Gå til innhold

Benzodiazepiner og abstinenssymptomer

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen sykepleiere/leger eller noen med egen erfaring som vet hva abstinenssymptomene på benzodiazepiner er?

Hvor kort tid tar det før det kan oppstå abstinenser ved seponering?

Hvordan utarter disse abstinensene seg, og hvor lang tid tar det før det går over? Burde pasienten evt. innlegges og observeres ved kraftige abstinenssymptomer?

Hvordan kan man merke på noen som har abstinenssymptomer på benzodiazepiner?

Mange spørsmål, men setter pris på alle svar :)

Anonymkode: 76e8f...f3e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Benzoavrusning blir ofte sammenlignet med heroinavrusning. Noen har beskrevet det til meg som helvete på jord, og til og med verre enn heroingavrusning, men de orket ikke å gå inn på symptomene. De hadde vært innlagt under avrusningen.

Anonymkode: 9c282...2f7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Huff da, det hørtes ut som sterke saker....

Men kom abstinenssymptomene under nedtrappingen, eller etter rusen forsvant fra kroppen, om du skjønner hva jeg mener med det? Kan man trappe ned uten abstinenssymptomer?

Skrevet

Det går vel an å være litt mer konkret? Hva slags medikamenter er det? Halveringtidslisten finnes her, - http://www.benzoinfo.dk/andet/t2illu.php

De forskellige benzodiazepiner har forskellig plasmahalveringstid. Plasmahalveringstid er den tid (almindeligvis udtrykt i timer), der går fra en pille er indtaget og optaget i blodet/kroppen til halvdelen af den er ude af blodet (og kroppen) igen.

Dette har betydning for hvor hurtigt abstinenserne viser sig.

t2img01.gif

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror man vil føle abstinenssymptomer også under nedtrapping. Sterk angst er vanlig. Er benzoene det gjelder rivotril kan også brukeren oppleve epelemtiske anfall når han slutter (dette kan skje uker etterpå). Abstinensene skal være verre enn heroin og man kan i noen tilfeller dø av abstinensene om man slutter "cold turkey".

Anonymkode: 8f645...438

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror man vil føle abstinenssymptomer også under nedtrapping. Sterk angst er vanlig. Er benzoene det gjelder rivotril kan også brukeren oppleve epelemtiske anfall når han slutter (dette kan skje uker etterpå). Abstinensene skal være verre enn heroin og man kan i noen tilfeller dø av abstinensene om man slutter "cold turkey".

Du burde bevege deg og trene under nedtrapping, da blir ikke abstinensene så sterk. 

Jeg synes du overdriver litt når du snakker om abstinenser du får ved avhengighet av benzo.

Snakker du av erfaring?

AnonymBruker
Skrevet

wow, dette var heavy stuff å høre!

Det er snakk om rivotril/ klonazepam brukt i relativt høye doser (rundt 10 atbl á 0.5 mg daglig) over et par måneder. Med litt annet benzo innimellom, som valium, sobril osv.

Er på nedtrapping, men jeg lurer bare på hva som er "vanlig"... jeg føler mer angs og uro, hadde ikke akkurat forventa noe annet, men jeg fryser veldig... Men blir det mye verre når jeg er helt over nedtrappingen? Når ALT er ute av blodet - er det først DA de VIRKELIGE abstinenssymptomene kommer, eller kan det være like ille under nedtrappingen? Nå har jeg gått fra 10-14 stk om dagen til 6 stk om dagen, og jeg kjenner det godt på kropp og sjel... er det vanlig tro....  ??

AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, waco skrev:

Det går vel an å være litt mer konkret? Hva slags medikamenter er det? Halveringtidslisten finnes her, - http://www.benzoinfo.dk/andet/t2illu.php

De forskellige benzodiazepiner har forskellig plasmahalveringstid. Plasmahalveringstid er den tid (almindeligvis udtrykt i timer), der går fra en pille er indtaget og optaget i blodet/kroppen til halvdelen af den er ude af blodet (og kroppen) igen.

Dette har betydning for hvor hurtigt abstinenserne viser sig.

t2img01.gif

tabellen sier meg lite... :-/

Det er snakk om rivotril/ klonazepam brukt i relativt høye doser (rundt 10 atbl á 0.5 mg daglig) over et par måneder. Med litt annet benzo innimellom, som valium, sobril osv.

Er på nedtrapping, men jeg lurer bare på hva som er "vanlig"... jeg føler mer angs og uro, hadde ikke akkurat forventa noe annet, men jeg fryser veldig... Men blir det mye verre når jeg er helt over nedtrappingen? Når ALT er ute av blodet - er det først DA de VIRKELIGE abstinenssymptomene kommer, eller kan det være like ille under nedtrappingen? Nå har jeg gått fra 10-14 stk om dagen til 6 stk om dagen, og jeg kjenner det godt på kropp og sjel... er det vanlig tro....  ??

Skrevet (endret)
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

tabellen sier meg lite... :-/

Ni av ti som slutter får aldri abstinenser ved å slutte med benzo.

For meg så virker det som om du krisemaksimerer og forventer deg det aller verste. Vær i bevegelse, tren og pass på å spise nok og nok søvn, - så går dette her helt av seg selv.

Kaffeavhengighet er mye vanskeligere å slutte med. Eller tobakk.

Endret av waco
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, waco skrev:

Du burde bevege deg og trene under nedtrapping, da blir ikke abstinensene så sterk. 

Jeg synes du overdriver litt når du snakker om abstinenser du får ved avhengighet av benzo.

Snakker du av erfaring?

Jeg snakker ikke av egen erfaring men etter å ha lest masse om det og sett flere venner slutte med det. Jeg har tre venner som fikk epileptiske anfall etter at de sluttet med rivotril. De rett og slett besvimte og ristet akkurat som under et vanlig epileptisk anfall. Dette skjedde flere uker etter at de hadde tatt siste rivo. Trist å si men to av de er tilbake på "benzo vogna" nå. Den tredje sitter inne. Tror benzo avhengighet er noe av det vanskeligste å kvitte seg med.

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg snakker ikke av egen erfaring men etter å ha lest masse om det og sett flere venner slutte med det. Jeg har tre venner som fikk epileptiske anfall etter at de sluttet med rivotril. De rett og slett besvimte og ristet akkurat som under et vanlig epileptisk anfall. Dette skjedde flere uker etter at de hadde tatt siste rivo. Trist å si men to av de er tilbake på "benzo vogna" nå. Den tredje sitter inne. Tror benzo avhengighet er noe av det vanskeligste å kvitte seg med.

Vanskeligere enn avhengigheten av søvn? Drikke? Mat? Nærhet? Dataspill? Behovet for omtanke? Avhengigheten av relasjoner?

Ni av ti som slutter med benzo opplever aldri abstinenser. 

Jeg synes ikke du skal overdrive så fælt.

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tok vennene dine store doser over lenger tid, eller "noe ekstra over noe ekstra tid"?

Jeg holder på å trappe ned på rivotril. Lurer litt på hva jeg kan forvente og om abstinenssymptomene er i gang... jeg er på litt under halve dosen av den opprinnelige jeg hadde. Jeg kjenner mer uro og kaldsvetter litt. Lurer på om jeg skal "fremskynde" nedtrappingen for å få det fortest mulig unnagjort.

Men noe jeg kanskje lurer mest på er; er det under nedtrappingen, eller etter absolutte siste dose at det aller verste kommer?

Tenker da type, -er det bedre å trappe litt og litt ned over lenger tid, eller forlenger det bare abstinenssymptomene? Eller er det når man får de helt ut av kroppen at de virkelige abstinensene kommer..?

Noen som vet hvor lang tid det tar fra siste pille er tatt frem til det er helt ute av kroppen..?

Gjest Klaveret
Skrevet (endret)

Bare egenerfaring. Har aldri fått abstinenser av benzo. Sist periode jeg brukte de var over 6 mnd (3x15 mg sobril), men ingen problemer ved seponering (1-2 uker) Eneste "vanskene" var problemer med å sove - akkurat som før jeg startet på benzo.

