Gå til innhold

Fargelinser til barna..trygt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har et par "små" jenter på 10 og 12 som til stadighet maser om å få prøve fargelinser fordi noen i klassen deres har det (er åpenbart nesten en epedemi som foregår på skolen i nærmiljøet).

Men når jeg leser litt rundt på nettet (her og her er det en del informasjon + noen legesider) blir jeg litt skeptisk. Jeg har aldri brukt kontaktlinser eller fargelinser selv, så vet ikke om jeg tør å lære opp barnene i noe jeg eventuelt har lært fra en utenlandsk Youtube-video.

Har dere selv latt barna deres bruke fargelinser? Og hvordan gjorde dere det? :P

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er det snakk om morolinser? Sånne man bruker på Helloween o.l? Eller bare for å få en annen øyefarge? De førstnevnte bør dere holde dere langt unna ifølge min optikervenn. Jeg hadde ikkje kjøpt linser til barn som ikke trenger det i det hele tatt. En ting er linsene i seg selv, en annen ting er at man bør være renslig for ikke å få katarr eller betennelse. Man kan også få tørre lyne av linsebruk, så hvorfor utsette barna for noe som er helt unødvendig (helsemessig). Av og til er det foreldrenes jobb å si nei.

Anonymkode: 9df12...0ed

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker ikke linser og har aldri gjort det, men lekte med tanken om å skaffe meg noen sånne fargelinser bare for moroskyld. På et forum der jeg visste at mange hadde erfaring med slike linser, spurte jeg etter tips til en nybegynner. De fleste var enige i at jeg burde ta meg en tur til optiker for å få tips om gode linser og opplæring i hvordan de tas på. Det kan jo være slitsomt om man gjør ting feil, og dumt om man bruker dårlige merker eller ikke har riktige rutiner med hygienen...

Det ble ikke noe av linser for min del likevel, men om jeg en dag finner ut at jeg vil prøve så skal jeg følge tipset jeg fikk om å dra til optiker. Det er nok et godt tips for deg og :)

Anonymkode: e67a3...b70

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, kongenavtys skrev:

Jeg har et par "små" jenter på 10 og 12 som til stadighet maser om å få prøve fargelinser fordi noen i klassen deres har det (er åpenbart nesten en epedemi som foregår på skolen i nærmiljøet).

Men når jeg leser litt rundt på nettet (her og her er det en del informasjon + noen legesider) blir jeg litt skeptisk. Jeg har aldri brukt kontaktlinser eller fargelinser selv, så vet ikke om jeg tør å lære opp barnene i noe jeg eventuelt har lært fra en utenlandsk Youtube-video.

Har dere selv latt barna deres bruke fargelinser? Og hvordan gjorde dere det? :P

Det er det som er så fint med linser, man skal ALLTID dra til en optiker for å få riktig opplæring i linsebruk, selv når linsene er ren kosmetikk.
Så hvis du ender opp med å gi etter for ungenes mas, gå til en optiker og kjøp fargelinsene der for at ungene skal få riktig opplæring. Ikke bare i å lære seg å sette linsene på øynene, men også for at de skal lære seg hvorfor det er ekstremt viktig å vaske hendene godt før man tukler med øynene.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Som andre sier så må du ihvertfall ta dem med til optiker og la dem få opplæring i bruken (begge to, det holder ikke med bare en!). Linser kommer også i forskjellige str. og det er optiker som skal velge dette. Jeg jobber i brillebutikk selv, og vi selger fargede linser uten styrke. Om jeg ville latt såpass små jenter bruke det er jo en annen sak..omtrent som med å farge håret og bruke sminke tenker jeg.

Anonymkode: 994b6...b83

• Liker 1
Skrevet

Det er snakk om linser for å endre øyefarge. Har visst, som jeg skrev i åpningsinnlegget, blitt en "trend" på skolen.

OK, jeg tar en snakk med dem og forteller at det nok er en trend som går over rimelig raskt. Om de fortsatt vil ha det, så får vi gå til optiker og prøve. "Mas" er det riktige ordet i huset nå, ja. Hører ikke om annet enn disse linsene

• 9 måneder senere...
Skrevet

Ikke sjans i havet om mine barn hadde fått lov til å bruke "morolinser". 

Jeg kjøpte noen selv da jeg var i tenårene og disse kom på markedet. Fant ut at jeg skulle prøve de en sen kveld. Fikk på en, syntes det var ubehagelig og strevde som en villmann for å få den ut. Endte opp med å måtte ringe ei venninne som brukte linser rundt midnatt og spørre hvordan i huleste jeg skulle få den ut. 

Linsene ble kastet etter dette...

Anonymkode: ecd6e...e4f

Skrevet

Jeg hadde aldri akseptert morolinser annet enn til fest eller annen kortvarig bruk. Å bruke linser er på ingen måte som å hårfarging eller sminke. 

Skrevet

Tråden er ryddet for reklame. 

Mynona, mod. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...