Gå til innhold

Hva skal til for å bli ufør?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hørt at det skal enormt mye til for å bli ufør, men hva skal til for å bli 10-20% ufør? 

Jeg tar høyere utdanning nå. Jeg har en medfødt, sjelden sykdom som ikke kan behandles. Min sykdom påvirker meg ikke i kjempestor grad, men jeg har kjent en del på de siste årene at jeg tror jeg vil slite mye med å jobbe 100% fordi jeg blir veldig mye fortere sliten enn andre. Jeg skal ikke planlegge å bli ufør og har absolutt tenkt å prøve så lenge som mulig å jobbe 100%. Jeg liker ikke å være hjemme og jeg liker faktisk ikke å ha fri heller, men jeg kan ikke bli utbrent. Jeg tenker det er viktig å være realistisk. Hva når jeg får barn og ikke kan legge meg på sofaen etter en dag på jobb sånn som jeg kan nå eller sove 12 timer om natta på helg (noe jeg må nå for å ha energi om hverdagene) så det er derfor jeg lurer. 

Jeg ønsker ikke svar om at folk som ikke kan jobbe 100% pga sykdom snylter på staten og tar fra skattebetalere osv. 

Anonymkode: a5ea9...b1b

AnonymBruker
Skrevet

Minste uføregrad knyttet til folketrygden er 50%, evt 40% dersom du har AAP. Mindre uføregrader handler om private forsikringer, eller forsikringer du evt har via jobben. 

For å få uføre knyttet til folketrygden må det være dokumentert at du ikke er i stand til å stå i noe arbeid (all type arbeid må vurderes) i den prosentgraden uføretrygden innvilges i. Det innebærer grundige kartlegginger medisinsk og arbeidsutprøvinger. 

Anonymkode: 89556...b11

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

For å bli ufør må man ha en sykdom, skade eller et lyte som vanskeliggjør/umuliggjør arbeid. Etter gamle regler, (er usikker på om dette er endret) så må man være minimum 50 % ufør for å få rett på noe uføretrygd fra NAV.  Offentlig ansatte som har betalt inn til pensjonskasse kan være mindre % andel enn 50  % og få all kompensasjonen for økonomisk tap knyttet til uførheten fra pensjonskassen. Dette bør du snakke med Nav om. 

Anonymkode: 141a7...cda

AnonymBruker
Skrevet

Du må miste minst 50% av inntektsevnen din ja. Mindre uføregrader er det ikke. Ellers skal det mange år til med behandlinger, attføring, trening og avklaring til. Jeg har en medfødt, arvelig lidelse som lå latent i kroppen og slo ut i 20-årene. Jeg får fortsatt AAP etter ni år på dette. 

Anonymkode: 2ba5c...453

Skrevet

Du bør først stille deg noen spørsmål. Har du noensinne f.eks blitt utredet, når fikk du diagnose, hvordan mener du sykdommen påvirker deg i hverdagen? Hvis du mener at sykdommen innhenter deg, burde nok be om en ny utredning og om dette fører til noe uførhet for deg. Aller først må du kontakte fastlegen din som henviser deg dit. 

NAV kan kreve at du skal gjennom et attføringsløp for å vurdere arbeidsevne, men det avhenger også om konklusjonen til s. helsetjenesten. Arbeidsevnen må være redusert med minst 50%

Det kan bli en lang prosess, har selv vært gjennom alt. Lurer du på noe, bare spør, har vært gjennom alt fra A-Å!

AnonymBruker
Skrevet

Det er legen som vurderer funksjonsevnen din og kan anbefale ufør for deg. Det skal veldig mye til

Anonymkode: 2054b...7cd

AnonymBruker
Skrevet

Denne tar jeg som anonym.

Det skal ekstremt mye til... 

Jeg er nakkeskadet med tilhørende nevrologiske problemer og ryggproblemer. Ødelagt lunge som skaper problemer vinterhalvåret. Fibromyalgi som gir enorme smerter daglig. Har ikke utredning for leddgikt, men har enorme smerter og hovner opp i leddene og har smerter i knær og hofter i tillegg. Alt dette er kronisk, og jeg er sliten og har smerter hele tiden. (Og jeg er ikke overvektig, jeg veier 52 kg, så knærne og ryggen lider ikke under overvekt) Jeg lever på smertestillende. Sliter med migrene, nesten daglig. Jeg klarer knapt å holde meg våken lengre enn seks timer i gangen. Samtidig har jeg PTSD og har slitt med depresjoner, traumer fra overgrep, vold, mobbing og en barndom fylt med vold. Og jeg har menieres syndrom, tinnitius og nedsatt hørsel. 

Jeg får iallefall ikke noenting ufør, og jeg gjør alt jeg kan for å ikke ende opp som ufør, det er mitt verste mareritt om jeg skulle ende opp som det. Også på grunn av at jeg har barn å være både forbilde for, og som jeg jobber hardt for å gi en ok økonomisk framtid nå, ved også å ta høyere utdanning. Selv om alt dette tilsammen gir meg mange utfordringer i å vare hele dagen, gjør jeg det jeg kan for å få dette til. Det syns jeg at du også skal gjøre ditt ytterste i å prøve å få til. 

Anonymkode: 5c5ce...0a2

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du må miste minst 50% av inntektsevnen din ja. Mindre uføregrader er det ikke. Ellers skal det mange år til med behandlinger, attføring, trening og avklaring til. Jeg har en medfødt, arvelig lidelse som lå latent i kroppen og slo ut i 20-årene. Jeg får fortsatt AAP etter ni år på dette. 

Anonymkode: 2ba5c...453

Som sagt finnes det ingen behandling som gjør min sykdom bedre. Den vil alltid være der, er umulig å forbedre på noen måte og blir evt bare verre. En lege snakket om at han hadde hørt om pasienter med en lik type sykdom som hadde dødd i 60-årsalderen da de plutselig har blitt mye sykere. Tviler dog på at det skjer med meg da de fleste av de få med min sykdom lever gode og lange liv. Har aldri hørt at min sykdom har tatt noen liv, men det er selvsagt en liten bekymring.

Uansett finnes det ingen spesialister her i Norge på min sykdom da den er sjelden og ikke noe å gjøre med. Det er ingenting å utrede, men det er også veldig lite kunnskap om det hos legene. Jeg må fortelle hver lege jeg er hos hva sykdommen gjør med kroppen osv for de vet ikke.

AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Som sagt finnes det ingen behandling som gjør min sykdom bedre. Den vil alltid være der, er umulig å forbedre på noen måte og blir evt bare verre. En lege snakket om at han hadde hørt om pasienter med en lik type sykdom som hadde dødd i 60-årsalderen da de plutselig har blitt mye sykere. Tviler dog på at det skjer med meg da de fleste av de få med min sykdom lever gode og lange liv. Har aldri hørt at min sykdom har tatt noen liv, men det er selvsagt en liten bekymring.

Uansett finnes det ingen spesialister her i Norge på min sykdom da den er sjelden og ikke noe å gjøre med. Det er ingenting å utrede, men det er også veldig lite kunnskap om det hos legene. Jeg må fortelle hver lege jeg er hos hva sykdommen gjør med kroppen osv for de vet ikke.

Hva slags sykdom er det? 

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Minste uføregrad knyttet til folketrygden er 50%, evt 40% dersom du har AAP. Mindre uføregrader handler om private forsikringer, eller forsikringer du evt har via jobben. 

For å få uføre knyttet til folketrygden må det være dokumentert at du ikke er i stand til å stå i noe arbeid (all type arbeid må vurderes) i den prosentgraden uføretrygden innvilges i. Det innebærer grundige kartlegginger medisinsk og arbeidsutprøvinger. 

Anonymkode: 89556...b11

Det er da helt rart at man må være 50% ufør.. Jeg er da i stand til å jobbe mye mer enn 50%.

AnonymBruker
Skrevet

Kontakt Frambu. 

Anonymkode: ed79f...3ae

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tror du hadde blitt forbauset hvis du visste hvor mange det er som lever med kronisk sykdom, som reduserer dem til en viss grad. Både kroniske smerter og kronisk utmattelse. Er noen som har dødd av sykdommen jeg har, men bekymrer meg ikke for det. Hadde vært fint å hatt 10-15-30% uføretrygd, men da er det mange i kø og det vil koste den norske stat mye.

Anonymkode: 12a51...bad

AnonymBruker
Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva slags sykdom er det? 

Hvorfor skal du vite det? Det er vel en privatsak.

Anonymkode: fee82...6c4

AnonymBruker
Skrevet
41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor skal du vite det? Det er vel en privatsak.

Anonymkode: fee82...6c4

TS er anonym uansett. Sånn sett er vel alt mulig en privatsak. 

Anonymkode: 12a51...bad

Skrevet (endret)

Du lurer jo på dette, men du kan ikke bli ufør 10% før du har fått deg jobb å bevise at du ikke kan jobbe 100%. Da du har bevist at det ikke går, kontakter du nav, så vil du få arbeidsavklaring. Alle som er ufør må igjennom arbeidsavklaring før de blir uføre, for å se hvor mye du kan jobbe og hva du kan jobbe med, eventuelle tiltak som kan hjelpe. Det er alltid hjelp å få. Du burde starte med deltid jobb for å se hvordan det går, så kontakte nav hvis du mener du ikke orker mer enn f.eks. 50%.

Tror jeg da.

Endret av Parrot

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...