Mine tanker er at en kanskje må bruke mer enn foreskrevet samt stoppe brått for å merke abstinensene. Men - jeg vet ikke.

Endret av Klaveret
AnonymBruker
Skrevet
21 minutter siden, waco skrev:

Vanskeligere enn avhengigheten av søvn? Drikke? Mat? Nærhet? Dataspill? Behovet for omtanke? Avhengigheten av relasjoner?

Ni av ti som slutter med benzo opplever aldri abstinenser. 

Jeg synes ikke du skal overdrive så fælt.

Du bagatelliserer bezno avhengighet så til de grader. Siden du må ha det inn med teskje så mener jeg vanskeligere å slutte med enn de fleste andre type narkotika som amfetamin, kokain eller hasj for den saks skyld.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har dessverre brukt mye mer enn forskrevet over mye lenger tid.... men nå er jeg så lei. Har lyst til å slutte tvert. På rivotril. Lit engstelig for abstinensene, men det er ubehagelig fra før. Jeg er vandt med ubehaget, jeg vil bare få det overstått

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har tatt 10-15 rivotril (á 0.5 mg) sammen med valium, mogadon osv de siste par månedene, før det var det valium, sobril osv i "normale" doser, men alt over lang tid. Det verste er vel det at de to siste månedene at jeg har brukt såpass mye rivotril i tillegg til noe valium og sobril + sovetabletter.

Merker jeg er temmelig ambivallent i hva jeg selv tenker her... :P

for.... er ikke dette ganske høye doser? Er det naturlig å reagere som jeg gjør, etter å ha halvert dosen? Hva når det går helt ut av kroppen?

Det jeg lurer på er om det er best å hoppe rett ut i det og brå-slutte, eller å trappe langsomt ned og ta det laangsomt, men orler liksom ikke å vente heller, jeg vil heller ha det jævlig i to uker enn å pine meg langsomt i 5 uker liksom...

AnonymBruker
Skrevet

Hvor lang tid tar det før man merker abstinenser på rivotril?

AnonymBruker
Skrevet

Angst, rykninger, skjelving, svette, dårlig matlyst, svimmelhet. Går over etter noen uker

Anonymkode: 1801f...be1

Gjest Klaveret
Skrevet
2 timer siden, waco skrev:

Ni av ti som slutter får aldri abstinenser ved å slutte med benzo.

Jeg håper "vanlige" brukere av benzo forstår at dersom man forholder seg etter legens foreskrivning så er det ikke problematisk å slutte. Benzo brukt etter legens foreskrivning er trygt. Benzo er IKKE synonymt med narkotika. 

Tråder som dette er med på å farliggjøre en medisin mange i perioder av livet har stor nytte av - uten at det gjør dem til narkomane som må følge nedtrappingsplaner, ha innleggelse etc for å slutte med. Waco skriver at 1 av 10 får problemer med å slutte - og det høres riktig ut etter min kunnskap. 

Man skal ikke bruke mer enn foreskrevet - DET er det essensielle. Da er det trygt.

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har tatt 10-15 rivotril (á 0.5 mg) sammen med valium, mogadon osv de siste par månedene, før det var det valium, sobril osv i "normale" doser, men alt over lang tid. Det verste er vel det at de to siste månedene at jeg har brukt såpass mye rivotril i tillegg til noe valium og sobril + sovetabletter.

Merker jeg er temmelig ambivallent i hva jeg selv tenker her... :P

for.... er ikke dette ganske høye doser? Er det naturlig å reagere som jeg gjør, etter å ha halvert dosen? Hva når det går helt ut av kroppen?

Det jeg lurer på er om det er best å hoppe rett ut i det og brå-slutte, eller å trappe langsomt ned og ta det laangsomt, men orler liksom ikke å vente heller, jeg vil heller ha det jævlig i to uker enn å pine meg langsomt i 5 uker liksom...

Det er absolutt ikke best å "bare" bråslutte. Det frarådes sterkt, og du vil bli veldig dårlig av det. Uansett, dette MÅ du snakke med behandlende lege om, du kan ikke gjøre dette på egenhånd, og i alle fall ikke lytte til råd du får av hvem som helst på et forum. 

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...