Gå til innhold

Hunden napper/ river ut sin egen pels

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en middels stor terrier som nå er blitt 8 mnd. De siste to ukene har han begynt å nappe/rive av pelsen sin, særlig på potene. Det er snakk om ganske store mengder pels som han får av og han spiser også det meste. Jeg og samboeren er veldig obs og når vi ser at han gjør det så klarer vi å få han til å slutte ved å få fokuset over på andre ting. Har kommet hjem og sett at det ligger mye pels på gulvet og skjønt at han gjør dette når han er alene hjemme også. Han har en del pels og skal i prinsippet nappes, men vi velger å klippe han. Siden det er så utrolig kaldt her vi bor tenker jeg å vente til det er litt varmere før vi klipper han (men han trenger å klippes snart). Kan det være grunnen til at han gjør dette? Andre tips til å få han til å slutte? Eventuelt noen som kan hjelp med hvorfor han gjør dette? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Reis til veterinær og få hunden sjekket opp. 

Dette er ikke normal atferd og kan tyde på at noe er galt med hunden. Det kan være alt fra pelsmidd/lus/kløe pga allergi eller noe helt annet. Ingen frisk hund napper ut sin egen pels. 

• Liker 1
Skrevet

Signerer Neontetra. Dette høres ut som enten et fysisk problem (kløe/smerte) eller et mentalt problem. Jeg ville først tatt en grundig sjekk hos veterinæren, for alt fra sopp til allergi. Hvis alt kan utelukkes, så ville jeg tatt kontakt med en atferdssspesialist for hjemmebesøk som kan observere hunden i tilfelle det er snakk om nervøsitet eller annet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...