Gå til innhold

Dåp - for mange gjester

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og mannen planlegger dåp for lille om et par måneder. Vi sliter litt med gjestelista.. Min familie er veldig liten, så der inviterer vi "alle", som da blir 15 stk. Mannen sin familie er derimot veldig stor, og med alle der blir de nærmere 50 stk! 

Han ønsker ikke å sette grense et sted og vil derfor be alle. Det vil ikke jeg, da vi blir over 60 stk om alle kommer. Han har låst seg fast på at sånn blir det. Er jeg urimelig? Kjenner gleden ved å arrangere dåp blir litt borte når det er snakk om så mange mennesker.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor vil du ikke ha så mange? Pga økonomi/budsjett? Pga lite lokale?

Husk på at det sikkert er sårt for han hvis han ikke får ha hele sin familie. Du får jo ha hele din familie, selv om den er en god del mindre enn hans.

Skrevet

Alle eller begrensninger på begge sider mener jeg. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

JEg synes dåp en en fest som skal være "liten" det er ikke som et bryllup. Så jeg holder med deg!

Anonymkode: cb703...a02

• Liker 9
Skrevet

Det bør inviteres likt fra begge sider. Og med likt mener jeg:  søsken , besteforeldre, faddere og kusiner og fettere (om disse skal inviteres) . Du kan ikke invitere "alle" fra din side , og fortelle at han ikke kan det samme.. 

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes at så lenge du skal ha hele din familie så må han også få lov til det. Og spesielt siden han ønsker det.

Jeg forstår ikke argumentet med at siden min familie er så liten så får alle komme. Det betyr like mye for den som har stor familie. 
Eks mannen min var en av mange søsken, jeg hadde mye mindre familie, det falt jeg aldri inn at hans familie skulle skulle innskrenkes fordi de var flere, 

Anonymkode: 3c98c...503

AnonymBruker
Skrevet

60 stk i en dåp høres helt vilt ut. Men jeg er også enig i at det skal være likhet: får du invitere alt av tanter og onkler må han få lov til det samme. Da får du heller kutte ut tilsvarende folk på din side også. 

Jeg er vant til at det bare er barnets søsken, beste/oldeforeldre, tanter, onkler og søskenbarn som er invitert. Altså ikke dine tanter og onkler og søskenbarn, men bare dine foreldre, besteforeldre, søsken og tantebarn. Og da må tilsvarende inviteres fra mannen. Han har vel neppe 50 stk om bare disse inviteres?

Anonymkode: 40029...5d6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det vanlige er vel å innvitere barnets besteforelde, evt oldeforeldre, tanter og onkler, og søskenbarn. I min familie har vi innvitert foreldrenes tanter og onkler også, fordi det kun utgjorde seks stk og var hyggelig, mens deres barn (foreldrenes søskenbarn) ikke har vært innvitert. Jeg tenker som en over at dere innviterer de med like roller fra begge sider, og der stopper antallet uansett om du har liten familie.

Anonymkode: 58b10...8d4

Skrevet

Takk for mange gode svar! :-) 

Er enig i at vi bør invitere likt fra begge sider. Det er jo rimelig. Forklarte litt dårlig, men mine søskenbarn har ikke barn da de er en del år yngre enn meg. Hans søskenbarn har 11 barn til sammen, så jeg tenkte det kunne være en begrensning, da det ikke er noe alternativ på min side. Han vil også invitere sine foreldres søskenbarn, mens det er uaktuelt på min side pga lite kontakt. 

Der jeg kommer fra er jeg vant til at sånne selskaper kun er nærmeste familie, så syns det er litt mye folk i tillegg til at det blir mye dyrere enn jeg hadde sett for meg! Men vil jo ikke tråkke noen på tærne heller! 

AnonymBruker
Skrevet

Inviterer dere deres egen søskenbarn i dåp? Ikke rart det blir mange...

3 minutter siden, mimmis25 skrev:

Er enig i at vi bør invitere likt fra begge sider. Det er jo rimelig. Forklarte litt dårlig, men mine søskenbarn har ikke barn da de er en del år yngre enn meg. Hans søskenbarn har 11 barn til sammen, så jeg tenkte det kunne være en begrensning, da det ikke er noe alternativ på min side. Han vil også invitere sine foreldres søskenbarn, mens det er uaktuelt på min side pga lite kontakt. 

Der jeg kommer fra er jeg vant til at sånne selskaper kun er nærmeste familie, så syns det er litt mye folk i tillegg til at det blir mye dyrere enn jeg hadde sett for meg! Men vil jo ikke tråkke noen på tærne heller! 

Anonymkode: c1c95...279

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, mimmis25 skrev:

Hans foreldres søskenbarn har da ingenting i dåpen til deres barn å gjøre, det høres veldig merkelig ut. Det er også helt unødvendig å invitere barnets tremenninger. Det er ikke normalt å invitere slekt såpass langt ute i en dåp, med mindre man har veldig god og nær kontakt, eller man har bitteliten slekt. 

Så jeg synes virkelig at deres søskenbarn (på begge sider da såklart) og ihvertfall hans foreldres søskenbarn(!!) bør kuttes ut. 

Så store selskaper er fryktelig slitsomme, så jeg tror nok deres aller nærmeste setter pris på å slippe hele ytterslekten i en dåp som skal være til ære for et spebarn. 

• Liker 4
Skrevet

Kutt ytterslekt og inviter bare nærslekt, det er det vanligste.

Barnet er hovedperson, så barnets slekt: foreldre, besteforeldre, tanter/onkler, søskenbarn, faddere.

Kutt deres egne og deres foreldres søskenbarn. Dåp er en liten privat intim greie.

• Liker 3
Skrevet
32 minutter siden, mimmis25 skrev:

Jeg og mannen planlegger dåp for lille om et par måneder. Vi sliter litt med gjestelista.. Min familie er veldig liten, så der inviterer vi "alle", som da blir 15 stk. Mannen sin familie er derimot veldig stor, og med alle der blir de nærmere 50 stk! 

Han ønsker ikke å sette grense et sted og vil derfor be alle. Det vil ikke jeg, da vi blir over 60 stk om alle kommer. Han har låst seg fast på at sånn blir det. Er jeg urimelig? Kjenner gleden ved å arrangere dåp blir litt borte når det er snakk om så mange mennesker.

Hvorfor skal du få invitere alle fra din side, men ikke mannen din? 

AnonymBruker
Skrevet

Tenk også på hvilket forhold personene i dåpen har til barnet. Kommer barnet virkelig til ha mye kontakt med hans foreldres søskenbarn, eller hans søskenbarns barn? Dåpen er for barnet, og det er ikke naturlig å invitere folk som aldri kommer til å se ungen igjen etter dåpen er over. 

Jeg hadde satt svært lite pris på om så fjern slekt hadde vært tilstede i dåpen for mine nevøer. Både på min egen og min søsters mann sin side. Dette er jo folk jeg ikke kjenner, og det hadde helt ødelagt dåpen. Det skal være en koselig greie, det er det ikke om det er masse folk man ikke kjenner og ikke har noe forhold til og aldri kommer til å ha et forhold til. 

Skrevet
7 minutter siden, O.G. skrev:

Hvorfor skal du få invitere alle fra din side, men ikke mannen din? 

Les gjerne mitt videre svar:)

Helt enig i at om jeg ber mine tanter, skal han be sine. Det er ytterkanten av familien hans det er snakk om (var litt uklar i mitt første innlegg). De er enten ikke-eksisterende i min familie, eller så har vi ikke kontakt. 

Skrevet
1 minutt siden, mimmis25 skrev:

Les gjerne mitt videre svar:)

Helt enig i at om jeg ber mine tanter, skal han be sine. Det er ytterkanten av familien hans det er snakk om (var litt uklar i mitt første innlegg). De er enten ikke-eksisterende i min familie, eller så har vi ikke kontakt. 

Ok.

Gjest Marillia
Skrevet

Jeg er vant med at det er dåpsbarnet og søsken/foreldre. Besteforeldre og tanter/onkler/søskenbarn (til dåpsbarnet) og i tillegg oldeforeldre og faddere. Har sjeldent hørt om at man inviterer søskenbarn til foreldre osv 

AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, mimmis25 skrev:

Her ble det veldig mange og langt ute synes jeg. Dere behøver ikke be hverken dine eller hans søskenbarn, og enda mindre foreldrene dine og hans sine søskenbarn. 
Enig med de andre her.
Be inn besteforeldre, oldeforeldre, tanter og onkler av barnet. Og hvis dere ønsker det, tanter og onkler av dere foreldre, selv om det slett ikke er nødvendig.
Men synes det blir feil hvis du vil ha dine søsken barn, bare fordi de er to for å ta et eksempel, og han kanskje har 8, og da ikke får ta med de.

For meg blir det helt vilt å ha med slektninger så langt ut i slekta til barnet som søskenbarn av dine og hans foreldre, med mindre de har et veldig nørt forhold selvfølgelig,.
Men ser for meg at barna du snakker om altså de 11 barna av hans/din mann sine søskenbarn er små barn? Eller hjemmeboende barn. Og skal dere først be inn så mange synes jeg at dere bør be hele familien så lenge dette er en barnedåp. Det vil vel uansett spille liten rolle at søskenbarna får ha med sine små barn tenker jeg.

Anonymkode: 3c98c...503

Skrevet

Er det normalt i deres familier å be så langt ut? Jeg tror ikke jeg hadde møtt opp om jeg var invitert til dåpen til min kusines unge, og iallfall ikke mine søskensbarns barnebarn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...