Gå til innhold

Hvorfor er det alltid de samme folkene (mobbing)

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Etter å ha opplevd at begge våre barn har blitt mobbet på skolen, og etter å ha snakket med andre foreldre til barn som har blitt mobbet, så ser jeg at det ofte er barn av de samme type foreldre som går igjen som mobbere. Barn av foreldre som man aldri ville tro mobbet om man hørte på foreldrene og ikke kjente til hva barna deres faktisk bedriver.

Det er barnet til de foreldrene som ofte linker til "antimobbeartikler" på nett og som ellers er veldig ivrige på å fortelle om alt som må gjøres for å få stopp på mobbingen i skolene.

Det er barnet til de foreldrene som bruker enhver anledning til å fortelle hvor perfekte deres barn og deres barneoppdragelse er og som gjerne forteller andre hvordan ting skal gjøres.

De sitter ofte på foreldremøter og andre sammenhenger å forteller hvor flott miljøet i klassen er. Hvor populære deres barn er. Hvor mye fint deres barn gjør mot andre og hvor inkluderende de er. 

Hvorfor er det sånn?

jeg får så lyst til å riste dem og fortelle dem at deres søte inkluderende barn er den som spyttet mitt barn i ansiktet og filmet og la det ut på nett. At deres barn roper ukvemsord etter mitt barn når vi treffer dem ute. At deres barn er grunn til at mitt i utgangspunktet trygge barn ikke lengre tørr gå ut alene. At deres barn er grunnen til at mitt barn ikke lengre vil feire bursdag fordi det er forventet at man skal be hele klassen (for vi kan jo ikke ha noe utestenging) og da betyr det at mobberen og må bes. At deres barn var den som gjemte bursdagsinvitasjonen til mitt barn den ene gangen h*n ble bedt i bursdag til noen i klassen, og kom med den en måned etter selskapet, hoverende. Her er det mange flere episoder som kunne vært nevnt.

Og tro meg, jeg har prøvd å ta det opp med foreldrene. Men ender opp med foreldre som nekter for at deres barn gjør sånt. Og skolen ser ikke ut til å ta opp ting med foreldrene til mobberne. Eller de møter vel samme stengte dør som vi foreldre til ofrene gjør.

Anonymkode: 41a2e...e6e

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Gjest Blomsterert
Skrevet

Det er ikke alltid de samme.Mobberne kan komme fra ulike hjem og med ulik bakgrunn.

Din erfaring virker til å være foreldre med null selvinnsikt som muligens er noe høye på seg selv.Veldig trist.Om dette ikke er grunnen,ja,så må de jo ha noe psykopatiske trekk.

Det mest provoserende er feighet fra lærere.Om foreldrene har høy status,kommer fra bedre strøk og har makt,blir noen(mange)lærere på defensiven.Barnevernet også.

Det er nesten heller ingen som tør debattere dette,og ihvertfall ikke offentlig! Omsorgssvikt og elendig oppdragelse eksisterer i alle miljøer.Er utrolig provosert av denne urettferdigheten og forskjellsbehandlingen!

Skrevet

3 minutter siden, Blomsterert skrev:

Det mest provoserende er feighet fra lærere.Om foreldrene har høy status,kommer fra bedre strøk og har makt,blir noen(mange)lærere på defensiven.Barnevernet også.

det er jeg så forbanna enig i og det gjelder ikke bare temaet mobbing

• Liker 4
Skrevet

På min ungdomsskole var mobberne dem som ikke helt mestret skolesituasjonen og likevel ville ha oppmerksomhet og makt. De klarte ikke bli vinnere i klasserommet, så da ville de herske utenfor med pøbelstreker. Jeg holder en knapp på at oppdragelse/hjemmesituasjon er årsak.

• Liker 4
Gjest Blomsterert
Skrevet
11 minutter siden, makkapakka skrev:

det er jeg så forbanna enig i og det gjelder ikke bare temaet mobbing

Nei,jeg vet.

AnonymBruker
Skrevet

Det er utelukkende -ALLTID- barna til foreldre som ser på ungene sine som engler... Disse foreldrene burde få video-opptak av ungene for en gang for alle å kunne se hvilke jævler de har født! 

