Gå til innhold

Irettesettelse katt

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan best irettesette en katt? Den er voksen, omplasseringskatt. Tydeligvis veldig bortskjemt og ulydig ;) 

var på benken, jeg sa nei og reiste meg og katten skjønte greia. 2 ganger har den hoppet opp i BABYENS sovested, noe som jeg har nulltoleranse for, jeg sa nei og løftet ned katten (som klorte seg fast), men hva er mest effektivt mtp å lære katten at det stedet er skummelt/fy?

Anonymkode: 9c5be...d4a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er vanskelig å irettesette katter, de pleier å respondere dårlig på slikt. "Nei" har liten hensikt, de skjønner ikke norsk. De kan fort lære seg å flytte seg når du reiser deg, men det betyr mer at de lærer det signalet fra deg, ikke at det henger sammen med hva de gjør.

Du kan bruke vannflaske og sprute på dem, men også der er sjansen tilstede for at de forbinder ubehaget med deg fremfor hva de gjør. 

Kan sovestedet til babyen flyttes slik at katten ikke kommer til? Ang ting som ikke kan flyttes (f.eks benken) så ville jeg vært tålmodig og satt katten ned umiddelbart etter den hopper opp. Hver eneste gang den hopper opp, så blir den satt ned igjen. Uten noe "Nei" eller annen form for oppmerksomhet. Det kan være den da etterhvert lærer at det ikke har noen hensikt å hoppe opp, fordi den blir bare satt ned igjen.

Det er også viktig at katten har et sted hvor den kan få lov til å ligge i høyden, f.eks eget klatrestativ. 

Anonymkode: 6a97a...a31

AnonymBruker
Skrevet

Flytt babyens sovested. Legg papplater med dobbelsidig tape på kjøkkenbenken. 

Anonymkode: 55073...9ed

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...