigende å ikke gidde det pga latskap eller fordi man faktisk mener en jobb ER nedverdigende. 

Begynte sjøl å jobbe som 12 åring.  Dassvasking, søppelrydding, passe bikkjer og unger, hjelpe min senile bestemor i dusj og på do, springe rundt med post for ulike firmaer.....og som 20 åring fikk jeg fast ansettelse hos en stor industribedrift. Var der i 25 år til helsa dro til hæwlete.

Greia jeg prøver å si...barn i den alderen har kun godt av å prøve seg ut i arbeidslivet.

Skrevet (endret)

Synes det er greit så lenge det er helt enkle banale jobber og sjefen behandler ungen greit. Jeg ville kanskje heller sett på sommerjobber for en på 13 da. 

Endret av blonden
Skrevet

Jeg begynte som avisbud da jeg var 13, men det var vel ikke akkurat forrige uke. Så lenge det ikke går ut over skole eller det sosiale (og det å sykle med aviser 1-2 timer om morgenen gjorde ikke det for meg) ser jeg bare bonuser med det. Tenk så stas det blir for barnet å forvalte sine egne penger!

• Liker 1
Skrevet

Undersøk mulighetene for så unge tenåringer. Hvis det ikke finnes noe i et firma kan de klippe plener, passe barn, o.l. i nabolaget. 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

13 er veldig tidlig. Hadde heller latt henne jobbe hjemme for ukespenger/månedspenger 

Anonymkode: 20416...7f2

Nei, da. Ikke tidlig. Og begge deler kan kombineres. ☺

Skrevet
32 minutter siden, drikkerbrushverdag skrev:

Jeg begynte som avisbud da jeg var 13, men det var vel ikke akkurat forrige uke. Så lenge det ikke går ut over skole eller det sosiale (og det å sykle med aviser 1-2 timer om morgenen gjorde ikke det for meg) ser jeg bare bonuser med det. Tenk så stas det blir for barnet å forvalte sine egne penger!

Siste setningen : Ikke sant? Og det ligger god lærdom i det. Såfremt foreldre lærer barnet å forvalte lønna riktig, selvfølgelig.

Gjest morhjertegod
Skrevet

Min datter jobber i en matbutikk, hun er 16. Men får ikke lov å sitte i kassa, da det er aldersgrense på bla alkohol og røyk. Men hun rydder på lager og i hyller, litt i helger og ferier.

Men her vi bor, er det nesten umulig å få slike jobber for ungdom, går gjennom bekjentskaper. Men som Florence skriver over her, tilby gressklipping/snømåking/barnepass osv. 

Mine barn får alt de trenger, pluss litt til. Men de må lære seg å tjene penger selv, de liker å ha egne penger de kan kjøpe hva de ønsker for :o)

Skrevet (endret)
1 time siden, Honeyblossom skrev:

Veldig få som ansetter folk under 18.

Det er hvertfall min erfaring.

Er nok noe riktig i det.

Men jobb behøver ikke være ansettelse. Luft bikkja til naboen, pass ungene til samme, slå plen, måk snø, luk ugress, klipp trær og busker, lever ut reklame... det er nesten en uendelighet av små jobber et ungt menneske kan greie. ☺

Har sjøl en kvikk og arbeidsglad nabojente som gjør mye forefallende arbeid jeg enten ikke gidder (😉), eller faktisk er fysisk i stand til.

PS... Hun er 16 nå, men var 12 da jeg "ansatte" henne. ☺

Endret av Jerry Lee
Skrevet

Hun kan jo for eksempel vaske i en barnehage, det gjorde jeg da jeg var på den alderen :)

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, doktorproktor skrev:

Hun kan jo for eksempel vaske i en barnehage, det gjorde jeg da jeg var på den alderen :)

Ikke sant? ☺

Skrevet

Mine har jobbet fra de var 13. eldstemann gikk med aviser i flere år. men det ble det jo slutt med når avisene blir kjørt rundt om natten. De to andre har begge solgt VG om søndagen. Datteren min overtok når broren sluttet.  Hun har solgt VG siden hun var 12 1/2, Nå er hun 17 men kommer nok til å slutte nå da salget har gått så mye ned, og ikke lenge til hun forhåpentligvis begynner som lærling.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...