Gå til innhold

hvem kan være faddere i dåp?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

har ingen nære venner å spørre og ingen familie på min side, kan svigerforeldre være faddere? Hvem er mest vanlig å bruke som fadder?

Anonymkode: 9f27e...072

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Selvsagt kan svigerforeldre være fadder? Utrolig merkelig spørsmål, de er jo akkurat like mye i familie som dine egne foreldre? At far sin familie er fadre er akkurat like rett og rimelig som at mor sin familie er det. Det er jo begges barn, ikke mors alene. 

Anonymkode: faabe...854

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selvsagt kan svigerforeldre være fadder? Utrolig merkelig spørsmål, de er jo akkurat like mye i familie som dine egne foreldre? At far sin familie er fadre er akkurat like rett og rimelig som at mor sin familie er det. Det er jo begges barn, ikke mors alene. 

spurte fordi faddere, slik jeg har forstått det, skal være de som oppdrar barna i kristen tro, hvis foreldrene faller fra? Da er det vel mer logisk å velge yngre folk eller? Har jeg misforstått?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

spurte fordi faddere, slik jeg har forstått det, skal være de som oppdrar barna i kristen tro, hvis foreldrene faller fra? Da er det vel mer logisk å velge yngre folk eller? Har jeg misforstått?

Det har ikke noe med å falle fra å gjøre. Faddernes eneste oppgave er å hjelpe til med å oppdra barnet i krisen tro, enten foreldrene nå er døde eller ei. Faddernes alder har ikke noe å si. 

Det er helt normalt å be barnets besteforeldre være fadder. Og dine foreldre er da vel antageligvis ikke så himla mye ynge enn svigerforeldrene?

Om du faktisk forventer at fadderne skal gjøre noe aktivt, bør du informere om dette.. De fleste tar det nemlig for gitt at fadderne bare skal stå ved døpefonten, og så er oppgave over. Det er vel uhyre sjelden at faddere faktisk bidrar med noe som helst senere i barnets liv, annet en kanskje en litt større gave til konfirmasjonen enn hva de normalt ville gitt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du kan absolutt bruke svigers som faddere :) En fadder er en som skal ta vare på barnet om foreldrene faller fra, ja. Helt til barnet er 18 og kan klare seg selv(og selvfølgelig helst lengre).

Men barnet trenger ikke å være hos fadderne om hen ikke ønsker det selv etter foreldrenes bortgang. Selv valgte jeg å være hos fars kusine etter at jeg fylte 12, selv om mine besteforeldre var faddere og jeg var hos de de to første årene. Det gikk helt fint :) 

Anonymkode: fc363...4a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er fadder til tantebarn og jugde så det rant av meg i kirken da presten spurte om jeg ville oppdra barna i den kristne tro.

Har vel ennå tilgode å gjøre noe i den retning 😜

Du kan ha akkurat hvem du vil som fadder, postmannen, dama i kassa på Kiwi, legen din så lenge personene selv ønsker det 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan absolutt bruke svigers som faddere :) En fadder er en som skal ta vare på barnet om foreldrene faller fra, ja. Helt til barnet er 18 og kan klare seg selv(og selvfølgelig helst lengre).

Men barnet trenger ikke å være hos fadderne om hen ikke ønsker det selv etter foreldrenes bortgang. Selv valgte jeg å være hos fars kusine etter at jeg fylte 12, selv om mine besteforeldre var faddere og jeg var hos de de to første årene. Det gikk helt fint :) 

Nei, dette er helt feil. En gammel myte som jeg ikke skjønner hvordan fortsatt kan henge igjen. Å være fadder har overhodet ikke noe med hvor barnet skal bo og hvem som skal ha ansvaret for det om foreldrene dør. Det er det barnevernet og det offentlige som bestemmer, og ikke foreldrene som bestemmer når barnet er et spebarn. En fadder er kun en som skal hjelpe til med å gi barnet kristenpåfyll, og det har overhodet ikke noe med forsørgeransvar å gjøre. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

ok, takk for svar! Da hadde jeg misforstått litt dette med faddere, takk for oppklaring

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest eksiltronder

Jeg trodde det var gudmor/gudfar som skulle overta dersom noen faller fra? Faddere er vel bare en ekstra "bonus", sånn i tilfelle?

Forøvrig er vel ikke dette rettslig bindende uansett, bare ment som en gest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, eksiltronder skrev:

Jeg trodde det var gudmor/gudfar som skulle overta dersom noen faller fra? Faddere er vel bare en ekstra "bonus", sånn i tilfelle?

ok, da var det nok det jeg tenkte på, hvor kommer gudmor/gudfar inn i bildet i forhold til dåp da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dersom det er snakk om dåp i Den Norske Kirken, går du inn og leser på sidene til kirken. Der står en del om faddere. Er det en annen menighet, kontakter du menigheten og snakker med den eller de sommhar med fadder og dåps informasjon. (Lenker i nye kg, har jeg sluttet å prøve meg på. Aldri vellykket.)

Anonymkode: 0db55...2f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest morhjertegod

Klart du kan bruke svigerforeldre :o) De syns sikkert det er kjempe stas, de vil jo også følge barnet i oppveksten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutter siden, eksiltronder skrev:

Nei. Som sagt: det er ikke foreldrene som bestemmer hvor barnet skal bo om de dør, det er det staten som gjør, etter at fagfolk har gjort vurderinger av hvem som er best egnet. De nærmeste kan be om å få bli vurdert, men det er langt ifra sikkert at de får lov. 

Forøvrig er gudmor/gudfar synonym med fadder, eller med den som bærer barnet til dåpen. Fra bokmålsordboka: gudmor: kvinne som bærer et barn til dåpen, kvinnelig fadder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

ok, da var det nok det jeg tenkte på, hvor kommer gudmor/gudfar inn i bildet i forhold til dåp da?

Gudmor/gudfar er synonymt med fadder, og brukes også om den som bærer barnet frem til døpefonten. Det har heller ingen verdens ting med å love å ta seg av barnet om foreldrene dør. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Kan man ha samme fadderne til alle barna?

Anonymkode: a3e53...5e2

Selvfølgelig kan man det. Man kan helt fint love å oppdra flere barn i den kristne tro som ett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig kan man det. Man kan helt fint love å oppdra flere barn i den kristne tro som ett. 

Det var ikke derfor jeg spurte om det......

Anonymkode: a3e53...5e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, dette er helt feil. En gammel myte som jeg ikke skjønner hvordan fortsatt kan henge igjen. Å være fadder har overhodet ikke noe med hvor barnet skal bo og hvem som skal ha ansvaret for det om foreldrene dør. Det er det barnevernet og det offentlige som bestemmer, og ikke foreldrene som bestemmer når barnet er et spebarn. En fadder er kun en som skal hjelpe til med å gi barnet kristenpåfyll, og det har overhodet ikke noe med forsørgeransvar å gjøre. 

Jeg ble puttet hos mine besteforeldre som førstevalg - i samråd med barnevernet. Fadderne ble, i hvert fall i min sak, vurdert som førstevalg. Også fordi jeg ønsket å være hos familie og helst mine besteforeldre. 

Å putte et barn som har mistet sine foreldre i en helt ukjent familie, skjønner jeg ikke at er mulig. Det hadde jeg rett og slett ikke klart. Når mamma og pappa døde, ønsket jeg å være hos noen jeg kjente, og siden mine besteforeldre var et godt og trygt valg, så ble jeg puttet der. Helt til jeg gikk til min fars kusine, som jo var en del år yngre og hadde med å bidra med på den måten, og ytret et ønske om å få være der om det lot seg gjøre. Det gjorde det, så jeg bodde der til jeg fylte 17 og flyttet ut med min nåværende samboer.

Jeg kan jo bare svare for meg selv, selvfølgelig. Men i mitt tilfelle søkte de innad i familien først, når de skulle finne et sted for meg å være. Og det er jeg utrolig takknemlig for! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ble puttet hos mine besteforeldre som førstevalg - i samråd med barnevernet. Fadderne ble, i hvert fall i min sak, vurdert som førstevalg. Også fordi jeg ønsket å være hos familie og helst mine besteforeldre. 

Å putte et barn som har mistet sine foreldre i en helt ukjent familie, skjønner jeg ikke at er mulig. Det hadde jeg rett og slett ikke klart. Når mamma og pappa døde, ønsket jeg å være hos noen jeg kjente, og siden mine besteforeldre var et godt og trygt valg, så ble jeg puttet der. Helt til jeg gikk til min fars kusine, som jo var en del år yngre og hadde med å bidra med på den måten, og ytret et ønske om å få være der om det lot seg gjøre. Det gjorde det, så jeg bodde der til jeg fylte 17 og flyttet ut med min nåværende samboer.

Jeg kan jo bare svare for meg selv, selvfølgelig. Men i mitt tilfelle søkte de innad i familien først, når de skulle finne et sted for meg å være. Og det er jeg utrolig takknemlig for! 

Ja, men det har ingen verdens ting med å være fadder å gjøre... De ser på familie og barnet nærmeste først, uansett om de er fadder eller ikke. Igjen: fadderskap har ingen verdens ting, absolutt nada, med forsørgeransvar å gjøre. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...