Vet at min svigerbror er slik mot sin søster, hvor svigers ser mellom fingrene på det han sier eller ler med. Jenta har spiseforstyrrelser og er ganske sjenert som person. Har prøvd å si fra til svigermor, men hun avviser det som at broren bare tuller med søstre si :riste:

Hadde noen kommet hjem og sagt at mitt barn mobbet, hadde jeg da ALDRI avvist dem?? Hvorfor skulle noen foreldre henvende seg til meg hvis det ikke stemte? 

Anonymkode: d6169...514

AnonymBruker
Skrevet

En mobber som gikk i klassen min hadde en far som var psykolog. Faren skrev ofte leserinnlegg i avisa om mobbing. 

Anonymkode: b28b8...feb

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hadde noen kommet hjem og sagt at mitt barn mobbet, hadde jeg da ALDRI avvist dem?? Hvorfor skulle noen foreldre henvende seg til meg hvis det ikke stemte? 

Da er du nok dessverre i mindretall - har lest mange innlegg de siste dagene fra foreldre som synes mobbing er grusomt, men som "vet" at barnet deres aldri vil mobbe for de har jo oppdratt dem riktig. Jeg blir så oppgitt av slike utsagn at jeg ikke vet helt hva jeg skal si...

Anonymkode: 64cef...b5b

Gjest morhjertegod
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Da er du nok dessverre i mindretall - har lest mange innlegg de siste dagene fra foreldre som synes mobbing er grusomt, men som "vet" at barnet deres aldri vil mobbe for de har jo oppdratt dem riktig. Jeg blir så oppgitt av slike utsagn at jeg ikke vet helt hva jeg skal si...

Jeg ville aldri turt påstå at mine barn er englebarn, selv om jeg ikke har fått negative tilbakemeldinger på dem, så tror jeg ikke de er guds beste barn. Barn kan være forskjellige hjemme og borte, blandt voksne og med venner. På skolen til min eldste, var det datteren av en lærer på samme skolen som var den store mobberen. Når folk tok det opp, ble det lagt død, kollegaer skåner kollegaer.

AnonymBruker
Skrevet

Kan være greit å huske på at hvordan barnet er utenfor hjemmet og hvordan barnet oppfører seg rundt foreldrene kan være VIDT forskjellig.. Så noen foreldre av mobbere er nok ikke klar over hvordan poden er og vil også kanskje ha problemer med å innse det. Og barn lærer tidlig å spille to sider, altså.. 

Jobbet i en barnehage hvor en av guttene virkelig hadde noen mindre sjarmerende sider, han var rett og slett fæl mot både barn og voksne. Hans søster derimot var veldig empatisk og høffelig, og foreldrene virket også å være hyggelige "vanlige"folk. Men denne guttungen forandret oppførsel så til de grader med en gang faren kom inn døra og var plutselig den smørblide uskyldige ungen, jeg ble helt sjokkert over forvandlingen! 

At et barn blir en mobber kan også komme av uheldige personlighetstrekk hos barnet og det er ikke alltid foreldrene fortjener en skyllebøtte. Men en ting er sikkert, og det er at foreldrene må ta ansvar når de får beskjed om hva barnet bedriver. 

Anonymkode: f6c67...3c1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Jeg 'vet jo 100%' at mitt barn er oppdratt til ikke å mobbe. Likevel gir det ikke mening at noen foreldre skulle komme hen til meg og gi beskjed om at barnet har mobbet noen andre. Synes det er veldig rart at noen foreldre virkelig ikke tror på at egne barn kan mobbe. 

Å si at 'slik er det med gutter...' osv hadde fått meg til å være fysisk voldelig om jeg sa ifra om mobbing av et barn... 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det man kunne ha gjort er å ta med videokamera til skole-området, og filme hvordan mobberne faktisk oppfører seg. Deretter vise frem dette til foreldrene deres, samt lærerne / rektor. Skjult kamera da, selvfølgelig. Mobberne oppfører seg sannsynligvis som ordentlige folk, hvis de veit om at de faktisk blir filmet....

Anonymkode: 2c093...86c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det man kunne ha gjort er å ta med videokamera til skole-området, og filme hvordan mobberne faktisk oppfører seg. Deretter vise frem dette til foreldrene deres, samt lærerne / rektor. Skjult kamera da, selvfølgelig. Mobberne oppfører seg sannsynligvis som ordentlige folk, hvis de veit om at de faktisk blir filmet....

Anonymkode: 2c093...86c

Dessverre ingen mulighet her til lands.. 

Anonymkode: f6c67...3c1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...