AnonymBruker Skrevet 8. januar 2016 #1 Skrevet 8. januar 2016 Jeg har veldig lyst på ny sofa, men lurer på om det er mulig å finne en som tåler vårt bruk... Vi sitter riktignok lite i den, men vi har hunder som hopper oppi ganske ofte. De har både skarpe klør og lang pels som røyter, og de kan også dra med seg skitt oppi der (vi vansker dem selvsagt etter tur om de er blitt sølete, men om verandadøra er åpen går de litt ut og inn, og da får vi ikke tørket dem hele tida.) I tillegg har vi barn som kan søle litt om vi sitter i sofaen og spiser (skjer ikke veldig ofte, mest om vi har besøk og tar kaffen og kakene der i stedet for ved spisestuebordet). Vi trenger altså et stoff som både tåler skarpe klør og å bli støvsuget og vasket ganske hyppig. I tillegg står sofaen rett innenfor et stort sørvendt vindu og blir altså utsatt for direkte sollys, noe jeg har lest at mange stoff ikke tåler. Finnes det i det hele tatt noe som fungerer for oss? Vi har en skinnsofa i dag, og den er både praktisk og skikkelig god å sitte i selv om den er stygg som nøkken. Selv om jeg gjerne skulle ha kastet den ut, vet jeg ikke om det er noen vits hvis en ny sofa blir like stygg etter kort tid pga slitasje og flekker som ikke går vekk... Anonymkode: c8e8b...e68
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2016 #2 Skrevet 8. januar 2016 Her er det neppe sofastoffet som er problemet men oppførselen til folk og dyr. Sånn får ingen oppføre seg hos oss. Anonymkode: 4acff...826 2
Wenda Skrevet 8. januar 2016 #3 Skrevet 8. januar 2016 Har ingen tips, men trenger sårt noen tips om sofa selv har dyr jeg også som sliter på sofaen og en mann som går mye i arbeidsklær (med nøkler, skitt osv). Skinnsofaen vår er så stygg, men den eneste praktiske løsningen jeg har sett så langt. Vi ønsker oss en sofa vi kan kose oss sammen i, ligge ved siden av hverandre, som er stor og dyp
lunamuna Skrevet 8. januar 2016 #4 Skrevet 8. januar 2016 (endret) Jeg foreslår å legge tepper i hele sofaen når dere lar hundene gå sånn opp og ned med skitt i poter og pels, og generelt det at de røyter en hel del. Da kan dere ha hvilken enn sofa dere måtte ønske. Selv kunne vi aldri hatt noe annet enn skinnsofa da vi hadde hund, og han var ikke engang oppi den, med mindre han snek seg oppi uten lov... Pelsen sitter dønn i stoff (den hadde noe stoff bak putene, og der oppholdt han seg i hvert fall ikke). Kunne dra ut lange remser med hår, som verken vaskemaskin eller støvsuger klarte å ta. Men, når jeg tenker meg om, lurer jeg på om mine foreldre hadde en billig fra IKEA, som funket for dem og deres hunder (som var mye oppi sofaen). Den hadde en helt glatt overflate, men jeg er usikker på om putene kunne vaskes i maskinen. Endret 8. januar 2016 av lunamuna
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2016 #5 Skrevet 8. januar 2016 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Her er det neppe sofastoffet som er problemet men oppførselen til folk og dyr. Sånn får ingen oppføre seg hos oss. Anonymkode: 4acff...826 TS her. Det med hundene regnet jeg med å få kommentarer på, altså, men folk? Hender det aldri at dere inntar noe som helst mens dere sitter i sofaen hos dere, ikke en gang en kopp te? Vi kan gjerne ta all spising ved spisebordet, men å ikke kunne slappe av i sofaen med noe å drikke i fare for å søle på den blir litt vel strikt for meg. Da får vi heller være litt udannede Har tenkt på å dekke til med tepper, men tviler på at de vil holde seg godt nok på plass til at det har noen særlig funksjon. Det er ingenting å feste dem i. Dessuten tenker jeg at det ikke blir så pent det heller. Anonymkode: c8e8b...e68 2
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2016 #6 Skrevet 8. januar 2016 Spør Skeidar/Bohus/andre om det aller mest slitesterke stoffet deres, og impregner sofaen. Den burde tåle en del da, men det vil nok være vanskelig å unngå slitasje. "Ved hard slitasje bør slitestyrken (martindale) være over 20 000, men ved normal daglig bruk er en slitestyrke på 10 000 eller mer nok. Slitestyrken på våre utvalgte stoffer varierer fra 20 000 og helt opptil 120 000 martindale. Stoffer med martindale høyere enn 80 000 er velegnet til offentlig bruk." Anonymkode: 872b9...3d6
Amys Skrevet 9. januar 2016 #7 Skrevet 9. januar 2016 Jeg ville gått for sofa med vaskbart trekk. Vi hadde ektorp fra ikea før, og den tålte katteklør ganske bra iallfall. Og hvis dere ikke kjøper den i hvit burde de fleste flekkene kunne vaskes av i vaskemaskinen..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå