AnonymBruker Skrevet 8. januar 2016 #1 Skrevet 8. januar 2016 Jeg skal flytte sammen med kjæresten, og vi tenkte kjøpe sammen. Jeg har aldri eid bolig før, og har lite egenkapital - ca. 100 000 på bok. I tillegg har jeg tilbud om et privat, rentefritt lån på 100 000,- , men usikker på om jeg takker ja til dette. Jeg har en årslønn på 750-800 000. Han eier leilighet, og kommer til å sitte igjen med en egenkapital på 500-600 000, evt mer hvis boligen går over takst. Han har en årslønn på ca. 550 000. Hvordan bør vi fordele lånet på best måte når vi stiller med så ulik egenkapital? Vi har satt en grense på 4 000 000 ved kjøp. På forhånd takk for råd og tips Anonymkode: 847ed...e21
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2016 #2 Skrevet 8. januar 2016 Gå i banken, så får dere eksakte tall. Dere har jo gode lønninger begge to, men totalt EK må vel være over 20% av kjøpesum om jeg ikke husker feil. Hva har dere ellers av eiendeler (bil?) og andre lån? (Studielån, forbrukslån) og evt sparing? (Fond, sparekonto?) Har noen av dere betalingsanmerkninger eller annet rot? Disse tingene teller også med i beregningen. Bestill time i banken(e) dere har og hør hva de sier. Dere må ikke ta opp lån i den banken dere dår tilbud, så det kan være greit å sjekke flere om dere føler dere trenger det (rente osv). Anonymkode: 0a2aa...98c
Calleia Skrevet 8. januar 2016 #3 Skrevet 8. januar 2016 Han kan kanskje betale en større andel i egenkapital, og du kan betale mer lånet i måneden. Det er tross alt veldig ryddig å ha 50/50. Evt. kan du og han gå inn med lik egenkapital, og han ha resten i fond eller på bok. Banken hjelper dere med dette
Juniper Skrevet 8. januar 2016 #4 Skrevet 8. januar 2016 Eller dere kan ha to separate lån som er så store at hver i praksis kjøper 50% av boligen. Dvs bolig til 3 millioner = 1,5 millioner på hver = 1,5 million minus egenkapital = lån for hver av dere. Men da sliter du i forhold til egenkapitalen. Har du noen som hadde vært villig til å være kausjonist? 1
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2016 #5 Skrevet 8. januar 2016 Skal dere eie 50/50 eller skal dere eie ut ifra egenkapital? Det enkleste er å skrive en avtale og får den signert og tinglyst. Anonymkode: 10891...416
Gjest Bøllefrøa Skrevet 8. januar 2016 #6 Skrevet 8. januar 2016 Vi er i samme situasjon. Jeg har en god del egenkapital mens han har 0. Jeg har bodd hjemme og spart opp alt jeg har tjent i noen år og han har Vært på leiemarkedet siden han begynte på vgs. Vi har fått høre veldig mye forskjellig av div. Bankfolk. Men har nå fått oss et lån på 3.3mill. Vi har valgt å dele boligen 50/50 noe som vil si at han betaler mer på lånet hver måned enn meg siden min andel av lånet er lavere pga min E.K. Alternativet vi fikk råd om var å dele lånet 50/50, men da hadde jeg eid en så mye større prosentandel av leiligheten at det ville bitt veldig urettferdig. Mtp. ...At jeg kanskje burde betalt mer av felleskostnadene enn han. ...At han hadde kommet ut med veldig lite e.k. Ved et evt brudd og salg av boligen (at han hadde eid, la oss si 20% av boligen, da hadde han kanskje stått med knapt noen hundretusener ved salg som e.k. å spytte inn I egen bolig hvis vi skiller oss når han er 40...). Osv. Denne måten syntes vi er den rettferdige også fordi at han får en fin sjanse til å betjene seg opp en mye større e.k enn hvis vi hadde betalt samme sum på lånet hver måned.(selvfølgelig må han ha råd til dette Mtp. Månedslønn) +jeg har god råd til å spare meg opp en bufferkonto på si.
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2016 #7 Skrevet 8. januar 2016 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg skal flytte sammen med kjæresten, og vi tenkte kjøpe sammen. Jeg har aldri eid bolig før, og har lite egenkapital - ca. 100 000 på bok. I tillegg har jeg tilbud om et privat, rentefritt lån på 100 000,- , men usikker på om jeg takker ja til dette. Jeg har en årslønn på 750-800 000. Han eier leilighet, og kommer til å sitte igjen med en egenkapital på 500-600 000, evt mer hvis boligen går over takst. Han har en årslønn på ca. 550 000. Hvordan bør vi fordele lånet på best måte når vi stiller med så ulik egenkapital? Vi har satt en grense på 4 000 000 ved kjøp. På forhånd takk for råd og tips Anonymkode: 847ed...e21 Du har en årslønn på 800 000, også har du ikke klart å spare mer enn det? Anonymkode: b4a71...b01
Gjest Bøllefrøa Skrevet 8. januar 2016 #8 Skrevet 8. januar 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Du har en årslønn på 800 000, også har du ikke klart å spare mer enn det? Anonymkode: b4a71...b01 Kanskje hun nettopp har fått jobben?
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2016 #9 Skrevet 8. januar 2016 Jeg og samboeren min hadde samme problemstilling. Vi hadde veldig ulik EK. Vi løste det ved å ha hvert vårt lån i boligen. Da blir det veldig ryddig og rettferdig. Litt mer jobb for banken så måtte krangle litt med de for å få det som vi ville. Men angrer ikke på det! Anonymkode: afd6b...f0d 3
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2016 #10 Skrevet 8. januar 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg og samboeren min hadde samme problemstilling. Vi hadde veldig ulik EK. Vi løste det ved å ha hvert vårt lån i boligen. Da blir det veldig ryddig og rettferdig. Litt mer jobb for banken så måtte krangle litt med de for å få det som vi ville. Men angrer ikke på det! Anonymkode: afd6b...f0d Glemte å si at vi eier boligen 50 % hver. Men at lånet er delt på oss ettersom hva vi spyttet inn i boligen. Anonymkode: afd6b...f0d
Gjest Bøllefrøa Skrevet 8. januar 2016 #11 Skrevet 8. januar 2016 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg og samboeren min hadde samme problemstilling. Vi hadde veldig ulik EK. Vi løste det ved å ha hvert vårt lån i boligen. Da blir det veldig ryddig og rettferdig. Litt mer jobb for banken så måtte krangle litt med de for å få det som vi ville. Men angrer ikke på det! Anonymkode: afd6b...f0d Det var en veldig ryddig måte å gjøre det på! For vår del så hadde det ikke vært mulig for samboer å få 1.650.000 i lån med 0E.K.
Gjest Nori Skrevet 8. januar 2016 #12 Skrevet 8. januar 2016 Vi har nettopp kjøpt bolig. Jeg hadde EK og han ingenting. Vi har ett lån og eier 50/50. Vi skal også betale likt på boligen, men vi skal skrive en ektepakt som sier at ved brudd så skal er egenkapitalen mitt særeie.
Anglofil Skrevet 9. januar 2016 #13 Skrevet 9. januar 2016 Samboer og jeg kjøpte bolig sammen i mai 2015. Jeg hadde EK tilsvarende 1/4 av boligens verdi, han ingenting. Vi har ett lån og eier 50/50. Vi har delt det opp slik at han betaler mer på boliglånet per måned som dekker hans del. Mvh Yvonne
Gjest solavskjerming Skrevet 9. januar 2016 #14 Skrevet 9. januar 2016 Det dere også kan gjøre er å dele etter egenkapital på denne måten: Boligen koster 1.000.000 Du har 100.000 i ek, og eier da 10% av boligen. Han har 300.000 i ek, eier da 30% av boligen. Dere velger å betale likt hver mnd, og resterende 60% deles på to. Du ender da opp med 40% og han med 60%. Utgifter til oppussing/oppgradering deles da etter eierbrøk.
Dr. A. Kula Skrevet 9. januar 2016 #15 Skrevet 9. januar 2016 (endret) Alternative måter å fordele: Dere spytter i ulik EK og deler lånet likt. Man har likt eierskap i boligen, men en skyld til partner med høyest EK. Denne er på differansen mellom EK1 og EK2. Når skylden i EK er betalt, står man likt. Skulle det bli brudd før EK skyld er betalt, må denne skylden gjøres opp. EK skylden kan nedbetales månedlig samtidig med lånet. La oss ta eksemplet der du har 100k i EK og partneren 600k i EK. Da skylder du (600k-100k)=500k i EK. Kan du betale 2500 ned på EK i mnd (i tillegg til lånet) så går det 200 mnd (=16år,8mnd) til du er ajour. Dette kan løses enkelt ved at du da betaler de 2500 på lånet slik at din partner slipper unna med tilsvarende beløp. (Du betaler da 5000 mer enn din partner på lånet pr mnd i 200 mnd). Det viktige er jo å sette opp en klar avtale på dette. Variablene foruten EK (som du har oppgitt) er hvor mye du kan betale utover halvparten av lånet pr mnd, og det gir deretter perioden du må betale mere Endret 9. januar 2016 av Dr. A. Kula Feil i utregning
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå